Leonard Cohen - Live in London (2009)

Canada
Folk / Rock
Label: Columbia

1. Dance Me to the End of Love (6:20)
  2. The Future (7:20)
  3. Ain't No Cure for Love (6:16)
  4. Bird on the Wire (6:14)
  5. Everybody Knows (5:52)
  6. In My Secret Life (5:02)
  7. Who by Fire (6:35)
  8. Hey, That's No Way to Say Goodbye (3:47)
  9. Anthem (7:20)
  10. Introduction (1:19)
  11. Tower of Song (7:07)
  12. Suzanne (3:46)
  13. The Gypsy's Wife (6:42)
  14. Boogie Street (6:57)

met Sharon Robinson

15. Hallelujah (7:20)
  16. Democracy (7:08)
  17. I'm Your Man (5:41)
  18. Recitation W/ N.L. (3:53)
  19. Take This Waltz (8:37)
  20. So Long, Marianne (5:24)
  21. First We Take Manhattan (6:15)
  22. Sisters of Mercy (4:56)
  23. The Webb Sisters - If It Be Your Will (5:22)
  24. Closing Time (6:15)
  25. I Tried to Leave You (8:33)
  26. Whither Thou Goest (1:27)
avatar van IntoMusic
Inderdaad een geweldig en relax album met nog een vleugje humor ook . Op Tower of song, waar hij over eem misterie praat en het graag aan het publiek wil laten weten wat het is... fantastisch hoe hij het publiek/luisteraar nieuwsgierig weet te maken. Ook een erg goede begeleiding (gitaar, mondharmonica etc.): bijvoorbeeld op Who by fire en Anthem!

De achtergrondzangeressen doen mij denken aan de albums van Roger Waters. Voor de rest dus een lekker album en zeker voor een weekend als nu om in de tuin te zitten, is dit als muziekje in de tuin erg fijn

avatar van Sibren
Aantal keren geluisterd nu, en kan niks anders geven dan 5*. Ik krijg geen genoeg van deze plaat! Ik blijf er maar naar luisteren. Hulde voor de oude meester! En aan de 4.42* gemiddeld te zien, zijn veel mensen het hier mee eens. Is er nog een plaat op MuMe, die ook zo'n hoog gemiddelde heeft?

Aquila
Sibren schreef:

Via de zoekfunctie kun je zelf een gemiddelde en minimum aantal stemmen opgeven. Kun je een hoop leuke statistieken te weten komen.

Als ik zoek met minimaal 4,50 gemiddeld en meer dan 20 stemmen krijg ik 6 albums. Dus het antwoord is: ja! Eentje heeft zelf een veel hoger gemiddelde (4,62!) en er zijn er ook met hoger gemiddelde en een pak meer stemmen (tot 275 aan toe!).

Johnny Cash - The Legend: gem. 4,62 (33 stemmen)
Bruce Springsteen & The E Street Band - Hammersmith Odeon, London '75: gem. 4,58 (88 stemmen)
Nick Drake - Fruit Tree: gem. 4,57 (41 stemmen)
Sly & The Family Stone - The Essential Sly & the Family Stone: gem. 4,57 (22 stemmen)
Neil Young - Live at Massey Hall: gem. 4,53 (275 stemmen)
Slayer - Soundtrack to the Apocalypse: gem. 4,5 (32 stemmen)

avatar van Sibren
Haha, ik moet zeggen dat ik dit antwoord wel had verwacht... toch bedankt!
En desalniettemin, de prestatie van Cohen wordt er niet minder op...

avatar van Slowgaze
Vallen live-albums buiten de toplijsten of zo? Ik zie deze in elk geval niet in de toplijst 2009 staan, waar die zo'n beetje bovenaan zou moeten staan. De 33 stemmen zijn in elk geval wel voldoende om hem te plaatsen.

Antonio
Godallemachtig...wat is First We Take Manhattan toch een geniaal nummer, ongelooflijk gewoon !!!
Was al van mening dat eigenlijk het hele album episch was, maar kwam constant terug bij dezelfde nummers.

Heb pas een paar dagen geleden op vakantie in Italie ''Manhattan'' ontdekt en die op mijn MP3 speler helemaal grijs gedraaid...vooral die achtergrond zang van Mevrouw Robinson en de Webb Sisters

avatar van Oldfart
Neem aam dat hier ook een dvd van bestaat, want dit is toch het concert wat vorige week op tv was?

