Death Cab for Cutie - Transatlanticism (2003)

Label: Barsuk

1. The New Year (4:06)
  2. Lightness (3:30)
  3. Title and Registration (3:39)
  4. Expo '86 (4:11)
  5. The Sound of Settling (2:12)
  6. Tiny Vessels (4:21)
  7. Transatlanticism (7:55)
  8. Passenger Seat (3:41)
  9. Death of an Interior Decorator (2:56)
  10. We Looked Like Giants (5:32)
  11. A Lack of Color (3:35)
avatar van henrico
Dit is zo'n goed album. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Hoe mooi ik het latere werk ook vind, ik blijf naar Transatlanticism grijpen. Vaak héél rustig, maar toch spannend. Fascinerend. En Ben Gibbards zeer fraaie stem maakt het af.

avatar van Kaaasgaaf
musiclovesme schreef:
deze plaat was ook mijn eerste kennismaking met dze geweldige groep,nu ik al hun platen heb beluisterd ondertussen vind ik toch deze transatlanticism ver bovenuitseken,maja nu ik een compelatie gemaakt heb van al hun beste nummers is die nog beter geworden dan deze!! tip:al begint elke cd soms een leven te leiden toch is het raadzaam eens al de beste nummers op een mp3tje te plaatsen en je eigen best of te maken!!toch??
Ik ben wel benieuwd naar je tracklist!

titeltrack is met het het juiste stereosetje en de regen buiten kletterend op je ruiten magisch. Ik kreeg er een brok in m'n keel van. Binnenkort maar is meer van Death Cab luisteren.

Een nummer als Transatlanticism is, hoe mooi ook, een uitzondering in het oeuvre van DCFC. De meeste nummers van deze band werken juist niet naar een climax toe.

Dikkop
Waarschijnlijk hun beste werk met het fenomenale titelnummer als hoogtepunt!
Transatlanticism vind ik nog ietsje beter dan hun nieuwe Codes and Keys.

Dikkop
Nu ik Plans nogmaals beluister moet ik mijn vorige bericht intrekken.

avatar van Leeds
Over 2 weken voor het eerst kennis gemaakt met deze Death Cab. Nog nooit van ze gehoord. Ik ben helemaal in de ban van deze Transatlanticism. Schitterende plaat. De titeltrack is geweldig maar de andere nummers doen amper onder. Indiepop op een hoog niveau. Thumbs Up

avatar van AOVV
Goeie plaat van Death Cab for Cutie. Het titelnummer is inderdaad geweldig! Rustige nummers worden afgewisseld met iets meer onstuimige nummers.

avatar van FRNKY
Zo weinig stemmen op Expo '86? Denk ik wel een van mijn favoriete DCFC nummers.

avatar van Carolaah
Mm.. toch maar een halfje erbij..
Ik luister dit album zelden, echter, wanneer je dit album op het juiste moment opzet, slaat hij goed in.

Transatlanticism en Tiny vessels zijn prachtig..

avatar van Eveningguard

I need you so much closer

De pure kracht van herhaling. Dat heb ik zelden zo mooi gehoord als in dat nummer.

avatar van Madjack71
Een redelijk album, dat bij mij niet echt veel doet. Geluisterd en kan zo niet iets benoemen wat mij is bijgebleven. Kabbelende pop.

avatar van Renoir
Ben Gibbard kende ik alleen door die prachtige plaat met Jimmy Tamborello als <b>The Postal Service</b>. Tot ik luisterde naar 'Ben's My Friend' op Benji van <b>Sun Kil Moon</b>. Onder het motto Mark's Friend is My Friend heb ik snel deze plaat aangeschaft. Absoluut geen spijt van! Niet zo indrukwekkend als Give Up, maar gewoon erg fijn om naar te luisteren. Zeg ik iets geks als ik af en toe overeenkomsten hoor met <b>Snow Patrol</b>?

avatar van FRNKY
Met het nieuwe album op komst zou het zonde zijn de genialiteit van deze plaat te vergeten. Wat een parel.

avatar van otherfool
Een hele vlakke plaat, vooral de wat rustiger nummers als Lightness en Passenger Seat zijn gewoon saai en kabbelen inderdaad maar wat voort, richting niks. Curieus genoeg staat op deze plaat dan wel weer één van de grootste meesterwerken van de 21e eeuw, en dan heb ik het natuurlijk over titelsong Transatlanticism, een schitterend nummer dat van mij nog 8 minuten langer had mogen duren. Verder weinig soeps, al heb ik het dan nog wel zitten voor het sympathieke slotstuk Lack of Color.

avatar van Mctijn
Grijs gedraaid destijds. Vandaag weer eens gedraaid en omhoog naar 4,5*.

Transatlanticism is hun beste nummer ever, A lack of Colour is prachtig in eenvoud en Tiny Vessels is ook van ongekende schoonheid. Waar ik in 2003 gek was op Title and Registration, Sound of Settling en Death of an Interior Decorator, zie ik de laatste jaren de kracht van de eerst genoemde nummers.

Indie klassieker!

avatar van Minneapolis
Mctijn schreef:
Grijs gedraaid destijds. Vandaag weer eens gedraaid en omhoog naar 4,5*.
...
Indie klassieker!

Die van mij gaat alles behalve grijs gedraaid worden.
Sterker nog na 1x draaien houd ik het voor gezien, en ga ik een nieuw baasje zoeken voor dit dure stuk vinyl. Het is geen advertentie btw, maar meer een teleurgestelde conclusie.
Beetje te impulsief besteld deze (ik kwam 'm samen met Plans tegen bij wat ander import spul dat ik wilde hebben). De paar nummers die er echt uitspringen staan verspreid over het album, dus ik houd het in dit geval bij digitaal.
"Title and Registration" en "Passenger Seat" maar vooral "A Lack of Color" blijven prachtig!
Plans ligt mij een stuk beter.

avatar van dennis1808
Heb deze band ontdekt via Last.FM, ze stelden voor dat ik de titeltrack van dit album eens moest luisteren. Ik was meteen verkocht! Een prachtig album, dat echt van begin tot eind weet te boeien. Hoewel niet elk nummer is blijven hangen, ga ik deze vaker op zetten. 4* tot nu toe