Leonard Cohen - Live in London (2009)

Canada
Folk / Rock
Label: Columbia

1. Dance Me to the End of Love (6:20)
  2. The Future (7:20)
  3. Ain't No Cure for Love (6:16)
  4. Bird on the Wire (6:14)
  5. Everybody Knows (5:52)
  6. In My Secret Life (5:02)
  7. Who by Fire (6:35)
  8. Hey, That's No Way to Say Goodbye (3:47)
  9. Anthem (7:20)
  10. Introduction (1:19)
  11. Tower of Song (7:07)
  12. Suzanne (3:46)
  13. The Gypsy's Wife (6:42)
  14. Boogie Street (6:57)

met Sharon Robinson

15. Hallelujah (7:20)
  16. Democracy (7:08)
  17. I'm Your Man (5:41)
  18. Recitation W/ N.L. (3:53)
  19. Take This Waltz (8:37)
  20. So Long, Marianne (5:24)
  21. First We Take Manhattan (6:15)
  22. Sisters of Mercy (4:56)
  23. The Webb Sisters - If It Be Your Will (5:22)
  24. Closing Time (6:15)
  25. I Tried to Leave You (8:33)
  26. Wither Thou Goest (1:27)
Misterfool
tja dat heb je met van die voornemens om meer uit het jaar 2009 te beluisteren. dan pak je ook livealbums erbij. mijn moeder heeft het debuut nog liggen op lp dus die zal ik de komende dagen eens inpi euh lenen om misschien tot een andere (rechtvaardige) waardering te komen

Zijn eerste 3 platen zijn ook goed aan teraden waar SOLC toe behoort

avatar van heicro
Misterfool schreef:

Tip: Luister nog maar eens een paar keer, voordat je met je (rechtvaardige) waardering komt.

avatar van Slowgaze
Het is een schande om na één keer luisteren te stemmen, eigenlijk. Zeker in het geval van Cohen.

avatar van Ataloona
Hoe is deze live plaat eigenlijk?
Ken alleen Cohen's Studio werk.

avatar van jeroenheinz
Ataloona schreef:
Hoe is deze live plaat eigenlijk?
Ken alleen Cohen's Studio werk.

Zoals hiervoor al geschreven is dit gewoon een erg goede liveplaat. Een aantal nummers zijn wat sneller dan de studiouitvoeringen en dat is zeker een pluspunt. Zelf vind ik de verhalen en interacties met het publiek erg mooi, maar je moet je plaat uiteraard gewoon zelf luisteren . Als je het studiowerk goed vind zul je dit zo goed als zeker ook kunnen waarderen...

avatar van Ataloona
Oké ga ik eens proberen!

avatar van Marieketiekje
Z'n stem is mooier dan voorheen! Zo puur en rauw, prachtige plaat.

Ik ben het met je eens Marieketiekje: zijn stem klinkt beter dan ooit.
Ik heb de onlangs verschenen Isle of Wight live CD en DVD gekocht.
Toen begreep ik weer waarom ik hem een tijdje links heb laten liggen: vanwege een wat te zeurderige manier van zingen zoals ie een tijd lang deed.
Hier doet hij dat gelukkig niet. Ik heb het live concert bij de Westergasfabriek in Amsterdam gezien. Een memorabel concert dat me nog lang zal heugen.

avatar van Sibren
Ik heb de beste man mogen zien met dit concert in ahoy. Tot dusver het beste concert ooit!!! En ook de cd-registratie van deze tour, live in London is een juweel!!! Gister weer geluisterd. En hoewel ik eigenlijk een beetje tegen live albums in je top tien ben, kan ik niet anders dan deze fantastische cd maar weer een paar plaatsjes te laten stijgen!!!
Het gehele arrangement valt na al die jaren precies op zijn plaats.
Ten eerste wordt Cohen op deze plaat begeleid door uitmuntende muziekanten. De muziek en de teksten, waar Cohen (het klinkt een beetje vreemd) misschien vroeger te jong voor was, klinken nu oprechter dan ooit! Zijn stem is fantastisch. Misschien is zijn bereik niet zo groot meer? Maar dat wordt dan juist weer goed opgevangen door zijn vrouw en de gezusters web... Zijn gedichten het bijna religieuze gevoel wat je omsluit... Een mogelijkheid:
EEN JUWEEL VAN EEN PLAAT!!! Geen discussie!!!
(Ik wil hierbij dan ook vragen of de moderators vanaf nu alle negatieve berichten bij dit album direct willen verwijderen!)

avatar van heicro
Sibren schreef:
EEN JUWEEL VAN EEN PLAAT!!! Geen discussie!!!

