Prince - Dirty Mind (1980)

Funk / Soul
Label: Warner Bros.

1. Dirty Mind (4:11)
  2. When You Were Mine (3:44)
  3. Do It All Night (3:42)
  4. Gotta Broken Heart Again (2:13)
  5. Uptown (5:30)
  6. Head (4:40)
  7. Sister (1:33)
  8. Partyup (4:24)
Dirty Mind blijft een belangrijke plaat in de Prince-discografie. Dit omdat het demo-opnamen zijn die regelrecht op vinyl werden gezet en daarmee zonder al te veel bemoeienis van buitenaf een beeld geven van waar Prince muzikaal gezien voor staat: eigenwijs en provocerend door zich nergens wat van aan te trekken, iets wat hij tot op de dag van vandaag ook is vol blijven houden. Denk aan de tijd waarin hij met 'slave' op zijn wang liep tijdens zijn strijd tegen de platenindustrie en denk ook aan zijn recente actie Planet Earth gratis weg te geven via een Engelse krant.
Het is tevens het eerste album waar anderen op meedoen, alhoewel je die rollen ook niet te groot mag noemen.
Dr. Fink, lange tijd vaste toetsenist in de begeleidingsbandjes, speelt mee op de titelsong en Head en Lisa Coleman zingt mee op Head.
Pak je de LP hoes erbij dan staat op de beschermende binnenhoes een foto van Prince met Fink, Dez (Dickerson), Bobby Z, Andre (Cymone) en Lisa (Coleman). Deze muzikanten waren zijn begeleiders bij de daaropvolgende tour die Nederland voor het eerst aandeed: 29 mei 1981 in Paradiso Amsterdam. Een optreden die nauwelijks belangstelling trok daar Prince in Nederland ook nog helemaal geen bekendheid genoot laat staan een hit had gescoord.
En hoe is die plaat dan? Allereerst erg kort: nog net geen half uur.
Het opent gelijk al met het titelnummer Dirty Mind. Het is een lekker funk nummer die enorm opvalt door zijn synths in combi met korte gitaarriffs. Ook tekstueel gezien neemt Prince de vrijheid. Nog steeds een geweldig nummer dat staat als een huis.
When You Were Mine beschouw ik zelfs nog steeds als één van de beste Prince-composities ooit. Het is meer pop en kent vele zanglagen. Catchy is het zeker en nergens klinkt het overdadig en mede daardoor is dit nummer zo sterk denk ik.
Do It All Night heeft wederom een op sex-gerichte tekst en heeft een prima synth-solo aan het einde. Wederom zeer fraaie koortjes.
Dan volgt de ballad Gotta Broken Heart Again. Niet een heel opvallend nummer maar toch beter dan de latere erg gladde ballads die Prince in petto had. Relaxed gitaarspel is daar verantwoordelijk voor.
Het enorm swingende Uptown kent Rhythm and Blues-achtig gitaarspel. Het doet me zelfs wat aan de Rolling Stones denken (in wiens voorprogramma hij ook heeft gestaan om daar vervolgens weggehoond te worden). De naam Uptown werd door Prince vaker gebruikt als de plaats waar hij vertoefde.
Nog steeds is dit nummer erg sterk te noemen en het behoort zeker tot de betere van dit album.
Head is tekstueel gezien ronduit schaamteloos: er wordt zeer duidelijk over orale sex gezongen maar de humor ontbreekt zeker niet in dit nummer. Humor is overigens een kenmerk dat vaker een rol speelt in zijn werk. In latere live-versies werden de synths vervangen door blazers.
Was Head al duidelijk genoeg, Sister gaat wellicht nog een stap verder. Het gaat hier over incest tussen een 16-jarige broer en 32-jarige zus. Enorm poppy, erg pakkend en uitermate kort. De krijsende manier van zingen wordt hier uit de kast getrokken, iets wat steeds vaker zou gaan opduiken in zin nummers. Ook live deinsde Prince er niet voor terug dit nummer te spelen.
Party Up brengt dit album al weer ten einde. Het is een uitstekend dansbaar funk-nummer dat eindigt met het statement 'You gonna have to fight your own damn war, cause we don't wanna fight no more'. Dat Prince naast al zijn sexuele bekentenissen ook wel degelijk politiek getint kon zijn bleek hier wel.
Ondanks dat het hier om demo's gaat en ondanks dat het erg kort is, beschouw ik dit album nog steeds wel als een favoriet van mij. Het is moeilijk om hier stil bij te blijven zitten en de rauwe randjes bevallen me erg goed, want deze verdwenen op latere albums soms net wat te veel naar de achtergrond en Prince is toch op zijn sterkst als hij puur blijft (zoals tijdens zijn liveshows).

avatar van lennon
Deze LP was de 6e die ik kocht, na Purple Rain,1999, Controversy, Around the world in a day en Parade. Dat was destijds toch behoorlijk wennen. Simpelweg om de reden dat deze toch een heel andere sound heeft dan de 4 voorgenoemde.
De bekende Lynn drum is hier nog niet aanwezig, en Prince zingt voornamelijk nog alles met zijn kop stem. (ik prefereer zijn normale stem) Uiteraard is dit album in de loop der jaren toch wel goed gaan bevallen. Heeft er ook mee te maken dat ik destijds de teksten nog niet zo serieus beluisterde.

