Tori Amos - Little Earthquakes (1992)

Label: Atlantic

1. Crucify (4:58)
  2. Girl (4:06)
  3. Silent All These Years (4:10)
  4. Precious Things (4:26)
  5. Winter (5:40)
  6. Happy Phantom (3:12)
  7. China (4:58)
  8. Leather (3:12)
  9. Mother (6:59)
  10. Tear in Your Hand (4:38)
  11. Me and a Gun (3:44)
  12. Little Earthquakes (6:51)
avatar van erwinz
Mooie reissue. Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tori Amos - Little Earthquakes, Deluxe Edition - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Een geweldig debuut kan een verlammende of zelfs dodelijk uitwerking hebben op de carrière van een muzikant. De Amerikaanse singer-songwriter Tori Amos heeft daar gelukkig niet al te veel last van gehad, al is het wel zo dat haar debuut Little Earthquakes de lat bijzonder hoog heeft gelegd voor iedere volgende plaat.

Tori Amos heeft minstens een handvol platen op haar naam die me zeer dierbaar zijn, maar als ik er één moet kiezen, kies ik toch zonder enige twijfel voor haar debuut uit 1992. Of, beter nog, voor de luxe editie die onlangs van dit debuut is verschenen, want die voegt wel degelijk wat toe aan het origineel.

Wat is nu zo bijzonder aan Little Earthquakes? Het zijn meerdere dingen denk ik. Allereerst was het de eerste kennismaking met het bijzondere geluid van Tori Amos en het was een kennismaking om nooit meer te vergeten. Hiernaast viel het debuut van Tori Amos op door haar heerlijk kabbelende pianospel, haar expressieve stem en natuurlijk haar teksten die zich niet lieten inperken door de normen en waarden van anderen.

Hiernaast excelleert Tori Amos op haar debuut met geweldige songs. Het zijn songs die me in 1992 genadeloos bij de strot grepen en dat doen de songs van Little Earthquakes eigenlijk nog steeds. Crucify, Girl, Silent All These Years, Precious Things, Winter, Happy Phantom, China, Leather, Mother, Tear In Your Hand, Me And A Gun, Little Earthquakes; het was allemaal prachtig, het is allemaal prachtig en het zal altijd allemaal prachtig zijn.

De geremasterde versie van Little Earthquakes klinkt geweldig, al zou ik niet kunnen zeggen wat precies het verschil is met het origineel. Hoewel de pianoklanken en de stem van Tori Amos domineren op Little Earthquakes, valt de plaat ook op door een mooie productie die het geluid van Tori Amos soms kaal en direct houdt, maar net zo vaak fraai en vol inkleurt met andere instrumenten.

Little Earthquakes laat zich inmiddels beluisteren als een plaat vol lekker in het gehoor liggende popsongs, maar het zijn wel popsongs die overlopen van urgentie en emotie. Tori Amos laat op Little Earthquakes haar hart spreken en snijdt op geheel eigen wijze een aantal belangrijke thema’s aan, waaronder uiteraard relaties, maar ook religie, de positie van vrouwen in de samenleving en de ervaringen uit haar eigen jeugd, die lang niet altijd makkelijk was. Het maakt van Little Earthquakes een plaat vol demonen, maar ook een plaat vol prachtige quotes en songs die in de loop der jaren zijn uitgegroeid tot klassiekers in het oeuvre van Tori Amos.

Ik ben nooit zo heel erg onder de indruk van de extra’s die worden toegevoegd aan een Deluxe editie van een klassieker, maar de schijf met extra’s bij Little Earthquakes mag er zijn. Zo ben ik persoonlijk heel blij met de Tori Amos versie van Nirvana’s Smell Like Teen Spirit, maar ook de tracks die de plaat uiteindelijk net niet haalden en de live-tracks zijn zeer de moeite waard.

De hoofdschotel bestaat uiteraard uit de originele songs van Little Earthquakes en wat zijn die nog steeds goed. Heel goed. Het is razend knap hoe Tori Amos haar songs uiterst klein kan houden, maar opeens kan laten uitbarsten, maar ook de veelkleurigheid van de plaat maakt nog altijd diepe indruk. Er komen momenteel volop hele mooie platen uit, maar platen van het niveau van Little Earthquakes van Tori Amos zijn en blijven uiterst zeldzaam. Daarom zit deze week vooral Tori Amos in mijn cd-speler. En wat is het genieten. Erwin Zijleman

Misterfool
Een goed uitgewerkt popalbum van Tori Amos. De arrangementen geven veel gewicht mee aan de persoonlijke teksten. Hierbij vallen de prachtige pianopartijen op. Al is het meest heftige nummer van dit album: Me and a Gun, volledig a cappela gezongen. Ik merk zelf wel dat ik wel enigszins vermoeid raak naar mate het einde van het album nadert; waar dat precies aan ligt, kan ik nu nog niet de vinger op leggen. Wellicht toch de stem van Amos.

avatar van DargorDT
Nou, ik ben ook voor de bijl gegaan. Ook betoverd dus. Eerste kennismaking zojuist, kende alleen haar naam en had haar weleens op tv gezien. Aparte dame, mooie uitstraling... en dan zo'n goed debuut.

Ik heb de tijd, dus ga langzaam haar discografie doornemen.

avatar van stoepkrijt
De eerste helft van dit album vind ik prachtig. Mooie popliedjes met soms subtiele en soms juist bombastische muzikale begeleiding. Winter, Crucify en Girl (met die hemelse strijkers in het toch al zo mooie refrein) zijn mijn favorieten. Niet alleen van deze eerste zes, maar van het hele album.

Met de tweede helft heb ik moeite. Deze liedjes weten me gewoon veel minder goed te boeien. Juist de twee langste nummers staan me het meeste tegen, alleen China misschien nog nét wat meer.

Tori Amos kende ik eigenlijk nog nauwelijks. Ik ben niet direct een groot fan geworden, daarvoor vind ik dit album te wisselvallig, maar ik heb wel liedjes gehoord die me zeker gaan bijblijven.

avatar van E-Clect-Eddy
Luister voor het eerst naar de Deluxe remastered versie van het album.

Is moeilijk te vergelijken de oude en nieuwe versies door een andere stereoset met andere boxen alleen de CD-speler is hetzelfde. En nu beluisteren via Spotify op een PC (en die op de stereo) is ook niet vergelijkbaar, dan zou ik de oude CD moeten rippen en dan via de PC beluisteren... mijn oren zijn natuurlijk ook nog eens 25 jaar ouder geworden.

...los van dat zeg ik dat er meer hoog (helder) zit en iets minder warm klinkt. Maar de stem, teksten en arrangementen klinken nog steeds uitstekend.

avatar van Edgar18
Een heel album die stem is wel wat veel van het goede. Wel mooie liedjes. Een aantal tenminste, want niet alles is even interessant.

avatar van luigifort
Van deze luister ik meestal ook maar de helft achter elkaar, bij sommige andere albums van haar heb ik dat minder..