The Bony King of Nowhere - Alas My Love (2009)

Belgiƫ
Folk
Label: Helicopter

1. The Sunset (3:24)
  2. There I Am (1:58)
  3. Everything I Like (2:39)
  4. Maria (4:51)
  5. Alas My Love (1:42)
  6. Taxidream (2:31)
  7. Favourite (2:21)
  8. Losing Gravity (4:14)
  9. Visitor (2:47)
  10. Adrift (1:34)
  11. My Invasions (4:01)
  12. Losing Slow [Demo] * (1:09)
  13. Valley on a Planet [Demo] * (2:48)
  14. The Sunset [Demo] * (3:45)
  15. Favourite [Demo] * (1:15)
  16. Maria [Demo] * (4:41)
  17. Losing Gravity [Live] * (4:10)
  18. Alas My Love [Demo] * (1:57)
  19. Taxidream [Demo] * (2:54)
  20. The Land of the Bony King of Nowhere [Demo] * (1:05)
  21. Visitor [Demo] * (4:25)
  22. There I Am [Demo] * (1:36)
  23. My Invasions [Demo] * (3:52)
  24. Losing Backwards [Demo] * (0:49)
wcs
Heb nog een demo van deze kerel liggen die ik na een concert op de Gentse feesten kocht zo'n 2 jaar geleden en luister daar nog steeds vaak naar, toch wel benieuwd dus

avatar van AriTupari
Schitterende plaat!
De Belgische Devendra is opgestaan; ongelooflijk hoe hun stemmen op elkaar lijken. Wat de muziek betreft, hoor je verschillende invloeden.
Het blijft natuurlijk zeer folky (in de lijn van Banhart), maar ik meen zelfs een vleugje Radiohead te bespeuren. Wel is het voldoende uniek om te blijven boeien.
Een debuut om je vingers van af te likken!

avatar van Coudie
@ AriTupari: Dat vleugje Radiohead hoor ik er ook wel in. De cd staat hier zowat iedere dag op en dat is op zich alleen al een uitstekend teken.

khonnor
wow wow wow wow wow

dit is een belgische plaat van een duizelingwekkend hoog niveau.
wie had ooit gedacht dat deze schuchtere jongeman die enkele jaren geleden nog wat onwennig in de chateau op pukkelpop een tiental onaffe songs ten gehore bracht tot dergelijke dingen in staat zou zijn. not me!! devendra, een beetje radiohead, veel folk; alt-country invloeden.... prachtig! and, he's got the songs to boot!

(verwijderd)
Hee! Radiohead in de artiestennaam! Dat moet op z'n minst een keer gehoord worden.

Echt een wondermooie plaat. Fantastische sfeer en constant zeer hoog niveau, zonder dieptepunten.

Zeer moeilijk om de beste song aan te duiden, maar ik ga toch voor Maria, al kan dit in de toekomst nog veranderen, want luisterbeurt na luisterbeurt wordt deze plaat alleen nog maar sterker.

nicoot
Zeer mooie muziek, kwalitatief misschien niet fantastisch goed opgenomen (of is dat de bedoeling?). Live moet dat wat geven, je wordt echt melancholisch als je hiernaar luistert, 't doet me enorm denken aan Bon Iver. Soms echter iets té zacht naar mijn zin, omdat de hele plaat zowat op dezelfde toon verdergaat. Wel goeie muziek om met je lief in je kamer te zitten en om op de achtergrond op te zetten. Bram, chapeau, ge krijgt een 4, van nen eichte geintenoar.

't Is hartverwarmend om te horen dat er dan toch nog Vlaamse hypes zijn die er wél in slagen de torenhoge verwachtingen in te lossen.

avatar van Mctijn
Inderdaad een plaat met alleen maar mooie nummers. Nergens spectaculair, wel gedurende de korte speelduur erg vermakelijk.