Down_By_Law
Oldfart schreef:

Ik weet niet of dit concert op tv is uitgezonden, maar er bestaat inderdaad een DVD en dat is een echte aanrader.

avatar van Sibren
Hier is absoluut ook een dvd van uitgekomen. Als ik me niet vergis, stond in de top tien verkochte muziek dvd's, leonard cohen op nummer 2 deze maand!

Sibren schreef:

Wie stond er dan op 1 en had daarmee het gore lef om de Messias van de hoogste plek te houden, is wat ik mij afvraag

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)

Jan Smit ofzo??

De dvd registratie van dit album is trouwens ook prachtig. Was laatst bij een klasgenoot die hem in de speler had zitten en heb het hele concert maar even uitgekeken.

Antonio schreef:

Anouk, live at gelredome! Ach, wat zal ik er van zeggen... Het is het niet waard om hier een offtopic relaas voor te houden. Ik ben al reuze blij dat het pleps de oude meester op nummer 2 heeft gekregen.

Eerst even vooropstellen, ik vind dit een prima album, maar wat Leonard Cohen betreft... Hij kan beter.

Ten eerste heb ik het gevoel dat dit album meedoet aan de Loudness War, het mist namelijk dynamiek, alles klinkt even luid, elke keer, het hele nummer lang.

Ten tweede de setlist.

I'm Your Man 3, 5, 11, 16, 19, 21
The Future 2, 16, 24
Ten New Songs 6, 9, 14
Dear Heather

Het overgrote deel komt uit de periode 1985 - Nu, terwijl ik de liedjes van z'n eerste 4 albums mooier vind en ook liever hoor.

Nu heb ik over de verdere uitvoering van de nummers niets te klagen, die zijn prima voor iemand van 74. Toch blijf ik liever naar Casino Montreux '76, Casino Montreux '85 en Reykjavik '88 luisteren.

Desalniettemin 4,5*

avatar van grand wazoo
Zag Cohen afgelopen woensdag (1-7-09) in Keulen.

Prachtig concert; vooral na de pauze kwam de muziek helemaal tot leven. De Oude Meester (september wordt ie 75 !) oogde vitaal, had er duidelijk schik in, zong krachtig en danste over het podium.

De toegiften -- inmiddels was alles en iedereen helemaal 'los' -- duurden ongeveer een half uur, het publiek ging staan om nooit meer te gaan zitten.

Een ander hoogtepunt was voor mij "The Partisan" (gek genoeg het enige nummer niet geschreven door de meester zelf) van m'n favoriete Cohen-album "Songs from a Room".
Ook voor mij had er nog meer ouder werk gespeeld mogen worden.

De setlist is vergeleken met 't concert in Londen, inmiddels iets aangepast. Mogelijk 't meest opmerkelijk: "Democracy" is verdwenen, ik hoorde sinds de verkiezingswinst van Obama; ook bij Cohen leeft de hoop...

SETLIST Keulen, wo 1 juli 2009:

23. If it Be Your Will - Webb sisters
24. Closing Time

Third Encore

25. I Tried to Leave You
26. Whither Thou Goest (with crew)

avatar van jeroenheinz
Heb gisteren de dvd van dit concert voor het grootste deel gezien en ik was verkocht. Wat een heerlijke stem, prachtige teksten en een humor. Dit alles ook nog met veel passie gebracht en je hebt een juweeltje. Het voelde voor mij alsof ik naar mijn opa luisterde die het ene mooie verhaal na het andere vertelt en waar je met open mond naar luistert (Dit is uiteraard positief ) Snel de cdversie ook maar eens aanschaffen!

avatar van Slowgaze
Waarom staat dit album potverdorie niet in de 2009-toplijst?

Slowgaze schreef:
Waarom staat dit album potverdorie niet in de 2009-toplijst?

Omdat we in een land wonen waar, dankzij de wansmaak van het grote publiek, de volgende zaken groot kunnen worden:

De Telegraaf, De Toppers, Van De Valk Hotels, Big Brother, die niet aflatende stroom van wanstaltige talentenshows, Nick en Simon, Yolanthe Cabau van Kasbergen, Joop Van Den Ende, Van Velzen, RTL Boulevard, Piet Paulusma, Pim Fortuyn en Geert Wilders...

