Amorphis - Skyforger (2009)

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Sampo (6:08)
  2. Silver Bride (4:13)
  3. From the Heaven of My Heart (5:20)
  4. Sky Is Mine (4:20)
  5. Majestic Beast (4:19)
  6. My Sun (4:04)
  7. Highest Star (4:44)
  8. Skyforger (5:15)
  9. Course of Fate (4:15)
  10. From Earth I Rose (5:04)
  11. Godlike Machine * (5:18)
  12. Separated * (4:17)
avatar van Fake_world
hier kijk ik zeer naar uit:)
hopelijk is ier er snel!

Empyrium
Mooie hoes, ben erg benieuwd naar dit nieuwe album.

avatar van Fake_world
God wat duurt dat nog lang:(

Nog een maandje!!!

avatar van snarf349
Hopelijk net zo goed (zoniet beter) als de vorige plaat, aan de hoes kan het niet liggen (cool).
Is alweer de negende plaat, verdienen veel meer aandacht hier op MM.

avatar van Fake_world
een stem? het album is nog niet eens uit of gelekt? :s

avatar van snarf349
Silver Bride is zowiezo gelekt (is single) en is geweldig, de zg. b-kant is ook niet slecht.

avatar van Fake_world
ja maar het is toch de bedoeling dat je stem als je het gehele album gehoort hebt?

anyway nu maakt et toch niet meer uit, we kunne stemme opt gehele album:)

avatar van Devoo
Mooie cover, deze zal ik zeker eens checken! Ik ken verder alleen Eclipse.

avatar van james_cameron
IJzersterk album, een waardige opvolger van het eveneens uitstekende Silent Waters. De band weet nog steeds prachtige songs uit de hoge hoed te toveren, waarin melodieuze en aggressieve elementen op kunstige wijze vermengd worden met folkinvloeden. De plaat kent geen mindere momenten maar wel een hoop hoogtepunten: vooral het titelnummer is zeer fraai. Kan nog wel wat gaan stijgen in mijn waardering, maar voorlopig een dikke 4 sterren.

avatar van Devoo
From the Heaven of My Heart beluisterd, en man wat is dat mooi! Dit album moet ik zeker in zijn volledigheid horen!

avatar van james_cameron
Inderdaad, From The Heaven Of My Heart is een prachtige song. Ik ga nu echt de hele back-catalogus van de band maar eens ontdekken. Ik heb zo'n vermoeden dat er nog veel fraaie albums te vinden zijn...

avatar van FLUOman
Zalig album, prachtige melodiëen, wel net niet zo goed als 'silent water', dat had wat meer peper in zn gat, het bevatte wat meer 'power', wat nu ook wel gemogen had. Maar toch n pareltje

james_cameron schreef:

Weet wel dat het vroeger eerder Death/Black was, wat bij de laatste paar platen zeker het geval niet is.

avatar van james_cameron
Ja, ik ken al wat ouder werk van ze, heb al paar songs gehoord van bijvoorbeeld The Karelian Isthmus. Radicaal anders, maar ook erg goed.

avatar van Chimpz
Geniale plaat! Ben nooit ècht thuis geweest in Amorphis, maar deze heeft me werkelijk omver geblazen. Ben er volledig verliefd op en is nu al één van de hoogtepunten van het jaar.

avatar van james_cameron
Ik vind de plaat steeds mooier worden. Mijn enige probleem met het album is dat de eerste 5 songs mooier zijn dan de laatste 5 (uitgezonderd het meesterlijke titelnummer), waardoor ik net niet de stap kan maken naar 4 1/2 ster. Maar goed, bijzonder sterke plaat. En wat een geweldige zanger!

avatar van Sir Spamalot
Deze ligt nu op: nummer vijf, Majestic Beast, wat een geweldige beuker!

Edit: ik ben bijna aan het einde van het laatste nummer en mijn vingers jeuken nu al om hier een serieuze lap sterren aan te geven, wat een geniale monsterplaat. De afwisseling tussen de cleane zang en de grunt van deze geweldige zanger is adembenemend, de muziek is een tsunami aan geluid die je omver spoelt en je wezenloos achterlaat. Bloody hell, dit wordt voor mij ook liefde op het eerste zicht.

avatar van kramerdude
MM hij luisterd verdomd goed weg, lekkere solo's!

avatar van Von Helsing
Heerlijk ingetogen album van Amorphis, met name From the Heaven of My Heart, Sky Is Mine en het titelnummer zijn verrekt lekker.

