MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Dark Angel - Darkness Descends (1986)

mijn stem
4,12 (82)
82 stemmen

Verenigde Staten
Metal
Label: Combat

  1. Darkness Descends (5:52)
  2. The Burning of Sodom (3:18)
  3. Hunger of the Undead (4:18)
  4. Merciless Death (4:07)
  5. Death Is Certain (Life Is Not) (4:18)
  6. Black Prophecies (8:34)
  7. Perish in Flames (4:51)
  8. Merciless Death [Live] * (3:44)
  9. Perish in Flames / Darkness Descends [Live] * (8:30)
toon 2 bonustracks
totale tijdsduur: 35:18 (47:32)
zoeken in:
avatar
3,0
Dit hoort een thrashklassieker te zijn. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met RIB van Slayer is dit toch wel duidelijk de mindere. Leuk is de underground-feel. Pakkende thrashers worden afgewisseld met minder boeiende. Minder zijn de rare stemcapriolen van de zanger.

avatar van HammerHead
4,0
Komt qua kracht en snelheid een heel eind in de buurt van Slayers meesterwerk en in dat licht bezien kun je dit zeker wel een klassieker noemen. Enige probleem is de produktie, die eigenlijk best wel brak te noemen is. De instrumenten komen niet bepaald helder door op deze plaat, het is eigenlijk één grote brei van geluid. Toch een heel puik album dit mede dankzij de ongelofelijke agressie.

avatar van glenn53
5,0
Dit is een klassieker juist met Don Doty, de zanger en natuurlijk het drumwerk van Gene Hoglan. De geremasterde versie klinkt al weer een stuk beter. Ik vind ém juist beter als RIB maar ja dat is smaak.

avatar van jurado
4,5
In 1986 was dit echt een vette knaller, heb de plaat onlangs weer eens in zijn geheel gehoord, blijft erg lekker klinken.
Deze brakke productie hoor ik veel liever dan die getriggerde prutmetal van de laatste jaren.

avatar
4,0
pettriek schreef:
Dit hoort een thrashklassieker te zijn. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met RIB van Slayer is dit toch wel duidelijk de mindere. Leuk is de underground-feel. Pakkende thrashers worden afgewisseld met minder boeiende. Minder zijn de rare stemcapriolen van de zanger.

mooi gezegd alleen die rare stemcapriolen vind ik juist wel gaaf

avatar van lennert
4,0
pettriek schreef:
Dit hoort een thrashklassieker te zijn. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met RIB van Slayer is dit toch wel duidelijk de mindere. Leuk is de underground-feel. Pakkende thrashers worden afgewisseld met minder boeiende. Minder zijn de rare stemcapriolen van de zanger.

Grappig, ik vind dit in ieder opzicht, op de productie na, superieur aan Slayer's 'meesterwerk'. Veel agressiever en technischer, plus absoluut vele malen beter songmateriaal.

avatar
Empyrium
Gene Hoglan is te horen op Slayer's Show No Mercy, Evil Has No Bounderies (backing Vocals).

avatar van Schizophrenia
3,5
jurado schreef:

Deze brakke productie hoor ik veel liever dan die getriggerde prutmetal van de laatste jaren.


Ik sluit me hier bij aan, dit kan je tenminste nog eens Metal noemen.
Al die stomme mee zing refreinen met die nieuwe 'trash bands ' vind ik echt te belachelijk voor woorden. Als je zo graag met een cleane stem wil zingen maak dan geen metal.

Desalniettemin een echte klassieker!

avatar
5,0
Waarschijnlijk het beste thrash metal album dat ik gehoord heb. De zanger Don Doty doet prima werk hier, hij gilt en grunt er flink op los. En snel ook (The burning of sodom, anyone?) verder zitten er flink wat klassiekers op dit album zoals Darkness descends, Merciless death en Perish in flames. Lekkere sing-along nummers maar toch wel voor de echte thrash metal fans.

avatar van Kef
4,5
Kef
Thrash metal in zijn puurste vorm. Dit is gewoon genieten!
Dark Fuckin' Angel!!!!!!!!!!

