Snowgoons featuring Savage Brothers & Lord Lhus - A Fist in the Thought (2009)

Duitsland / Verenigde Staten

16. Hip Hop Crusaders

met King Syze en Kev Turner

17. Been Fighting Devilz
avatar van MJ_DA_MAN
Het Duitse productieteam Snowgoons (DJ Illegal, DJ Waxwork en Det) was begin 2009 duidelijk toen het op zijn MySpace de tekst ''2009 THE YEAR OF THE GOON!'' plaatste. Het kon ook haast niet uitblijven dat deze heren definitief de undergroundscene zouden veroveren. Na het wat kleurloze maar leuke debuut German Lugers, (2007) werd in 2008 Black Snow voor vele liefhebbers van hardcore hiphop de plaat van het jaar. Hoewel niet iedereen blij werd van de plaat, verkocht het album goed en had hun label Babygrande (waar onder anderen Jedi Mind Tricks tot voor kort onder contract stond) alle reden om deze mannen meer platen te laten maken. In maart kwam de dubbel-cd The Snowgoons Instrumentals (instrumentals van German Lugers en Black Snow) uit en 26 mei kwam dan eindelijk de nieuwe Snowgoons-plaat: A Fist in the Thought.

Op dit album maken de heren voor het eerst níet gebruik van allerlei gastrappers, maar een heel lang album van dezelfde: de tamelijk onbekende Savage Brothers (bestaande uit Qualm en Knowledge) en Lord Lhus, allen afkomstig uit Columbia (South Carolina). Mochten deze niet voorbijgekomen zijn gekomen op Black Snow, dan had waarschijnlijk niemand ze gekend. Natuurlijk komt er ook een aantal gastrappers aan het woord op A Fist in the Thought, met als grotere namen Sean Price en de Army of the Pharaohs-leden Reef the Lost Cauze en King Syze. Tevens staan er niet alleen Snowgoons-producties op, maar ook een viertal nummers dat door andere producers is gemaakt (onder andere Sicknature, die zich de laatste tijd veel bezighoudt met producties voor de supergroep La Coka Nostra). Vlak voor het uitkomen van de plaat werd Lord Lhus alsnog definitief lid van Savage Brothers, maar toch bleef zijn naam apart vermeld op de hoes (die al gedrukt was vóórdat Lhus lid werd). De plaat werd stevig gepromoot op het internet, Lord Lhus leek zelfs op alle mogelijke plekken de plaat te promoten (van MySpace tot YouTube tot Undergroundhiphop tot het forum van Babygrande).

A Fist in the Thought is absoluut een album dat het wachten waard was. De beats zijn minder gevarieerd dan op Black Snow, maar dat komt omdat het geluid gedeeltelijk is aangepast aan de luidkeels rappende Savage Brothers en Lhus. Veel producties zijn dan ook erg luid (in hiphoptermen: hardcore) en het productieteam maakt zoals gewoonlijk veel gebruik van allerlei blazer-, piano- en strijkers-samples. Het eerste nummer, Who Are You, is een wat kalmer nummer waarbij de eerste zinnen van Lord Lhus meteen het voorbeeld zijn van het soort teksten op de gehele plaat: ''I'm the seventh sinner//I'm when you feel heat in december//I'm a lyric vendor//I'm your death family members//Not a five percenter//Just creating my own foundation//I'm a deep conversation between God and Satan.'' Oftewel: veel brag & boast-rap met stoerdoenerij en opschepperij in combinatie met lines over apocalypse, geloof en moord.

