Manic Street Preachers - Lifeblood (2004)

Label: Epic

1. 1985 (4:08)
  2. The Love of Richard Nixon (3:38)
  3. Empty Souls (4:05)
  4. A Song for Departure (4:20)
  5. I Live to Fall Asleep (3:57)
  6. To Repel Ghosts (3:58)
  7. Emily (3:34)
  8. Glasnost (3:14)
  9. Always / Never (3:42)
  10. Solitude Sometimes Is (3:22)
  11. Fragments (4:03)
  12. Cardiff Afterlife (3:27)
  13. The Soulmates * (3:44)
  14. Antarctic * (3:04)
Ik vind de nieuwe single (The Love for Richard Nixon) en de bijbehorende videoclip al helemaal geweldig. Ik kan niet wachten tot de cd uit is.

JonnieBrasco
Zo hé! De Manics zijn helemaal terug hoor!! Na het wat mindere en wisselvallige album Know Your Enemy weer eens een prachtig, gevoelig album. Empty Souls is het eerste nummer wat me gigantisch aansprak, alleen al door die 'exotische' intro! Kippenvel-factor MSP!

Verrassend genoeg confronteren sommige nummers mij met U2's prachtige album The Joshua Tree. De hartverwarmende invloeden zijn duidelijk terug te vinden in Glasnost en vooral in Solitude Sometimes Is. Dat plus het extra ruimtelijke sfeertje wat de Manics ook op hun album This Is My Truth, Tell Me Yours creeërden, maakt dit voor mij na 2 keer luisteren al een speciaal album.

Misschien ken je het nummer There By the Grace of God van zo'n anderhalf jaar geleden. Dit album gaat in dat straatje verder!

wauw. Ik ben heel benieuwd geworden...

He JonnieBrasco. Solitude Sometimes Is heeft idd dezelfde sfeer als op This Is My Truth. Mooi Mooi Mooi .

Bloompje schreef:

De single The Love for Richard Nixon vind ik nou eerlijk gezegd nog niet echt super en ook niet echt representatief voor de rest van het album wat toch veel meer naar de 80's refereert dan dit nummer doet.

Het luisteren naar dit album blijkt een heuze verslaving! Dit album komt (als het hoop ik niet gaat vervelen) op het ereschavot van mijn albums van 2004, dat kan bijna niet anders. Nog nooit te voren heeft een heel album van de Manic Street Preachers in mijn ogen enkel goeie nummers bevat zoals deze doet. Een paar dagen al schroom ik om te opperen dat dit album (na de enkele geweldige albums die de Manics al afleverden) misschien wel de beste is tot nu toe - de 4,5*-recensies elders op het internet onderbouwen deze gewaagde stelling toch wel degelijk. The Holy Bible blijft altijd een verhaal apart, maar het nog enigszins te vergelijken album Everything Must Go wordt hier wel met gemak geëvenaard, hoewel vergelijkingen moeilijk blijven door onder andere de veranderde stijl (toch steeds minder 'pure' rock en meer pop).

De 5,0* nummers zijn voor mij sowieso: Empty Souls, I Live To Fall Asleep, To Repel Ghosts, Glasnost, Solitude Sometimes Is, Fragment en Cardiff Afterlife. (Ik ben benieuwd wie de eerste mede- en tegenstanders worden hier. )

titan (crew)
Als dit album inderdaad net zo goed is als Everything must go heb je in mij een medestander.

En zolang hij niet zo slecht is als Know Your Enemy ben ik al heel tevreden.
En datgene wat ik al gehoord heb klinkt inderdaad al heel goed. Gelukkig maar !

pfff. Ik was vandaag in de Plato in Utrecht langsgegaan, hebben ze de cd pas in november.

JonnieBrasco schreef:

(Ik ben benieuwd wie de eerste mede- en tegenstanders worden hier. )

Hier heb je je eerste medestander gevonden Jonnie

Ik heb het album nu 1 keer geluisterd en het klinkt echt heel goed... Ik geef nu 4* maar dat gaat bijna zeker omhoog na nog een paar keer luisteren.

Ik ben ook een medestander. Prachtig album. Instant favorieten: Love of Richard Nixon, 1985, Glasnost en vooral A Song For Departure. Mooi Mooi Mooi!!

JonnieBrasco
Voor mij de beste cd van dit jaar, en nu ook definitief mijn favoriete cd van the Manic Street Preachers.

1. 1985 - Heerlijk openingsnummer die lekker in je hoofd blijft hangen - iets wat totaal niet erg is. 4,5*
2. The Love of Richard Nixon - De eerste single van dit album. Lekker sarcastische tekst, maar wel een beetje een 'gemakkelijke' compositie. 3,5*
3. Empty Souls - Heftig wegdroomnummer met U2's New Years Day piano. Geweldig geluid, mooie opbouw, mooie tekst. 5,0*
4. This Is a Song for a Departure - Prototype manics ballad! Alle ingrediënten zitten erin. 4,5*
5. I Live to Fall Asleep - Prachtig melodieus, piano-nummer met een mooi zweverig tekstje - geweldig opgebouwd, mooie ritmeversterkingen. 4,5*
6. To Repel Ghosts - Rock! Lekker tempo, mooi echoënd gitaarwerk in de coupletten en een lekker zweverig refrein. 5,0*
7. Emily - Taalkundig gezien het vrouwelijke nummer, maar ook inhoudelijk het zoete lieve liedje van het album. Niet eens slecht. 4,0*
8. Glasnost - Met mooi The Edge-achtig gitaarwerk, zeer sterk nummer. 4,5*
9. Always Never - Niet onaardig, met een lekkere new-wave bass, wederom een mooi refrein, maar in zijn totaal geen werelduitvinding. 3,5*
10. Solitude Sometimes Is - Alles klopt aan dit nummer. De emotie, de opbouw, de subtiliteit. U2's With Or Without You, maar dan anders, en beter. 5,0*
11. Fragments - Harmonieus, vredig hoogtepunt van dit album. Mijn favoriet? 5,0*
12. Cardiff Afterlife - Ode-song aan het vermiste bandlid Richey. Mooie afsluitende song, muzikale non-chalance afgewisseld met verrekte bewustzijnde elementen/momenten - een combi die mij bijzonder weet te raken, zoals het hele album dat met combi's doet. 5,0*