Gregson
Een album die mij als Radiohead fanaat aanbevolen werd. The Bony King Of Nowhere. Juist, een de ondertitel van de Radiohead song 'There There' van 'Hail To The Thief'. Mooie liedjes maar waar de invloed van onder andere Radiohead goed hoorbaar is, maar ook de indie-folk nooit ver weg zijn. Ik moet zeggen dat de Belgen me keer op keer op keer berbazen met het muzikale talent het in huis heeft. Prachtplaat!

avatar van KidChino8
prachtig.

avatar van jeroen1904
Voor mij het beste album dat dit jaar al gemaakt is. Zoals hier al gezegd is, een mix tussen Radiohead en Devendra Banhart, een mix tussen folk en pop...vrij melancholisch ook. De korte speelduur stoort me helemaal niet, want dan kan ik dit plaatje direct terug opzetten. Zoals Bram Van Parys in humo enkele weken zei: " als de mensen meer refreinen willen, moeten ze de plaat maar terug opzetten. Knappe productie trouwens van Koen Giesen (An Pierlé en White Velvet). Enkele weken geleden het genoegen gehad om The Bony King of Nowhere live te aanschouwen en dat was ook zeer de moeite.

avatar van nevyn
Toen ik twee jaar geleden op Pukkelpop in België stond en af ging op deze artiest die in het programmaboekje als 'de nieuwe Bonnie Prince Billy' werd omschreven, stond ik perplex. Wat een geluid kwam er uit deze jongen, en wat een concert zette hij neer. Superschattig meisje dat op de achtergrond zang deed, en het hele publiek stond weg te dromen van deze prachtige muziek.

Later toen ik bij CocoRosie stond zag ik opeens the Bony King, en z'n zangeresje voor me plaats nemen. Toen ik ze aansprak, kregen ze beide een rood hoofd en bedankten ze me heel oprecht. Wat een schatjes.

Eenmaal thuis ging ik haastig op zoek naar werk wat ze hadden uitgebracht. Helaas, er was nog niets.

1,5 jaar later zie ik de naam opeens boven aan de updates op Musicmeter. Vrijwel meteen heb ik het album gedownload. Pas nu luister ik het omdat het toch iets te diep in m'n lijstje was beland.

Helaas werd ik niet betoverd door deze cd als door het concert. De vergelijking met Bonnie Prince Billy heeft plaats ingedaan voor een vergelijking met een jonge Devendra Banhart, al weet ik niet waar de Radioheadvergelijking moet vinden. Het meisje heb ik overigens ook niet gehoord.

Enfin, genoeg negatiefs. Het album is alsnog een pareltje, en ik snap ook echt heel goed waar dit absurd hoge gemiddelde vandaan komt. Zijn stem leent zich prima voor de muziek die hij gebruikt en de klapjes in de nummers. Het album is een mooi geheel, geen duidelijke uitspringers en al zeker geen moment waarop het inkakt.

Wellicht komt de magie van The Bony King of Nowhere nog terug voor mij. Voor nu blijf ik op een 4* hangen.

Gregson
nevyn schreef:
al weet ik niet waar de Radioheadvergelijking moet vinden.

Luister maar naar de zanglijnen in afsluiter 'My Invations' .

avatar van sq
sq
Ik kocht een demootje/CD-romrelease (?) van deze, met dezelfde titel als dit album. Dat was in 2007 toen ik een optreden had gezien in het voorprogramma van Laïs. Daarop 4 nummers van dit album en nog een track Jack Tar, die hier dus niet op staat. Een van die weinige ´neem mee´-souvenirdingetjes die ik echt wel eens draai, en misschien is het ook wel dezelfde als die wcs noemt in de eerste post bij dit album.

Losing Gravity is een heerlijke track, en ik ben benieuwd of die nog erg is veranderd.

avatar van Zandkuiken
Mooi plaatje dat toch echte toppers mist om een persoonlijke favoriet te zijn. 't Is allemaal een beetje "wel aardig" en soms vind ik het een tikkeltje te dreinerig maar niettemin is Alas My Love een knap en sfeervol debuut.

