Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz! (2009)

Rock / Electronic
Label: Polydor

1. Zero (4:25)
  2. Heads Will Roll (3:41)
  3. Soft Shock (3:53)
  4. Skeletons (5:02)
  5. Dull Life (4:08)
  6. Shame and Fortune (3:31)
  7. Runaway (5:13)
  8. Dragon Queen (4:02)
  9. Hysteric (3:50)
  10. Little Shadow (3:57)
  11. Soft Shock [Acoustic] * (3:26)
  12. Skeletons [Acoustic] * (3:30)
  13. Hysteric [Acoustic] * (3:52)
  14. Little Shadow [Acoustic] * (2:55)
  15. Faces * (3:33)
  16. Clap Song * (3:26)
avatar van Albert Filth
Ok, dit is dus niet wat ik had verwacht... ben dan ook wel teleurgesteld. Ik ga deze plaat nog wel wat draaibeurten geven, maar als je Fever en Show gewend bent dan is dit een plaat die qua stijl niet in mee kan, terwijl dat nu juist de stijl is die mij zo aanspreekt! Maar goed, de rauwe kantjes zijn er af en dat beviel mij juist zo goed. Ben benieuwd wat ze gaan doen in Paradiso op 29 april. Van mij mogen ze de nieuwe nummers wel op de afterparty spelen, dan ben ik namelijk al weg.

avatar van TaraB
+0,5
een groeiplaat, vind 'm toch steeds iets beter,
rauwe rantjes zijn er inderdaad wel een beetje af, maar de toegevoegde synths zijn toch ook wel erg leuk

avatar van De-noir
Ik begin juist langzamerhand te denken dat het niet goed gaat komen tussen mij en deze plaat. Ik heb ingezet op 3* en na een paar luisterbeurten heb ik nog steeds niet de neiging om er meer sterren tegenaan te smijten. Mijn grootste bezwaar is eigenlijk het volgende: het is gewoon een saaie plaat. Na Show Your Bones is nu de rauwheid volledig verdwenen. Te veel flauwe synthesizers hier, die het geheel nogal statisch en weinig spannend maken. Neem een track als Skeletons. Een volle vijf minuten gebeurt er bijzonder weinig. Ook Karen O. is niet meer de stoere chick die zich lekker laat gaan. Jammer, want haar zangstem is niet speciaal imho. Wat meer pit had gemogen!

Dit gaat richting muzak. Jammer.
*zet Show Your Bones nog maar eens op*

elrayo
Zero is een erg goed nummer, en wat een geile stem!

avatar van Kaaasgaaf
Wat is dat toch met die vuige gitaarbandjes van tegenwoordig, dat ze zo rond hun derde album altijd electronica in hun muziek willen gaan verwerken? Yeah Yeah Yeahs is een trio uit New York dat in 2003 - na enkele EP's - zijn debuutalbum Fever To Tell uitbracht, een plaat vol basale noisepunk en geschreeuw van zangeres en fashion-queen Karen O. Opvolger Show Your Bones was stukken gestileerder. Nog steeds erg ruig, maar ook erg poppy. En Karen O zong vaker dan dat ze schreeuwde. Op het nieuwe album It's Blitz hebben de Yeah Yeah Yeahs weer een paar stappen vooruit gedaan. Punk en noise lijken voorgoed van het muzikale palet te zijn verdwenen, en stoere electrorock en gevoelige (vaak mooi georkestreerde) synthesizer-ballads zijn daarvoor in de plaats gekomen. Het staat de Yeah Yeah Yeahs opvallend goed; deze sound klinkt als een volstrekt vanzelfsprekende ontwikkeling voor de band. De plaat is kort en afwisselend en staat vol sterke melodieën. Karen O blijkt écht mooi te kunnen zingen en klinkt soms als PJ Harvey. Die begon ook ooit als schreeuwlelijkerd en ontpopte zich na een tijd als ware nachtegaal. It's Blitz is een puike plaat om het weekend mee in te stappen!

Bron: http://kasblog.punt.nl/

avatar van Lexicon Devil
Ik begrijp niet waarom mensen zo makkelijk genoegen nemen met de nieuwe gevoelige, gestileerde, melodieuze, nachtegaal-achtige stijl van de YYY's. Mensen die daar van houden verwijs ik graag door naar radiofrequentie van 3FM, Of de ceedee-bak van Krezip bij de plaatselijke platenwinkel. Voor mensen die van echte vernieuwende stevige NIET-gevoelige synthesizer-ballads houden kun je beter het werk van de YYY's vóór deze plaat opzetten.

Overigens vind ik schreeuwlelijkerd niet het juiste woord dat bij Karen O hoort. Ik ken namelijk geen vrouw die mooier schreeuwt dan de front-dame van deze band.
En dat is dan ook een groot gemis op deze plaat.

Gadsie-darrie, dat ik ooit nog de woorden "gestileerd" en "gevoelige synthesizer-ballads" mag lezen onder een plaat van de YYY's. Jammer dat deze band deze weg is ingeslagen.

avatar van Kaaasgaaf
@ Lexicon Devil:

Wel, ik hou van 'schreeuwlelijkerds' (die term is absoluut niet negatief bedoeld) en natuurlijk zong Karen O daarnaast altijd al mooi. Ik draag de eerste twee YYY-albums ook een zeer warm hart toe, maar kan me goed voorstellen dat fans van het oude werk misschien minder hebben met deze nieuwe plaat. Ik vind het een verrassende ontwikkeling, die je natuurlijk maar net moet liggen. De vergelijking met Krezip snap ik echter totaal niet.

