Bill Withers - Just as I Am (1971)

Soul
Label: Sussex

1. Harlem (3:23)
  2. Ain't No Sunshine (2:05)
  3. Grandma's Hands (2:01)
  4. Sweet Wanomi (2:34)
  5. Everbody's Talkin' (3:26)
  6. Do It Good (2:53)
  7. Hope She'll Be Happier (3:49)
  8. Let It Be (2:35)
  9. I'm Her Daddy (3:17)
  10. In My Heart (4:20)
  11. Moanin' and Groanin' (2:59)
  12. Better Off Dead (2:17)
Ik weet helemaal niks van deze man, maar toen ik puur toeval wat van zijn nummers gehoord heb, ben ik echt verslaafd geraakt aan zijn nummers. Goeie stem, goeie sound, niks op aan te merken

avatar van Osiris Apis
Erg goed album. Bill heeft een geweldige stem. Alleen het nummer 'In My Heart' vind ik saai door het akoestische geluid. En die duurt nou net het langst (4:20) van het hele album.
Het einde van het album vind ik ook opvallend. Je hoort Bill "I'm better off dead" zingen, gevolgd door een schot en dan is het album afgelopen.

avatar van Reijersen
Bill Withers is een bijzondere artiest. Een man die voor mijn gevoel in de vele soullijstjes weleens vergeten wordt. Zijn bluesy stijl is heerlijk om naar te luisteren en denk dat dit toch wel zijn beste plaat is. Lastig, want hij heeft louter sterke platen gemaakt. Maar dit is over geheel van zo'n hoog niveau. Prachtig!

avatar van PaulieWalnuts
Meesterwerk dit album. Geweldig. Hier was Bill Withers nog puur. Ik zie hier geen zwakke plekken.

Erg lekkere chillmuziek.

avatar van kemm
Deze plaat was mijn eerste aankoop op vinyl (de 100ste zou al snel volgen). Omdat ik toen dus niks anders had om op de platenspeler te leggen, is Just As I Am voor mij zo'n beetje parate kennis geworden. Het is dan ook een fantastisch album dat zoveel meer te bieden heeft dan enkel Ain't No Sunshine of dat nummer van de Blackstreet-sample (Grandma's Hands). De opener Harlem bijvoorbeeld, je waant je zo op een zomerse block-party in NY; of Better Off Dead, je voelt de wanhoop tot in je kleinste teen.
Dit was trouwens niet enkel mijn 1ste LP, maar ook m'n eerste soulplaat van de "oude garde". Voor mij zal Bill Withers dus altijd degene zijn die de deuren heeft geopend naar de mooiste wereld die er is, die van de soulmuziek.
So, Bill: Thanks!

Ach, wie hou ik voor de gek, dit verdient 5*, dus maar meteen een halfje omhoog

Mooi album. Ook erg goed te genieten voor mensen die, zoals ik, weinig tot geen ervaring hebben in het luisteren naar soul/r&b.

Van te voren kende ik alleen Ain't no sunshine, dat vind ik momenteel wel het sterkste nummer van het album. Ook Better off Dead vind ik erg sterk - de andere nummers zijn ook goed tot mooi, maar hebben minder individueel indruk gemaakt.

avatar van dj maus
Absoluut de beste plaat van Bill Withers, die ik pas 2e hands op de kop heb getikt. Met uiteraard de evergreen Ain’t No Sunshine, maar ook de heerlijke soulknaller Harlem, het steeds weer tot tranen roerende Grandma’s Hands en het bittere Better Off Dead.

