Tori Amos - Little Earthquakes (1992)

Label: Atlantic

1. Crucify (4:58)
  2. Girl (4:06)
  3. Silent All These Years (4:10)
  4. Precious Things (4:26)
  5. Winter (5:40)
  6. Happy Phantom (3:12)
  7. China (4:58)
  8. Leather (3:12)
  9. Mother (6:59)
  10. Tear in Your Hand (4:38)
  11. Me and a Gun (3:44)
  12. Little Earthquakes (6:51)
  13. Upside Down * (4:22)
  14. Thoughts * (2:36)
  15. Ode to the Banana King (Part One) * (4:06)
  16. Song for Eric * (1:50)
  17. The Pool * (2:51)
  18. Take to the Sky * (4:20)
  19. Sweet Dreams * (3:27)
  20. Mary * (4:27)
  21. Sugar * (4:27)
  22. Flying Dutchman * (6:31)
  23. Humpty Dumpty * (2:52)
  24. Smells Like Teen Spirit * (3:17)
  25. Little Earthquakes [Live from Cambridge Corn Exchange, 5 April 1992] * (6:58)
  26. Crucify [Live from Cambridge Corn Exchange, 5 April 1992] * (5:19)
  27. Precious Things [Live from Cambridge Corn Exchange, 5 April 1992] * (5:03)
  28. Mother [Live from Cambridge Corn Exchange, 5 April 1992] * (6:37)
  29. Happy Phantom [Live from Cambridge Corn Exchange, 5 April 1992] * (3:33)
  30. Here. in My Head * (3:53)
Een album van Tori Amos besluisteren is geen gemakkelijke opgave. Daarvoor is de muziek te intens, zijn de teksten te diepgravend en de thema' s misschien wel te confronterend.

Maar als je je ervoor openstelt, dan is Little Earthquakes een adembenemende luisterervaring. Eén brok emotie. Vanaf de eerste klanken van Crucify tot en met het fantastische titelnummer. Met hemelse liedjes als Winter, Silent All These Years en China.

Als dochter van een Cherokee en een methodistische predikant vormen haar gedachten en twijfels over religie het belangrijkste thema van deze plaat. En dat thema is automatisch verbonden met liefde, relaties en sex.

In 12 afwisselend krachtige en breekbare liedjes gunt Tori Amos je een blik in haar ziel. Met gekwelde zangstem (die je de eerste keer aan Kate Bush doet denken), met magisch pianospel en vooral met eindeloos veel passie en bezieling.

Kippenvel. Brok in je keel.

pretfrit
Kan me nog herinneren dat ik voor het eerst iets van Tori Amos hoorde . Als ik me niet vergis bij de talkshow van Sonja Barend en ze song daar Leather en volgens mij nog een nummer maar welke dat is geweest is mij ontgaan.

Mijn hormonen maakten een vreugdesprongetje en je kunt gerust van liefde op het eerste gezicht spreken...u begrijpt enkelzijdig. Tijdje daarna album gekocht en met rode oortjes geluisterd...

Leather is na al die jaren nog steeds mijn favoriet.

avatar van barrett
Leather is en blijft natuurlijk een brillant nummer, ook een van mijn favorieten op deze plaat.

avatar van Madjack71
De impact die ze op mij maakte met dit debuut, heeft ze helaas daarna nooit meer weten te evenaren.
Ben een tijdje helemaal into Tori geweest. Het moge duidelijk zijn dat dat idd. eenzijdig was.
Dit album kan ik van a tot z helemaal voor de geest halen.

Madjack71 schreef:

En hoe ervaarde Tori het?

avatar van Madjack71
Nou zo letterlijk moet je het niet lezen deric raven, anders krijg je meer Me and a Gun situaties.

Tori heeft vaak teksten met sexuele verwijzingen.
De tekening op de achterkant van het album is er trouwens ook een.

pretfrit
deric raven schreef:
Tori heeft vaak teksten met sexuele verwijzingen.
De tekening op de achterkant van het album is er trouwens ook een.

....je meent het

voor de liefhebbers.

Blijft een genot om naar te kijken, en te luisteren.

avatar van Twinpeaks
Heerlijke plaat die nog regelmatig draait hier .Alle 12 goed en tekstueel tot op het bot en soms er diep in.Me and a Gun is daarvan een prachtig voorbeeld.Amos spaart zichzelf niet en zegt onomwonden wat haar is overkomen,tot in de details.Ontroerend en confronterend zijn de sleutelwoorden voor dit album.Deze zou ze nooit meer toppen al komen de beide opvolgers dicht in de buurt.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooi bezwerend album, maar het houdt mijn aandacht niet alle 12 nummers vast.
Prachtige nummers zoals Winter,China & Tear In Your Hand worden afgewisseld met nummers die bij mij niet echt overkomen ( Happy Phantom,Leather, Me And A Gun & het titelnummer).
De eerste 4 nummers vind ik ook sterk, haar prachtige stem & dito pianospel geven dit album wat extra" s.

