Chickenfoot - Chickenfoot (2009)

Label: earMUSIC

1. Avenida Revolution (5:56)
  2. Soap on a Rope (5:32)
  3. Sexy Little Thing (4:14)
  4. Oh Yeah (4:54)
  5. Runnin' Out (3:52)
  6. Get It Up (4:41)
  7. Down the Drain (6:17)
  8. My Kinda Girl (4:34)
  9. Learning to Fall (5:13)
  10. Turnin' Left (5:48)
  11. Future in the Past (6:38)
avatar van Ronald5150
Bij de naam Chickenfoot zouden je wenkbrauwen toch even gaan fronsen als je niet beter wist. De rockkenner weet natuurlijk dat Chickenfoot bestaat uit echte rockveteranen: voormalig Van Halen zanger Sammy Hagar en bassist Michael Anthony, aangevuld met gitarist Joe Satriani en Red Hot Chili Peppers drummer Chad Smith. Het gelijknamige titelalbum is een heerlijke rock & roll plaat geworden. Zanger Hagar is nog steeds uitstekend bij stem. Tekstueel is het allemaal niet heel hoogstaand, maar vocaal zijn er maar weinig zangers die zijn bereik hebben, zeker op die leeftijd. Bassist Michael Anthony is de stille kracht (ook al bij Van Halen). Gewoon degelijk baswerk, maar vooral zijn karakteristieke background vocals zijn echt van toegevoegde waarde. Drummer Chad Smith bewijst een uitstekende rockdrummer te zijn, en een echte gangmaker. Samen met Anthony vormt hij een groovende en stuwende ritmesectie. Tenslotte gitarist Joe Satriani: op zijn solowerk vind ik hem vooral technisch erg goed, maar ik mis de echte liedjes, het was vaak meer een vehikel voor zijn capaciteiten op de gitaar. Bij Chickenfoot speelt Satriani in dienst van het liedje: heerlijke riffs en goede solo's. Nergens egotripperij of patserig gitaristengedrag. Ik vind hem geen betere gitarist dan bijvoorbeeld Eddie van Halen, daarvoor is zijn geluid niet herkenbaar en typerend genoeg, maar dat het een klassegitarist is, daarover bestaat geen twijfel. Chickenfoot brengt rock & roll zoals het hoort te zijn: 'in your face with attitude'. Live zijn deze heren echt een sensatie. Ik heb ze live gezien in 2009 te Heerhugowaard en recent in januari 2012 in 013 te Tilburg. Behoort zeker tot de beste rockconcerten die ik heb gezien. Chickenfoot realiseert het om de vier individuele talenten te bundelen tot een klasse rockband die laat horen dat ze de jonkies van deze generatie nog met gemak aankunnen.

avatar van Dream Theater
Ongelooflijk lekkere rockmuziek,niet te moeilijke lekker in het gehoor liggende nummers met af en toe heerlijke korte soli van Joe Satriani die zich mooi in het gareel weet te houden. De samenzang van Sammy en Michael Anthony is uitstekend verzorgd. beste nummers voor mij het schitterende slotnummer Future in the Past, Avenida Revolution en Down the Drain maar ook de rest is niet te versmaden. En inderdaad live zijn ze nog beter afgaande op de dvd die ik van de heren gezien heb.

avatar van vielip
Ben benieuwd wat ze ons in de toekomst nog gaan voorschotelen. Hopelijk sterft deze 'supergroup' niet net zo'n snelle dood als met Black Country Communion dreigt te gebeuren. Zou zonde zijn!

vielip schreef:

Black Country Communion brengt toch 29 oktober haar derde plaat uit, getiteld "Afterglow"? Welke signalen zijn er dan dat dit deze band een snelle dood zou sterven? Misschien heb ik iets gemist hoor.

avatar van vielip
Glenn Hughes begon een tijdje terug met tweets de wereld in te sturen dat hij graag in een band wil spelen die 200 gigs per jaar doet. Dat lukt met BCC niet aangezien Bonamassa het te druk heeft met zijn eigen succesvolle carriere. Bonamassa reageerde hier weer op door te tweeten dat hij er niks aan kan doen dat hij een succesvolle carriere heeft en dat hij zijn afspraken tenminste nakomt. Kortom; een beetje ordinair modder gooien. Er werd een 'one-off' optreden in Wolverhampten aangekondigd wat tevens als afscheid zou (kunnen) dienen. Dit concert werd echter net zo snel weer ingetrokken als dat het werd aangekondigd. Nu tweeten beide heren weer dat het allemaal niet zo bedoeld was en dat ze gaan kijken hoe nu verder te gaan. Verwarring alom dus. Het klinkt alleen allemaal niet bijster optimistisch als je het mij vraagt.

avatar van Ronald5150
@vielip: dank voor de opheldering en inderdaad niet heel positief. We gaan het zien.

avatar van OzzyLoud
TestosteronRock van de bovenste plank! Met "The Other Half" of Van halen aangevuld met klasse gitarist Satriani en drummer Chad Smit van TRHCP. Hoe super wil je een supergroep nog hebben? En ze maken het meer dan waar. Supervette riffs verwerkt in heerlijke tracks waarbij de spelvreugde er vanaf spat. Ook s lekker om Joe te horen in een bandvorm. En eerlijk is eerlijk hij is wel iemand die zich kan meten met Eddie VH. Dit is terug te horen in het ultieme jamsessie song Down The Drain, en wat grooved het toch als de neten! En Sammy is ook in topvorm hoor, hij is net als een mooie rode wijn; naarmate de jaren vorderen wordt ie alleen maar beter...... Wat ik wel vind opvallen is dat Sammy beter tot zn recht komt in een onderdeel van een band (Montrose, Van Halen en dus Chickenfoot) dan als solo-artiest.
Runnin'Out is eigenlijk de enige song wat achterblijf en de bonustrack Bitten By The Wolf wel aardig maar meer ook niet. Het is dat er "maar" 4 nummers de volle 5 sterren halen, waren het er een paar meer dan was dit schijfje zeker de volle mep waard geweest.