Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.. (1992)

Label: Capitol

1. Man's Final Frontier (2:38)
  2. Mama's Always on Stage (3:25)
  3. People Everyday (3:26)
  4. Blues Happy (0:46)
  5. Mr. Wendal (4:06)
  6. Children Play with Earth (2:38)
  7. Raining Revolution (3:25)
  8. Fishin' 4 Religion (4:06)
  9. Give a Man a Fish (4:22)
  10. U (4:59)
  11. Eve of Reality (1:53)
  12. Natural (4:18)
  13. Dawn of the Dreads (5:17)
  14. Tennessee (4:32)
  15. Washed Away (6:22)
  16. People Everyday [Metamorphosis Mix] * (4:55)
P-DawG
panjoe schreef:
Ondanks dat ik vaak geluiden terugkomen die mij erg doen denken aan Buhloone Mindstate (die in mijn top 10 staat) is dit het net niet voor mij.
Idd. Dit doet mij ook sterk denken aan Buhloone Mindstate, ik ben echter wel wat positiever over dit album. Er staan namelijk een boel goede producties op en de raps zijn ook niet onaardig.

avatar van MAS
MAS
Dit is een album waar ik echt een in moest komen. Mijn stem zou ook best nog eens hoger uit kunnen vallen in de toekomst.

Rhythm & Poetry schreef:
Zoals ik al zeg het is een vermakelijk plaatje, slechts vermakelijk want het wordt nergens heel hoog van niveau. De raps en refreintjes doen het goed maar zijn tekstueel gezien niet echt briljant.

Op het gebied van wordplay ben je bij AD natuurlijk aan het verkeerde adres,maar ik ken weinig hiphop albums die tekstueel gezien bij dit album in de buurt komen (mijn stemmen zijn niet representatief voor het aantal hiphop albums dat ik heb beluisterd).

Ik heb het idee dat gewoon duidelijke teksten die meteen begrepen kunnen worden regelmatig (onterecht) als simpel worden gezien. Zelf vind ik dit juist een kwaliteit.

avatar van Shelter
de teksten zijn juist wel briljant, aangezien ze tenminste ergens over gaan.
maatschappij kritisch en zelfs naar het filosofische toe.
Nee geen word plays of toffe multi's, dit is meer een protest naar de toenmalige situatie in Amerika. Ook het gebruik van dit soort samples (Roots achtig) was toen uniek, hele instrumentale samples ook. Mama's always on stage bijv. nu heb je meerdere acts die het doen (Brother Ali bijv.), maar toen nog niet.

avatar van pureshores
hier staan toch 2 briljante singles op: Tennessee en Mr Wendal.
People everyday kreeg enorm veel feedback en is ook leuk maar die andere 2 springen er voor mij een tandje hogeruit. Deze act werd als enorm verfrissend getypeerd door de media maar naar mijn mening ligt dit in het verlengde van wat een De La Soul deed, alleen dat hier meer zang en dames meedoen en de onderwerpkeuze wat anders is

avatar van Shelter
De la soul deed iets heel anders, op wat voor manier is dit het verlengde ervan?
Arrested development is veel meer kritische hiphop waar dela soul meer vrolijk en jazzy was en meer een wees jezelf statement afgaf.
Ook kwa sampling en raps is dit verre van hetzelfde.
De dames in kwestie zingen alleen wat refreintjes, maar wel goed overigens.
Dit heeft echt zo'n roots southern america feel, ook door de dames.
Maar het boegbeeld lijkt me toch overduidelijk speech.
Mama's always on stage vind ik overigens zeker even goed als de singles

There's always money in the banana stand!

avatar van Hanszel
Door de dag van de rechten van de mens (vandaag, 10 december) moest ik denken aan Mr. Wendall met de tekstregel "Mr. Wendal a man, a human in flesh, but not by law." Lees de mensenrechten eens na, punt zes gaat precies hierover.

Over de muzikale invulling kun je discussiëren maar dat hier universele waarheden opstaan zoals eerdergenoemde en ook "give a man a fish and he'll eat for a day. Teach him how to fish and he'll eat forever" is gewoon geen speld tussen te krijgen.

Helaas hebben de machthebbers op deze wereld dit soort dingen nog niet helemaal begrepen, hoewel deze cd alweer 23 jaar geleden uitkwam.... .

Muziek kan ook troost bieden, ik zet 'm maar weer eens op en droom van een betere wereld, in de hoop dat meer mensen eens goed gaan luisteren naar wat hier gezegd/gerapt wordt.