Billy Joel - Piano Man (1973)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Travelin' Prayer (4:10)
  2. Piano Man (5:37)
  3. Ain't No Crime (3:20)
  4. You're My Home (3:14)
  5. The Ballad of Billy the Kid (5:35)
  6. Worse Comes to Worst (3:28)
  7. Stop in Nevada (3:40)
  8. If I Only Had the Words (To Tell You) (3:35)
  9. Somewhere Along the Line (3:17)
  10. Captain Jack (6:55)
Pim
De titelsong is natuurlijk een klassieker die hij nooit geevenaard heeft (behalve misschien met Goodnight Saigon).

Persoonlijk vind ik Piano Man één van zijn minder goede nummers. Hij heeft deze wat mij betreft gemakkelijk weten te overtreffen met nummers als Summer Higland, Falls, New York State of Mind, Angry Young Man, Just The Way You Are, Scenes from an Italian Restaurant en All for Leyna...

Marcel²
Pim schreef:

Nou echt wel Pim, luister zijn album The Stranger maar eens, een prachtig album.

Slechts 13 stemmen op dit album ,ik dacht toch echt dat billy joel en zeker dit album veel beluisterd was

avatar van musicboy
Mooi album, maar het debuut verkies ik nog altijd. Natuurlijk is 'Piano Man' een wereldnummer en 'You're my home' een pareltje.

avatar van Poeha
Piano Man heb ik gewoonweg veel te vaak gehoord.

Uitschieters naar mijn mening zijn: Captain Jack en The Ballad Of Billy The Kid. Weergaloze nummers!

Ik heb soms last van het fenomeen "te vaak gehoord", maar altijd als ik eens goed voor een nummer ga zitten, heb ik er toch geen last van.

Piano man is natuurlijk geweldig, maar Joel heeft zeker nog meer geweldige nummers gemaakt. Ik beschouw hem dan ook als een van de grootsten, naast bijvoorbeeld Elton John, waar hij ook veel mee optrekt in zijn persoonlijke leven.

EVANSHEWSON
Prima tweede plaat van een singer-songwriter die stilaan groeit naar zijn beste niveau. Wie al op zijn tweede plaat meesterwerkjes als Piano Man en The Ballad of billy the Kid kan schrijven, die gaat het zéér ver brengen en is van goede komaf. En zo bleek ook later !
4 sterren ! ****

Kjeupa schreef:

wonderbaarlijk, de nummers die je hier noemt zijn stuk voor stuk mijn favorieten! Vooral Summer highland falls. Een van de mooiste nummers ooit gemaakt.

Maarre Kjeupa, Pianoman is natuulijk niet een van Billy's mindere nummers. Die tekst is zo goed. Maar ja, zijn teksten zijn sowieso bijna allemaal briljant.. Alleen is dit nummer helaas helemaal doodgedraaid...

demayo schreef:
Vooral Summer highland falls. Een van de mooiste nummers ooit gemaakt.

Eens! Mijn persoonlijk favoriet van Billy Joel. Ik was oh zo blij toen ik 'm kon spelen op piano

Down_By_Law
Aardige plaat, maar als je "The Stranger" (1977) gekocht hebt (en misschien een verzamelaar) dan heb je genoeg van Billy Joel.

avatar van dennisversteeg
Mooie plaat met een aantal Joel-klassiekers, maar Billy Joel zou zijn kunsten nog verder verbeteren op de komende albums.

avatar van musician
Down_By_Law schreef:

Nee, dat is niet waar. Het werk van Billy Joel is tot en met An innocent man (1983) in z'n totaliteit meer dan te pruimen. Daarna ben ik het zicht een beetje bij hem verloren.

Billy Joel is een volledige selfmade man, typisch Amerikaans, die vooral als songwriter een groot aantal prima nummers heeft geschreven.

Veelgehoorde kritiek op Joel is, dat er allemaal teveel over is nagedacht, dat het te weinig uit het hart komt. Hij verzint prachtige openingen, middenstukken en eindes maar het zou geen ziel hebben.

Een merkwaardige redenering. In de eerste plaats neemt de Newyorker over het algemeen geen blad voor de mond en in de tweede plaats, wat zou er tegen het schrijven van mooie liedjes moeten zijn?

Piano man is in chronolgische zin mijn eerste cd van Billy Joel (de échte eerste en vooral onbekende en niet te vinden cd, Cold spring harbour heb ik zelfs nog nooit gehoord) en hij klinkt hier al volledig als de Billy Joel zoals hij 10 jaar lang elk jaar met een cd zou komen.

