Madonna - Like a Prayer (1989)

Label: Sire

1. Like a Prayer (5:39)
  2. Express Yourself (4:37)
  3. Love Song (4:52)

met Prince

4. Till Death Do Us Part (5:16)
  5. Promise to Try (3:36)
  6. Cherish (5:03)
  7. Dear Jessie (4:20)
  8. Oh Father (4:57)
  9. Keep It Together (5:03)
  10. Spanish Eyes (5:15)
  11. Act of Contrition (2:19)
stuart
Express Yourself; lekker krachtig nummer. De rest , afgezien van de singles, ken ik niet.

avatar van LucM
"Express Yourself " vind ik ook één van de betere Madonna-nummers, naast de singles vind ik de albumtracks hier ook goed te pruimen (luister eens naar "Oh Father", stuart), ik vind dit juist het beste Madonna-album op "Ray of Light" na.

stuart
Ik zal 'm eens lenen van mijn schoonzus, want volgens mij heeft die 'm nog (Ray Of Light ken ik wel en is idd. goed).

avatar van Kronos
Ik heb dit album gisteren op lp gekocht.

Het klinkt als Madonna en ruikt naar patchouli.

avatar van pureshores
door Celebration deze ook weer geluisterd-was in 1989 de cd van mij en mn 1e vriendinnetje eigenlijk-voor die tijd kende ik wel enkele madonna singles (into the groove) maar vond haarzelf irritant.
Album versie van Like a prayer en Express yourself staan nog steeds overeind-toen express yourself in de video versie dancier was was ik nog niet aan het denken over de marketingtruukjes van het remixen , de versie op Celebration vind ik ook prima (die video versie)
Begrijp dat men Madonna door dit album serieuzer is gaan nemen.
Dit album was nog steeds zeer breed, Erotica en de single Erotica hebben de top40ers denk ik weggejaagd

Is Keep it together in NL ook als single verkrijgbaar geweest??

Pieter Paal
aERodynamIC schreef:
Dit album blijft lekker nu ik het vandaag weer eens gehoord heb.
In het boekje staat bij Act of Contrition produced by the Powers That Be. Het is hier Prince die we in een felle gitaar-solo horen. Maar dat Prince ook gitaar speelt op Keep It Together was nieuw voor mij. Dit staat niet in het boekje maar heeft Madonna ooit in een interview gezegd.

Mijn boekje stinkt nog steeds na bijna 20 jaar (echt waar!).

Madonna stinkt!

avatar van musicfriek
pureshores schreef:
Is Keep it together in NL ook als single verkrijgbaar geweest??

Was volgens mij de b-kant van Like a Prayer.

avatar van Rinus
Verrassend sterk album van Madonna. De titeltrack is werelds.

Kate Bush ging haar voor.
Vier jaar eerder had ze al A Deal With God.
Leeftijdsgenoot Madonna volgde in 1989.
Krampachtige poging om een volwassen album te maken.
Like A Prayer.
Duidelijk invloeden van Prince zijn hoorbaar.
Die haar hier een afdankertje cadeau geeft.
Hoe serieus ze ook te werk lijkt te gaan.
Het blijft dat dametje met het te korte truitje.
Sekssymbool met het vermogen tot zingen.
Kwalitatief niet echt bijzonder.
Maar een rolmodel voor puberende meisjes.

Zo ook bij mijn jongen zusje.
Helemaal gelukkig was ze met deze elpee.
Aan de hoes moest een luchtje aan zitten.
Meerdere pogingen gedaan om het parfum te kunnen ruiken.
Zonder enig resultaat.
Maar hij paste prima op de aangepaste tienerkamer.
Madonna dekbed, Madonna posters, Madonna kussens.
Ik ergerde me er kapot aan.

Terwijl ik probeerde te genieten van The Cure of Simple Minds.
Een kamer verderop slecht geaccentueerd Engels.
I hear your voice, it's like an angel sighing
I have no choice, I hear your voice
Feels like flying
I close my eyes, Oh God I think I'm falling
Out of the sky, I close my eyes
Heaven help me

Inderdaad, laat iemand me helpen.
Dag in, dag uit.
Telkens hetzelfde liedje.