De hoes heb ik nog steeds moeite mee. Prince in zijn slip, ik hoef 't niet te zien... maar goed dat ie zwart wit is

Dirty Mind (4:11)
Als jong ventje doet dit nummer me denken aan Controversy. Maar dat duurt niet lang. Het is vanaf zin één duidelijk wat Prince wil. Sex. A dirty mind is a joy forever moet ie gedacht hebben, en gelijk heeft ie.. I don't want to hurt you baby, I only want to lay you down.. Het is wel duidelijk. De toch wel tyoische Prince sound in alle nummers van dit album geven het een vertrouwd gevoel. Lekker die bonkende synths, en de gitaar van Prince heeft een fijne sound. Een van de favoriete Prince tracks hier in huis.

2.When You Were Mine (3:44)
Fijne meezinger, met een erg mooi solo van Dr Fink. Wordt nog vaak live gespeeld, en ik kan er nog steeds van genieten. Simpel maar fijn nummer

3.Do It All Night (3:42)
Prince heeft een Dirty mind en wil het de hele nacht doen. Tja, hij was net 20 toen, ik snap t wel... Leuk nummer, maar meer vanwege de inhoud dan dat ik 't een hoogstaande song vind

4.Gotta Broken Heart Again (2:13)
Dit nummer heb ik altijd wat minder gewaardeerd. Tot aan de 2002 One nite alone tour, want toen speelde Prince dit nummer in zijn set omgezet in een fantastische Ballad. En zo enorm mooi (met kopstem) gezongen... dat gaf dit nummer een compleet andere dimensie. (als je t wilt zien, er staat een versie op de Live At The Aladdin Las Vegas dvd) Grappig hoe zo'n ervaring een nummer een andere wending kan geven.

5.Uptown (5:30)
Aardig nummer, maar niet mijn favoriet. De tekst is wederom wel erg leuk, en daarom het nummer toch ook wel, Het instrumentale intermezzo vind ik het mooiste in dit nummer. De synths die Prince in die tijd zovveel gebruikte... mooie "borrelende" sound...

6.Head (4:40)
Tja... Wist ik veel toen... Maar nu... een nummer over pijpen... Prince deed t gewoon al in 1980.. al die stoere rappers die nu zogenaamd expliciet zijn... Prince was jullie voor. De geniaalste solo van Dr Fink ooit is te vinden in dit nummer. Mijn favoriete nummer op dit album. Live in 1988 tijdens de Lovesexy tour ook erg gaaf uitgevoerd.

7.Sister (1:33)
Een soort Punk / Rock n roll nummer met één van de meest controversiéle teksten die ik ooit gehoord heb.. Incest... Prince doet t gewoon weer, en ook in 88 gaaf uitgevoerd (nog meer rock) Geen bijzonder nummer muzikaal gezien, maar door de tekst natuurlijk wel zo geworden.

8.Partyup (4:24)
Een leuk feestelijke afsluiter is de laatste track. Niet meer, en niet minder.

Het is een kort album, maar dat is echt heel erg ok. De muziek is fijn, herkenbaar en funky! Prince laat hier wel horen dat ie enorm schijt heeft aan kritieken (iets wat m ook parten speelt) en komt er gewoon mee weg. Zeer gedurfd album van de jonge Prince.

avatar van Funky Bookie
De derde van de meester is de officiële start van de MPLS sound. De kenmerkende kale synth gedreven funk. Voor het eerst mag de band een beetje meedoen, al blijft het voornamelijk een solo product. Tekstueel worden zo'n beetje alle eigen huisjes hier omver geramd en dankzij het demo karakter is het recht-in-je-gezicht. De ontwikkeling van Prince gaat in een ongekend hoog tempo. Dit is voor het eerst dat je kan merken dat er een genie aan het werk is, ook live begon dat hier zichtbaarder te worden. Op de hoes zijn punk en New Wave invloeden zichtbaar. Het is duidelijk dat Prince ook probeert een crossover te maken die op de volgende albums echt zou lukken.

Dirty Mind
Het album knalt gelijk binnen. Beukende beats en lekkere riffs, met dank aan Dr. Fink. De teksten zijn ook duidelijk van een explicieter kaliber dan de voorgaande albums. We maken eindelijk kennis met de echte Prince.

When You Were Mine
Prince heeft een zoektocht gestart naar het perfecte popliedje en komt in de buurt. Toch is het door de combinatie met de teksten over een bizarre driehoeksverhouding geen simpel popliedje geworden. Wel is het essentieel Prince werk.