En dat is dan nog maar een zeer klein topje van een ijsberg der wanprodukten, maar dit is eerst wel genoeg frustratie van mijn kant...

avatar van MDV
MDV
Een beetje minder gefrustreerd mag ook wel Antino, ik zie in de 2009-toplijst niet bijster veel dingen staan die in jouw rijtje thuishoren.

MDV schreef:
Een beetje minder gefrustreerd mag ook wel Antino

Ik raak pas echt gefrustreerd als mensen mijn naam niet goed schrijven...

avatar van MDV
MDV
Der her her, waarom is er hier toch geen knop om berichten achteraf te verbeteren .

avatar van heicro
"It's been too long, friends. I did my last tour when I was sixty. Just a crazy kid, with a crazy dream back then."
Dat was 15 jaar geleden. De man is inmiddels 75 en is in mijn ogen een van de grootste singer/songwriters.
Deze cd is een en al hoogtepunt en heeft een perfecte sfeer, ik heb soms tranen in mijn ogen. Hij maakt grapjes over zijn leeftijd, prozac en geeft les over levenswijsheid.
Cohen is ook een heel gewoon en bescheiden man; een onzekere en kwetsbare poëet in zijn songteksten.
Zijn duistere stem klinkt doorleefd, dat is altijd al zo geweest, maar deze sympatieke bas klinkt overtuigender dan ooit en de band is werkelijk subliem en de meiden op de achtergrond klinken hemels.
De schoonheid van de nummers en de hartstocht waarmee ze vertolkt worden, grijpen bij elke luisterbeurt naar de keel. Ik heb bijna geen woorden om te beschrijven wat deze plaat met mij doet. Kippenvel heeft wel vrij spel.
Na heel veel live albums gehoord te hebben kan ik zeggen dat deze cd tot de allerbeste aller tijden behoort.

Dit is Leonard Cohen op zijn best en ik hoop deze man voor het te laat is ooit nog in levende lijve aan het werk te zien.

heicro schreef:

Dat hoop ik ook...
Dus Leonard, als je dit leest, kom alstublieft nog een keer naar ons kleine kikkerlandje

Antonio schreef:

Is het niet gewoon zo dat live-albums niet in de toplijsten voorkomen?

avatar van Sibren
Nee dat heeft er niks mee te maken. Het is bijna zeker de telegraaf... En anders zullen die nick en simon er wel wat mee te maken hebben! Hmmm, dit is het uitzoeken waard... Misschien Johan Derksen maar eens even vragen!

avatar van Paalhaas
Sibren schreef:
Nee dat heeft er niks mee te maken. Het is bijna zeker de telegraaf...

avatar van The Scientist
Vind dit trouwens maar een matige plaat.. ik kan niet goed tegen dit type slappe achtergrondzangeresjes en ook de instrumentale begeleiding laat me een beetje koud..

Cohen zelf is nog wel aardig, maar gewoon veel te traag overal, nee, doe mij de originele versies maar..

Aquila
The Scientist schreef:

Die hebben toch ook 'achtergrondzangeresjes'? Al is Jennifer Warnes wel een ander kaliber, maar dat probeerde je misschien ook wel duidelijk te maken.

avatar van Slowgaze
De live-versies hebben juist veel meer tempo, hoewel ze wel wat langer gespeeld worden, dat is waar. Leg qua snelheid bijvoorbeeld eens de studioversie van Closing Time én de live-versie naast elkaar. Dan heeft die laatste echt mijn voorkeur hoor.
(Geldt overigens niet alleen voor Closing Time, maar ook voor andere nummers)

Misterfool
ben het heelaas met the scientist eens. bovendien ben ik niet zo'n fan van het stemgeluid van meneer cohen. misschien is het wennen aan cohen's stem wel de enigste remedie tegen deze bijna fatale door gedraaidheid. het geven van een lage stem bij dit album moet bij zo'n grootheid toch niet nodig zijn. sterke teksten heeft hij onbedingt. ik kan het cijfer voor nu enkel laten staan en later moet hier nog maar op teruggekomen worden. hopelijk ben ik dan niet zo oud als meneer cohen zelf

avatar van Slowgaze
Luister eens. Je moet niet beginnen met deze liveplaat. Begin met een studioalbum, Songs of Leonard Cohen is een goede instapper. De Greatest Hits plaat mag ook, dat was mijn begin. Luister die plaat heel veel, totdat de nummers onder je huid gaan zitten en op de meest vreemde momenten tekstflarden door je hoofd spoken. Dan snap je wat Leonard Cohen Leonard Cohen maakt.