Autechre - Gantz Graf (2002)

Electronic
Label: Warp

1. Gantz Graf (3:58)
  2. Dial. (6:17)
  3. Cap. IV (9:02)
avatar van Onderhond
Net nog maar eens de clip van Gantz Graf gezien. Woorden schieten te kort om die clip te beschrijven. Zag ze voor het eerst in de cinema, waar het werkelijk een overdonderend effect heeft. Aanrader, staat op de Warp Vision DVD voor de fans.

Ja, die video is echt te goed. Werd een tijdje geleden mooi beschreven in - ik dacht - een bijlage van de Groene Amsterdammer, maar die ligt waarschijnlijk al ergens tussen het oud papier.

avatar van Goodfella
Was ook te gek om Gantz Graf op een groot videoscherm tijdens Warp Vision te zien. Nog meegekregen Herman?

Jaaa!

Ik bedoelde in die ene post niet de Groene A'dammer, maar de Filmkrant. Even quoten (met dank aan Goodfella die een link plaatste in het topic over de Warp DVD):

"Sommige muziek klinkt naar een zowel imploderend als exploderend, zichzelf filerend, stroomschietend zilvermetalen object in een met strakke witte lijnen afgebakende, eindeloos zwarte ruimte. Sommige ruimtes ogen naar de haperend-ritmische oprispingen van een robot wiens hersens dreigen kort te sluiten.
Zulke of vergelijkbare associaties krijg je vanzelf bij het ondergaan van de videoclip bij het nummer 'Gantz Graf' (2002) van het intelligente dance duo Autechre. 'Gantz Graf' is een van de dertig videoclips die het Britse muzieklabel Warp ter gelegenheid van zijn vijftienjarig bestaan op de dvd 'WarpVision: The videos 1989-2004' heeft uitgebracht. Het filmpje, waaraan regisseur Alex Rutterford zes maanden werkte, bijt zich van begin tot eind als een bezetene vast aan de muziek: elke scheve beat, rasp, ratel en klik is gekoppeld aan een transformatie van dat ondefinieerbare object (misschien wel de Rubik's kubus van een alien?), dat voortdurend uiteenbarst, open en dicht schuift, kantelt, stekels opzet, enzovoort. Dit soloballet helpt de aanvankelijk volstrekt willekeurig klinkende muziek beter te doorgronden. Door precies te zien wat je ook hoort, vind je van bliep op kras sneller een structuur, of op zijn minst iets wat daar op lijkt. Kijkend naar de clip wordt dansen op Autechre in elk geval een (heel klein) beetje gemakkelijker, en iedere kijkbeurt openbaart nieuwe muzikale details.
Tegelijkertijd suggereert de één-op-één relatie van beeld en geluid dat je eerder luistert naar de herrie die het ding al gedaanteverwisselend maakt, dan naar een stuk weerbarstige dance. Alsof het filmpje er eerst was, en toen pas de muziek."

avatar van Onderhond
Vreemd dat deze EP zo lang ontbrak in m'n collectie, want sinds ik het clipje van Gantz Graf zag was ik verknocht aan dat nummer.

EP opent ermee, en is meteen ook (uiteraard) het beste nummer. Heerlijk geflipt, ratelend, schokkend en pulserend trackje. Experimenteel, maar krijgt perfect vorm (ook mede dankzij de clip denk ik). Zonder twijfel één van de beste Autechre nummers vind ik. Mooie omschrijving ook die Herman hierboven quotete.

"Dial." is een stuk minder vind ik. Nogal vervelend melodietje, en daardoor niet echt boeiend. Ritmes zijn wel leuk, maar het verbleekt allemaal wat bij "Gantz Graf". Succes van het EPtje valt en staat dus met "Cap.IV", en gelukkig weet die ook volop te overtuigen. Lekker drukke, 'convulted' ritmes waaronder zachtjes een waveje omhoog kruipt. Creëert een prachtig effect, waarop je zowel lekker kan wegdromen als stevig uit de bol op kan gaan. Heerlijke track ook.