Waar Madonna een groots opgezette show voor nodig heeft met verschillende attributen.
Lukt Tori Amos alleen achter haar piano.
Haar manier van wijdbeens plaats nemen laat mannenharten al sneller kloppen.
De ultieme rockbitch.
En dan verstilt wachten op de eerste tonen.
Het moment dat deze over vloeien in haar stem geluid.
Deze roodharige diva had zo het ontdeugend nichtje van Kate Bush kunnen zijn.
Al hebben beide dames bij beter beluisteren steeds minder overeenkomsten.
Kate is mysterieus.
Tori is extase.
Ze is zich meer bewust van haar seksuele flirt met het publiek.
Little Earhtquakes wordt vaak gezien als haar debuut.
Maar met Y Kant Tori Read huppelde ze als een soort van Tiffany of Debbie Gibson al rond.
Daar gebruikte ze de piano hoofdzakelijk om er over heen te kruipen.
Hier heeft ze de ervaring op gedaan om hem te bespelen.
Het is een liefdesspel.
Het ene moment zacht en teder.
Vervolgens hardhandig.
Deze combinatie is voor mij het best hoorbaar in Precious Things.
Eerst vluchtig klassiek geschoold.
Halverwege gaat ze totaal los.
Sex en Jezus als hoofdthema’s.
Adembenemend.
Natuurlijk ontroerd ze mij ook in de schoonheid van Winter en China.
Maar ik ga liever voor het totaal pakket.
Samen gebracht in die ene song.
Al blijft het vervolgwerk van hoog nivo.
En weet ze als een van de weinigen te overtuigen met een geslaagd cover album.
Precious Things was de eerste keer.
Het orgasme en de sigaret er na.
Dit gevoel krijg je maar een keer.

avatar van battersea
Toen ik op basis van Cornflake Girl mijn eersts Tori kocht was dat weken lang favoriet en nog steeds een nostalgische trip down memory lane voor mij. Jaren lang niets mee gedaan en vandaag Little Earthquakes gaan ontdekken en weer gaat de piano en stem en de mysterieuze en theatrale vlijmscherp naar binnen. De stem mag dan overeenkomsten vertonen met Kate Bush, het muzikaal geniale pianobegeleiding brengt deze zangeres toch echt naar een leveltje hoger. Vooral het melodramatische Winter is prachtig.

Aquila
battersea schreef:

Wellicht is het pianospel an sich bij Tori een niveau hoger de muzikale invulling en begeleiding is bij Kate Bush wat mij betreft toch écht beter. Niet in de minste plaats door de inbreng van broer Paddy.

ForzaRob
ik vind dit best een mooi album, hoewel ik liever naar Kate Bush luister, echter wat mij een beetje opvalt is de wat schelle opnamekwaliteit.

Bij het album live in montreal klinkt dit veel natuurlijker, hier heb ik het idee dat het hoog extra is aangezet in de mix.

Jammer want het is prima muziek

4****

Tear in Your Hand, dit nummer is subliem. De piano pushed zich door je gehoor, in combinatie met haar fantastische stem is dit mijn absolute favoriet.

avatar van JoaMuse
Wauw, ik ben erg onder de indruk van dit album. 'Winter' is één van de mooiste nummers die ik ooit gehoord heb. Ook 'Crucify' en 'China' zijn prachtig. Ik ben erg blij dat ik Tori Amos ontdekt heb, en dat voornamelijk dankzij het Greatest Hits of (...) ! topic.

Ik vind Winter echt een onwaarschijnlijk mooi nummer, hoort wat mij betreft zeker bij de dertig beste nummers ooit.

avatar van Leptop
Waanzinnig debuut van een heel goede zangeres en songschrijver.

avatar van Shelter
Mooi album dit, haar stem zit vol emotie en het klopt gewoon als geheel.
Het mooiste nummer voor mij is Winter, maar ook China en Tear in your hand zijn boven modaal goed.

avatar van Leptop
En nu ik afgelopen week weer eens een paar keer goed heb geluisterd, hupsakee; een halfje erbij! Winter, China, Crusify en Precious Things...zooooo mooi.

Banjo024
De laatste tien jaren zijn niet m'n favoriete periode van Amos, waardoor ik haar nog maar sporadisch beluister. Maar als er door de shuffle dan ineens weer iets voorbij komt van de eerste vijf albums ben ik weer even helemaal om. Winter, Crucify, Mother en Precious Things blijven hier wel m'n favorieten.

avatar van paulmccuytney
Ze wordt nogal eens vergeleken met Kate Bush en wat uiterlijk betreft heeft Tori er wel wat van weg, maar als je goed luistert, heeft ze toch een eigen stijl ontwikkeld. En heeft ze ook niet dat hoge "kinderstemmetje" dat Kate Bush af en toe wel heeft.
Ik vind Little earthquakes een ietwat zwaarmoedig, maar tegelijk voortreffelijk album. Met voor mij de persoonlijke favorieten: het door merg en been gaande "Winter", "Silent all these years" en het titelnummer. Je moet dit album wel een paar keer gehoord hebben, voordat je een fatsoenlijk oordeel kan geven. Van mij krijgt hij een dikverdiende 4,5*

avatar van henk01
Mooi debuut!

avatar van luigifort
14 april komt de deluxe editie uit!

luigifort schreef:
14 april komt de deluxe editie uit!

Leuk om het deze keer op vinyl aan te schaffen.

avatar van FrodoK
Heb deze nu pas echt ontdekt. Ik kende Tori natuurlijk al wel, maar het kwartje begint nu pas te vallen. Wat een mooie plaat, zeg!!

avatar van luigifort
Ja he..moet m alleen niet te vaak horen..vind m behoorlijk kil af en toe maar wel super..

avatar van Arrie
Kil?

Kan je dat uitleggen, Luigi?