Met Madonna had ik helemaal niks.
Snapte de hele hype niet zo.
Waarom een album uitbrengen waarop je gezicht niet te zien was.
De uitdagende zwoele blik.
Al mag haar buikje er natuurlijk wel wezen.
Daar ben ik dan eerlijk in.

Zelf snapte ze het uiteindelijk ook.
Vervolgens werd er weer flink geflirt met seks.
Uitdagende poses bij homoseksuele dansers.
De Madonna die we kenden.
Alle heilige huisjes werden weer omgeschopt.
Ze was er gewoon nog niet aan toe.
Pas met Ray Of Light zou bij mij de erkenning komen.
Met terugwerkende kracht zou ik ook de oudere songs meer waarderen.
Al blijf ik voornamelijk de singels draaien.

De enige conclusie die ik verder kan trekken is dat 1958 een goed muziekaal jaar is geweest.
Geboortejaar van Madonna, Prince, Kate Bush en Michael Jackson.
Artiesten die de commerciële jaren 80 domineren.

avatar van dennisversteeg
De bijdragen van Prince zijn al voldoende redenen om deze plaat te hebben. Verder is het een prima gevarieerd popalbum met een aantal klassiekers. I

k kan de bubblegumpop van de jaren 80 en de 'kijk eens hoe hip ik ben' periode vanaf de jaren 90 van Madonna absoluut niet waarderen, maar dit is het enige album, precies op het kruispunt van deze periodes, dat ik kan waarderen en zelfs stiekem best leuk vind.

avatar van ThePrinceOfPop
Top album! De 1e 2 nummers zijn de beste van het hele album.

avatar van Pinsnider
Voor een eurootje het singletje van het titelnummer op de kop getikt (met inderdaad Act Of Contrition op de B-kant... vage track...). Tijdens onze roemruchte Bioborrels van de jaren '90 gingen we al geregeld los op de dans-remix, maar dit origineel is bij herontdekking toch ook wel heel goed! Wat een berenummer!!!!!

Oh Father is schitterend

Visionary
Redelijk album. Ben niet echt een groot Madonna fan te noemen, maar sommige nummers kan ik wel waarderen. Missers op dit album vind ik Love Song (ben van mening dat Prince dat nummer compleet om zeep helpt) en Act of Contrition (dacht eerst dat de cd kapot was, zo klonk het.) De rest van de nummers zijn allemaal aardig tot goede popsongs.

avatar van Poeha
Act of Contrition vind ik dan weer waanzinnig goed, samen met Like a Prayer.
Voor de rest een wat tegenvallend album t.o.v. de meeste andere producten van haar.

avatar van pureshores
kan Like a prayer niet meer uitstaan maar dat komt eigenlijk door al die crap versies die door de jaren 00 heen op ons zijn losgelaten van die kutcovergroepjes

avatar van dazzler
LIKE A PRAYER 1989

Er liggen drie jaren tussen dit album en zijn voorganger True Blue (1986).
Hoofdzakelijk omdat mevrouw wilde acteren en deelnam aan talloze filmscores.

Like a Prayer kondigt zich aan als een volwassener album
waarop zelfreflectie en een levensbeschouwelijke invalshoek toegelaten zijn.
Toch sloeg de clip van Like a Prayer meteen de spijker op de kop. Madonna zou
Madonna niet zijn als ze niet uitdaagde. The last temptation van een zwarte Christus.
Een zoveelste wereldhit spijsde de bankrekening.

Met de opvolgers Express Yourself dat een beetje last had van het gebrek
aan een herkenbare melodie, het guitige Cherish en het vergeten geraakte Dear Jessie
ging het wat moeilijker in de hitlijsten van de Benelux. Drie jaren tussen twee albums
is lang en de die-hards kochten vaak meteen het hele album van hun idool op CD.

Anno 1989 kon je ook rekenen op Sinead O'Connor.
Die daagde niet uit, maar contesteerde religie openlijk.

