Toto - Fahrenheit (1986)

Label: Columbia

1. Till the End (5:27)
  2. We Can Make It Tonight (4:16)
  3. Without Your Love (4:33)
  4. Can't Stand It Any Longer (4:38)
  5. I'll Be over You (3:50)
  6. Fahrenheit (4:39)
  7. Somewhere Tonight (3:46)
  8. Could This Be Love (5:14)
  9. Lea (4:29)
  10. Don't Stop Me Now (3:05)

met Miles Davis

m1997 schreef:
Joseph Williams doet het erg goed als nieuwe zanger op dit album.

Voor mij is Could This Be Love toch wel de topper van dit album.
Lea is na ''Angela'' een van de mooiste ballads die ik heb gehoord. Wat een mooie melodie.
Till the End, Can't Stand It Any Longer, I'll Be over You en Fahrenheit zijn natuurlijk ook geweldige nummers.
Verder zijn We Can Make It Tonight, Without Your Love, Somewhere Tonight ook lekker nummers.

Dit album krijgt van mij 4 sterren!

Eigenlijk het hele album behalve Don't Stop Me Now dus?:)

avatar van m1997
Klopt helemaal

WPE
Tja, Toto maak(te) eigenlijk geen slechte albums. Hooguit "wat minder goed"...

avatar van Broem
Gezien het aantal Toto albums wat deze ochtend is besproken (trigger) m'n platenkast ingedoken en deze Fahrenheit maar eens op d'n platendraaiert gelegd. Ik ben nooit een uitgesproken Toto fanaat geweest maar weet de klasse echt wel te waarderen. Daarnaast is Jeff Porcaro wel altijd mijn favoriete drummer geweest (vooral te danken aan zijn fenomenale spel op Roger Waters - Amused to Death) Fahrenheit klinkt nog steeds erg fris, songs zijn afwisselend en een keur aan 'grootheden' geven acte de présence. Lekker om weer eens een heel album te luisteren van de band. I'll Be Over You is stiekum gewoon een erg lekker nummer Vond het vroeger te zoet.

avatar van vielip
I'll be over you is inderdaad een te gekke ballad! Dit album is mij persoonlijk een beetje teveel een allegaartje aan stijlen. Maar daarmee bewijzen de heren musici wel (weer) dat ze elke stijl aankunnen.

avatar van rkdev
Ondanks dat Joseph Williams vocaal een goed Toto-debuut neerzet, vind ik dit als geheel een van hun mindere platen en zeker de minste tot op dat moment. De meeste nummers beklijven veel minder en voor mij eindigt het album erg zwak met Lea en Don't Stop Me Now.

Toen ik het album gisteren in de auto draaide viel me maar weer eens op hoeveel 'We Can Make It Tonight' klinkt als een nummer dat zo op het album Repeat Offender van Richard Marx had kunnen staan (zie dat ik dit al eerder heb gezegd hier, excuses). Joseph klinkt zelfs een beetje als Richard in dat nummer. Nou weet ik dat ze Marx deze job ook hadden aangeboden, dus zullen ze na zijn afwijzing naar een soortgelijke stem zijn gaan zoeken...?

avatar van Edwynn
Fahrenheit is prachtig uitgevoerd maar niet vooruit te branden. Iets waar de platen van Marx geen last van hebben. Toto vond hier Sky Radio uit volgens mij. Übersaaie MOR meuk.

avatar van Olivia
Ook maar weer eens aan het luisteren geslagen.
Smaken verschillen overduidelijk, ik vind dit een van de heerlijkste Toto albums.
Williams stem nog jong en fit (nu ook maar toch rauwer), ook die van Lukather wat lichter en soepeler. De jaren 80 sound spreekt me nog steeds aan. Okay, het album kan niet meer zo goed mee met het nieuwe werk, maar I'll be Over You blijft voor mij een topper.

avatar van Scherprechter
Er is iets wat me niet bevalt aan Fahrenheit. De nummers zijn prima, goed gespeeld, maar toch. Ik denk dat het de productie is, die wat kil is. Het 'DX7' probleem van de jaren 80, met die kille keyboard geluidjes. Waarom geen vette piano's en orgels van Paich en mooie vintage keyboardsounds van Steve P. meer? In plaats daarvan wemelt het van de dunne elektrische piano'tjes en synclavi's enzo.
Gelukkig deden ze dat op The Seventh One veel beter.

avatar van Twinpeaks
Toto doet waar het goed in is ,al is het eindresultaat niet echt bevredigend. Een hoop slappe A.O.R. wat nog overeind wordt gehouden door de klasse van de muzikanten. I'll be over you is een staaltje van prachtig Toto kunnen. Maar met Lea slaan ze de plank finaal mis .De stem van Williams is prettig om naar te luisteren en tilt de soms zwakke composities naar een bijna voldoende. Ik zou uitkomen op 2,75 maar omdat dat niet kan rond ik hem naar boven af. Maar das nipt. 3 sterren voor deze .

avatar van DeWP
Wat een muzikanten! Wat een muziek! Het blijft mooi om naar te luisteren. Voor mij is goede muziek pas goed als je nog regelmatig een album (of cd) uit de kast haalt om er naar te luisteren. Toto is er een van.

avatar van vincentcorjanus
Ik heb vandaag even het stof van mijn Toto-box afgeblazen. Deze plaat blijft fijn zeg. Een prima Toto-album met Williams als nieuwe zanger en dat doet hij niet onverdienstelijk. Till the End, Could This Be Love en Lea zijn voor mij de prijsnummers. I'll be over you heb ik denk ik net iets te vaak gehoord. Wat ik weleens mis bij Toto zijn de wat meer rauwere nummers. Het is allemaal zo braafjes en perfect geproduceerd, als ik dan toch een kritiekpuntje moet hebben, dan is dat het.

avatar van gaucho
Dat laatste geldt vooral bij dit album. Er wordt perfect gemusiceerd en gezongen, maar deze klinkt echt heel klinisch. Het zijn sowieso overwegend rustige nummers, maar door de productie heeft het nog minder 'bite' dan het gemiddelde Toto-album.

Toch is het zeker geen slechte plaat, alleen is de band hier duidelijk in soft-rock vaarwater beland. Een nummer als Lea (was zelfs een single) zit op zich goed in elkaar, heeft mooie momenten en wordt prachtig gezongen, maar het kabbelt teveel door.

Naar mijn idee de minste Toto-plaat, al haalt-ie nog steeds een voldoende. Zelfs Miles Davis kan ze in de afsluitende track niet redden...

avatar van vielip
Geloof dat ik het aardig eens ben met wat gaucho zegt. Zelfs qua score komt dit tot uiting