Prince - Dirty Mind (1980)

Funk / Soul
Label: Warner Bros.

1. Dirty Mind (4:11)
  2. When You Were Mine (3:44)
  3. Do It All Night (3:42)
  4. Gotta Broken Heart Again (2:13)
  5. Uptown (5:30)
  6. Head (4:40)
  7. Sister (1:33)
  8. Partyup (4:24)
avatar van Hendrix4live
Reijersen schreef:
Ten eerste is die cover verschrikkelijk, maar wel typisch Prince.

Love/Sexy vind ik veel erger.

avatar van B.Robertson
Zeer geslaagd Prince album. Schitterend hoesontwerp Toch wel bewondering voor zo'n doe-het-zelf muzikant die alles zelf in elkaar zet.(Met een gastbijdrage van Doctor Fink en Lisa Coleman.) When you were mine kwam later ook bij Cindy Lauper op de plaat. De korte speelduur heeft op lp als voordeel dat de groeven minder kwetsbaar zijn.Er liggen hier wel platen van Deep purple en Joe Satriani met een half uur muziek op één kant geperst. Dat is veel kraakgevoeliger en de muziek is er minder hard opgedrukt. De tijdsduur heeft op cd als voordeel dat ik het vaker achter elkaar aandraai. Alle liedjes op Dirty mind zijn de moeite waard. Sister is het favoriete nummer. Mijn cd heeft geen tekstvel, maar Prince is goed te verstaan.Vier sterren.

avatar van LucM
De teksten zijn erg seksueel geladen (de titel is veelzeggend) maar het is funky en het swingt en Prince is bovenal goed bij stem. When You Were Mine werd later ook door Cyndi Lauper gecoverd.

avatar van Bartjeking
Ik vrees dat er maar weinig artiesten die zijn die weg kunnen komen met lyrics zoals die van Sister, die zijn pretty messed up . Zie dat Michael Jackson in zijn goeie dagen nog niet doen, maar Prince kan volgens mij necrofilie nog met een funkybeat tot grote hoogte doen stijgen.

Maar deze plaat is gewoon goed. Ik heb het jaren 80 sausjes inmiddels geaccepteerd en dan blijft en een redelijk tijdloos de pan uitswingende plaat over. Hiervoor heb ik Sign of the Times uitgebreid leren kennen, dus dit is wel een stapje minder zowel qua muziek als lyrics: 3.5*

Nicci
Ik ben met je eens dat het wat minder is dan 'Sign 'o the times', maar hoor eens wat live-uitvoeringen van nummers van deze plaat. Dan hoor je pas hoe goed plaat had kunnen zijn als hij niet als demo, maar als volwaardig album was opgenomen. Aan de andere kant: een deel van de charme van deze plaat is natuurlijk ook het 'demo-gehalte'.

In 2002 deed ie een fantastische uitvoering van "gotta broken heart again" in een ballad vorm.. echt kippenvel!!!!! Daarbij valt de versie op dit album echt in het niet.

Je kan dit album natuurlijk niet vergelijken met SOTT, want de muzikale evolutie die Prince ondergaat in 6 jaar tijd is enorm! Maar je kan hier goed horen waar je mee te maken hebt: een geniaal muzikant.

Als je bedenkt dat hij in die tijd al zulke seksueel beladen teksten kon schrijven (en inderdaad ook het onderwerp incest) en het werd geaccepteerd, dan had Warner ook wel heel veel vertrouwen in de man... en terecht bleek later....

avatar van Bartjeking
Aerodynamic heeft me wat wegwijs gemaakt in het live-werk van Prince en dat is inderdaad ongeëvenaard! Wat een energie spat daar van af!

Xibalba
Alleen de eerste twee nummers kunnen mij redelijk bekoren. De rest is zeker niet slecht maar doet mij ook niets, het raakt me niet. De hoes is overigens één van de meest vreselijke hoezen die ik ooit heb gezien maar dat geheel ter zijde.

avatar van ThePrinceOfPop
1,5
1e deel is nog best leuk, maar de 2e deel vind ik persoonlijk verschrikkelijk. Het laatste nummer maakt het wel een beetje leuk af.

madonnagirl3
Head is echt een van mijn meest favorieten Prince nummers...

Zijn eerste meesterwerkje.

madonnagirl3 schreef:
Head is echt een van mijn meest favorieten Prince nummers...

Geweldig nummer inderdaad, ik kwam hem net tegen in deze mix. Matcht wel heel erg goed met Can's I'm So Green.

avatar van Snowblood
Wat een feest!

avatar van rkdev
Aardig Prince album dat mij mede door de zwakke productie wat minder kan bekoren. Ook is het songmateriaal op kant A van wisselende kwaliteit, zo is 'Gotta Broken Heart Again' erg zwak, maar zijn nummers als 'Dirty Mind' en 'When You Were Mine' wel sterk. Kant B is wel erg goed.