Do It All Night
Tekstueel lijkt het op It van SOTT. Het is duidelijk: Prince wil maar 1 ding en dat de hele nacht door. Na de vorige 2 toppers is het echter wel een stapje terug.

Gotta Broken Heart Again
Tsja dat iemand die zich zo misdraagt af en toe tegen een gebroken hart oploopt, is niet heel verwonderlijk. Hij verpakt het in een schitterende ballad die dankzij de arrangementen beter tot zijn recht komt dan voorgangers op eerdere albums. Dit is het enige rustpunt op het album en dat had voor mij op een plaat van 33 minuten niet gehoeven.

Uptown
De start van de creatie van zijn eigen wereld die later Paisley Park zou worden. Het maakt niet uit wie je bent of welke kleur je hebt, iedereen gaat uit zijn / haar dak.

Head
En dan een ultieme Prince klassieker. Een maagd op weg naar haar bruiloft ontmoet Prince en ontspoort en het leidt zelfs tot een huwelijk. De solo van Dr. Fink is legendarisch te noemen en bleef een hoogtepunt in de set van The Revolution tijdens latere reünie optredens. Dit is Prince op zijn allerbest.

Sister
Voor wie oraal genot nog niet ranzig genoeg was, is de verwennerij compleet met een stukje incest. In anderhalve minuut wordt seks met zusterlief beschreven. Tekstuele insinuaties geven dit nummer een licht autobiografisch karakter, maar daar is verder nooit iets over naar buiten gekomen.

Partyup
In de stijl van de punk eindigt Prince met een opgestoken middelvinger naar de maatschappij. Muzikaal niet het beste nummer van het album, maar het past uitstekend vanwege het rebelse karakter. De Rude Boy is geboren.

Dit album is essentieel in de discografie van Prince omdat hij hier voor de eerste keer zijn ware gezicht toont. De volgende albums zou hij zich nog altijd door ontwikkelen naar een nog hoger niveau wat bijna niet voor te stellen is.

avatar van ArthurDZ
Grappig eigenlijk hoe de platen van Prince in dit vroege stadion van zijn carrière beter worden naarmate het opnamebudget daalt. Dirty Mind is naar verluidt niet veel meer dan een licht opgepoetste demo, waarvan het meeste nog in één en dezelfde nacht is opgenomen ook, en het is zijn meest hoekige, rauwe, vlotte, avontuurlijke, kortom, beste album tot nu toe geworden.

Dirty Mind vliegt fantastisch uit de startblokken met de eerste drie nummers, stuk voor stuk grote Prince-favorieten van me. Van bij deze drie liedjes wordt het al duidelijk dat Prince op muzikaal vlak voornamelijk voor dansende benen gaat, en op tekstueel vlak voor rode oortjes. Niet dat zijn eerste twee platen geen ondeugende momenten hadden (we herinneren ons allemaal nog leuzes als ‘I want you soft and wet’) maar hier gaan plots alle remmen los: bezoekjes aan hoeren, vrije seks, incest, het komt op Dirty Mind allemaal langs.

Dit alles maakt Dirty Mind een uiterst merkwaardige opvolger van het titelloze album van een jaar eerder. Dat was nog een echte ‘ik wil een grote ster worden’-plaat, waar Prince erg zijn best deed om te tonen wat hij allemaal in huis had. I Wanna Be Your Lover was zelfs speciaal geschreven als hitsingle.

Daar sta je dan, aan de rand van de roem, en dan breng je als opvolger van die plaat een snel in elkaar gebokste demo uit, grotendeels voorzien van teksten waar je op de radio niet gauw mee wegkomt. Wat is hier gaande? Wat we hier horen, moest er blijkbaar uit op dit moment in zijn leven. Onlogische carrièremove, maar eigenlijk is het gewoon ontzettend slim. Op zijn eerste twee albums hoorde je het talent wel al, maar je zag nog een artiest zonder niche, en zonder uitgesproken persoonlijkheid (en wil je een grote ster worden, dan is dat wat je in overvloed moet hebben: persoonlijkheid). Op dit album maakt hij hier voor altijd komaf mee. Na Dirty Mind had Prince zijn vlag geplant, zijn imago uitgekozen, zijn naam en reputatie gevestigd. Dirty Mind is een ‘career defining record’ van hoog niveau... en nog had Prince het plafond niet bereikt.

Waarom geef ik deze dan geen 5 sterren? Toegeven, hij schuurt er dicht tegenaan (om maar in het jargon van de plaat te blijven), maar met Gotta Broken Heart Again heb ik eigenlijk niet zoveel, en Head vind ik - en hier ga ik even vloeken in de Prince-kerk - net iets te lang doorgaan (kan goede head te lang duren? Nou, hier alvast wel). Verder niks dan lof voor dit pareltje.