De zangkwaliteiten van Bill staan buiten kijf, maar op latere platen wil de muziek wel eens wat glad worden. Deze plaat, waarop hij begeleid wordt Booker T en enkele MG’s, alsmede Stephen Stills op gitaar, klinkt echter heerlijk vol en rauw. Enig minpuntje zijn de, naar mijn smaak wat overbodige covers van Everybody’s Talking en Let It Be.

avatar van oruiz
Heerlijke plaat. Toevallig hoorde ik het nummer I'm her daddy en dat beviel heel erg. Toen maar opzoek gegaan naar deze plaat en die is over de gehele lijn ook uitstekend. Soul zoals het hoort.

avatar van Kronos
Vanavond op Ned 2 in Het Uur van de Wolf een portret van de man.

avatar van principal2000
Voordat ik dit album beluisterde, bezat ik slechts 1 verzamelaar op LP en 1 op cd (dubbelaar) van Bill. Ik wist dus al wel dat ik zijn muziek erg kon waarderen. Dit album is geen uitzondering hierop. De nummers die ik al kende (de hits + Harlem) steken niet echt ver boven de rest uit. Ik vind Bill's stem erg prettig en de muzikale begeleiding is ook uitstekend. Er hangt een laidback sfeer over het album zonder dat het te rustig wordt. Ik vind In My Heart en Do It Good de iets mindere nummers, zonder gelijk te spreken van slechte nummers.

avatar van Metalhead99
Erg mooi soul album, ik heb eigenlijk niks meer toe te voegen aan de bovenstaande berichten.

avatar van ChrisX
Nou zag ik gisteren een documentaire op Cultura24 over Bill Withers en mijn eerste reactie was "Deze man is gewoon cool". De beste man heeft namelijk gewoon op een gegeven moment een punt achter zijn carriere gezet omdat hij vond dat er wel belangrijker zaken waren in het leven dan muziek. Helemaal als zogenaamde blanke platenbazen, die hij 'blackxperts' noemde, hem gingen vertellen hoe hij z'n muziek moest maken. Hij vond het dan belangrijker om er te zijn voor z'n kinderen.

En sindsdien neemt hij het er van en laat de zakelijke rompslomp (publishing, rechten) aan zijn vrouw over (die overigens een MBA opleiding heeft). Kan hem niet anders dan gelijk geven.

Heb dit album gelijk maar ff bij Amazon op m'n lijst gezet voor toekomstig 'research' want wat i hoorde vond ik erg relaxt klinken.

avatar van Zoute Popcorn
ChrisX schreef:

ChrisX, het is relaxed, en veel meer dan dat zelfs !

avatar van mjvanderels
Wat een feest der herkenning is het om dit album te beluisteren, danwel van nummers die ik van Bill Withers zelf ken als in nummers die later gesampled zijn. Mooie lome en broeierige sfeer, wat zich naar mijn idee het best uit in "Harlem". Verwacht op heel veel plekken in dat nummer dat het even een stapje terug gaat doen, maar dat blijft bij wachten waardoor er een hele mooie drive in zit. Ben benieuwd geworden naar zijn andere albums naast zijn greatest hits die ik al veel vaker had gehoord

avatar van AOVV
Sterke plaat van Bill Withers. 'Ain't No Sunshine' kende ik hier al van (ik ben niet zo'n soulkenner), maar ook de andere nummers doen op één of andere manier herkenbaar aan. Withers heeft een erg goeie stem, en weet de aandacht vast te houden. Wat bij mij wel eens een probleem is bij soulzangers, eerlijk gezegd..

Ook zijn versie van 'Let It Be' is erg fris en origineel.

avatar van Bartjeking
Ik ben geen soulliefhebber pur sang, maar mijn klassiekers ken ik gelukkig wel. Dit album durf ik wel te scharen onder de beste soulalbums die ik ooit gehoord heb. Wát een ontzettend mooi stem heeft Bill Withers doodzonde dat hij zo weinig platen heeft gemaakt; maar dat is natuurlijk zijn goed recht. Het meest indrukwekkende kippenvelnummer vind ik 'Hope She'll Be Happier'; dat nummer gaat echt door merg en been.