Het accent verschoof ook meer naar de singer songwriters.
In het kielzog van Suzanne Vega waren daar plots ook Tracy Chapman,
Tanita Tikaram of Edie Brickell om maar een paar slimme meiden te noemen.

Like a Prayer stond lang aangestipt als Madonna's meest coherente album.
Waren de voorgangers vooral hitverzamelaars en focusten de latere langspelers
iets te nadrukkelijk op het kruis, dan kon de zangeres met songs als Art of Contrition
ook de muziekpers paaien. Die status heeft het album ondertussen niet meer.
Daarvoor moeten we bij Ray of Light of Confessions on a Dance Floor zijn.

Daarom gaat er ook bij mij toch een sterretje af.

Beste album van Madonna. Geen slecht nummer!

Jocharo-T
Ik vind dit ook weer een zeer wisselvallig album. De opener Like a Prayer blijft een lekker nummer, maar Express Yourself doet mij alweer een stuk minder. Ik zou dat nummer niet wegdrukken, maar een onuitwisbare indruk maakt het ook niet. Toch behoort het in mijn ogen wel tot één van de betere nummers op dit album. Het nummer met Prince daarintegen vind ik echt walgelijk slecht. Het klinkt bij vlagen off-tune en Prince presteert het om op een album van nota bene Madonna, wat niet bepaalt een goede zangeres te noemen is, slechter uit de hoek te komen dan zijn vrouwelijke collega. Slecht gezongen track en een waardeloze compositie.

Till Death Do Us Part vind ik dan wel weer een aardig nummertje. Volgens mij is dat geen single geweest en dat is dan ook gelijk de eerst niet-single van Madonna die ik wel redelijk vind. Datzelfde gaat op voor Promise to Try wat wel een lief liedje is. De single Cherish is ook wel een leuke track, maar klinkt ongelofelijk gedateerd. Dat gedateerde is trouwens eerder regel dan uitzondering bij Madonna.

Dear Jessie vind ik een vervelend liedje en is echt een skipmoment op de plaat. Ik heb begrepepen dat het als kinderliedje bedoeld is, maar ook in die vorm vind ik hem niet geslaagd. Oh Father bevalt mij al wat beter en Keep It Together en Spanish Eyes kunnen er ook wel mee door, maar zijn verre van memorabel. Het slechste nummer van de plaat is Act of Contrition. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken en het klinkt als een zeer vervelend experiment. Nare afsluiter van dit wisselvallige album.

avatar van Queen Bitch
madonna's beste plaat in mij ogen ! elk nummer is raak, vooral door de vele afwisseling op dit album zorgt ervoor dat het nergens gaat vervelen. dear jessie is trouwens een van mijn all time favorieten, ben helemaal verliefd op dat schattige liedje!

TheArtfulDodger
Queen Bitch schreef:

It's all true...

Toen Patrick Leonard (songwriter) tijdens het opnemen van dit album aan Madonna vroeg wat ze
van 'Dear Prudence' van The Beatles vond antwoordde ze: 'What about Dear Jessie?'.
(Het dochtertje van Patrick Leonard heet Jessie)

Zo is dus dit lieve liedje ontstaan.

avatar van edje1969
1ste tot slotnoot toptoptop

avatar van adri1982
Naar mijn mening het eerste goede album van Madonna. Zij werd in de midden jaren 80 bekend met (over)vrolijke popliedjes als 'Holiday' en 'Like a virgin'. Deze zijn afkomstig waren van haar twee eerste albums, maar daarna ging zij betere muziek maken.
Dit album 'Like a prayer' begint goed met de klassieker 'Like a prayer' en zet daarna goed door met 'Express yourself', dat helaas 22 jaar later door Lady Gaga werd gesampled in 'Born this way'. Het duet met Prince 'Love song' is overigens wel apart, maar daarna volgen twee zwakkere nummers. 'Cherish' vrolijkt het album weer wat op en dan volgt 'Dear Jessie' dat in 1999 door de Rollergirl werd gecoverd. In de eindfase van dit album zijn er toch nog twee prachtige ballads te horen, 'Oh father' en 'Spanish eyes'.

avatar van Arrie
Express Yourself is niet gesampled in Born This Way hoor. De melodie van Born This Way lijkt wel wat op die van Express Yourself, maar dat is wat anders.