Hier en daar heavy, met een grunt, dan weer rustig met cleane volcalen, smaakvol en sober, niet zo volgepropt als Opeth.

Aanrader, en tot nu nu toe één van de grootste verrassingen van het jaar.

avatar van Sir Spamalot
Wat een geweldenaar van een zanger, zelfs zonder PA zou hij nog het dak van het gebouw blazen met zijn krachtige stem. De zanglijnen op Majestic Beast zijn majestueus en zijn grunt is kunst. Dit album ligt weeral op, het wordt een verslaving maar een gezonde verslaving.

avatar van Sir Spamalot
Een klein twee weken kreeg ik deze Skyforger van Amorphis in “bruikleen” en toen viel ik al achterover. Ik diende mijn enthousiasme te temperen, want je kunt toch moeilijk na één of twee luisterbeurten de verdiende beloning geven?
Deze plaat bevat alles maar dan ook alles wat ik zoek in goeie muziek, of het nu mijn geliefde Metal is of een occasionele zijstap: intensiteit, inventiviteit, bezieling, passie, geloof in eigen kunnen, goede songs, goede muzikanten en het belangrijkst van al: een heerlijk gevoel na het einde van het album. Amorphis heeft dit voor mij allemaal: van pure heavy beukers (Majestic Beast, hallelujah!) tot gedreven songs. Die zanger is fenomenaal en de plaat is verslavend. Ik kan niet anders dan de verdiende beloning geven.

avatar van Metal-D78
Wederom een vette plaat van Amorphis. Ik heb helaas de digipack versie aangeschaft en in het titelnummer en My Sun is er iets mis en hoor je een poosje heel zacht het geluid, jammer. Deze nummers zijn wel gratis te downloaden via Nuclear Blast. Is dat downloaden toch nog ergens goed voor. In oktober komen ze in Nederland, ben er bij!

avatar van knoltor
Ik ben Amorphis eerlijk gezegd een aantal jaar uit het oog verloren, doordat ik op de een of andere manier dacht dat het niks meer voor mij was.
Met deze cd ben ik er van overtuigd dat dat niet terecht was. Wat een mooi album! Rustig, zonder ook maar enig moment commercieel te klinken. Gewoonweg prachtige muziek.
Ik moet nodig die andere 'nieuwe' albums van Amorphis ook checken.

avatar van horned_reaper
Fuck, wat is dat titelnummer toch gaaf !!! (L)

avatar van Sir Spamalot
Niet alleen het titelnummer, de rest is ook al bangelijk. Het luistert zo lekker weg en blijft topheavy maar melodieus. Goeie muzikanten die goeie muziek spelen, altijd een plezier voor het oor. Deze plaat is voorbij voor je het beseft.

avatar van narva77
Geweldig nieuw album van Amorphis weer!
Niet zo goed als "Eclipse" vind ik, maar toch ook zeer goed.
Vooral "Silver Bride", "From The Heaven Of my Heart" en "Skyforger" vind ik op dit moment geweldige songs!
Voorlopig 4*.

avatar van dennisrammstein
Lekker plaatje, Majestic Beast is bruut, klinkt bij vlagen als een nummer van Opeth!

avatar van andnino
Puur persoonlijk hoor (ik ken enkel dit en het vorige album) maar ik kan een deja vu gevoel niet onderdrukken. Misschien enkel doordat ik Silent Waters eerder hoorde, waarbij het voor diegenen die Skyforger eerder hoorde misschien juist andersom is, maar ik vind betreffende ceedee daarom toch minder spannend.

avatar van tino1976
Toen ik voor het eerst het pianoriedeltje van het openingsnummer hoorde dacht ik: als ik niet wist dat dit de nieuwe Amorphis was had ik absoluut even een flits in mijn hoofd gehad die refereerde naar 'Tales from The Thousand Lakes', de tweede plaat van Amorphis in hun death/doom metal tijd.

Amorphis heb ik op een heel ver zijspoor een beetje gevolgd, maar kon mij nooit overtuigen na 'The Karelian Isthmus' en het legendarische 'Tales from The Thousand Lakes'.

'Skyforger' heeft weinig meer van doen van deze jonge jaren. Wel is het kwalitatief gewoon een goede plaat. Maar het knapste: je bent een grootse band als je anno 2009 een hele andere stijl speelt als back in 1994, maar een liefhebber van die tijd je vijftien jaar later direct herkent...

8 en 9 oktober zijn ze in Nederland (Leeuwarden / Uden).

Wie gaan er mee?