Verder maken ook de covers indruk op me terwijl ik daar juist er bang voor was! Ik geef het 4* omdat ik eerst nog wat meer vergelijkingsmateriaal op soulgebied op wil duikelen en als het dan nog steeds zoveel indruk maakt dan sluit ik niet uit dat dit naar 5 sterren gaat (en daar ben ik héél zuinig mee).

avatar van Bartjeking
Ik heb overigens een versie met 2 bonustracks: 'Better Days' & 'It's All Over now'

avatar van papadiva
Zojuist (23-03-2012) hoorde ik het nummer 'Grandma's hands' in het Radio6 programma 'Zwarte lijst'.
Nu heb ik tot mijn grote schande helemaal niets van meneer Withers - in mijn ogen/oren behoort hij tot de finefleur van singer/songwriters in dit genre - maar ik zou graag willen weten wie op dat nummer de gitaarlickjes speelt. Ik zou zweren dat ik Stephen Stills hoorde, en voor de gelukkige bezitters van dit album: klopt dat?

avatar van kemm
Hij speelt inderdaad gitaar op dit album (alsook Booker T. Jones en Withers zelf) dus dat lijkt wel te kloppen. Credits per nummer staan er niet bij.

avatar van joyce19791
"Grandma's Hands" en "Hope She'll Be Happier" en natuurlijk het einde van deze plaat

avatar van thelion
Voor Bill Withers heb ik altijd een zwak gehad buiten om dat hij zeer goede muziek maakt heb ik het ook altijd een zeer sympatiek persoon gevonden, een jaartje geleden was hij nog bij DWDD al treed hij zelf niet meer op (heeft het gehad met de muziek industrie) maar is niet te beroerd om over zijn muizikale verleden te verhalen.
Just As I Am is zijn beste, nummers als Harlem, Grandma's Hands, Better of Dead en natuurlijk Ain't No Sunshine zitten zo goed in elkaar dat het gewoonweg onmogelijk is om hier niet van te kunnen genieten. De rest van het album is ook van een zeer hoog nivo en verslapt nergens en weet de luisteraar te boeien van begin tot het einde.

avatar van jeroentjuhh
De eerste drie nummers zijn niet minder dan fenomenaal. Ook de afsluiter en "I'm Her Daddy" horen tot mijn favorieten op dit prachtige album.
Uiteraard 5 sterren voor deze plaat van één van de meest sympathieke zangers ooit.

avatar van wilbur
Opmerkelijke cover van "Let it be", het nummer heeft een lekker swingend orgeltje, Bill's stem is goed, toch kan ik het niet goed vinden... met de rest van de nummers is natuurlijk niets mis.

avatar van chevy93
Weergaloos album. Schitterend in zijn eenvoud.

avatar van iggy
Withers heeft best wel een wat vreemde en grillige loopbaan gehad. Laat begonnen met het maken van professionele muziek. Pas begin 70 begon hij wat demo's te maken in eigen beheer. Deze plaat kwam uit net voor zijn 33e verjaardag. Daarvoor heeft hij 9 jaar in het leger gezeten. En nam vervolgens een baan aan als vliegtuig schoonmaker. Bill was tot zijn 27e ook nog eens een stotteraar. Op zijn 47e kapte hij met het opnemen van platen. Bill moest blijkbaar niets hebben van de adviezen van zijn platenmaatschappij.

De eerste 4 nummers zijn gewoon klasse. Ain't No Sunshine en Grandma's Hands zijn zelfs soul klassiekers wat mij betreft. Het sterke begin weet Bill helaas niet vol te houden. Want van zijn 2 volgende nummers ben ik niet echt kapot. Gelukkig is Hope she'll Happier alweer een stuk beter. Let It Be vind ik knap waardeloos. Om vervolgen weer een echt hoogtepunt te bereiken met I'm Her Daddy. Zijn 3e klassieker op deze plaat. Van In My Heart ben ik ook al niet onder de indruk. Best wel een saai nummer. Gelukkig weet Withers er een goed slot aan te plakken met Moanin' en Better Off Dead. Vooral het laatste nummer is erg goed.

Al met al een bietje wisselvallig debuut van Bill Withers.