Nicky Wire heeft zo'n mega-depri en arrogante uitstraling, maar ik mag hem nog steeds grager. Waar hij ook hier weer prachtige teksten heeft afgeleverd blijf ik toch ook Mr. Bradfield ontzettend bewonderen, een onvervalst voorbeeld van een rasmuzikant. Perfect trio hoor, ze zijn er hier overduidelijk in geslaagd om een toegankelijk en toch onconventioneel (lees: uniek) en kwalitatief hoogstaand werkje af te leveren. Bedankt!

JonnieBrasco schreef:

Helemaal mee eens. Deze cd is inderdaad beter dan Know Your Enemy maar staat wel voor mij op dit moment op gelijke hoogte met This Is My truth. Moet Lifeblood nog meer beluisteren om te beslissen of die nu beter is dan This My Truth of niet...

avatar van Zachary Glass

En ik bedank jou!

Werkelijk ik krijg zin om de cd meteen te gaan halen

JonnieBrasco
Ik weet niet eens of ie daadwerkelijk al uit is, ik had hem uit nieuwsgierigheid gedownload... Maar schrik niet, zodra 'ie uit is heb ik hem ook Volgens MusicMeter was hij gisteren al uit (25 oktober), maar volgens Plato (zie ook berichtje van Bloompje) pas in november...

avatar van Zachary Glass
JonnieBrasco schreef:

They are fuckin' with our heads

avatar van T.O.
JonnieBrasco schreef:

Tja die data willen per site/instantie nog wel eens verschillen; bovendien kan de releasedatum ook nog wel eens daadwerkelijk verschoven worden.

avatar van PsychoBoyJack
Ik "was" een groot fan van de manics, maar na know your enemy, en het uitkomen van hun "best of" vreesde ik toch voor het ergste.....tot dat ik deze cd hoorde..............
Zelf moest ik even wennen aan de ietwat electronische sound en het is bijna pop (bijna geen "echte" rock),
maar in 1 woord; schitterrend

Ik kan ook wel elk nummer even apart recenceren, maar het maakt weinig uit, ik vind het bijna allemaal even mooi - al wil nog wel ff kwijt dat 1985 voor mij de mooiste song van 2004 is (voorlopig, dus he!)
Het werd al eerder gezegd, maar deze cd werkt inderdaad verslavend.
Hij zit in mijn autoradio en in mijn discman en ik kan er maar geen genoeg van krijgen!
Ook luister ik weer oud materiaal van de heren uit Wales, iets wat ik al een tijdje niet meer deed, ik word dus weer helemaal een Manic - manic!
Kan iemand mij in godsnaam vertellen wanneer ze weer naar ons koude kikkerlandje komen?

Toch een prachtige gitaarsolo in Glasnost he?

avatar van gemaster
Hij staat in de queue, dus ik zal hem in de loop van de dag eens gaan beluisteren. Ben best wel benieuwd eigenlijk.

Na wat meer luisteren heb ik m'n stem opgehoogd naar 4,5 sterren. Favorieten: A Song For A Departure, Glasnost, Solitude Sometimes Is, To Repel Ghosts

avatar van gemaster
Inmiddels 2x beluisterd, erg lekker allemaal. Op dit moment zou ik 4 sterretjes geven.

avatar van Leeuw
2 weken geleden bij cd-wow besteld, nog steeds niet binnen vanwege een leveringsprobleem.
Vreselijk balen ben erg benieuwd. Wel lekker 9 december naar Wembley arena om ze te aanschouwen

Leeuw schreef:

Wel lekker 9 december naar Wembley arena om ze te aanschouwen

Ga jij speciaal naar Londen voor de Manics? Wauw!

Bloompje schreef:

Ga jij speciaal naar Londen voor de Manics? Wauw!

Met internet wat reislustiger geworden, concertickets, vliegtickets en hotel vanachter je computer regelen maakt het tegenwoordig allemaal wat makkelijker.
Londen is altijd een leuke stad om even een minibreak te maken, dus zeker in combinatie met de MSP. Daarbij hebben ze al een tijdje niet opgetreden in europa. Dus als ik je lekker hebt gemaakt, er zijn nog kaarten

Leeuw schreef:

Hier nog eentje. Op 16 november zouden ze de cd gaan versturen, maar ik heb nog geen bevestiging van de verzending gehad .

titan schreef:

Vertraging tot 23 november en dat is vandaag, maar nog steeds niet verzonden (grrrr cdwow). Ondertussen maar gedownload alvast zodat ik hem toch alvast kan beluisteren. Later meer dus.

titan (crew)
Bij mij is ie ook vertraagd. Ze hadden dit album beter Forever delayed kunnen noemen .

titan schreef:

Vandaag verzonden

titan (crew)
De tijd dat de Manics zich nog sterk lieten inspireren door the clash liggen denk ik definitief achter ons, maar zolang dit plaats maakt voor krachtige en gloedvolle pop heb ik daar geen enkele moeite mee. Deze stijl past de Welshmen uitstekend en na het iets mindere Know your enemy zijn de Manics weer helemaal terug. 4* en een compliment voor de voorspellende gaven van JonnieBrasco .