Drive Like Maria - Elmwood (2009)

Belgiƫ / Nederland
Label: [PIAS]

1. So (2:53)

met Arnout Hellofs

2. I'm on a Train (3:40)
  3. Talk to Me (3:49)
  4. Sure Enough (3:39)

met Janis Ian

5. Here Comes the Night (3:29)
  6. Die a Little More (4:26)

met Janis Ian

7. King of My Town (3:12)
  8. Leave This Town (4:23)
  9. Elmwood 6h25/Born on the 4th of July (3:28)
  10. License to Kill (3:20)
  11. Fistful of Bananas (3:15)
avatar van Coentje
Waren vandaag bij DWDD. Klonk leuk!

avatar van Oldfart
Voor zover je dat aan de hand van één minuut kan beoordelen.
Maar ga dit zeker beluisteren......ben mild hoopvol

avatar van pjh1967
Vorig jaar als voorprogramma van Triggerfinger gezien. Zeker de moeite waard om deze band in de gaten te houden. Lekkere stevige (stoner)rock, goede podiumpresentatie en een erg leuke gitariste (die ook nog eens aardig kan spelen).

0,5
Queens ripp off nummer 2001!! nr 9 identieke drum intro lijkt zo uit een nummer van Qotsa geknipt. No one knows staat er 5x keer gerippt op. Ongelofelijk dat ze dat zelf niet vervelend vinden. gaat toch knagen. valt me op dat juist in dit genre originaliteit ver te zoeken is(daarom is Millionaire een verademing)wel leuk om te zien hoe belangrijk Qotsa wel niet is geweest voor de hedendaagse hardrock

avatar van jurado
Onzin...er staan een paar op qotsa geïnspireerde nummers op maar deze band biedt echt wel iets meer.
Luister naar een nummer als Sure Enough wat in de verste verte niet op qotsa lijkt.
Drive like maria klinkt veel authentieker , meer 70's.
Ze staan in het voorprogramma van De Staat wat natuurlijk een grote grap is, andersom was immers veel logischer geweest.
De productie op deze plaat klinkt trouwens weergaloos !!!!

...een 0,5

Ik vind het juist meer klinken als de sound die uit Eindhoven komt ( Peter Pan Speedrock en 7 Zuma 7).
De Staat is dus wel een combi tussen qotsa en dEUS.

muziekobsessie schreef:

Millionaire? Uitstekende band hoor, maar op de tweede plaat hoor je ook in alle intro's Qotsa terug (1 is zelfs een letterlijke kopie), niet raar hoor als je met Josh Homme in 1 huis hebt gewoond en ook een desert session hebt opgenomen, maar origineel is dat ook niet. En ik zou qua relevantie voor het genre toch eerder Kyuss kiezen dan Qotsa, immers is Qotsa niets anders dan het verlengde van Kyuss.

Dit is gewoon een leuk plaatje, zal zaterdag even kijken of het live ook overeind blijft en of het over een jaar nog leuk is.

jurado schreef:
Drive like maria klinkt veel authentieker , meer 70's.

Jaren 70 inderdaad, ik hoor er ook wel wat Wolfmother in. En nu we toch aan het vergelijken zijn; Sure enough had een The Beesnummer kunnen zijn en King of my town een Dankonummer .

avatar van Oldfart
Was mild hoopvol, maar ben er nog niet helemaal uit wat ik er nou precies van vind.
Zondag bij Djarend in zo'n luistermeubel ( hoe heet zo'n apparaat??) pakte het me in het geheel niet.
Net weer even op de luisterpaal gehoord: er zitten zeker elementen in die naar meer smaken.
De plaat 'klinkt' goed, maar na een paar keer beluisteren valt me wel op dat de opbouw van veel songs wel vaak erg vergelijkbaar is.
Dat stoort me een beetje.
Naast de hier eerder genoemde vergelijkingen krijg ik soms ook Masters of Reality flashes, wat natuurlijk geheel in lijn is.

Ben er nog niet uit: kan me voorstellen dat dit een heel leuke liveband is, en je hoopt natuurlijk dat er eindelijk weer eens een band in de lage landen opstaat die 'het ' wel heeft..........ben er nog niet uit, nog maar eens meer luisteren derhalve

avatar van daanbaecke
muziekobsessie schreef:

Helemaal mee eens 'muziekobsessie'! Dat had dus ook toen ik ze zag bij DWDD. De overeenkomst tussen No one Knows van Queens of the Stoneage en I'm on a train van Drive Like Maria is duidelijk te horen! Het leuke van deze band vind ik wel dat de drummer hun leadzanger is, zie je toch niet vaak

(willie) schreef:
Dit is gewoon een leuk plaatje, zal zaterdag even kijken of het live ook overeind blijft.