Voortreffelijk debuut van Bill Withers.
In mijn beleving een artiest met een fantastische onderscheidende stem en een prima songwriter bovendien.
Withers komt ook uit de Staxstal en en dan heb je automatisch geweldige musici aan boord natuurlijk.
Booker T, Donald ''Duck'' Dunn, drummers Al Jackson Jr en Jim Keltner en verrassend genoeg speelt Stephen Stills ook nog gitaar op een paar nummers.
Wat mij gelijk al opviel is de warme pure productie, die sober is en daarom zo heerlijk wegluistert.
Opener Harlem is gelijk al een hoogtepunt. De song wordt voorbeeldig uitgebouwd en steeds wat dreigender. Past ook prima bij de lyrics.
Ain't No Sunshine is net als Lean On Me ( te vinden op zijn volgende plaat) een echte classic.
De broeierige sfeer en volop ruimte voor de warme stem van de hoofdpersoon. Een song die ik bij wijze van spreken dagelijks kan aanhoren. Nog altijd een prachtig nummer.
En zo constant blijft het doorgaan. Kortige bondige nummers met de juiste feel en met Hope She'll Be Happier gaat hij meer de blueskant op, maar wat een gevoel en melanchonie brengt dat teweeg - een favo op dit album.
Let it Be, van die 4 jongens uit Liverpool, krijgt een aangename gospel behandeling en kan mij ook wel bekoren, al valt het niet echt onder mijn favo's. Withers kan namelijk zelf puike songs schrijven.
Ook het slot mag er wezen en al na 1 luisterbeurt had deze plaat mij al helemaal ingepakt.

Een Soulman ten voeten uit, maar nooit echt een superster willen zijn. Hij hekelde al snel de hele bizz en verdween op een bepaald moment uit het zicht.

Een hele fraaie deze.

avatar van E-Clect-Eddy
In In My Heart heeft hij toch moeite met een paar noten.
Moanin' and Groanin' is gewoon een vuller die door de instrumentatie nog gelift wordt.
Better Off Dead is prima, maar klinkt als zwaar beïnvloed door de Santana van die dagen.

Het beste deel van het album zit in het begin zo op het eerste gehoor.

Hope She'll Be Happier op één na favoriet, dan Sweet Wanomi of .... ?

Tijdens In My Heart moet hij idd even knijpen, maar ik vind dat ook wel weer wat hebben.
Ik hoor gevoel en gemeendheid bij deze man op dit album.
Dan kijk ik graag door wat imperfectie heen.

Grandma's Hands en Everybody's Talkin' zijn ook heel geslaagd imo.

avatar van E-Clect-Eddy
Ken Bill Withers van de hits, dit was de eerste keer dat ik een vol album van hem heb geluisterd en dat klonk prima.

Everybody's Talkin' de titel doet me denken aan die folk/country hit van Harry Nilsson, misschien was Bill nog erg zoekende gezien de ook al Santana geïnspireerde afsluiter
Grandma's Hands is iets te sereen, mooie herinnering, had iets meer in gezet is mijn gevoel.

avatar van frolunda
De laatste dagen erg genoten van dit album dus een verhoging is wel op zijn plaats.In de eerste instantie natuurlijk vooral door de fantastische en rustgevende stem van Bill Withers maar ook muzikaal wordt hier erg sterk gepresteerd.
Kon hem aanvankelijk ook alleen van zijn hits,waaronder ook de mooie samenwerking met Grover Washington Jr. maar had een tijdje geleden besloten toch maar eens aan een heel album te beginnen.
Just as I Am biedt dan ook veel moois met de drie eerste nummers,Everbody's Talkin' en de zowel prachtige als tragische afsluiter Better Off Dead als uitschieters.
Maar eigenlijk maakt het hele relaxte en uitgebalanceerde geheel nog meer indruk dan de som der delen.
In mijn boek toch wel een iets afwijkende soulklassieker,al zal ik me zeker geen kenner durven noemen.