U2 - War (1983)

Ierland
Label: Island

1. Sunday Bloody Sunday (4:38)
  2. Seconds (3:09)
  3. New Year's Day (5:38)
  4. Like a Song... (4:48)
  5. Drowning Man (4:12)
  6. The Refugee (3:40)
  7. Two Hearts Beat as One (4:00)
  8. Red Light (3:46)
  9. Surrender (5:34)
  10. "40" (2:36)
  11. Endless Deep * (2:58)
  12. Angels Too Tied to the Ground * (3:34)
  13. New Year Day (7"edit) * (3:56)
  14. New Year Day [USA Remix] * (4:31)
  15. New Year Day [Ferry Corsten Extended Vocal Mix] * (9:42)
  16. New Year Day [Ferry Corsten Vocal Radio Mis] * (4:37)
  17. Two Hearts Beat as One [Long Mix] * (5:56)
  18. Two Hearts Beat as One [USA Remix] * (4:24)
  19. Two Hearts Beat as One [Club Version] * (5:43)
  20. Treasure (Whatever Happened to Pete the Chop) * (3:24)
  21. I Trhew a Brick Through a Window / a Day Without Me [Live from Werchter] * (6:58)
  22. Fire [Live from Werchter] * (3:46)
.....en wat op dit album en de 2 vorige staat.

LeRoi schreef:
De 'opmaatplaat' naar het prachtige werk dat daarna volgt.....

Op maat naar het prachtige werk??

Saldek schreef:
......ja, moet je doen. Maar kijk uit, je zou The refugee en Drowning man en Like a song wel eens krachtig kunnen gaan vinden. Rebels als het maar wezen kan.

Ja, inderdaad.
Dit is hét U2-album met ballen!

Ik vind dit zo'n beetje het laatste prachtige werk van de band (Het live-album Live Under A Blood Red Sky -m.i. ook hun beste album- tel ik dan even niet mee).
Hierna werden ze groot en dus ook gebruikersvriendelijker met geslepen kantjes.
Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik als verse U2-fan van 11 jaar m'n singletje van Sunday Bloody Sunday compleet uitwoonde (A én B-kant!!). Dit album kwam dan ook spoedig op m'n verlanglijstje van de Sint en die ouwe knakker heeft me reuze blij gemaakt!

4,5.

Yak schreef:
Zullen we het nu weer gewoon over "War" gaan hebben in plaats van Hans Brouwer's top10?

avatar van Thuurke
Ballen??, tetten zal je bedoelen!!!!!

Weten jullie wie de achtergrondzangeressen zijn op het nummer Surrender? De wijffies van Kid Creole & The Coconuts.

Annie, I'm not your daddy, because if I was in your blood, then you wouldn't be so uglyyyyyyy.

avatar van kaztor
Hoe komen DIE nou op dit album terecht?

avatar van Thuurke
Island Records, ze waren waarschijnlijk in dezelfde studio bezig.

avatar van Saldek
Misschien grappig als 'bsides-weetje': het jongetje is dezelfde als op 'Boy' en is het neefje (neef ondertussen) van the Edge. En de vader van de jongen, Edge's broer, zit in The Virgin Prunes (als ze nog bestaan dan), naar mijn weet een wave-gothic georienteerde band.
En wat het album betreft zijn mijn voorkeur-favorieten als bijna vijfentwintig jaar ongewijzigd en staan mij fier als een rots: Like a song en Drowning man. Wat een schoonheid, wat een echtheid, rebellie en ziel, all in one.

avatar van kaztor
Die gebarsten lip en woedende blik geven perfect de sfeer op de plaat weer. Geweldig getroffen!

avatar van Rickepick
WOW...

* * * * *!

avatar van devel-hunt
Toen was ik al fan, ze zelfs nog in het Paard in Den haag gezien, zo klein als ze toen waren. Plaat waar de geestdrift vanaf spat, dat deze band het zal gaan maken met zijn charismatische frontman Bono stond voor mij toen al vast. Beste nummer voor mij toch wel de hits Sunday bloody sunday en new years day, hoewel two heart beat as one en surrender ooit steengoed zijn. zoals de hele plaat eigenlijk.