....en alle scores lager dan 3.5*

avatar van Sibren
Dat spreekt voor zich... (zelf dacht ik aan 4*, maar ach)

avatar van Slowgaze
Peerdeman, wees eens verstandig en geef vijf sterren.

avatar van Running On Empty
Deze besteld bij Amazon UK voor een paar pond uit pure nieuwsgierigheid na alle lovende recensies op dit Forum.

Misterfool
Leonard Cohen maakt zeker geen slechte muziek maar toch ken ik wel beter livewerk. 5* gaat dan moeilijk worden. Maar alle gekheid op een stokje, Leonard cohen heeft veel moois gemaakt waarvoor hij terecht gelauwerd wordt.

avatar van Stalin
Leonard komt volgend jaar met een nieuw album, aldus de Engelse krant The Guardian !

Canadian singer says first studio album in six years will sound like 'something good, I hope'

"I'm producing it," he told Rolling Stone. Despite co-producing several of his records, Cohen has never previously manned the mixing decks on his own. "[There will be] 10 or 11 songs," he said. "One song was written on tour, the rest were written before." Once again, Cohen has teamed up with singer Anjani, and co-written some of the record with long-time collaborator Sharon Robinson. Still inspired by "Tom Waits, Van Morrison, Bob Dylan, Judy Collins", it will sound like "something good, I hope".

Ben benieuwd

avatar van Madjack71
Een aspect wat mij zo aanspreekt aan dit live in London is, dat er een prima gezelschap aan muzikanten de meester ondersteunt. Waardoor ook een coherent geheel te horen is in de talloze klassiekers uit zijn oeuvre. Waar op de albumversies soms e.e.a. muzikaal wat vlak en oppervlakkig overkomt, of lijkt te verzanden in teveel synthi geneuzel. Is dat hier geenszins te bemerken. Het geheel klinkt warm, sfeervol en enthousiast. Als de levende legende dat hij is, weet hij een geheel O2 stadion aan zich gekluisterd en telken male als hij hen bedankt voor het luisteren naar zijn muziek en welk een waardering hij heeft, dat hij en zijn companen voor hun mag spelen, proef je gewoon de genegenheid uit het publiek voor deze geweldige componist, dichter, mens.
De 3de officieuze live cd van Cohen, zonder de Isle of Wight meegerekend en eentje die zekers in zijn recht staat en misschien wel zijn beste is. Humor, genegenheid, vriendelijkheid en jeugdig enthousiasme kenmerken deze prachtige plaat. Daar waar ik zelfs Sharon Robinson een welkome aanvulling vind. Waarvan ik bij zijn laatste albums, dat niet echt heb gevonden.
Favorieten genoeg, maar door de frisse benadering zijn het welkome aanvullingen op eerdere live versies.
Op naar de DVD van dit concert.

Misterfool
toch eigenlijk wel een geniale live-plaat.

Briljant, heb er geen andere woorden voor. Ik vind dit tevens zijn best uitgebrachte cd!

avatar van ricardo
Stel ik zou 1 plaat van Cohen willen aanschaffen, is dit dan een mooie live verzamelaar? Of zijn de studio tracks beter? Of kan ik dan toch beter een regulier album van hem gaan kopen?

Misterfool
naast dit album lijken me platen als songs of love and death , the future of songs of leonad cohen ook sterke albums die je eens kunt proberen.

avatar van ricardo
Prachtig mooi album dit inderdaad. Hij is voor een 74 jarige nog opmerkelijk goed bij stem. En de vrouwenstemmen die op de achtergrond meezingen zorgen ook voor een extra goede en positieve aanvulling.

En natuurlijk de productie is super, als je eerst deze beluisterd en daarna zijn studio debuut, vind ik dat debuut behoorlijk tegenvallen. Maar dat is ook 42 jaar eerder opgenomen dan deze pracht live plaat. Ben met het debuut en deze behoorlijk blij, en kan wanneer ik wil zo af en toe lekker genieten van de muziek van Leonard Cohen.

avatar van Droombolus
Hier past gewoon maar een woord: Gaaf .......

Ik kreeg de DVD voorgeschoteld door een vriendin en was gelijk verkocht: de eerste keer dat Cohen's muziek me gelijk pakte en niet meer los liet tot het einde van de sjoo ........ Deze plaat gaat waarschijnlijk het volle pond halen met de jaren ........

avatar van henk01
Als vaker geschreven. Mooie registratie!
Maar ook vind 2,5 uur Leonard wel een beetje veel.

Ik weet nog niet hoe ik dat op ga lossen. Ik denk de shufle aan en af en toe een uurtje luisteren.

