Prince - Dirty Mind (1980)

Funk / Soul
Label: Warner Bros.

1. Dirty Mind (4:11)
  2. When You Were Mine (3:44)
  3. Do It All Night (3:42)
  4. Gotta Broken Heart Again (2:13)
  5. Uptown (5:30)
  6. Head (4:40)
  7. Sister (1:33)
  8. Partyup (4:24)
een van de beste albums van prince al zeg ik het zelf

Als Prince het nou zelf zou zeggen.

dan zou die zeggen: "hans jongen, je hebt weer gelijk"

When U were mine blijft toch een van zijn allerbeste songs. Een zeer goed album dat iets aande te korte kant is. Nu er op terugkijkend denk ik dat het ietsje overschat is geweest.

Nee, kan deze niet tot zijn beste rekenen.

hans vd togt schreef:

Hoezo zelf?

Niet meer dan aardig. Prince zou later tot veel grotere hoogten stijgen.

Martin schreef:

Hoezo zelf?

Niet meer dan aardig. Prince zou later tot veel grotere hoogten stijgen.

Is niet te vergelijken. De innovatieve funk op dit album is zo uniek. En de provocerende seks-teksten. In die tijdgeest gezien.. magnifiek. Hij was echt een freak die dagen. Deed heerlijk wat hij wilde. Alleen de cover vertelt je dat al.

Staat absoluut in mijn top 10 Prince albums.

avatar van george clinton
Prince deed idd wat ie wilde. Rick James vond hem een akelige nare perverte gek. En als Rick James het zegt...

De opener vertelt je meteen waar het hier om gaat. Mooi evenwichtig album zonder vulstukjes. Uptown blijft toch een van m'n favoriete Prince-songs. De disco is duidelijk verdwenen, hier gaat Prince meer voor een pop/funk-aanpak.

fastpulseboy
super synthifunk, nog regelmatig op de draaitafel

avatar van levenvergeten
Dit is een leuk album, ik heb de LP versie en het klinkt gewoon lekker. 3,5*

fastpulseboy
van de week een bootleg dvd gekocht met optredens uit '81 van de dirtymind tour......amazing, het menneke was pas 21!
de uitvoering van head stond eerder ook op youtube, maar lijkt nu weg...als je ziet hoe die daar al gitaar speelt....

avatar van FunkStar
Superfunky, kopstem, veel gitaren en keyboards, geen toeters en bellen. Slechts een half uurtje .... maar dan ook een geniaal half uurtje.
Dirty Mind en When You Were Mine zijn favorieten.

Dirty Mind is en blijft een geweldig nummer, maar de clip kun je er maar beter niet bij bekijken

aERodynamIC schreef:

wel!
vet!

fastpulseboy schreef:

wel!
vet!

Dan zie ik toch liever de Prince in maatpakken zoals hij zich de laatste jaren vaker vertoont eerlijk gezegd.

EVANSHEWSON
hans vd togt schreef:
een van de beste albums van prince al zeg ik het zelf

Je zegt het zelf, zeg je zelf !
En je hebt het zelf goed gezegd !
Want deze derde plaat (is toch zo hé ?) is een zeer goede en laat zien wat dit kleine opdondertje al in zijn mars heeft !
Prima plaatje
4 sterren ! ****

avatar van fluidvirgo
Niets aan toe te voegen, prima plaat, wel inderdaad te kort in mijn opinie.
Dirty mind blijft een supertrack in zijn minimale gedaante!

***1/2

ja he!
en lekker vies ook

avatar van fluidvirgo
Verhoog naar ****. Teveel goede songs voor slechts ***1/2.

Nicci
grappig detail van deze plaat is dat het eigenlijk een Demo is. geen dure studio's, maar gewoon in eigen beheer opgenomen en rauw op de plaat gezet.
in die zin een belangrijke plaat van Prince: hier klinkt hij zoals hij wilde klinken. geen mannetje op de achtergrond die wensen heeft.
van een aantal nummers is een gekuiste radioversie verschenen. het was net wat te veel van het goede voor de radiostations.