Misschien is Piano man nog wat ongepolijst. Maar er staan hier al veel bekende nummers op, concertklassiekers als de titelsong, The ballad of Billy the Kid en Captain Jack.

Maar nummers als You're my home, Stop in Nevada, Somewhere along the line: het klinkt allemaal direkt bekend in de oren, als een blauwdruk van wat nog gaat komen.

Dat geeft helemaal niet. Billy Joel heeft een eigen sound ontwikkeld, een eigen plaats ook gekregen in de rockmuziek. Ja, wat gladder, meer een ideale schoonzoon dan Neil Young. Veel verkocht ook. Maar iemand die je als 'barpianist' (er speelt zich bij hem veel in het cafe af) een prima avondje kan vermaken.

Wel een goeie plaat ,waarin inderdaad de eerste stappen van het componeren van goede pakkende melodieen aan het licht komen.De bekende nummers op deze plaat(Piano Man,Captain Jack en The Ballad Of Billy The Kid )zijn prima ,maar de echte parels zijn You're My Home en Stop In Nevada.Hierin laat Joel zijn talent echt zien.Ook If I Only Had The Words(To Tell You) is mooi in al zijn eenvoud.

avatar van principal2000
Redelijk goed album van Billy Joel. Zijn doorbraak was hiermee gelijk keihard een feit. Er staan prachtige nummers op (Captain Jack, Piano Man, Ballad Of Billy The Kid, Somewhere Along The Line, If I Only Had Words), maar ik vind de country-invloeden hier nog iets te sterk.

avatar van Madjack71
Ik heb deze al verscheidene malen in mijn handen gehad bij de 5 euro bakken. Maar die hoes heh. Toch maar eens overheen zetten denk ik dan, getuige de positieve recensies. Daarnaast zijn Piano Man en The Ballad of Billy the Kid sterke nummers.

avatar van Madjack71
Dit album nu toch maar eens in huis gehaald, ondanks de faces of death hoes.
Echt van onder de indruk ben ik er niet van. Slecht vind ik het ook niet, maar dat ik het gehele album meegevoerd wordt kan ik niet zeggen.
Travelin' Prayer is wel een aardige opener en heeft wel iets opens.
Piano Man vind ik zelf het mooiste nummer van dit album, samen met The Ballad of Billy the Kid en Captain Jack. Die onderscheiden zich m.i toch het meest van de i.m.o middelmatige rest. You're my home, heeft op zich wel een prima jaren zeventig route 66 gevoel over zich, maar die sfeer komt beter tot zijn recht met een Harry Nilsson of een John Denver. Ik heb bij dit album soms het gevoel dat hij zijn kunstje al aan het herhalen is.
Maar dat is onzin natuurlijk gezien dit pas zijn tweede album is. Nee dat zou hij veel later pas doen met o.a Leningrad, dat volgens mij hier zijn roots heeft liggen qua opbouw.
Daarnaast vind ik zijn stem niet altijd even overtuigend en soms lijkt het mij wat tegen te gaan staan.
Nee, ik denk niet dat er veel uit het oeuvre van Billy Joel in mijn kast komt te staan en het bij dit album zal blijven. Misschien dat ik ergens nog wel eens een greatest uit de bakken zal vissen.

avatar van principal2000
Over het algemeen kan je toch wel stellen dat Turnstiles en The Stranger zijn beste werk bevatten. Eigenlijk zou je beter die kunnen aanschaffen als je kennis wilt maken met Billy Joel. Bovendien staan op deze album zowel een aantal juweeltjes die je op iedere zichzelf respecterende greatest hits zal terugvinden als een aantal nog grotere juweeltjes die juist min of meer standaard ontbreken op dergelijke verzamelaars. Check anders op MuMe de beoordelingen van bovenstaande albums.

avatar van divart
Prachtige hoes toch? Zie het probleem niet.

Ted Kerkjes
Ik vind de demo versie van worse Comes to Worst (My Lives) beter dan de studio versie.
Maar voor de rest een dikke 4.5!

avatar van rkdev
Als gehele album voor mij nog niet overtuigend, maar wat schrijft die man geweldige teksten.
“Sometimes you play me a memory”
"They're sharing a drink they call loneliness, but it's better than drinking alone"
Geweldige regels.

avatar van Boermetkiespijn
Gave plaat!

Met name "Travelin' Prayer", geweldig door de banjo waardoor het nummer een countrysmaakje krijgt.
"Piano Man" is een geweldig nummer dat ik na honderden malen gehoord te hebben, nog altijd schitterend vind.
"Worse Comes to Worse": ook schitterend, net als "If I Only Had the Words (To Tell You)".

De rest doet me niet echt wat.