avatar van exodus
5,0
In een woord: PERFECT! (staat in mijn top 10 op 3 geloof ik, deze goddelijke Thrashplaat.) Zanger Don Dotty klinkt waanzinnig te gek! Past ook uitstekend bij de niet te beschrijven mooie nummers.

avatar van Edwynn
5,0
Deze vind ik nog net een tikkie beter dan Reign In Blood. Hard, gemeen, duister en chaotisch. Dat zijn de sleutelwoorden van van deze zevenklapper. Elke klap is raak. Don Doty lijkt het Kwaad zelve met zijn hysterische geschreeuw. En over de inbreng van Gene Hoglan hoeven we het niet meer te hebben, dacht ik. Luister maar naar het verschil tussen Merciless Death op het debuut en de meesterlijke versie op deze geweldenaar.

avatar van knoltor
4,0
De productie is voor de moderne metalliefhebber inderdaad wel wat magertjes. Maar laat je daar niet door afschrikken! Het went namelijk.
En wat er dan overblijft is vet tot op het bot. Mega-aggresieve thrash met een hoofdletter 'T' met drumgod Gene Hoglan op de kruk. Ik ben lang niet zo into alles uit de jaren tachtig is geweest, maar dit is toch wel echt een aanrader. Hoezo ballads? Meezingrefreintjes? Ga je mond spoelen! Het vleesgeworden kwaad, dit album.

avatar van Sir Spamalot
5,0
Sir Spamalot (crew)
1986 was een goed jaar in de Metal, want we werden verblijd met onder andere Slayer (Reign In Blood) en deze Darkness Descends, de tweede worp van Dark Angel, tevens ook het debuut van nieuwe zanger Don Doty en drummonster Gene Hoglan, die aan zes van de zeven nummers meeschreef.
Dit is een beestachtig album met slechts zeven nummers die je wezenloos achterlaat. Het pure onversneden geweld snijdt je de adem af en de heren gitaristen strooien beestachtige riffs rond. Gene Hoglan mept alles dicht, wat een prestatie van deze sympathieke beer. De zanger moet je een beetje gewoon worden, maar dit is thrash, dames en heren, pure beukende thrash. Hoogtepunten? Heel die verdomde plaat natuurlijk, maar ik krijg rillingen van The Burning of the Sodom en Black Prophecies.
Verder kan ik nog twee dingen zeggen: Merciless Death is een heropname van hetzelfde nummer afkomstig van het debuut en … trotse eigenaar van dit album op vinyl (dus zonder tracks acht en negen).

avatar van Kronos
5,0
Don Doty zong ook al op het debuut (We Have Arrived) hoor. Het is bij de volgende (Leave Scars) dat er een andere zanger (Ron Rinehart) in zijn plaatst kwam.

avatar van Sir Spamalot
5,0
Sir Spamalot (crew)
Kronos, je hebt gelijk. Ik heb het nagezocht, oudere mensen en hun geheugen .

avatar
Joy
tussen veel erg goed metalgeweld uit die periode, metal church, flotsam en jetsam (wanneer brengen zei eens een remaster uit van de imo klasieker - no place for disgrace - When The Storm Comes Down, Cuatro, and Drift zijn al geremasterd) etc, is dark angel me altijd een beetje ontschoten

deze ga ik afgaande op bovenstaande berichten alsnog beluisteren

we benne benieuwd

avatar van Von Helsing
4,5
Joy schreef:
tussen veel erg goed metalgeweld uit die periode, metal church, flotsam en jetsam (wanneer brengen zei eens een remaster uit van de imo klasieker - no place for disgrace - When The Storm Comes Down, Cuatro, and Drift zijn al geremasterd) etc, is dark angel me altijd een beetje ontschoten

deze ga ik afgaande op bovenstaande berichten alsnog beluisteren

we benne benieuwd


Er is inmiddels een hele mooie remaster verschenen van Flotsam & Jetsam. Ik heb no place for disgrace bij van Leest zijn liggen voor € 20,--. Maar dan krijg je een 3-cd box, inclusief DVD met een aantal concerten uit de periode.