En of het overeind blijft! Erg goed optreden, een stuk sprankelender dan op plaat met een aantal goed uitgesponnen nummers, een drummer wissel en strak. Op het tweede album een iets meer eigen geluid en ik voorzie een mooie toekomst voor dit bandje.

avatar van Zjoot
Gezien bij DWDD, erg aanstekelijk optreden. Vervolgens dit album op luisterpaal van 3voor12 enkele keren geluisterd... Ik ben HELEmaal om!! Wat een ongelofelijk leuk, goed, retestrak bandje! Ga ik zsm op LP kopen, want dit is een PLAATJE! (nee, niet zo'n kil CD-schijfje, maar zo'n grote ronde zwarte jongen!).
Geweldig (lekkere) gitariste, stevige bas. En wat een zanger, die Belg! Drummen kan hij ook nog.
Ik werd ZO enthousiast dat ik meteen weer als een dolle Led Zeppelin ben gaan draaien. Zag DVD met optreden uit 1970, uiteraard met John Bonham op drums... Die Bjorn-Belg van DLM is de reincarnatie vond dat drumbeest!! Ongelofelijk hoe hij uiterlijk op hem lijkt.

Ik ga ze 24 april bekijken in Deventer!

(verwijderd)
Net gezien in het voorprogramma van De Staat (@Amersfoort De Kelder) En wat speelt die gitariste ontiegelijk strak!!!
Hier maar eens achteraan!

avatar van Tekh
Ik ben pas bij de cd presentatie geweest in Rotown(28maart)en live is het zeker aan te raden.

avatar van djarend
Zondag 24 mei speelt deze toffe band gratis in het café van Mezz ihkv Velvet Muziek Café. Aanvang 16.30 uur, moet je niet missen, zijn zo goed, en dan 's avonds in de grote zaal Patrick Watson, mooier contrast kan niet.

Live is het zeer strak. Mooi concert vanavond.
Hoogtepunt is toch wel Die A Little More met Janis Ian. Welk ze vanavond niet speelden.

avatar van trebremmit
Poppy stonerrock, ik vind het niks, de zanger heeft een vreselijke monotone stem en de nummers gaan me na een tijdje behoorlijk irriteren.
Het mag allemaal wel wat zwaarder en logger, stonerrock en pop het gaat niet samen in mijn optiek.

avatar van jurado
Gister live gezien ...wat een energie heeft deze band,hier kunnen menig bandje een hele dikke punt aan zuigen !
Beste concert van 2009 tot nu toe.
De Staat eat your heart out!

avatar van Matthijs72
Die drum in Talk To Me is wel heeeel schaamteloos Go With The Flow.

0,5
Tja zet dan toch liever Songs for the deaf op dan een slap aftreksel als dit. Lijkt wel of ze ook alleen dit album van qotsa als blauwdruk hebben genomen, nog geneens de beste. Typisch Nederlands trouwens. orginaliteit zit niet in onze genen. Of wel mischien, de schilders eeuwen terug

avatar van pjh1967
muziekobsessie schreef:
Orginaliteit zit niet in onze genen. Of wel mischien, de schilders eeuwen terug

Toch niet helemaal mee eens. O.a. Urban Dance Squad was destijds de aanzet voor een hele crossover generatie. En QotSA hebben zelf ook aardig uit de seventies hardrock (o.a. Black Sabbath / Led Zeppelin) hoek lopen jatten. Maar zo heeft iedere artiest/band z'n invloeden, het is maar wat ze er mee doen. Beter goed gejat... Voor de één klinkt het vernieuwend, de andere ergert zich er aan. Maar dan zijn we weer aan het begin van de never-ending discussie over smaak.

avatar van Matthijs72
Gisteren in Zwolle live gezien, gasten rockten het dak er wel af. Talk To Me mag dan op een QotSA-fundering staan, het staat wel, fijnste nummer van de CD

muziekobsessie schreef:

Begin mij toch echt af te vragen of je dit album helemaal hebt geluisterd.

0,5
Ja daarom juist, hoor jij dat dan niet of ken je die plaat van Qotsa niet goed genoeg. het nr Song for the deaf bijvoorbeeld heeft net als leave this town ook een identiek drum roffel en vertraging. Tis gewoon schaamteloos, ze mogen blij zijn dat Josh homme geen rechtzaak ervan maakt. hij zal dit waarschijnlijk toch nooit horen. en dan I'm on a train: zijn gewoon dezelfde accoorden en precies het zo typische ritme als Know one knows.

avatar van jurado
das wat anders dan een blauwdruk

avatar van midnight boom
Het lijkt wel heel erg op QOSA

avatar van Erwin.c
muziekobsessie schreef:

Uit je woorden ben je fan van qotsa, dit is identiek vindt je dus geef je 0.5 sterretjes?
Kom op, leuke muziek is leuke muziek.
Kan je tientalle voorbeelden van jatten geven maar dat maakt de muziek niets slechter toch?

avatar van beruk
Ik heb een zwak voor stoner en dit is een hele fijne. je ruikt de verschaalde mayo uit het frietkot van de uit nderland verbannen Boy Bensdorp. Vuig en ruig, ik lust er wel pap van!

avatar van -Brent-
Niet erg origineel, maar wel fijn.

avatar van crazyhorse
Geweldige band, daar zijn die gasten van "De Staat" maar kleintjes bij.