Zigstar
Wat een moordplaat is dit toch! U2 toont op dit album dat ze wel degelijk kunnen rocken, iets waar ze tegen het einde van de jaren 80 al nauwelijks meer in slaagden en met Pop, Zooropa en verder al helemal niet meer. 4.5 stars, en een vijf zit er in, moet het album gewoon nog wat meer beluisteren.

Zigstar
Trouwens, zijn er nog mensen die vinden dat ze rond deze periode wat weg hadden van Echo & the Bunnymen (vooral stem en gitaargeluid)

avatar van LeRoi
WAR is een prima plaat. Maar zoals The Beatles wat tijd nodig hadden om tot 'wasdom' te komen, zo zie ik dat ook met U2.
Tot WAR stoere jongensmuziek, prima, maar Unforgettable Fire en Joshua Tree vind ik toch van een 'ander level'...het ontstijgt de Rock en grijpt mij toch meer direct 'to the soul'....en tja er zijn dan 'muziekliefhebbers' die dat dan 'overgeproduceerde, vercommercialiseerde (muziek) platen' noemen........so be it....

avatar van Tabossi
Ik ga me verder niet in deze discussie mengen, maar ik ben van mening dat U2 de tand des tijds altijd prima heeft doorstaan. Beetje zelfde verhaal als de Peppers (hee kaztor, ook hier?;)). Fans van het oude kunnen het nieuwe minder waarderen.
Persoonlijk vind ik WAR de mooiste plaat, vanwege hun knallers natuurlijk, maar vooral vanwege Drowing Man. Man, wat een nummer. Kan daar echt tranen van in mijn ogen krijgen. Bono zingt dat liedje met zoveel gevoel dat ik telkens zo'n visioen krijg van iemand die zijn geliefde nog desperaat probeert vast te houden maar waarna hij onvermijdelijk de afgrond in valt, weg uit haar leven. Kippenvel! Hoewel het liedje strijdt met With or Without you, ga ik voor Drowning man, vanwege zijn beeldspraak

Wolfgang1975
Een zeer rauwe plaat van U2 dat heel anders klinkt dan het subtiele October. Wel erg mooie nummers, behalve track 6, 7 en 8. Eigenlijk is U2 wel een band met een zeer interessante ontwikkeling: een gestage ontwikkeling, culminerend tot het briljante Joshua Tree. Volop experimerenterend in de jaren '90 (hun beste periode, vind ik). En het decennium daarna terug naar hun roots. Dat vind ik op zoch wel jammer. De laatste 2 albums zijn wel mooi, maar blijven niet echt hangen.

avatar van Blue88
Mijn favo album van u2 ondertussen. *4,5

Baslijnen zijn ook erg vermakelijk (Y)

avatar van Premonition
Saldek schreef:

avatar van Castle
Was mijn 2de ontdekkingsplaat in mijn prille jeugd. Na 17 seconds van the cure kocht ik dit album van mijn zakgeld. Newyears day was ene hit, maar sunday bloddy sunday werd genegeerd, vreemd vond ik dat. Ik vond het geweldig en paar jaar later werd het alsnog een hit. Mensen die U2 afwezen werden fans die het allemaal beter wisten. Toen ben ik afgehaakt tot Aughtung Baby kwam. Ik herontdekte wat ik eigenlijk al jaren goed vond.

avatar van LucM
Het derde album van U2 klinkt zo mogelijk nog passievoller dan de twee vorige albums. Tien krachtige en gloedvolle rocksongs die niets van hun zeggingskracht verloren hebben. Vooral de singles "New years day" en "Sunday bloody sunday" behoren tot de beste rocksongs ooit.
Het was dan voor mij duidelijk dat U2 op dat moment de grootste band op aarde was.