En die hoes...

Schnee
Huh? heb jij niet net bij zijn plaat daarvoor alleen maar goeie dingen gezegd?
Vage mening. Deze plaat is al zo ontzettend veel beter als zijn brave jongetjes imago van die daarvoor... Ook muzikaal is het allemaal een stuk feller en doordachter, én funkier!

avatar van rkdev
Tja Schnee, meningen verschillen. Wel waardeer ik ze qua stemmen evenveel hoor.

Schnee
Hmm, het wordt hierna tot eind jaren 80 alleen maar beter, misschien vind je de prince vanaf emancipation weer beter?

avatar van rkdev
Ik ken en heb zo'n beetje z'n complete euvre op cd maar de eerste drie albums had ik nog niet en kende ik ook nog niet echt goed. Vanaf 'Controversy' t/m 'The Gold Experience' vind ik de albums bijna allemaal super, daarna wordt het wat wisselvallig. Maar ook de laatste jaren zijn er nog goede albums gemaakt zoals 'Musicology', '3121' en 'Lotusflower/MPLsound'

Maar misschien valt het kwartje voor dit album nog wel.

Schnee
ah! dan denken we er toch redelijk hetzelfde over! Misschien als je deze gehoord had als je jonger was dat het misschien anders zou zijn... Ik weet niet hoe ik de plaat zou beoordelen als ik em nu zou horen...

Deze LP was de 6e die ik kocht, na Purple Rain,1999, Controversy, Around the world in a day en Parade. Dat was destijds toch behoorlijk wennen. Simpelweg om de reden dat deze toch een heel andere sound heeft dan de 4 voorgenoemde.
De bekende Lynn drum is hier nog niet aanwezig, en Prince zingt voornamelijk nog alles met zijn kop stem. (ik prefereer zijn normale stem) Uiteraard is dit album in de loop der jaren toch wel goed gaan bevallen. Heeft er ook mee te maken dat ik destijds de teksten nog niet zo serieus beluisterde.

De hoes heb ik nog steeds moeite mee. Prince in zijn slip, ik hoef 't niet te zien... maar goed dat ie zwart wit is

Dirty Mind (4:11)
Als jong ventje doet dit nummer me denken aan Controversy. Maar dat duurt niet lang. Het is vanaf zin één duidelijk wat Prince wil. Sex. A dirty mind is a joy forever moet ie gedacht hebben, en gelijk heeft ie.. I don't want to hurt you baby, I only want to lay you down.. Het is wel duidelijk. De toch wel tyoische Prince sound in alle nummers van dit album geven het een vertrouwd gevoel. Lekker die bonkende synths, en de gitaar van Prince heeft een fijne sound. Een van de favoriete Prince tracks hier in huis.

2.When You Were Mine (3:44)
Fijne meezinger, met een erg mooi solo van Dr Fink. Wordt nog vaak live gespeeld, en ik kan er nog steeds van genieten. Simpel maar fijn nummer

3.Do It All Night (3:42)
Prince heeft een Dirty mind en wil het de hele nacht doen. Tja, hij was net 20 toen, ik snap t wel... Leuk nummer, maar meer vanwege de inhoud dan dat ik 't een hoogstaande song vind

4.Gotta Broken Heart Again (2:13)
Dit nummer heb ik altijd wat minder gewaardeerd. Tot aan de 2002 One nite alone tour, want toen speelde Prince dit nummer in zijn set omgezet in een fantastische Ballad. En zo enorm mooi (met kopstem) gezongen... dat gaf dit nummer een compleet andere dimensie. (als je t wilt zien, er staat een versie op de Live At The Aladdin Las Vegas dvd) Grappig hoe zo'n ervaring een nummer een andere wending kan geven.

5.Uptown (5:30)
Aardig nummer, maar niet mijn favoriet. De tekst is wederom wel erg leuk, en daarom het nummer toch ook wel, Het instrumentale intermezzo vind ik het mooiste in dit nummer. De synths die Prince in die tijd zovveel gebruikte... mooie "borrelende" sound...

6.Head (4:40)
Tja... Wist ik veel toen... Maar nu... een nummer over pijpen... Prince deed t gewoon al in 1980.. al die stoere rappers die nu zogenaamd expliciet zijn... Prince was jullie voor. De geniaalste solo van Dr Fink ooit is te vinden in dit nummer. Mijn favoriete nummer op dit album. Live in 1988 tijdens de Lovesexy tour ook erg gaaf uitgevoerd.

