Peter Fox - Stadtaffe (2008)

Duitsland
Pop / Hip-Hop
Label: Warner Bros.

1. Alles Neu (4:18)
  2. Schwarz zu Blau (3:35)
  3. Haus Am See (3:36)
  4. Kopf Verloren (3:21)
  5. Das Zweite Gesicht (3:53)
  6. Der Letzte Tag (3:42)
  7. Ich Steine, du Steine (3:16)
  8. Lok Auf 2 Beinen (3:44)
  9. Stadtaffe (3:39)
  10. Fieber (3:32)

met K.I.Z.

11. Schüttel Deinen Speck (2:51)
  12. Zucker (3:13)

met Vanessa Mason

13. Shostakovitchovitch [Instrumental] * (7:49)
  14. Saint Tropez [Instrumental] * (3:35)
avatar van Arrie
Overigens is Alles Neu in Duitsland volgens mij ook een grote hit geweest. Heb het op vakantie daar vaak op de radio gehoord. Ook wel aardig, wel vrij anders dan Haus Am See.

avatar van sherpa
Arrie schreef:
Ik vind het op zich wel een aardig nummer, alleen mijn probleem is dat ik het Duits een verschrikkelijk lelijke taal vind. Dat komt ook in dat nummer naar voren.

Nee, Nederlands, dat is zeker wel een mooie taal.

avatar van Arrie
Ja, ik vind Nederlands mooier. Dat is gewoon mijn mening, en daar moet je het mee doen.

avatar van Jan Wessels
Een jaar geleden kocht ik bij de FRS voor 25 eurocent (!) de dvd Peter Fox & Cold Steel "LIve aus Berlin". Hier staat de complete Stadtaffe op maar dan in een andere volgorde plus met als extra begeleiding Cold Steel. Haus am See blijft natuurlijk een geweldig nummer (5 sterren!) maar er staat wel meer aardig materiaal op. Live klinkt hij prima en de extra drums en percussie van Cold Steel voegen wat meer soul en body toe.
Heel leuk dat er eindelijk weer eens leuke muziek uit Duitsland kwam na al het moois wat eind jaren '70 - begin jaren '80 in Duitsland werd gemaakt.

avatar van lennon
Ik kom toch terug op mijn mening.

De plaat bevalt me nu velen malen beter dan weleer. En Haus am see blíjft een geweldige song.

Wat mij opvalt in de reacties hier is, dat het cynisme niet opgemerkt wordt. Luister eens naar de teksten.

Zover ik weet was Peter Fox het meest actief met Seeed. Die activiteiten zullen vooralsnog op een laag pitje staan door het overlijden van één van de zangers.

In onderstaande de zanger met het hoedje:
Seed - Molotov - YouTube

avatar van Jan Wessels
Nu ook maar eens de CD (2de hands) aangeschaft. Haus am See blijft een geweldig nummer (met een mooie tekst) maar de rest van de CD bevalt me ook goed. Muzikaal en qua productie zit dit prima in elkaar.
Schwarz zu Blau vind ik trouwens het andere prijsnummer van dit album.

avatar van djfritzen
Jan Wessels schreef:
Schwarz zu Blau vind ik trouwens het andere prijsnummer van dit album.

Hier ook al tijden aanwezig in diverse formaten, waaronder dubbel vinyl.
Dit album is een ongekende topper die het nu 11 jaar later nog steeds goed doet.

'Schwarz zu Blau' is echt fenomenaal. De hip-hop in combinatie met een zwaar duister orkest, hoe verzin je het. Voor mij wellicht de topper van dit album waarbij ik wel gelijk opmerk dat dit hele album retegoed is. Kijk ook eens naar de live registratie in Berlijn uit die periode. Wie wil daar nou niet bij zijn ?

Affengeiler musik.

avatar van captino
Heerlijk album. Lekker Duits, en dat is positief bedoeld. Inmiddels in Duitsland 1 van de beste albums. In 2011 kennis gemaakt met dit album (kende 'Haus am See' natuurlijk al wel). Een Duitser liet mij in deze zomer kennismaken met dit album, toen we met de gehele familie twee weken in Duits hotel/pension verbleven. Moet er steeds aan denken, als ik het album weer eens luister. Eén woord: top!

avatar van Eddie
Ik blijf dit een lekker plaatje vinden. Als ik tussen al het deathmetal geweld eens zin heb in wat anders (of ik zit met vrouw en kinderen in de auto) dan passeert deze nog wel eens de revue. De plaat heeft iets ongedwongen over zich. Op een bepaalde manier heeft deze plaat een heel ontspannen feel. Ik zal het noet dagelijks draaien maar zo nu is dit een welkome afwisseling.