Toto - Fahrenheit (1986)

Label: Columbia

1. Till the End (5:27)
  2. We Can Make It Tonight (4:16)
  3. Without Your Love (4:33)
  4. Can't Stand It Any Longer (4:38)
  5. I'll Be over You (3:50)
  6. Fahrenheit (4:39)
  7. Somewhere Tonight (3:46)
  8. Could This Be Love (5:14)
  9. Lea (4:29)
  10. Don't Stop Me Now (3:05)

met Miles Davis

nadenken over mijn taalgebruik?zijn metaforen te veel gevraagd?

avatar van FunkStar
I'll Be Over You is een erg goed nummer maar de rest kabbelt wat voort..
En ondanks een grote Toto fan ben vind ik dit 1 van de minste albums...

avatar van Rinus
Ik ben nooit helemaal weg geweest van dit album. Ik draai het ook niet vaak. Het album rockt niet echt, en gaat meer de soulkant op. Ook de sound is behoorlijk amerikaans en glad..

Aan de andere kant wel weer dapper van de mannen van Toto, dat ze op elk album wel wat experimenteerden met hun sound. Daaraan herken je, dat ze eigenlijk studio (of sessie) muzikanten van oorsprong waren, en openstonden voor veel muzikale richtingen. Op vinyl.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Ik vind 't ook geen topper, deze cd. Without your love is wél een erg lekker nummer moet ik zeggen.

avatar van king_arthur
Voor Toto begrippen vind ik deze toch wel tegenvallen. Het combineren van reaggea-achtige ritmes met rockmuziek lijkt het experiment te zijn dat Toto op dit album is aangegaan. Helaas pakt dat niet heel voordelig uit. 'Till the End' opent het album redelijk hoopvol. 'We Can Make It Tonight' is echter vlees nog vis. 'Without Your Love' is een aardig nummer (volgens mij ook nog een bescheiden hitje geweest), maar het thema wordt iets te vaak herhaalt. Gelukkig zitten er de zeer smaakvolle gitaarsolo's van Steve Lukather in. 'Can't Stand It Any Longer' begint met een smaakvol intro, maar verandert daarna in een zeer middelmatig nummer. 'I'll be Over You' is de uitschieter op dit album. Een mooie balad met een mooie gitaarsolo. Daarna gaat het bergafwaarts. De afsluiter 'Don't Stop Me Now' is een heel vreemde eend in de bijt. Een meer jazz/fusion achtig nummer. Zeker niet slecht, maar het hoort niet op dit album thuis.

Al met al een karige 2,5*

Pieter Paal
Deze cd heb ik voor 5 euro uit cd-bakken van de Hema gehaald.
Na 2 draaibeurten moest ik toch constateren dat dit het toch niet helemaal is. Alleen 'I'll be over you' samen met Michael McDonald is echt het beluisteren waard.
Toen ik de titels 'Lea' en 'Without your love' zag dacht ik eerst 'ze zullen toch niet 2 nummers van The Cats gecoverd hebben'.
Maar dat is dus niet het geval.
'The seventh one' is toch een veel beter album dan dit.

avatar van rkdev
Toto's zwakste als je het mij vraagt.

avatar van James Douglas
Ten tijde toen ik ter wereld kwam lagen er regelmatig platen van Toto in/op de CDlade/Pick-up van mijn ouders. Je krijgt er behoorlijk wat van mee want ik zong ze op een gegeven moment 'vlekkeloos' mee en zo vreselijk vond en vind ik het allemaal niet. Ik zal niet de oude doodgesmeten classificaties uit de kast halen, immers is dat nog altijd een klasse beter dan de huidige popmuziek. Laatste compliment? Ik vind Joseph Williams best een aangenaam stemgeluid hebben.

avatar van Lamontagne
Zwakste zeker niet, kben een groot liefhebber van Toto en deze blijft zeer aangenaam.
I´ll be over you is natuurlijk overbekend maar blijft nog steeds goed overeind staan.
2 zwakke nummers maar voor de rest een heerlijk album

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
welke 2 vind je zwak dan?

2 goeien vind ik Without your love & Somewhere Tonight.

avatar van Lamontagne
De zwakkere zijn voor mij toch wel We can make it tonight en toch het titelnummer.

De sterkste is Without your love gevolgd door Till the end.

Toch blijft Lea ook een prachtig nummer

Lamontagne schreef:

De sterkste is Without your love gevolgd door Till the end.

Toch blijft Lea ook een prachtig nummer

He, he ... bij mij dezelfde nummers alleen andere volgorde.

1 Without Your Love
2 Lea
3 Till The End

Maar bovenal toch wederom een mooi album van de boys.

avatar van LDeVries
een tegenvallende cd van Toto de hoogtepunten vind ik I'll Be over You en Without Your Love de rest van de cd vond ik niet zo bijzonder.

avatar van chevy93
Opzich wel een redelijke plaat. Geen hoogvlieger, maar dat is bijna altijd met Toto. Ze maken een goed album, maar het is het altijd net niet. De klasse die een band als Dire Straits aan elk album meegeeft, mist Toto.