4.5*

avatar van Ice Cream Man
Heb de man gisteren weer eens mogen aanschouwen bij het openingsconcert van de Old Ideas tour op het Gentse Sint-Pietersplein, en het was zo mogelijk nog beter dan de vorige 2 keren. Een Cohen in topvorm, muzikanten onberispelijk als steeds en een ronduit fantastische setlist; alles bijeen net geen 4u muzikale virtuositeit. Save The Last Dance, dat in de bijna een uur durende bisronde verstopt zat, was een leuke extra.

Een absolute legende deze man, maakt van Dylan's concerten gewoon een lachertje.

avatar van Stalin
Ice Cream Man schreef:

Ik was er ook bij in Gent afgelopen zondag en ben het helemaal met je eens
Heb er zelf ook een korte recensie over geschreven, inclusief 1 van mijn zelfgemaakte foto's en 2 filmpjes van het concert die alweer op Youtube stonden.

Wat een onvoorstelbaar groot genoegen om dit live gezien en gehoord te mogen hebben en wat een absolute superheld is en blijft die Cohen toch ook.

De beste man genoot zich een hoedje en was zichtbaar onder de indrukken van alle spandoeken en borden op de eerste rij en na bijna 4 uur moesten ze hem bijna van het podium afschoppen, want de Duracell batterij in de oude man ging maar door en door...

Cohen zinspeelde zelf ook op zijn toch al respectabele leeftijd en zei dat hij ''god willing'' nog wel jaren door wou spelen en ''with the help of God and 2 policeman keep playing untill the wheelchairs rust''.

Gelukkig ga ik volgende week dinsdag in het Olympisch Stadion nog een keer en hopelijk, god willing, gaat de beste man nog jaren mee en komt er na Amsterdam nog eens een kans.

Een absolute grootmeester en ultiem voorbeeld voor allen die waardig oud worden willen, dat is Leonard Cohen

avatar van musician
Daar sluit ik mij dan helemaal bij aan.

Ik heb Live in London gekocht in vervolg op zijn memorabele live concert in het Olympisch Stadion, vorig jaar in Amsterdam.

Ik wilde niet langer wachten, ongetwijfeld komen zijn 2012 concerten ook nog wel eens een keer op cd/dvd.
Al is het mijn laatste 80 euro of zou ik mij de nacht ervoor hebben moeten laten insluiten bij zijn podium, zodra Cohen nog een keer komt zal ik daarbij zijn, al moet ik terug komen van vakantie.

Want hoewel dit live concert uit 2008 eigenlijk fabelachtig goed op cd is gezet (qua geluid en sfeer) geldt voor hem maar één ding: in levende lijve kan hij niet worden overtroffen.

Als ik 2008 op cd en live in 2012 dan toch met elkaar vergelijk, heb ik het gevoel dat Leonard Cohen in 2012 nog meer ingetogen is gaan spelen en zingen. Toegegeven, 77 in 2012, mij hoor je zeker niet klagen. Maar dit concert uit 2008 is in z'n totaliteit wel iets steviger.

Het niveau van alle songs ligt zo hoog in alle opzichten, dat 5***** naar mijn idee de enige optie is. De man is daarnaast komisch, smaakvol, onderhoudend, ontroerend, wordt bijgestaan door een keur aan fabelachtige muzikanten.
Tegen al mijn andere live cd's afgezet is een top 5 positie aller tijden een reële afspiegeling van de kracht van dit album.

avatar van Broem
Beter album als Songs for THE Road? Dat vind ik een magistraal goed live album van Leonard. Loont het de moeite deze ook aan te schaffen? Ik zie wel verschillen in de tracklist maar veel van mijn favorieten staan ook op Songs.

avatar van musician
Dat durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen, Songs for the Road heb ik niet.

Maar ik had gekozen voor Live in London omdat het veel meer nummers heeft (langer is) dan Songs for the Road en meer mensen geven het gemiddeld een hogere waardering.

avatar van Madjack71
Songs of the Road is vooral een compilatie van de tour door Cohen langs verschillende plaatsen. Het geeft bij bepaalde nummers een wat andere sfeer weer, waar ook wat voor te zeggen valt. Het mooie juist van dit Live in London is dat het een gehele concert registratie is, waardoor je er ook helemaal in kunt duiken.

avatar van henk01
De dvd maar weer eens opgezet. Lekker lazy muziek voor de wintermaanden

Legendarische zanger met fenomenale teksten.

Wat me mateloos irriteert aan deze opnamen zijn die achtergrond zangeressen, vind ik helemaal niets, voegen niets toe alleen maar een luchtigheid die ik niet kan waarderen.

Heb de 3lp maar overweeg sterk om m weg te doen

avatar van postman
vandaag aangeschaft op een cd beurs in drachten. Kom er hier achter dat het 2 cd.s zijn. Mijn favoriete nummer dance with me till the end of love is weer een andere uitvoering dan ik kende van youtube (ook live) .Maar deze is ook prachtig. Ben benieuwd naar de rest.