avatar van James Douglas
Zoals gezegd, 'War' klinkt spartaans, kaal en kil. En dat is ook juist wat deze plaat zo goed maakt. Doordat spartaanse komt de energie die U2 hier nog bezit goed naar voren. Toch bevat dit album voor mij een paar onopvallende songs met name op 'Kant B'. En hoewel het een goed live-nummer is, ben ik niet de grootste liefhebber van 'Sunday Bloody Sunday'. Nee, voor mij begint het muzikale genot pas bij Seconds om tot een hoogtepunt te komen bij 'Drowning Man', wat ik één van de mooiste U2 composities ooit vind. Daarna dommel ik wat weg om bij 'Surrender' nog even écht te genieten van de serene gitaarklanken.

avatar van Saldek
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Het jongetje is het broertje van Guggi, een van de zangers (naast Gavin Friday) van Virgin Prunes.[/quote]

De informatie heb ik uit een NME, een special U2-edition uit de jaren tachtig. Deze vermeldde dat het jongetje de zoon is van Dik Evans van de Virgin Prunes. Dik zou de broer zijn van The Edge en dat maakt het jongetje zijn neefje, zo de bron het vermeldde.

Peter Rowan is Guggi's (die eigenlijk Derek Rowan heet) én Strongman's broer(tje): http://www.angelfire.com/80s/u2war/

avatar van Saldek
Hoewel ik NME hoog had staan (zeker toen) moet ik toegeven dat de site met bron van Angelfire er goed uitziet en mede daarom zwicht voor Premonition en MuadDib omdat ook jullie hetzelfde uitspreken. Ik heb in de loop der jaren wel geleerd dat de pers er soms ruwweg op los speculeert. Wel heb ik intussen her en der internet geraadpleegd aangaande Dik Evans.......Gelukkig klopt er tenminste nog iéts van de bron, dat hij 'in het echt' een broer is van The Edge.

avatar van Premonition
NME heb ik nooit echt hoog gehad, zijn nogal van het moment (hypes benoemen) en hun research is niet waterdicht. Dik Evans is inderdaad de broer van The Edge en speelde in de beginjaren 1977/1978 in U2. Guggie is samen met Gavin Friday weer de boezemvriend van Bono en Pod, drummer van Virgin Prunes, werd later één van de roadies van U2. Kleine wereld....

avatar van STaRS
Dit album vind ik U2's beste. Het varieert zeer goed op deze plaat wat resulteert in verschillende klassiekers. Hierbij zijn Sunday Bloody Sunday en New Year's Day, maar ook Drowning Man verdient zeker een vermelding. Duidelijk 5 sterren voor mij.

STaN_THe_MaN
Prachtig album

avatar van kaztor
Tracklist van de geremasterde versie die eraan komt:\

War

9. Surrender
10. "40"

War Bonus CD:
1. Endless Deep
2. Angels Too Tied To The Ground (Previously Unreleased Track)
3. New Year’s Day (7” single edit)
4. New Year’s Day (USA Remix)
5. New Year’s Day (Ferry Corsten Extended Vocal Mix)
6. New Year’s Day (Ferry Corsten Vocal Radio Mix)
7. Two Hearts Beat As One (Long Mix)
8. Two Hearts Beat As One (USA Remix)
9. Two Hearts Beat As One (Club Version)
10. Treasure (Whatever Happened to Pete The Chop)

Deze remaster is minder interessant dan die van October en Boy.

avatar van kaztor
Misschien was deze tracklist nog niet definitief.
Lijkt me sterk dat er zo weinig materiaal over was...

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
[quote]kaztor schreef:

5. New Year’s Day (Ferry Corsten Extended Vocal Mix)
6. New Year’s Day (Ferry Corsten Vocal Radio Mix)

Brrrrrrrrr............

dit klinkt heel eng

Komt er ook een remaster van Under The Blood Red Sky?
Daar kijk ik dus meer naar uit.
5x New Year's Day maakt het nummer kapot.