Toch een album om eens in de zoveel tijd te luisteren.

Holwerda
Ook weer het zoveelste 'redelijke album' op rij en het is weer hetzelfde verhaaltje: paar erg toffe nummers, de rest... meh.

chevy93 schreef:

Dat laatste daar is toch niet iedereen het mee eens.
Ik alvast niet
Terwijl ik beide bands toch zeer goed kan hebben.

Toto is wel mijn favo band ever, dus licht bevooroordeeld zal ik zeker zijn.
En ja ze hebben zeker albums waarvan niet alle tracks top zijn, maar welke band heeft dat wel?
Geen eentje, dat weet ik zeker.

Maar nu net dit album van Toto beschouw ik als één van hun beste.

Sterk, zeer sterk album van Toto.

Hier hebben ze geprobeerd wat meer stijlen te mixen en zijn daar imo zeer goed in geslaagd.
Favorieten zijn :
* Withour your love (snap nog steeds niet dat dit destijds geen grote hit is geweest)
* Till the End
* Lea (heerlijk rustig nummer)
* Somewhere tonight (geniaal)

MindRuler
I'll Be Over You is dé Toto-ballad bij uitstek natuurlijk. Ik herinner me dat ik deze eens heb beluisterd en veel ervan is toch niet blijven hangen. Ik heb een beetje Liefde/Haat verhouding met Toto. Ik heb enkel IV en Isolation, beide zeer sterke albums. De rest wat ik heb gehoord kon me niet zo boeien.

avatar van musician
Dit is voor mij geen Toto-album dat lang blijft hangen.

Met een enkele uitzondering gaan de nummers het ene oor in, het andere uit, zonder dat dat leidt tot ook maar enig gevoel dat er hier sprake is van een prima album van Toto.

Die ze wel hebben gemaakt overigens.

Het beste vind ik nog beide singles, Without your love en I'll be over you.

avatar van rkdev
Niet echt een memorabel TOTO album, een van hun zwakste (samen met 'Tambu') als je het mij vraagt. Maar met I'll Be Over You en Without Your Love wel weer 2 mooie ballads. De popnummers hebben teveel de 80's stempel en doen me bij vlagen zelfs denken aan Richard Marx (waar Lukather ook vaker mee heeft gewerkt). Gelukkig herstelden ze zich 2 jaar later met hun zevende album.
Wel vind ik de stem van Joseph Williams erg goed bij TOTO passen. Jammer dat hij er maar 2 heeft gemaakt.

Hij was de laatste jaren weer terug tijdens hun concerten

Poeha schreef:
Hij was de laatste jaren weer terug tijdens hun concerten
I know, helaas heb ik die moeten missen door vakantie

We zijn 3 dagen verder t.o.v. mijn vorige post en ik moet het album toch een halve * erbij geven. Ik heb sinds kort de geremasterde versie van dit album (FridayMusic) en die klinkt wat frisser en helderder. Heb hem de afgelopen dagen al vaak gedraaid en het album valt me toch niet zo tegen als eerder.

Opener 'Til The End' is toch wel een sterk nummer. Joseph Williams laat zich meteen van z'n sterkste kant zien en ook de solo van Lukather is lekker. Eigenlijk is het een typisch nummer van Toto in de periode '84-'88.

In mijn vorige post maakte ik een link naar Richard Marx. Dit komt vooral door het nummer 'We Can Make It Tonight' dat naar mijn mening zo op zijn 'Repeat Offender' album had kunnen staan.

'Without Your Love', wordt gezongen door Lukather die vaker de ballads voor z'n rekening neemt. Het is mij onduidelijk waarom dit geen hit geweest is.

'Can't Stand It Any Longer' is een prima, typisch Eighties, nummer dat ook zo op hun vorige album 'Isolation' had kunnen staan. Ook hier vallen het gitaarspel van Lukather, de ijzersterke zang van Williams, maar ook de lekkere drums van Jeff Porcaro me op.

Over 'I'll Be Over You' hoef ik denk ik weinig te zeggen. Een geweldige Toto ballad, wederom gezongen door (schrijver) Steve Lukather. De meerstemmigheid in het refrein geven het nummer nét dat tikkie extra.

Ook het titelnummer is weer zo'n typisch jaren '80 nummer (komt bijvoorbeeld wat overeen met 'Talk The Talk' van Mr. Mister's debuutplaat), en heeft om die reden de tand des tijds niet geheel doorstaan. Maar voor liefhebbers van dát geluid is het zeker geen onaardig nummer.

Toto albums bevatten vaak een popnummer met een jazzy inslag. 'Somewhere Tonight' combineert dat met een drumrif vanuit de reggae. Het poprefrein maakt de potpourri compleet. Ik vind het wel een tof nummer trouwens.

