Pet Shop Boys - Yes (2009)

Pop / Dance
Label: Parlophone

1. Love Etc. (3:32)
  2. All Over the World (3:50)
  3. Beautiful People (3:41)
  4. Did You See Me Coming? (3:41)
  5. Vulnerable (4:47)
  6. More Than a Dream (4:56)
  7. Building a Wall (3:49)
  8. King of Rome (5:31)
  9. Pandemonium (3:42)
  10. The Way It Used to Be (4:43)
  11. Legacy (6:22)
  12. Gin and Jag * (4:29)
  13. This Used to Be the Future * (5:12)

met Philip Oakey

14. We're All Criminals Now * (3:55)
  15. Gin and Jag [Frisky Mix] * (7:12)
  16. Beautiful People [Demo] * (3:21)
  17. My Girl * (3:41)
  18. The Loving Kind [Monitor Mix] * (3:22)
  19. Love Etc. [PSB Mix] * (6:17)
  20. Did You See Me Coming? [PSB Possibly More Mix] * (8:48)
  21. The Former Enfant Terrible [PSB Bring It on Mix] * (7:23)
  22. Up and Down * (3:44)
  23. Pet Shop Boys "Brits" Medley * (9:35)
  24. I Cried for Us * (3:47)
  25. It Doesn't Often Snow at Christmas [New Version] * (3:49)
  26. All Over the World [New Version] * (3:47)
  27. Viva la Vida / Domino Dancing [Christmas EP Mix] * (5:32)
  28. My Girl [Our House Mix] * (5:48)
  29. Leaving [Demo] * (4:14)
  30. Together * (3:28)
  31. Glad All Over * (3:25)
  32. The Dumpling Song [Demo from "My Dad's a Birdman"] * (1:47)
  33. Wings and Faith [Demo from "My Dad's a Birdman"] * (2:08)
  34. Night Song [Fan Club Download 2010] * (3:27)
dVTB
Darkzone schreef:
En "After The Event" is ook een erg fijn nummer. Had een hele mooie albumtrack kunnen zijn.

Mee eens, al vind ik een matige productie. Het nummer kwam bijna tegelijk met de dood van Michael Jackson uit. Je zou haast denken dat het daar over gaat, maar in werkelijkheid is het al tijdens de sessies voor "Fundamental" (2006) geschreven.

Volgens mij was "After The Event" veel beter op z'n plaats geweest als track op Fundamental, geproduceerd door Trevor Horn. Die had een laagje diepte aangebracht dat duidelijk mist in de low-budget B-side productie van de Pet Shop Boys zelf.

dVTB
Trouwens wel grappig om te zien dat "Yes" meer waarderingen van Musicmeter-gebruikers heeft gekregen dan alle andere studioalbums.

De Pet Shop Boys brengen trouwens komend voorjaar de soundtrack uit die ze hebben verzorgd bij een ballet, dat in maart in première gaat. Ook schijnen ze alweer aan een nieuw studioalbum te werken.

avatar van echoes
Ben halverwege de cd nu en het klinkt heerlijk! De boys leveren altijd wel kwaliteit, maar dit is tot nog toe een hele mooie plaat!

avatar van chevy93
Love Etc. Wat een geweldig nummer!

avatar van Poeha
Pandemonium

Wat een geweldig nummer!

avatar van chevy93
Dat is mijn 2e keus.

avatar van Madjack71
De Pet Shop Boys behoren m.i. tot de betere popbands uit de jaren tachtig en eentje die met West end Girl al direct een klassieker neergezet hadden. Aanstelijke dance/electro muziek, met een hoog -het blijft maar in mijn kop hangen- gehalte. Daarnaast waren zij ook nog medeverantwoordelijk voor de wederopstanding van Dusty Springfield, zodat die nog voor haar vroegtijdige overlijden, een nieuwe generatie liefhebbers wist te bereiken...waaronder o.g.
Dit album beluisterd, omdat ik wel nieuwsgierig was of ze het anno 2009 nog in hun vingers hadden....duidelijk wel dus.
Even aanstekelijk als altijd en met pakkende popliedjes zeg ik met een gerust hart Yes tegen dit album.

avatar van Darkzone
Madjack71 schreef:

Een band ook die een uniek eigen geluid heeft, ondanks de vele verschillende 'stijlen'. De teksten, de ballads, de dance/house-tracks... alles klinkt toch behoorlijk tijdloos (op de begin periode na).
Ze hebben eigenlijk nooit naar de huidige trend gekeken om maar populair te zijn. Alleen bij "All Over The World" gaan ze hier volledig de mist in. Vooral dat overbodige "Oow weeeh, ow weeh oh" komt over alsof het op basisscholieren gericht is. PSB onwaardig. Gelukkig klinkt de remix op Yes Etc. een stuk beter.

Verder bevat dit album een paar geweldige knaller, die zeker op de dvd van Pandemonium goed zijn zijn recht komen. En toch valt dit album niet onder mijn rijtje van favoriete albums (Fundamental, Very/Relentles, Bilingual, Nightlife).

avatar van dazzler
YES 2009

Er zitten een paar jaar tussen de eerste hoogtepunten van synthpop bands
als Ultravox, The Human League, OMD, Depeche Mode en deze Pet Shop Boys.
Maar er zit ook een verschil in de attitude: hebben die eerste bands nog hoorbaar
een link met de new wave scene, dan zetten PSB in hun eentje een disco revival in.

Hun jaren 80 singles waren ook bijna zonder uitzondering top 10 materiaal.
Gek genoeg wordt dit het allereerste album van hen waar ik echt voor ga zitten.
Yes is natuurlijk een goeie titel: want in dansvloerland straalt de glimlach altijd wit.

