Iron Maiden - Flight 666 (2009)

Label: EMI

1. Churchill's Speech [Live in Mumbai 1 / 2/08] (0:43)
  2. Aces High [Live in Mumbai 1 / 2/08] (4:49)
  3. 2 Minutes to Midnight [Live in Melbourne 7 / 2/08] (5:57)
  4. Revelations [Live in Sydney 9 / 2/08] (6:28)
  5. The Trooper [Live in Tokyo 16 / 2/08] (4:01)
  6. Wasted Years [Live in Monterrey 22 / 2/08] (5:07)
  7. The Number of the Beast [Live in los Angeles 19 / 2 / 08] (5:07)
  8. Can I Play with Madness [Live in Mexico City 24 / 2/08] (3:36)
  9. Rime of the Ancient Mariner [Live in New Jersey 14 / 3/08] (13:41)
  10. Powerslave [Live in San Jose 26 / 2/08] (7:28)
  11. Heaven Can Wait [Live in Sao Paulo 2 / 3/08] (7:36)
  12. Run to the Hills [Live in Bogota 28 / 2/08] (3:59)
  13. Fear of the Dark [Live in Buenos Aires 7 / 3/08] (7:32)
  14. Iron Maiden [Live in Santiago 9 / 3/08] (5:26)
  15. Moonchild [Live in San Juan 12 / 3/08] (7:29)
  16. The Clairvoyant [Live in Curitiba 4 / 3/08] (4:38)
  17. Hallowed Be Thy Name [Live in Toronto 16 / 3/08] (7:52)
avatar van metallica1997
echt heel goed
heb hem ook op dvd dat is echt geweldig

daarom een dikke 5*

avatar van ricardo
Ik heb vandaag van dit album de dvd gezien. Een erg goede beeld kwaliteit heeft de dvd. Het geluid is ook goed, maar word wel een beetje overstemd door het aanwezige publiek vind ik. De cd heb ik ook gehoord, maar het geluid daarop vind ik nog een stuk minder goed dan op de dvd.

avatar van Eddie
Heb de CD toch een puntje aftrek gegeven. De song keuze is geweldig alleen vind ik het geluidsniveau over het algemeen een beetje onder de maat, zeker in nummers als Can I Play with Madness en the Rime of the ancient mariner.

Dan had ik liever gezien dat ze één concert in zijn geheel uitgebracht hadden op cd (dat van Porto Alegre bijvoorbeeld., daar zijn heel goede opnames van) Maar dat past dan weer niet bij de DVD, of misschien hadden ze de CD helemaal niet uit moeten brengen en het alleen bij de DVD moeten laten. (dan wordt er wel wat minder verdient dus dat zal wat betreft Steve Harris en Rod Smallwood beslist geen optie zijn )

avatar van Sinner
Uiteindelijk toch maar in huis gehaald omdat hij voor een paar euro bij de media markt lag. Mijn oorspronkelijke mening verandert er echter niet door. Zwaar overbodige live release waar ik echt niet vrolijk van wordt. Ze hadden tenminste de songs aan elkaar kunnen plakken zodat het tenminste één geheel lijkt - niets irritanter dan een live cd met fades tussen de tracks. Enige lichtpuntjes zijn een lekkere versie van Moonchild en The Clairvoyant, dat sowieso één van mijn favoriete Maiden tracks is. De rest staat heb ik al veel en veel beter op al die andere live albums.

avatar van Sir Spamalot
Iron Maiden film komt op BBC4 (bron: www.metalfan.nl)

Metalfans met digitale televisie hebben geluk, want op donderdagnacht 4 maart zal BBC4 vanaf middernacht (Nederlandse tijd) de documentaire Flight 666 vertonen. Deze film volgt Iron Maiden tijdens hun Somewhere Back In Time toernee. De volgende nacht zendt de Britse zender, eveneens om middernacht, een 1 uur durende ingekorte registratie van een Maiden concert uit, die afkomstig is van de bonusschijf bij de dvd-release van Flight 666. Daarvoor wordt om 22.00 uur de BBC-documentaire Heavy Metal Britannia vertoond (over de geschiedenis van Britse heavy metal) en om 23.30 uur Heavy Metal At The BBC (met oude tv-performances van metalbands). BBC4 herhaalt deze twee programma's op zondagavond 7 maart vanaf 22.00 uur en het Maiden-concert de volgende ochtend om 2.30 uur.

PriestMaiden
Toch maar de DVD hiervan gekocht.
Prima optreden. Wel vind ik Fear of the Dark niet passen in de setlist.
CD nog niet gekocht. Alle andere live-cd's heb ik al en veel voegt deze eig. niet toe aan mijn collectie.

avatar van Eddie
Dat ben ik dan weer niet met je eens. Deze vind ik absoluut wel het nodige toevoegen aan elke maiden collectie. Zoveel live cd's waar moonchild, the Ancient Mariner, Wasted Yeasr en the Clairvoyant op staan zijn er anders niet.