Dirty Mind blijft een belangrijke plaat in de Prince-discografie. Dit omdat het demo-opnamen zijn die regelrecht op vinyl werden gezet en daarmee zonder al te veel bemoeienis van buitenaf een beeld geven van waar Prince muzikaal gezien voor staat: eigenwijs en provocerend door zich nergens wat van aan te trekken, iets wat hij tot op de dag van vandaag ook is vol blijven houden. Denk aan de tijd waarin hij met 'slave' op zijn wang liep tijdens zijn strijd tegen de platenindustrie en denk ook aan zijn recente actie Planet Earth gratis weg te geven via een Engelse krant.
Het is tevens het eerste album waar anderen op meedoen, alhoewel je die rollen ook niet te groot mag noemen.
Dr. Fink, lange tijd vaste toetsenist in de begeleidingsbandjes, speelt mee op de titelsong en Head en Lisa Coleman zingt mee op Head.
Pak je de LP hoes erbij dan staat op de beschermende binnenhoes een foto van Prince met Fink, Dez (Dickerson), Bobby Z, Andre (Cymone) en Lisa (Coleman). Deze muzikanten waren zijn begeleiders bij de daaropvolgende tour die Nederland voor het eerst aandeed: 29 mei 1981 in Paradiso Amsterdam. Een optreden die nauwelijks belangstelling trok daar Prince in Nederland ook nog helemaal geen bekendheid genoot laat staan een hit had gescoord.
En hoe is die plaat dan? Allereerst erg kort: nog net geen half uur.
Het opent gelijk al met het titelnummer Dirty Mind. Het is een lekker funk nummer die enorm opvalt door zijn synths in combi met korte gitaarriffs. Ook tekstueel gezien neemt Prince de vrijheid. Nog steeds een geweldig nummer dat staat als een huis.
When You Were Mine beschouw ik zelfs nog steeds als één van de beste Prince-composities ooit. Het is meer pop en kent vele zanglagen. Catchy is het zeker en nergens klinkt het overdadig en mede daardoor is dit nummer zo sterk denk ik.
Do It All Night heeft wederom een op sex-gerichte tekst en heeft een prima synth-solo aan het einde. Wederom zeer fraaie koortjes.
Dan volgt de ballad Gotta Broken Heart Again. Niet een heel opvallend nummer maar toch beter dan de latere erg gladde ballads die Prince in petto had. Relaxed gitaarspel is daar verantwoordelijk voor.
Het enorm swingende Uptown kent Rhythm and Blues-achtig gitaarspel. Het doet me zelfs wat aan de Rolling Stones denken (in wiens voorprogramma hij ook heeft gestaan om daar vervolgens weggehoond te worden). De naam Uptown werd door Prince vaker gebruikt als de plaats waar hij vertoefde.
Nog steeds is dit nummer erg sterk te noemen en het behoort zeker tot de betere van dit album.
Head is tekstueel gezien ronduit schaamteloos: er wordt zeer duidelijk over orale sex gezongen maar de humor ontbreekt zeker niet in dit nummer. Humor is overigens een kenmerk dat vaker een rol speelt in zijn werk. In latere live-versies werden de synths vervangen door blazers.
Was Head al duidelijk genoeg, Sister gaat wellicht nog een stap verder. Het gaat hier over incest tussen een 16-jarige broer en 32-jarige zus. Enorm poppy, erg pakkend en uitermate kort. De krijsende manier van zingen wordt hier uit de kast getrokken, iets wat steeds vaker zou gaan opduiken in zin nummers. Ook live deinsde Prince er niet voor terug dit nummer te spelen.
Party Up brengt dit album al weer ten einde. Het is een uitstekend dansbaar funk-nummer dat eindigt met het statement 'You gonna have to fight your own damn war, cause we don't wanna fight no more'. Dat Prince naast al zijn sexuele bekentenissen ook wel degelijk politiek getint kon zijn bleek hier wel.
Ondanks dat het hier om demo's gaat en ondanks dat het erg kort is, beschouw ik dit album nog steeds wel als een favoriet van mij. Het is moeilijk om hier stil bij te blijven zitten en de rauwe randjes bevallen me erg goed, want deze verdwenen op latere albums soms net wat te veel naar de achtergrond en Prince is toch op zijn sterkst als hij puur blijft (zoals tijdens zijn liveshows).

Zeker ook één van mijn favorieten! De 'echte' Prince, wat mij betreft.

avatar van Reijersen
Ten eerste is die cover verschrikkelijk, maar wel typisch Prince. Net als het album typisch Prince is. Funky en muzikaal erg sterk. Als vocalist kan Prince mij alleen niet altijd boeien (maar nr. 2 is daarin wel fantastisch). Gewoon een lekker album voor zo af en toe (3,5 ster)

avatar van kaztor
Pas samen met Purple Rain en Diamonds & Pearls 2de-hands aangeschaft. Deze muziek is puur, smerig en swingt als de neten.
En dan ook die schaamteloze blik op de cover...

avatar van Twinpeaks
Pracht plaat en zeker gezien in de tijdsgeest.Bevat de perfecte popparel When You Were Mine en het bizarre Head met die zuigende (ahum) synths.De incest van Sister is hier al vaak beschreven en wordt in 1 minuut 33 er effe tussen door gejast om af te sluiten met Partyup .De opmaat naar veel meer fraais wat zou gaan volgen.

Weet iemand of het concert in Paradiso (29 mei 1981) zijn 1e concert buiten de U.S. was???

Voor zover ik weet volgden op 2/6 alleen nog een concert in Londen en op 4/6 in Parijs.

Daarna een hele poos niks tot aan de Parade tour in '86 maar liefst (na in '85 "under the cherry moon in Nice te hebben gedraaid, en een miniconcert voor de clip van "America").

Toch wel bijzonder als dit klopt..
Iemand?

En.. iemand onder de paar honderd die dit concert hebben mogen aanschouwen. Of zijn er nog recenties te vinden (ik houd wel van dit soort "historische" dingen)

Nicci
Het was in ieder geval het eerste concert in Europa. Ik weet niet of hij daarvoor ergens anders is geweest.

avatar van Stijn_Slayer
Leuk funky plaatje van Prince. Zeer constant ook, geen enkele misser. Hij had alleen wat meer afwisseling in z'n stem mogen gebruiken, hij zingt constant erg hoog. Mede door de korte lengte is dit een erg leuk tussendoortje.

avatar van principal2000
Voor mij een van de beste Prince-albums, maar waarom zo kort?!?! Vernieuwende sound, getwiste lyrics, geen slecht nummer, constante stijl zonder te vervelen->Max. aantal sterren.

Ondanks dat ik dit absoluut geen slecht album vind, is dit van de 1e 5 albums toch mijn minst favorieten..

Waarom weet ik niet zo goed, gevoelskwestie denk ik.....