Love Etc. is meteen een catchy binnenkomer.
Immer schalks in de lyrics en de songtitels, die Neal Tennant.
Zijn gepolijst stemgeluid lijkt nog als twee druppels water op dat van vroeger.
De song zelf schijnt iets te veel als een zonnetje om de hedendaagse hitparade te bekoren.

Ik moest even zoeken: de notenkraker van Tchaikovsky dus.
All over the World marcheert erg overtuigend de woonkamer binnen.
Met een eyo eyo in de intro die knap knipoogt naar hun jaren 80 singles.

Het leek wel of ik Hooverphonic een nummer hoorde starten.
Beautiful People heeft een heerlijk ritme en na drie songs ben ik
behoorlijk onder de indruk van de kwaliteit van dit PSBs album.
Zelfs het strijkersarrangement dat doet enken aan de Belgen.

En tegelijk zit er een soort Love Boat romantiek in Beautiful People.
De link met de jaren 70 disco is immers nooit ver weg. Een ander ingrediënt
is de zin voor drama die in de vocale performance schuilt ... een snuifje musical.

Een onverwachte gitaar mag Did You See Me Coming op gang trekken.
Ook nu weer gaat het nummer zoet bij me binnen als hapklare koek.
De positieve vibe die het album kenmerkt zit dus in de titel: Yes.

Een titel als Vulnerable suggereert introspectie.
Muzikaal tel ik iets meer sterren aan de nachtelijke hemel,
maar het tempo blijft strak. Het is niet al goud wat blinkt.
Een nummer in een welgekomen, bittersweet mood.

Een troef van dit album is dat elke intro een unieke stempel drukt op de songs.
Die zijn allemaal duidelijk van PSBs makelijk, maar de verschillende intro's leggen
allemaal een apart accent, waardoor het gevoel van variatie versterkt wordt.

Dat belet More Than a Dream echter niet om iets meer uit de verf te komen.
Het blijft een wat vlakker nummer. Genietbaar geluidsbehang voor tijdens de werkuren.
In de tweede helft wordt het arrangement rijker en wordt de song van de middelmaat gered.

Het vocaal verfrissende Building a Wall is opnieuw een winnaar.
Bijna ongelooflijk om te horen hoe de toch schijnbaar vlakke sound van PSB,
zowel muzikaal als vocaal (de groep flirt graag met dezelfde akkoorden) blijft boeien.
Zonnebril Chris Lowe behoort tot de meest onderschatte muzikanten uit het synthpop genre.

De koning van Rome wiegt zwoel op een jaren 80 beat.
Een eerste, echte rustpunt op een album dat luistert als een Greatest Hits.
King of Rome ontbloot misschien de achilleshiel van Pet Shop Boys, de ballads.
Daarvoor is hun sound toch te steriel: het pakt me niet echt, ik word er niet warm van.

En dan is Pandemonium dat zich aandient als een Depeche Mode pastiche.
Maar als de gay parade met de handjes gaat zwaaien, zijn we toch weer bij PSB.
Een heel stevige beat. Een song boordevol zonne-energie. Dans vitaminen voor het oor.
Nogmaals: het lijkt wel of de plaat vol potentiële hits staat. Echt een meevaller van formaat.

Dat The Way It Used to Be met de nodige disco allures van start gaat,
wordt al door de titel aangekondigd. Opnieuw een erg mooi vorm gegeven song.
Net als Vulnerable meer down to earth, melancholischer van inborst en zelfs romantisch.

Legacy trekt een streep onder dit opvallend sterke avontuur.
Maar het afscheid is niet definitief, want de nieuwe Pet Shop Boys ligt
in het najaar van 2012 in de winkels. Voorlopig is er nog geen enkele band
die de erfenis van dit unieke synthpop duo heeft opgeïst. The sky remains the limit.

Nu heb ik me hier weer een lap van een recensie zitten krabbelen
die toch enkel maar een antwoord wil zijn op de vraag of dit een goeie plaat is.
Dat had veel korter gekund, want het bewuste antwoord zit in de titel van het album.

avatar van sierrra
dazzler schreef:
King of Rome ontbloot misschien de achilleshiel van Pet Shop Boys, de ballads.

Hier schiet je volgens mij toch echt uit de bocht. Misschien moet de je de ballads wat vaker beluisteren, want deze zijn toch echt van uitzonderlijke schoonheid en tillen de heren naar een niveau wat in dit muziekgenre maar zelden wordt behaald.

avatar van dazzler
Ik ken nauwelijks ballads van de Pet Shop Boys.
Daarom gebruikte ik het woord "misschien", want King of Rome
vind ik één van de weinige nummers die me niet kan boeien op deze plaat.

Precies omdat hij er voor mij niet in slaagt te doen wat een ballad hoort te doen.

avatar van sierrra
Oké. Wat hoort een ballad dan volgens jou te doen, en geef mij eens een voorbeeld van een goede ballad.

avatar van Poeha
dazzler schreef:
Ik ken nauwelijks ballads van de Pet Shop Boys.

Dan moet je nodig It Couldn't Happen Here en zeker het meesterlijke King's Cross van hun hitalbum Actually (1987) eens gaan beluisteren.

avatar van Manuel
Dit stond al heel lang in mn iTunes. Op Last.fm noemen ze dit synthpop, 80s en new wave. Niets van dat alles. Saaie, gladde en oppervlakkige muziek. Sommige nummers zijn wel leuk maar dan komt er weer iets als Pandemonium voorbij.. meh.

avatar van vigil
Als synthpop al niet meer van toepassing is op Pet Shop Boys...

avatar van luigifort
Door al die gitaren zou je eerder rock denken id

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
marsmuziek toch? (Love Etc.)