Dat er de laatste jaren een beetje een overkill aan Live cd's van Iron maiden zijn ben ik het absoluut net je eens. Het geluid van deze verzamelaar is ook niet opperbest. Dus in dat opzicht kan ik me voorstellen dat men geen interesse heeft in deze cd, het voegt alleen zeker wel wat toe aan elke maiden collectie.

PriestMaiden
Je hebt een punt. Nummers zoals Moonchild en the Clairvoyant vind je niet snel terug op andere liveplaten. Hij voegt wel wat toe aan de Maiden collectie, maar er is inderdaad wel een overkill aan liveplaten van Maiden. Van Somewhere in Time zijn er ook nooit veel nummers te vinden op liveplaten, wat spijtig is. Ik wou Caught Somewhere in Time of Alexander the Great wel eens op een liveplaat zien verschijnen
Ik hoop dat Maiden binnenkort eens een nieuw studioalbum uit gaat brengen.

avatar van Metalhead99
Lekkere live plaat, Maiden is eigenlijk nooit echte gelverspilling, ook al overdrijven ze wel nogal met hun live/verzamel platen, maar daar zijn ze tegenwoordig ook bij lange na niet de enigen in.

PriestMaiden schreef:
...Ik wou Caught Somewhere in Time of Alexander the Great wel eens op een liveplaat zien verschijnen

De kans dat dat ooit zal gebeuren is erg klein want volgens mij hebben ze Alexander the great nooit live gespeeld

avatar van Rinus
Ik had nog geen live album van Maiden, en voor 9 Euro kon ik hem niet laten liggen. Prima registraties, met eigenlijk alleen maar klassiekers erop.

Geweldige setlist, al had ik liever andere nummers van die albums gehoord. The trooper, run to the hills, 2 minutes, madness heb ik nu al zo vaak gehoord en staan al op talloze live cd's. Waarom niet infinite dreams, flight of icarus of meer van somewhere in time? En zo droom ik van nog meer geweldige nummers die Maiden live nooit meer laten horen.
Ik vraag mij overigens nog steeds af waarom fear of the dark er tussen staat. Heeft niets met het thema van de tour te maken.

PriestMaiden schreef:
Toch maar de DVD hiervan gekocht.

Ik heb gisteren de laatste deluxe versie in de sale bij Amazon UK gekocht. Ben benieuwd. En gelijk ook maar een ticket voor het Iron Maiden concert in juni.

ettio schreef:
Ik had ook liever 1 concert gehoord. Het is nooit een geheel al vind ik de band wel erg goed spelen.

24 jaar na Live After Death treedt Iron Maiden op deels identieke wijze op. Weer is het podium Egyptisch aangekleed, is er hetzelfde masker bij Powerslave en lijkt de setlist ook op die van toen. Net als AC/DC vrij behoudend allemaal. Aan de andere kant: het is en blijft natuurlijk erg lekker, ook al weet je deels wat er komt.

Wel anders - en daarom juist goed volgens mij - is dat het niet 1 concert is, maar dat de hele wereld overgevlogen wordt. Ikzelf vind het juist echt leuk gedaan. Steeds weer andere 'theaters' in andere steden (waar je ook wat van ziet) met een ander publiek. Maar wel natuurlijk die geweldige live band die staat als een huis.

Het 5.1 geluid van de dvd is super. Wat een kristalheldere gitaarsolo's, wat een beukende bassen, wat een dreunende drum. Het dondert zo mijn huiskamer in, wow. De band is anno 2009 nog steeds in absolute topvorm, zeker ook zanger Bruce Dickinson. Een absolute aanrader dus dit Flight 666 en een mooie warming up voor het concert van juni a.s. in Arnhem.
Als je nog aan de deluxe editie kan komen, dan is dat een aanrader. De dvd's zitten dan in een mooi boekje, met pagina's vol fraaie foto's en toelichtende teksten op de tour.

avatar van notsub
Ik was erbij op Graspop en natuurlijk was het één groot feest. Rime of the Ancient Mariner was een absoluut hoogtepunt, maar eigenlijk vind ik alleen Heaven Can Wait echt niets aan. De rest was ouderwets meebrullen. Bij de aankondiging van deze Somewhere Back in Time Tour dacht ik ook meer van Somewhere in Time voorgeschoteld te krijgen, maar dit was zeker ook de moeite waard.

MindRuler
Ik heb enkel de DVD en die is enorm grappig. Father Maiden is hilarisch!

Samen met Rock in Rio is dit een hele lekkere voorbereiding op HET concert vanavond in de Gelredome. Voor iedereen die gaat: geniet ervan!

avatar van Kronos
Von Helsing schreef:
ach, met dubbele live cd's van Maiden wacht ik altijd een jaar of 2 met kopen, ze zijn meestal dan wel voor € 9,-- te vinden.