Openen doet The Sunset, meteen één van de hoogtepunten, waarin de invloed van Thom Yorke op de vocalen van zanger Bram Vanparys duidelijk hoorbaar is. Ijle, melancholische klanken die een jazzy feel met zich meedragen.

Een andere hoogvlieger is Maria, een sober en ingetogen kleinood waar enerzijds tristesse maar ook veel warmte vanuit gaat. Vanparys lijkt ons bijna in sliep te wiegen met z'n fluisterende stem.

Indommelen zit er nochtans niet in want in onder meer Taxidream wordt de stemming iets vrolijker: geen dolenthousiaste taferelen, maar toch een licht-swingende song die wat aan de stadsgenoten van Absynthe Minded doet denken. Net als de rest van Alas My Love prima maar weinig memorabel.

Afsluiten doet de fraaie pianoballade My Invasions waarvan je bijna niet kan geloven dat de bende van Oxford het niet heeft gecomponeerd. Een dromerig, melancholisch slot dat je onderdompelt in een intimistische, sprookjesachtige sfeer.

Veel lyrische reacties over The Bony King Of Nowhere, maar meer dan een "prima album" is Alas My Love in mijn ogen niet.

avatar van muziekobsessie
Al ligt het radioheadgevoel mij toch iets te duidelijk bovenop is dit toch wel een mooi plaatje, vooral opener heeft een hemels koor dat dan weer heel erg een exit music(for the film) doet denken.

avatar van tumkie
verschrikkelijk leuk album.

avatar van Zandkuiken
Halfje erbij toch want een erg sfeervol geheel!

MentalTheo58
muziekobsessie schreef:

Radiohead????

Radiohead: u weet wel, dat muziekgroepje uit Engeland.

De invloed van Radiohead is toch duidelijk waarneembaar in slotnummer ´My Invasions´.

avatar van Hendrix4live
MentalTheo58 schreef:

Radiohead????

De opener wel inderdaad. Voor de rest lijkt eigenlijk alleen de stem héél erg op die van Tom Yorke.

Zeker een aanrader, al helemaal voor radiohead fans (toen ik het eerste aan het luisteren was dacht ik dat ik naar radiohead aan het luisteren was)

nicoot
Nu merk ik het: My Invasions heeft zo veel weg van Lucky van Radiohead!

avatar van henk_loos
Wat een lekkere plaat.. Het eerste wat ik inderdaad ook dacht toen ik het hoorde: Radiohead!! (en toen had ik de bandnaam nog niet gezien).. Ik zal hem binnenkort eens gaan aanschaffen..

avatar van bloempje24
nicoot schreef:
Nu merk ik het: My Invasions heeft zo veel weg van Lucky van Radiohead!

Je bedoelt Videotape neem ik aan.

bloempje24 schreef:

Je bedoelt Videotape neem ik aan.

Ja die ook, nu je het zegt, muzikaal dan.

De melodie op de beginlyrics is quasi dezelfde:
Bony King: de beginlyrics (ik vind ze nergens en kan ze ook niet ontcijferen)
Radiohead: I'm on a roll, I'm on a roll this time. [vooral dit stuk =>] I feel my luck could change.

avatar van Leonard91
het Radioheadgeluid ligt er wel erg dik bovenop maar dat mag de pret niet drukken want er staan een paar mooie nummers op.
Zoals nicoot al zei hebben alle nummers wel hetzelfde softe geluid en dat wordt mij (zelfs na een half uurtje) een beetje teveel aangezien de meeste nummers niet echt baanbrekend (maar wel best mooi) zijn.

avatar van jeroen1904
Ontzettend veel gespeeld dit album. Voor mij het beste van dit jaar. Klasse van Bram Vanparys.

avatar van barrett
Ik ben hier enorm naar benieuwd, ik las onlangs ook nog een recentie op de humo wildsite. Nu deze reacties op dit album... Deze zal ik dus maw eens moeten gaan aanschaffen.