Het vergeten nummer van dit album is toch wel het sterke 'Could This Be Love', compleet met de Ooh Ooooh's. Ondanks dat het niet zo'n opzienbarend nummer is, leunt het op een sterke backingtrack en sterke zang. Lekkerrr.

De afsluitende 2 tracks bevallen mij wat minder. 'Lea' is me te sloom en het instrumentale jazz-achtige 'Don't Stop Me Now' (met Miles Davis) is niet helemaal mijn ding, al is het zeer zeker een sfeervolle track. Maar niet echt wat ik van Toto wil horen.

avatar van vielip
Als fan van Joseph Williams op het magistrale The seventh one, heb ik deze een tijdje terug voor een paar euro op lp gekocht. Tsja, het is een wereld van verschil in vergelijking met z'n opvolger moet ik (helaas) concluderen. Het begint nog veelbelovend (ondanks de aalgladde produktie) met Til' the end, We can make it tonight en Without your love. En ach, eigenlijk is heel de A kant wel te pruimen. Met het geweldige I'll be over you als afsluiter. De B kant daarentegen vind ik maar matig. Het is vlees nog vis. In elke song zitten nog wel momenten dat je denkt; hey, dat klinkt goed! Maar de songs als geheel zijn niet 'af' voor mijn gevoel. Het laatste nummer is, alhoewel knap, erg vreemd op dit album. Nee, deze ga ik niet heel vaak draaien vrees ik. Af en toe op een regenachtige zondagochtend (zoals vandaag). Krantje, kop koffie erbij en de hond ernaast op de bank. Dan doet dit album het prima

Till the end vind ik toch wel erg lekker klinken

avatar van Edwynn
Toto op zijn oer en oersaaist. Dat is voor mij de definitie van Fahrenheit. Met de komst van Joseph Williams had de band wel een redelijk adequate vervanger van Bobby Kimball en Fergie Frederiksen in huis gehaald maar ja, dan moet je hem niet van die eindeloos neuzelende slaapliedjes laten zingen. Artsen aller landen, vergeet al die slaappillen. Hoef je niet meer te bestellen bij je favoriete farmaceutische handelaar. Hier is dé oplossing. Kost je eenmalig een tientje of zoiets en is meermalen te gebruiken.

Tot overmaat van ramp moet Lukather ook hier weer te vaak zo nodig zelf achter de mic staan. Ook in 1986 had niemand had het lef die man daarachter weg te trappen. Snarenplukken. Dat moet je doen en verder niets. Zoiets zeg je ook niet tegen de baas. Snap ik best. Maar een beetje jammer vind ik het wel.

Het wordt pas leuk bij het wat afwijkende Don't Stop Me Now. Daarna is de nogal kortstondige pret alweer voorbij.

avatar van chevy93
Poeha schreef:
Geen eentje, dat weet ik zeker.
Ik ga je dus daar het voorbeeld. Die mening destijds moet ik wat herzien, want met name The Seventh One staat vol met schitterende nummers. Fahrenheit is inderdaad de saaiere kant van Toto, maar nog steeds eentje die ik graag hoor. Met name Could This Be Love, I'll Be Over You en Lea behoren tot hun beste nummers!

Edwynn schreef:
Het wordt pas leuk bij het wat afwijkende Don't Stop Me Now.
Mijn mening over het album is dus precies tegenovergesteld. Prima Toto album behalve deze draak.

avatar van IJH15
Enkele aardige pop-rock deuntjes (I'll Be Over You, Till the End en, vooruit, WIthout Your Love) en een lekker afwijkend jazzy nummer. Voor de rest vooral saaie nummers, waarin weinig tot niets gebeurt. Williams is wel een prima zanger, maar muzikaal is dit een uitermate zwak album. Gelukkig revancheerden ze zich aardig met de opvolger.

Verder dan twee sterren kom ik niet.

avatar van Harlequin
Wat mij betreft het zwakste album van Toto. Op zich staan er best leuke nummers op (Till The End, I'll Be Over You, We Can Make it Tonight, Could This be Love), maar tklinkt echt slap en zelfs voor Toto's doen extreem gelikt. Without your Love is wel een persoonlijke favoriet van me, vind het een fantastisch nummer, vooral de live versie van de Live in Parijs 1991 video/dvd/bootleg vind ik super!

avatar van m1997
Joseph Williams doet het erg goed als nieuwe zanger op dit album.

Voor mij is Could This Be Love toch wel de topper van dit album.
Lea is na ''Angela'' een van de mooiste ballads die ik heb gehoord. Wat een mooie melodie.
Till the End, Can't Stand It Any Longer, I'll Be over You en Fahrenheit zijn natuurlijk ook geweldige nummers.
Verder zijn We Can Make It Tonight, Without Your Love, Somewhere Tonight ook lekker nummers.

Dit album krijgt van mij 4 sterren!