Amorphis - Skyforger (2009)

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Sampo (6:08)
  2. Silver Bride (4:13)
  3. From the Heaven of My Heart (5:20)
  4. Sky Is Mine (4:20)
  5. Majestic Beast (4:19)
  6. My Sun (4:04)
  7. Highest Star (4:44)
  8. Skyforger (5:15)
  9. Course of Fate (4:15)
  10. From Earth I Rose (5:04)
  11. Godlike Machine * (5:18)
  12. Separated * (4:17)
avatar van FLUOman
Zalig album, prachtige melodiëen, wel net niet zo goed als 'silent water', dat had wat meer peper in zn gat, het bevatte wat meer 'power', wat nu ook wel gemogen had. Maar toch n pareltje

avatar van Sir Spamalot
Een klein twee weken kreeg ik deze Skyforger van Amorphis in “bruikleen” en toen viel ik al achterover. Ik diende mijn enthousiasme te temperen, want je kunt toch moeilijk na één of twee luisterbeurten de verdiende beloning geven?
Deze plaat bevat alles maar dan ook alles wat ik zoek in goeie muziek, of het nu mijn geliefde Metal is of een occasionele zijstap: intensiteit, inventiviteit, bezieling, passie, geloof in eigen kunnen, goede songs, goede muzikanten en het belangrijkst van al: een heerlijk gevoel na het einde van het album. Amorphis heeft dit voor mij allemaal: van pure heavy beukers (Majestic Beast, hallelujah!) tot gedreven songs. Die zanger is fenomenaal en de plaat is verslavend. Ik kan niet anders dan de verdiende beloning geven.

avatar van RuudC
We hebben van Amorphis nu heel wat verschillende gezichten en met Skyforger lijkt het wel alsof al die invloeden en ervaringen samengekneed zijn in wat uiteindelijk dit album geworden is. Je hoort de metal, je hoort de pop terug. Je hoort folk, power metal en prog. Alleen de stoner en psych zijn de heren vergeten. Gelukkig is het resultaat wel weer episch en is er veel ruimte voor ballads of balladesque stukken. Hoewel niet overdonderd word, geniet ik wel heel erg van de kwaliteiten die Amorphis in huis heeft. Skyforger is een superverzorgde plaat van een volwassen en ervaren band. Ook hier vier sterren, maar ik sluit niet uit dat die score zal stijgen.

Tussenstand:
8. Am Universum
9. The Karelian Isthmus
10. Far From The Sun

avatar van lennert
Skyforger en Silent Waters staan eigenlijk op gelijke hoogte. De laatstgenoemde is wat mysterieuzer en Skyforger is overduidelijk radiovriendelijker (Silver Bride is gewoon een ideale hit), maar voor beide albums zijn hun perfecte momenten te vinden om het te luisteren. Skyforger is wel het album dat ik het eerste zou aanraden als instapplaat van de band, omdat er voor ieder wat wils is. Sampo is een ultieme opener en From Earth I Rose is een van de beste afsluiters van de band, maar het machtige Skyforger zelf is ook een ultieme kraker. Joutsen's zang is op het allerbeste en de algemene sound houdt perfect het midden tussen folklore, power metal en melodische death metal. Zeker wel een van de beste platen uit de carriere van deze band!

Tussenstand:
1. My Kantele