@ Kaaasgaaf:

Ik begrijp wat je bedoelt.

Met de vergelijking met Krezip bedoelde ik meer het gestileerde, gevoelige, melodieze, met een zoet stemmetje ingezongen pop-ballads. De vergelijking ging mij meer om de stijl, niet om de bands.

avatar van Norbert
1,5
godverdomme wat is dit saai!

Nihilisme
Er staan weer toffe liedjes op en de stijlverandering is op zich niet dramatisch, maar pakken doet-ie me niet. En dat terwijl ik ze nog wel zo'n warm hart toedraag en Show Your Bones en de Is Is EP zo tof vond. Helaas.

avatar van Doc
Doc
Tjongejonge...... ik vind het wel heel treurig maar het gaat weer een halfje omlaag.
Geen schim van Fever To Tell of Is Is.
Dit is gewoon veel te lieve pop zonder kloten.

avatar van Ward
Ik heb deze net gekocht, terwijl hier staat dat deze pas op 14 april uitkomt. Ik weet niet of dit fout is of dat Kroese de cd gewoon heel vroeg binnen heeft gekregen ofzo.

Nadat de cd gelekt was hebben ze de release een maand vervroegt o.i.d.

avatar van evil23
Een mindere cd van Yeah Yeah Yeahs is nog altijd beter dan een gemiddelde, nieuwe plaat van menig,alternatief bandje. Maar de release van I'ts Blitz stelt teleur. Jammer!

88Fabian
Goed album is dit,best toffe electronic muziek niet heel goed maar gewoon wel een leuke CD om af en toe te beluisteren.

tuktak
Een aantal mindere tracks, maar al met al toch een geslaagd project. Beter dan show your bones, en misschien net ietsje minder als fever to tell. Omdat ze zichzelf steeds blijven vernieuwen is het sowieso ook lastig om alle platen van yyy even leuk te vinden, dus is het krijgen van negatieve reacties onontkoombaar.

Kingsnake
Toch altijd weer frappant dat, hoewel er honderden platen per dag uitkomen, MusicMeter altijd zo'n overgewaardeerd ruk bandje aanstipt op de homepage.
Ik vind dit dus echt heel slecht.
En speciaal voor de lui hier, ga ik hem downloaden, luisteren en afkraken.
Nee, zonde van mn tijd.

avatar van Torrero
Honderden platen per dag? Voeg ze even toe, wil je?

OT: Hou ook totaal niet van de weg die ze zijn ingeslagen. Geen motivatie voor meerdere luisterbeurten. Helaas.

Kingsnake
Torrero schreef:
Honderden platen per dag? Voeg ze even toe, wil je?

Doe mn best

avatar van luc011190
Leuk plaatje deze van Yeah Yeah Yeahs.

Ook leuk; Animal Collective remix van Zero (snippet): Boomkat Jukebox v2.5 beta

RbF
Ik ben deze plaat nu voor de tweede keer aan het beluisteren. Op het eerste zicht viel het mij ook een beetje tegen omdat ik ook gewoon ben aan hun vorige werken (en ik ben ook niet snel voor electrorock te vinden). Uiteindelijk vind ik het toch wel een leuke plaat die volgens mij gewoonweg een beetje moet groeien (maar ik kan het wel snappen dat deze verandering voor velen niet zo gemakkelijk is). Vandaar de 4*

avatar van aerogp1
De cover is in ieder geval geweldig. De dooier naar boven, het eiwit naar beneden

En de electro-sound in combinatie met vrouwelijke vocals staat me eigenlijk best wel aan. Ik verras mezelf nog wel eens

avatar van aerogp1
Kingsnake schreef:

Ik let dan ook nooit op de homepage en op welk album er 'aangestipt' wordt. Het voegt meestal weinig toe, de platen die ik niet wil missen hou ik toch wel in de gaten .

In Engeland wordt dit album heel hoog gewaardeerd (zie cdreviewking). Alleen maar 4 en 5 sterren. Is dat omdat daar wel waardering is voor verandering en groei? De meningen hier zijn toch veel meer verdeeld. Ik vind het een echte groeibrijant! Vol power en dynamiek, ook in de rustige songs, en perfekt geproduceerd. Ik kijk dan ook zeker uit naar het concert van 29 april in Paradiso.

avatar van barrett
Dit is idd een goede plaat, ik hou wel van bands die zich constant blijven veranderen en aanpassen, zo dwing je je fans tenminste om hun horizonten te verleggen en nieuwe en andere intressante bands te beluisteren.

avatar van GrafGantz
Hoera, eindelijk dat leuke consistente popalbum wat ze al lang in zich hadden maar er nooit echt goed uitkwam. Eerste Yeah Yeah Yeah's album waar ik van start tot finish over te spreken ben. Doet z'n albumtitel ook echt eer aan

Doc schreef:

Geen schim van Fever To Tell of Is Is.
Dit is gewoon veel te lieve pop zonder kloten.

Mooi verwoord!

avatar van itchy
Ze hebben deze tour een extra muzikant uit onverwachte hoek bij zich: David Pajo (Slint/Tortoise/Zwan/zichzelf). Hij speelt synthesizer en gitaar.

avatar van Shinobi
Maar eens via de bekende weg binnengehaald en het klinkt op zich wel aardig. Het begint sowieso erg sterk met: Zero en Head Will Roll, daarna zakt het naar mijn mening ietwat in elkaar. Het kabbelt alleen maar voort. Er komen nog wel wat goede tracks als: Skeletons, Runaway, Hysteric en Little Shadow voorbij. Maar echt rocken doen ze helaas niet.

Ik hou het voor nu op 3, 0 sterren.