My Dying Bride - For Lies I Sire (2009)

Label: Peaceville

1. My Body, a Funeral (6:47)
  2. Fall with Me (7:16)
  3. The Lies I Sire (5:28)
  4. Bring Me Victory (4:07)
  5. Echoes from a Hollow Soul (7:20)
  6. ShadowHaunt (4:36)
  7. Santuario Di Sangue (8:27)
  8. A Chapter in Loathing (4:44)
  9. Death Triumphant (11:07)
avatar van Edwynn
crosskip schreef:
Aangezien ik Swallow The Sun, Candlemass en de old-school Anathema erg tof vind, wil ik me maar 'ns wat meer verdiepen in de Doomscene. Al gauw kwam ik bij My Dying Bridge uit =)

Iemand aanraders om bij MDB te beginnen of doom-aanraders in het algemeen?

Niet helemaal on-topic maar afgaande op deze namen zou ik wat aandacht besteden aan: oude Paradise Lost, Solitude Aeturnus, Isole, oude Cathedral, Deinonychus, November's Doom en Officium Triste om maar eens wat namen te noemen.
Turn Loose The Swans is idd de beste uit de MDB catalogus, denk ik.

avatar van crosskip
Alletwee bedankt!

Ik zal alle tips even bekijken en dan bij de desbetreffende albums wel ontopic posten =p

avatar van Sinner
Edwynn schreef:
Bij My Dying Bride raken de ideeën zo'n beetje op. Het wordt een soort AC/DC van de melodieuze doom/death als ze zo doorgaan.

Ik vind die vergelijking met AC/DC overigens zo gek nog niet. For The Lies I Sire klinkt voor mij niet alsof de ideeën op zijn, maar wel als een band die gewoon erg comfortabel is in de stijl muziek die ze spelen. En dankzij de zang blijft het toch nog altijd erg uniek klinken.

Voor mij eigenlijk wel opvalled dat drie van mijn favoriete bands alle uit Engeland komen, min of meer in dezelfde periode ontstaan zijn en ook een erg vergelijkbare groei hebben doormaakt. (ik doel hier natuurlijk op Anathema, Paradise Lost en My Dying Bride).

avatar van Edwynn
Zoals jij het zegt, Sinner, is ook eigenlijk hoe ik het bedoelde. De vernieuwingsdrang is er niet ( voor zover je daarvan kan spreken met één experimenteel album in het oeuvre) bij My Dying Bride. Wel brengen ze met elk album een aantal kwalitatief goede doomdeiners die best gehoord mogen worden, doch niet echt must-haves zijn.

avatar van the crook
crosskip schreef:
Iemand aanraders om bij MDB te beginnen of doom-aanraders in het algemeen?

Always..... de eersteling van The Gathering is een klassieker in het genre! Verder moet je eens op zoek naar Chorus of Ruin, een Engelse band, die helaas na een paar erg vette demo's uit elkaar is gevallen.

De eerste albums van Paradise Lost zijn zowiezo aanraders als je van MDB en Anathema houdt.

avatar van the crook
Om ook nog even ontopic te reageren op dit album, heb dit nog niet zo lang in huis en het heeft de afgelopen dagen zijn rondjes gedraaid. Niet het beste MDB album, verre weg niet, maar wel erg goed zoals we van deze topband gewend zijn!

Chapter in Loathing = MDB goes Cradle of Filth 8-)

avatar van horned_reaper
Ik heb deze plaat nu al voor 8 euro zien liggen bij Elpee in Groningen.
Dat is snel joh :O

avatar van Darkzone
Moet je eens op Play.com kijken, of HMV.co.uk. Daar komen cd's zelden boven de 12 euro (ook nieuwe releases!) en komen ook snel onder de 10 euro te liggen. Heeft niks met gebrek aan succes of kwaliteit te maken.

avatar van Darkzone
2010 marks the 20th anniversary of the UK doom titans My Dying Bride, and to commemorate two decades of doom & gloom, the band embarked upon a project to re-work familiar melodies & themes from My Dying Bride's extensive catalogue into long, flowing symphonic compositions, including new vocals & passages from Aaron Stainthorpe. These arrangements have been brought to life in co-operation with keyboard maestro Johnny Maudling (of Bal Sagoth fame) & will be released as 'Evinta', as both a 2 disc & special 3 disc set, each disc its own sprawling classical work spanning a large period of My Dying Bride's album material. The 3 disc set will also be accompanied by a specially limited 72 page hardback book featuring rare images & photographs from the band's personal archive from over the years.

MY DYING BRIDE - EVINTA delayed - 25/10/2010
The release of My Dying Bride's forthcoming 'Evinta', the special orchestral & symphonic set marking 20 years of the band's existence, has been delayed until early 2011. Keep checking peaceville.com for further updates & details.

Klinkt erg interessant! Ben benieuwd.

avatar van Spock2011
Voor mij was dit echt een ware verassing, toen de viool weer terugkwam bij My Dying Bride. Ik vond de voorganger al sterk, maar in alle opzichten wordt die hier overtroffen. My Body, A Funeral heeft werkelijk prachtige deprimerende zang en weet het terugkerende instrument op fantastisch dramatische wijze in te luiden. Een nummer als Fall With Me is een stuk sneller en doet op een gegeven moment sterk denken aan Iron Maiden. Bring Me To Victory is een lekker kort up-tempo nummertje dat goed in het gehoor ligt. The Lies I Sire is het beste nummer van de plaat, prachtig. Echoes of a Hollow Soul klinkt lekker dramatisch en de volgende nummers worden daarentegen steeds iets agressiever. Een prima plaat en een van de beste uit hun discografie. Verder een prachtige titel: For Lies I Sire!, en een prachtige cover.

avatar van wizard
Waar A Line of Deathless Kings me nog net wist te overtuigen, was For Lies I Sire de plaat die me deed afhaken bij My Dying Bride. Ook als ik het album nu weer terugluister, weet het me nauwelijks te boeien.

Waar MDB zich op hun eerste albums steeds van een andere kant liet zien, vind ik de muziek sinds The Dreadful Hours steeds meer op elkaar gaan lijken. Op For Lies I Sire is de band wat mij betreft een worstjesfabriek geworden die uniforme tranentrekkers/depressie-opwekkers uitspuwt. Slechts bij A Chapter in Loathing veer ik even op, ook omdat ik daar een riff uit The Return of the Beautiful terug meen te horen.
Dat wil niet zeggen dat My Dying Bride geen kwaliteit brengt. Elk nummer weet los een depressieve stemming op te wekken, maar alles bij elkaar weet het me niet te overtuigen. Bovendien: ik heb zo’n beetje alle eerder MDB-albums al in mijn kast staan. Daar weet dit album eigenlijk niks aan toe te voegen. Voor mij is dit dus een album om links te laten liggen.

Toch 3 sterren: het wordt nergens slecht. Maar goed vind ik het ook niet.

3.0*