Jedi Mind Tricks - Legacy of Blood (2004)

Label: Babygrande

1. Intro (1:28)
  2. The Age of Sacred Terror (4:28)
  3. Scars of the Crucifix (4:00)
  4. Death Falls Silent (Interlude) (0:23)
  5. Saviorself (4:28)

met Killah Priest

6. On the Eve of War [Julio Cesar Chavez Mix] (4:00)

met GZA

7. The Darkest Throne (Interlude) (0:45)
  8. The Worst (4:03)
  9. Verses of the Bleeding (3:49)

met Des Devious

10. Beyond the Gates of Pain (3:41)

met Sean Price

11. Farewell to the Flesh (Interlude) (0:54)
  12. And So It Burns (4:25)
  13. The Spirit of Hate (Interlude) (1:00)
  14. Me Ne Sballo (3:53)
  15. On the Eve of War [Meldrick Taylor Mix] (2:58)

met GZA

16. Winds Devouring Men (Interlude) (1:00)
  17. The Philosophy of Horror (3:58)
  18. Of the Spirit and the Sun (Interlude) (0:43)
  19. Before the Great Collapse (17:40)
GarnalenPeller schreef:
Volgens mij heeft Paz hierop geen idee van waneer zijn teksten goed zijn en waneer niet. Op The Philophy of Horror zijn de teksten heel vet, maar op bijvoorbeeld Verses of the Bleeding is het dieptriest; Hij zegt maar wat om mensen te shockeren. (is hem aardig gelukt zou ik zeggen)Maar stiekem is die pure haat ook wel weer leuk. .
I'm the illest fucking rapper alive Ik kan niet anders concluderen, chapeau Paz.

shockeren is zijn doel hier
ik weet niet of het is opgevallen, maar dat is wat hij wil doen met zijn zogenaamde "christenenhaat", de dude haat echt geen christenen, hij kan de kerk en zijn leugens haten, maar geen christenen. als je hem ziet in een interview is het gewoon een aardige kerel. maar welke line ik dus zeker quotable vind is: they wanna lie to you, they wanna tell you that Islam is dangerous, when everyone knows that christians are the blame for this!" ook al is het niks anders dan schoqueren, ik houd ervan.
hoe iemand zoiets durft te zeggen. nu kun je denken: durven, oh my god, dat durft iedereen, maar denk na, als jij zoiets zegt, kan je verwachten dat al je enigszins christelijke luisteraars weg zijn, maar hij doet het, en hij doet het goed. dit hele album zit vol met gewelddadige en shoquerende teksten, maar Ikon leeft nog in hem, hier en daar brengt ie terug wat ie weet. vooral op een track als Saviorself brengt hij het weer helemaal terug. "men fear time, yet time fear the pyramids" prachtige line waarin hij de mystieke krachten van de pyramiden beschrijft. ook killah priest zet hier een goed tot zeer goed couplet neer.
in sommige tijden kan ik zijn agressie wel waarderen en rock ik deze weer eens uit mn speakers, maar dat is niet al te vaak.
over de producties is weinig te zeggen: Stoupe doet zijn ding en qua producties vind ik dit het beste album. wat me nu net opvalt is het jongetje wat "uhm, uhm, uhm, just say uhm" zegt in saviorself, mooi gesampled. vooral and so it burns vind ik een heerlijke beat hebben, dat geld ook voor beide versies van on the eve of war, de een met net zo'n energieke viool waarvan je de agressie en de passie van stoupe en pazman kan proeven (Gza klinkt koel en gevoelloos de vioolversie, maar op de gitaarversie past ie er perfect op). de tweede versie met het spaansachtige gitaartje vind ik ook heel mooi. ik vind het echt mooi als iemand simpelweg harde teksten, op een touching beat zet. ik weet niet of iemand de diss song Bomshot - False Gods kent? perfect voorbeeld ervan, zoek maar eens op joutoebe. beat almost made me cry, but his lyrics were made to kill.

maar... om een lang verhaal kort te maken: dit album is enigszins oppervlakkig gezegd: harde, agressieve teksten (met before the great collapse als uitzondering) met heerlijke producties.

zeker een goed album, maar niet super.

avatar van Shelter
Ik vraag me wel af of je het ook heerlijk shoqurend vindt als de line was; "They wanna lie to you, they wanna tell you that Christianity is dangerous, when everyone knows that muslims are the blame for this!"