Ik heb hier ook maar even mee gewacht en gisteren 6 euro voor betaald.

En Vivo! koop ik dan wel in 2014 of zo.

avatar van Edwynn
Iron Maiden trakteert haar fans soms tot vervelens toe op livereleases. We mopperen wel eens over de overkill aan Trooper en Hallowed Be Thy Nameversies maar wie met een scherp oog kijkt, moet toch zien dat Iron Maiden middels allerlei retro-concepten toch nummers aan de man brengt die niet al te vaak meer op de setlist staan. Zo had je de Early Days tour met allemaal meuk van de eerste vier albums. Nu wordt het Maiden Enlandconcept weer tentoongesteld met daarin ruimte voor het Seventh Son titelnummer. In 2008 werden we getrakteerd op de Somewhere Back In Time Tour. Die tour stond in het teken van de dvd release van Live After Death en dus werd ook het decor uit 1985 min of meer afgestoft.

Voor de gelegenheid mocht een filmploeg onder leiding van antropoloog Sam Dunn, die eerder de Headbangers Journeyfilm maakte, een kijkje achter de schermen van de tour nemen. Het werd een weinig kritische documentaire zonder dramatische momenten. Toch is de film zeer de moeite waard. Al is het maar om de enorme logistieke operatie van dichtbij te aanschouwen. Een vliegtuig, zo ingericht dat de band, crew, instrumentarium en de rest van de klerezooi dat mee moet allemaal in één kist past. Zodoende kan de band sneller shows optuigen en dus vloog de band in relatief korte tijd de hele wereld over om shows weg te geven op een enorme hoeveelheid bekende plaatsen en evenzoveel plaatsen waar niemand vaak komt.

Een tweede dvd laat zien hoe de show er ongeveer uitzag. En het geluid daarvan tref je aan op deze dubbelaar. De tracklist lijkt erg op die van de World Slavery tour. Aangevuld met wat ander spul van Somewhere In Time, Seventh Son en ook Fear Of The Dark. Een welkome aanvulling want zoveel officiële versies van Rime Of The Ancient Mariner, Powerslave en ook Moonchild zijn er niet. Als soundtack van een rondreisfilm is het natuurlijk volstrekt logisch dat er niet gekozen wordt voor één integrale show, maar voor één nummer per plaats. Vandaag in Mumbai, morgen in Costa Rica en overmorgen in Melbourne. Om een beetje een idee te geven van wat reizen met Ed Force One betekent.

Uiteraard lever je dan iets van de magie in. Daar staat wel tegenover dat de uitvoeringen van Revelations, het eerder genoemde Rime Of The Ancient Mariner (lekker zwaar) en ook het overbekende Trooper gewoon prima en soms meer dan prima zijn. Wasted Years is een afgezaagde Somewhere In Timekeuze maar dit is wel de meest wervelende versie die ik ervan ken. Aces High vind ik zelf wat minder. Dickinson heeft dat nummer één keer echt goed gezongen en dat was in de Compass Studio in Nassau. Tijdens de opnamen van het Powerslave album welteverstaan. Het is ook een lastig nummer om te zingen. Instrumentaal knalt het wel allemaal.

Kortom, Flight 666 is geen must, maar wel een erg leuke toevoeging aan de collectie. Met beeld erbij is het nog leuker.

avatar van IJH15
Live-document van de ’Somewhere Back in Time Tour’, een soort herbeleving van de ‘World Slavery Tour’ uit 1984/85.

Wat betreft de songkeuze valt er wel het een en het ander op aan te merken: ik vind het erg jammer dat ze niet ‘Caught Somewhere in Time’ speelden in plaats van het beduidend mindere ‘Heaven Can Wait’, en het vaste rijtje hadden ze ook wat mogen variëren. De vertolking van de nummers is over het algemeen goed en Bruce is goed bij stem (Bruce kan niet ‘Aces High’ niet echt goed live zingen, maar dat deert niet echt, en volgens mij heeft hij dat nooit gekund). Geweldige uitvoeringen van ‘Revelations’ (sneller dan op POM) en ‘Rime of the Ancient Mariner’.
Vier sterren.

avatar van gigage
Moeilijk geval dit om te scoren. Als DVD/Bluray is het beslist een must see. Heb je nog niks van Maiden Live in huis, dan kun je je aan de CD release ook geen buil vallen. Maar of de doorgewinterde fan nou op een soort van best-of live zit te wachten? waarschijnlijk niet. De uitvoeringen zijn overigens prima, hier en daar te snel, maar het enige "nieuwe" is dat sommige songs live best opknappen van een 3 gitaren aanpak (bijvoorbeeld MoonChild). Ik heb me wel vermaakt, maar daar blijft het ook bij.