Ik ga hem volgende week eens ophalen daar, hij ligt bij Van Leest toch maar stof te happen.

avatar
Joy
die 3 cd box bevatten de 3 platen, When The Storm Comes Down, Cuatro, and Drift

zeker niet hun beste

ik wil no place for disgrace graag geremastered en das nog niet gebeurt

jammer want het geluid op die plaat kan zoveel malen beter

magoed, het is ene beetje de trent het laatste jaar, vele metalbands remasteren, dus flotsam zal ook wel doorgaan daarmee

en metallica graag, and justice for all

avatar van Von Helsing
4,5
Joy schreef:
doe 3 cd boks bevatten de 3 platen, When The Storm Comes Down, Cuatro, and Drift

zeker niet hun beste

ik wil no place for disgrace graag geremastered en das nog niet gebeurt

jammer want het geluid op die plaat kan zoveel malen beter

magoed, het is ene beetje de trent het laatste jaar, vele metalbands remasteren, dus flotsam zal ook wel doorgaan daarmee

en metallica graag, and justice for all


Ik weet 100% zeker dat het no place for disgrace betreft. Ik hem zelf in mijn handen gehad en bekeken.

Maar als ik hem heb zal ik mijn relaas vertellen.

De eeste van Forbidden lag er ook, in een zelfde soort box.

avatar van Von Helsing
4,5
Het betreft Doomsday For The Deceiver.....

avatar
Joy
wag ff, je hebt no place for discgrace zien liggen bij van leest, plus een 3 box set

wie zegt dat no place een remaster is?

edit, ah, doomsday dus, ja dat wist ik al

avatar
Joy
zo, voort eerst in de oortjes, het begin belooft wat

het geluid is typisch 80's , niet bijster goed, maar we zetten door

tevens opvallend , het drumspektakel

avatar van Devoo
Deze plaat heeft echt zo'n ongelukkige productie..

avatar van Sir Spamalot
5,0
Sir Spamalot (crew)
Neh, kijk even over de productie neen en bewonder de heren muzikanten hoe ze tekeer gaan op hun instrumenten en de hel op aarde brengen. De productie is "eighties", maar de songs zijn nog altijd beukers van jewelste. Vele bands zouden een arm en een been overhebben om zoiets om op de wereld te kunnen loslaten. Dit is één van de weinige albums die Slayer naar de kroon kunnen steken, Slayer had het geluk om een knallende productie te hebben op Reign In Blood, want individueel moeten de muzikanten van Dark Angel weinig of niets onderdoen voor Slayer. Wat een geweldenaar is die Gene Hoglan toch, het is eens de moeite om zijn drumwerk op Youtube te bekijken: huiveringwekkend, zoals op dit album.

avatar van Edwynn
5,0
Dit soort produkties heb ik vele malen liever dan al die perfecte, vervelend digitaal klinkende en dichtgeplamuurde producties van tegenwoordig.

avatar van Devoo
Maar als je kijkt naar Reign in Blood, die productie is ook niet perfect, ook niet gedigitaliseerd, maar klinkt wel gewoon lekker. Bij dit album is het gewoon mat, suf en lomp. Ik hoor inderdaad dat de songs goed zijn, en dat het technisch helemaal oké is, maar de productie is echt brak. Dit probleem heb ik echter nog veel meer bij World Circus van Toxik.

avatar van Edwynn
5,0
Okay, verketter mij maar: Ik zou eerder de produktie van Reign In Blood wat mat willen noemen.

Lomp is wel een juist woord en dan met name bij die openingsriff van Perish In Flames. Vernietigend, gewoon!

avatar van Guinness1980
4,0
AAn de reacties te zien ben ik een van de weinige die dit album beter vind dan Reign in blood van Slayer. Met Slayer heb ik sowieso weinig..

avatar van glenn53
5,0
Devoo schreef:
Maar als je kijkt naar Reign in Blood, die productie is ook niet perfect, ook niet gedigitaliseerd, maar klinkt wel gewoon lekker. Bij dit album is het gewoon mat, suf en lomp. Ik hoor inderdaad dat de songs goed zijn, en dat het technisch helemaal oké is, maar de productie is echt brak. Dit probleem heb ik echter nog veel meer bij World Circus van Toxik.


Luister eens naar beide remasters

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 19:31 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 19:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.