Beetje jammer van "Dial." dus, anders had hier nog wel een hogere score ingezeten. Toch zeker 4* voor deze EP, met twee echt geniale tracks en één misser. Aanrader.

dudes, hoe vet is Gantz Graf?? kon geen knoop eraan vastbinden toen ik het voor de eerste keer hoorde. kon er geen knoop aan vastbinden toen ik het voor de tweede keer hoorde. na tien keer hoorde ik voor wat het waard was zowaar een melodietje. na dertig keer was ik reeds zo ontzettend vet verkocht. what the fuck zeg?? wil je weten welke vier minuten muziek er in de hemel van ICT'ers klinken?

avatar van Onderhond
Toch leuk hoe iedereen zo'n track anders beleeft. En hoe groot de impact van een clip kan zijn, want moet zeggen dat Gantz Graf eigenlijk al van de eerste luister/kijkbeurt er stond, duidelijk was, in z'n plooi viel ... tot op heden nog steeds geen clip/track gezien/gehoord die zo één zijn als Gantz Graf.

avatar van Goodfella
sterre schreef:

wil je weten welke vier minuten muziek er in de hemel van ICT'ers klinken?

Haha!

Eigenlijk kon ik pas wat met dat nummer toen ik de clip zag, maar daar heb ik gelukkig niet lang op hoeven te wachten

avatar van John Doe
Erg gave visualisatie natuurlijk, daar moest wel lang aan gewerkt zijn. Laatste nummer op de EP klinkt ook nog eens erg gerieflijk, waarbij het geratel langzaam de zaak komt domineren. Als ik ''Gantz Graf'' wat vaker luister kan ik er misschien wel 4 sterren aan deze EP kwijt.

John Doe schreef:

Erg gave visualisatie natuurlijk, daar moest wel lang aan gewerkt zijn.

Zo'n zes maanden toch?

avatar van John Doe
Dat zei herman al hierboven ja.

avatar van bas
bas
Gantz Graf zonder DVD is voor mij niet veel waard. De tracks zijn voor mij te heftig en te zwaar. Daarbij ook te weinig afwisseling.

Met de visualisaties van de DVD erbij leek het alsof ik de muziek veel beter begreep. Telkens als ik het nu hoor zie ik de DVD in m'n hoofd voor me. De muziek klinkt dan ook gelijk stukken beter. Toch een van de slechtste Autechre releases voor mij. 3,5* (inclusief DVD dan wel!)

Onderhond schreef:

Ja, inderdaad. WAT een clip zeg! Ik was behoorlijk overdonderd toen ik hem voor het eerst zag. _o_

avatar van bas
bas
je kunt de clip ook hier bekijken...

avatar van eviljoke
Tegenwoordig kan je de clip ook hier bekijken

DevendraBan
Niet mijn favoriete Autechre-plaat. De stijl die ze hier tentoon spreiden kan me helemaal niet boeien. 't Is allemaal iets te druk en te zwaar. Niet de Autechre die ik het liefst heb.

avatar van Kos
Kos
Goddamn wat word ik hier nerveus van.

Alsof er allemaal beesjes over me heen lopen. Aaaaarrrgh!!

Grappig. Ik kan me herinneren dat ik (letterlijk) niet echt uit de voeten kon met Gantz Graf, maar nu vind ik het toch grotendeels een redeljk rechttoe rechtaan (voor Autechre-begrippen dan) nummer.

Desalniettemin kan ik me je reactie erg goed voorstellen.

Ik vind het zelf wel een aardige EP, maar heel warm word ik nou ook weer niet van.

avatar van Kos
Kos
Gantz Graf zelf is inderdaad niet zo heel onconventioneel, maar de andere twee tracks zijn behoorlijk hyper.

avatar van GrafGantz
Zware kost, maar ik zou liegen als ik zou beweren dat het me niets doet

Lekkere duistere en uiterst futuristische muziek. Maar het had ritmisch wel wat minder rommeliger gemogen

avatar van RogerV
Futuristisch, duister en akelig. Alsof je ergens in de verre ruimte verzeild bent geraakt en in een onbekend kosmisch proces terecht bent gekomen.

avatar van vork666
Track 3 doet weinig met mij, moet ik zeggen. Wel leuk ritmisch allemaal maar uiteindelijk niet echt spannend. De andere 2 tracks zijn wel heel erg leuk.

thejazzscène
Een Ep die eigelijk dicht aanleunt bij de muziek op Confield. Heerlijke muziek met prachtige achtergrondmelodieën.

Poa
Gantz Graf is hier niet eens het prijsnummer vind ik. Cap.IV krijgt mijn stem, wat is dat een trip zeg. Een tijdje over het hoofd gezien, maar hij dringt nu echt tot me door.

avatar van AOVV
Iets te veel geknetter voor mij, vrees ik. Dit is ongetwijfeld een EP die je meerdere malen moet beluisteren om echt te horen waar Autechre precies mee bezig is, en die luisterbeurten zullen er wel komen. Maar dat dit niet, zoals 'Anvil Vapre', inslaat als een bom, ligt meer aan de aard van het beestje dan aan de EP zelf.