Tori Amos - Under the Pink (1994)

Label: Atlantic

1. Pretty Good Year (3:25)
  2. God (3:58)
  3. Bells for Her (5:20)
  4. Past the Mission (4:05)
  5. Baker Baker (3:20)
  6. The Wrong Band (3:03)
  7. The Waitress (3:09)
  8. Cornflake Girl (5:06)
  9. Icicle (5:47)
  10. Cloud on My Tongue (4:44)
  11. Space Dog (5:10)
  12. Yes, Anastasia (9:33)
  13. A Case of You * (4:36)
  14. Honey * (3:47)
  15. Daisy Dead Petals * (3:03)
  16. Sister Janet * (4:00)
  17. Sugar * (4:20)
  18. Take to the Sky * (4:20)
  19. Upside Down * (5:06)
  20. Flying Dutchman * (6:27)
  21. Here. in My Head [Live] * (6:05)
  22. Black Swan * (4:03)
  23. Little Drummer Boy [Live] * (3:48)
avatar van muziekobsessie
Helemaal met je eens erwinz, dit album had ik ook onderschat en na 22 jaar toevallig weer gehoord en dit is toch echt wel haar beste album. Perfecte dynamiek en inderdaad gedurfd. Ik heb little earthquakes nu wel gehoord maar dit album blijft prikkelen en is gewoon geniaal! Heb haar ook, ik dacht ergens in den haag of scheveningen gezien ten tijden van dit album. Weergaloos optreden.

pureshores schreef:
hier staan wel wat parels op maar het nummer God is helemaal een uitschieter, en daar zijn ontzettend sterke remixen van gemaakt destijds die ik nog steeds graag luister, vooral de Dharma Khaya remix

God is ook mijn favoriete nummer hier, ongelooflijk hoeveel daar muzikaal gebeurt, bijna geen twee maten zijn hetzelfde. En Tori houdt het allemaal bij elkaar met haar stem alsof het niets is.

Verder ook sowieso een heel fijn album dat na al die jaren fier overeind blijft (i.t.t. een aantal andere favorieten van toen). Misschien niet zo intens als Little Earthquakes, maar de liedjes zijn stuk voor stuk erg fraai. Naast God is Past the Mission (met achtergrondvocalen van Trent Reznor) ook favoriet.

avatar van Jasper'sLament
Een van haar beste albums, op de samenstelling/volgorde van de tracklist na. Opener en afsluiter zijn perfect op hun plek maar alles ertussen had ik persoonlijk anders ingedeeld. Ik had graag iets meer cohesie willen horen, maar op "Little Earthquakes", "Boys for Pele" en "Choirgirl" na is ze eigenlijk nooit erg sterk geweest in het samenstellen van haar tracklists.
Muzikaal, tekstueel en vocaal haar meest geslaagde plaat, de spanning in de productie begon al een beetje te "borrelen" maar kwam pas echt tot haar recht op de albums die hierop volgde.

4,5 sterren. Halfje eraf voor de sequencing.

avatar van Arbeidsdeskundige
Onvoorstelbaar wat deze vrouw op dit album met haar stem en piano doet. Ze weet mij heel diep te raken.