Shelter schreef:
well... maakt mij niet uit, gezien het feit ik geen religie had...

maar dan was de line minder jmt geweest weet je. Vinnie is toch echt vol met die afkeer tegen conservatisme, republikeinen, en dat is toch echt christelijk.

als die line zo was geweest, dan had ik em niet heerlijk shockerend gevonden... k had em zeker nog wel erkend als een goede line, maar dat zou mij juist schockeren, dan zou ik denken: F? dit is niet echt jmt stijl, en DAT zou ook weer een nice effect hebben

avatar van lauradance
Nog niet echt naar de tekst geluisterd maar tijdens een 2e luisterbeurt heeft On the Eve of War met GZA een goede beat. Eigenlijk staan op het hele album wel goede beats.

avatar van J.M.
Toch wel het beste van JMT ondanks dat ik SIHKIH (veel) betere teksten vind hebben maar wat Stoupe hier laat zien is toch wel ongekend. Die producties zijn zo briljant en na vele luisterbeurten vervelen ze nog steeds niet. Vinnie Paz klinkt ook geweldig op de beats, enige minpunt zijn de teksten van Paz, meestal ben ik het er niet mee eens maar ondanks de inhoud is zijn manier van rappen en flow toch erg dope. Daarom dus een verhoging naar 4,5

avatar van deagleking
Weet iemand waar dat stemmetje wat je hoort in Before the Great Collapse nog meer gebruikt wordt. Ik herken het ergens van maar heb geen idee waar van.

avatar van Outblasty
Stoupe maakt echt heerlijke beats! De rhymes zijn wel oke vind ik, heb de teksten nog niet echt heel goed gevolgd maar ze flowen gewoon lekker.

Voorlopig stem ik een 4*.

EDIT: Waarom duurt die laatste track 17 minuten? Bij mij stopt de track na iets van 3 minuten.

avatar van MJ_DA_MAN
Spoel die laatste track maar eens wat door .

avatar van MAS
MAS
Mooi album. Samen met Servants in Heaven, Kings in hell vind ik dit de beste van JMT. Ik stoor me eigenlijk niet echt aan de provocerende teksten al snap ik dat mensen zich er aan kunnen ergeren. Veel dingen die rappers zeggen moet je gewoon niet zo serieus nemen.

avatar van Frank White
On the Eve of War is HET hoogtepunt van dit album en dan voor al hoe the geniusss komt

MJ_DA_MAN schreef:
Spoel die laatste track maar eens wat door .

klopy, dan krijg je nog een track met Des Devious als ik t me goed kan herinneren, vast wel meer, maar dat weet ik niet meer

avatar van Silky & Smooth
Vet album, alleen is alles net iets minder dan Servants in Heaven, Kings in Hell. De producties van Stoupe zijn als vanouds erg goed, maar zonder dat er echt beats tussenuit springen. Een constant goed geproduceerde plaat dus.
Vinnie Paz is ook weer erg duidelijk aanwezig. Agressief rappend, zoals ik hem graag hoor. Al heb ik bij dit album wel meer het gevoel dat hij teksten schreeuwt meer om te shockeren, dan om een verhaal te vertellen zoals bij nummers als Uncommon Valor, Shadow Business en Razorblade Salvation. Hier vallen regels als "Listen I ain’t gonna play no more// Beat a faggot till he ain’t fucking gay no more op i.p.v. een mooi verhaal over misstanden in de maatschappij. Hoewel ik eigenlijk alles wel vet vind wat hij op deze agressieve, harde manier rapt, kies ik toch voor een verhaal.
Qua gastartiesten zit het hier wel heel goed. Vooral Killah Priest viel mij erg op en het nummer met GZA vind ik ook een van de beste nummers van Legacy of Blood.
Al met al een agressief album van een constant hoog niveau dat lekker hard opgezet moet worden. Dit soort albums heb ik het liefst van de Jedi Mind Tricks.

avatar van thgryda
Frank White schreef:

blijft samen met meth de meest constante en geskillde wu mc

Mee eens!

Al vind ik OBFCL het allerbeste wu album, GZA is gewoon nog steeds erg vet en dat kan ik van Rae echt niet zeggen...

Ik heb trouwens dit album nog steeds niet in mijn bezit... Het enige JMT-album dat nog ontbreekt uit mijn collectie... Ik heb aHoV ook niet, maar die ontbreekt ook niet.

avatar van lowieke
Heel vet! Veel te laat aan begonnen!

avatar van Nr.4
Na Violent by Design het beste JMT album. Stoupe is vooral in topvorm en Vinnie is een baas haha.

avatar van james_cameron
Degelijk hiphop-album, ontsierd door een grote reeks nietszeggende korte interludes, die gedurende het hele album opduiken. De plaat doet hierdoor wat onsamenhangend aan. Afgezien daarvan weinig te klagen, al hadden de beats in veel tracks wel wat krachtiger mogen zijn. Beste songs zijn het bombastische On The Eve Of War en And So It Burns, beide ondersteund door gave samples van een symfonisch orkest. Mijn eerste kennismaking met Jedi Mind Tricks; ik ben in ieder geval dermate onder de indruk dat ik de overige albums van de formatie ook maar eens ga beluisteren.

avatar van Elohim
Ik raad je aan na deze Servants in Heaven, Kings in Hell te beluisteren. Zeker na het lezen van je post. De beats zijn daar bombastischer. Daarna is Violent by Design een must als je JMT induikt. Ik ben zelf geen fan van het werk vanaf 2008, maar daar zullen anderen het misschien mee oneens zijn.

avatar van Shelter
eens met Elohim

man man man
wat was Stoupe hier geweldig

avatar van Kos
Kos
Dit album..

Staat of valt met de producties.
De helft van de producties van Stoupe bestaan weer uit irritant klassiek gejengel. Skipbaar dus.
De andere helft uit fijne latino invloeden, die zijn erg prettig.