MadonnaAlbums
Persoonlijk niet een album voor mij, al kan ik de positieve reacties goed begrijpen, het is niet mijn smaak.

avatar van Funky Bookie
Het beste album van de Queen of Pop. Het titelnummer is gelijk het beste nummer van Madonna. Express Yourself is eveneens heel erg goed. Dan het duet met Prince. Vaak gaat het mis als 2 grootheden samenwerken, maar deze meest controversiële artiesten van de jaren '80 laten horen dat het ook briljant werk kan opleveren. Love Song is ook in het oeuvre van Prince een heel goed nummer.

Daarna vlakt het wat af om weer op te leven bij Cherish. In Act of Contrition is Prince wederom goed hoorbaar en dat levert een aparte, maar wel lekkere song op.

Al met al een goed album.

Vandaag 28 jaar oud alweer en zowel de lp als cd ruiken nog naar dat parfum. Wat heerlijk om al deze nummers weer te horen. IJzersterk!

avatar van Kronos
Bij mij ruiken beide ook nog, vooral de lp. Patchouli denk ik.

Toen ik de lp tweedehands kocht en dat parfum rook dacht ik dat de vorige eigenaar dit had gedaan. Tot ik hier ergens las dat ze nieuw zo verkocht werden.

avatar van pureshores
Door aERodynamIC zijn lijst weer een draaibeurt waardig.
Till death do us part heeft zich genesteld bij de favorieten, een brugnummer tussen het True Blue album en dit album met dat huppelrefrein.

avatar van Edgar18
Jammer dat dit album richting het einde wat inzakt maar desalniettemin haar beste album.

avatar van Gert1980
Edgar18 schreef:

Richting het einde inzakt? Ik draai de B kant van dit album veel vaker dan A kant. Dear Jessie, Oh Father en Pray For Spanish Eyes (originele titel van deze song) behoren mijn inziens zowel tekstueel als muzikaal tot het beste dat op deze plaat staat.

Hoogtepuntje van de A kant zijn voor mij Till Death Do Us Part en Promise To Try.

avatar van Angelo
De oorspronkelijke cd-release werd voorzien van een los inlegvelletje met informatie over hiv/aids (in dezelfde lettertype die wordt gebruikt voor dit album), met onder andere de zinsnede: "People with AIDS - regardless of their sexual orientation - deserve compassion and support, not violence and bigotry." Hoewel het niets te maken heeft met dit album inhoudelijk, vind ik het lovenswaardig dat zij altijd de ballen had om dit soort statements te maken in een periode waarin het je carrière kon kosten. Heb daar veel respect voor.

Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik dit één van de mindere albums van Madonna vind. Ik heb nooit echt de motivatie om 'm te beluisteren. Dit album mist de charme en het speelse karakter dat de drie voorgangers wel hadden en het mist ook het "experimentele" karakter - ik plaats het woord bewust tussen aanhalingstekens - dat vanaf het Erotica-tijdperk volgde. Het voelt allemaal heel... verantwoord.

Met de nummers is op zichzelf weinig mis, maar echt bijzonder is het ook niet. Het titelnummer is een goedgeschreven popliedje en ook 'Pray for Spanish Eyes' is heel smaakvol geproduceerd. Buiten die twee nummers om, doet het me niet zoveel. Ben ook niet zo'n liefhebber van die late jaren '80-sound. 'Love Song' vind ik trouwens een vervelend nummer dat zeurderig gezongen wordt en een hele lelijke melodie heeft. Eén van haar slechtste nummers.

avatar van pureshores
Inderdaad nog niet zo vernieuwend, alleen tekstueel scherper.
Altijd jammer gevonden dat de single remix van Express yourself hier niet opstaat ipv de USA huis tuin en keukenparty album versie. Vooral omdat via Madonna Shep Pettibone top of the bill exposure had