7.Sister (1:33)
Een soort Punk / Rock n roll nummer met één van de meest controversiéle teksten die ik ooit gehoord heb.. Incest... Prince doet t gewoon weer, en ook in 88 gaaf uitgevoerd (nog meer rock) Geen bijzonder nummer muzikaal gezien, maar door de tekst natuurlijk wel zo geworden.

8.Partyup (4:24)
Een leuk feestelijke afsluiter is de laatste track. Niet meer, en niet minder.

Het is een kort album, maar dat is echt heel erg ok. De muziek is fijn, herkenbaar en funky! Prince laat hier wel horen dat ie enorm schijt heeft aan kritieken (iets wat m ook parten speelt) en komt er gewoon mee weg. Zeer gedurfd album van de jonge Prince.

Vandaag precies 36 jaar oud. Prachtplaat!

avatar van ArthurDZ
Hernieuwde kennismaking dankzij Spotify, want deze Prince-classic heb ik nog niet aan mijn collectie kunnen toevoegen en aldus bleef Dirty Mind lang buiten mijn bereik (met ‘dank’ aan de anti internet-houding van de beste Prince). En jongens toch, wat een heerlijk plaatje blijft dit toch! Zonder uitzondering sterke, hoekige en sfeervolle liedjes, lekker achteloos op plaat gezwierd. Uniek in zijn oeuvre.

avatar van Funky Bookie
De derde van de meester is de officiële start van de MPLS sound. De kenmerkende kale synth gedreven funk. Voor het eerst mag de band een beetje meedoen, al blijft het voornamelijk een solo product. Tekstueel worden zo'n beetje alle eigen huisjes hier omver geramd en dankzij het demo karakter is het recht-in-je-gezicht. De ontwikkeling van Prince gaat in een ongekend hoog tempo. Dit is voor het eerst dat je kan merken dat er een genie aan het werk is, ook live begon dat hier zichtbaarder te worden. Op de hoes zijn punk en New Wave invloeden zichtbaar. Het is duidelijk dat Prince ook probeert een crossover te maken die op de volgende albums echt zou lukken.

Dirty Mind
Het album knalt gelijk binnen. Beukende beats en lekkere riffs, met dank aan Dr. Fink. De teksten zijn ook duidelijk van een explicieter kaliber dan de voorgaande albums. We maken eindelijk kennis met de echte Prince.

When You Were Mine
Prince heeft een zoektocht gestart naar het perfecte popliedje en komt in de buurt. Toch is het door de combinatie met de teksten over een bizarre driehoeksverhouding geen simpel popliedje geworden. Wel is het essentieel Prince werk.

Do It All Night
Tekstueel lijkt het op It van SOTT. Het is duidelijk: Prince wil maar 1 ding en dat de hele nacht door. Na de vorige 2 toppers is het echter wel een stapje terug.

Gotta Broken Heart Again
Tsja dat iemand die zich zo misdraagt af en toe tegen een gebroken hart oploopt, is niet heel verwonderlijk. Hij verpakt het in een schitterende ballad die dankzij de arrangementen beter tot zijn recht komt dan voorgangers op eerdere albums. Dit is het enige rustpunt op het album en dat had voor mij op een plaat van 33 minuten niet gehoeven.

Uptown
De start van de creatie van zijn eigen wereld die later Paisley Park zou worden. Het maakt niet uit wie je bent of welke kleur je hebt, iedereen gaat uit zijn / haar dak.

Head
En dan een ultieme Prince klassieker. Een maagd op weg naar haar bruiloft ontmoet Prince en ontspoort en het leidt zelfs tot een huwelijk. De solo van Dr. Fink is legendarisch te noemen en bleef een hoogtepunt in de set van The Revolution tijdens latere reünie optredens. Dit is Prince op zijn allerbest.

Sister
Voor wie oraal genot nog niet ranzig genoeg was, is de verwennerij compleet met een stukje incest. In anderhalve minuut wordt seks met zusterlief beschreven. Tekstuele insinuaties geven dit nummer een licht autobiografisch karakter, maar daar is verder nooit iets over naar buiten gekomen.

Partyup
In de stijl van de punk eindigt Prince met een opgestoken middelvinger naar de maatschappij. Muzikaal niet het beste nummer van het album, maar het past uitstekend vanwege het rebelse karakter. De Rude Boy is geboren.

Dit album is essentieel in de discografie van Prince omdat hij hier voor de eerste keer zijn ware gezicht toont. De volgende albums zou hij zich nog altijd door ontwikkelen naar een nog hoger niveau wat bijna niet voor te stellen is.

37 jaar oud vandaag. Dat vraagt om een draaibeurt op volume maximaal.