Dit soort teksten past ook duidelijk bij de drie rappers op A Fist in the Thought, want de mannen hebben zoals eerder vermeld harde en luide stemmen. Ze lijken qua stemgeluid ook op elkaar, waardoor het soms wat moeilijk te horen is wie er wanneer rapt. Hoewel het allesbehalve de beste rappers zijn, doen ze allen, vooral de nogal aanwezige Lhus, goed hun ding. Dat laatste is bewijst het stevige One Shot, waar met vlotte flows en het eerder beschreven type teksten alles uit de kast wordt gehaald door de rappers. Bovendien heeft het refrein op een positieve manier iets dreigends. Op de typische Snowgoons-productie, Platoon Goons, die allerlei geflipte scratches, stukjes teksten uit andere nummers en de bekende samples bevat, laat Reef the Lost Cauze duidelijk horen dat hij een toegevoegde waarde is op deze plaat en flowt hij er lustig op los.

Ook het andere Army of the Pharaohs-lid King Syze, voegt iets toe aan de plaat. Op Hip Hop Crusaders (met een aparte vocal-sample afkomstig van een klassiek koor) doet hij waar hij goed in is: lekker vloeiend rappen en vertellen wie de beste is. Een ander nummer dat opvalt is Planetary Takeover. Dit nummer bevat naast een beangstigend klinkende opgepitchte vocal-sample een bijzonder stevige metal-sample die uit de speakers knalt en je zelfs trillingen doet voelen wanneer je het volume op maximaal zet.

Ook opvallend, maar dan op een mindere manier, is de bijdrage van Sean Price. De veteraan werd met trots als een van de gastrappers bekendgemaakt en stond op de promotieposter ook bovenaan het lijstje met gastartiesten, maar helaas blijft zijn bijdrage beperkt tot alleen een korte intro en een refrein (en dus geen couplet). Het desbetreffende tamelijk rustige nummer, At War, moet voor "Sean P'' de meest gemakkelijk bijdrage aller tijden zijn geweest: tijdens het refrein rapt, of beter gezegd praat, hij slechts de gesamplede stem na: ''I'm at war with the world, that's the way it must be//I'll fight while I can, to put an end to this misery'' (afkomstig van Foreigner - At War with the World). Ook de elektrische gitaar is op een erg geslaagde manier uit dat nummer gesampled en met de wederom energieke raps van de heren is dit één van de betere nummers op A Fist in the Thought, ondanks de minimale bijdrage van Sean Price.

Naast luidere nummers bevat A Fist in the Thought ook een aantal nummers dat niet alleen over stoerdoenerij gaat. Op South Carolina Struggle vertelt het trio over een wat emotionele pianobeat over het leven in hun woonplaats. Ook op All in Your Mind laten de heren zien niet alleen over moorden te kunnen rappen. Op een mooie productie - waarop gastrapper Viro the Virus (die we nog kennen van Starlight, uitschieter op Black Snow) ook meedoet - en teksten over een zo goed mogelijk leven is dit één van de nummers op A Fist in the Thought die afwijkt van het kenmerkende harde geluid.

A Fist in the Thought is natuurlijk geen foutloze plaat. Het trio rappers is soms wat moeizaam aan te horen omdat de lyrics vaak hetzelfde zijn en hun stemmen je ook maar net moeten liggen. De energie en passie die ze in het rappen stoppen maken echter veel goed. Wanneer je op zoek bent naar soulvolle en rustige hiphop moet je deze plaat dan ook niet kopen, want A Fist in the Thought heeft een al eerder beschreven dominant geluid. Veel Snowgoons-fans zullen A Fist in the Thought dan ook zeker goed vinden en uitkijken naar de volgende producten van Snowgoons. Wat er in de toekomst met Savage Brothers en Lord Lhus gaat gebeuren is nog niet bekend, maar ze mogen hun handjes dichtknijpen als ze nog eens mogen samenwerken met de heren uit Duitsland.

Ook hier te lezen.

avatar van thomzi50
Zitten wel een paar knallende beats tussen, maar wordt na een tijdje nogal moe van dit album, vooral van de MC's.

bennerd
Allright, ik ga over tot de pot pindakaas, net wat snippets gehoord. Vooral het eerste nummer klinkt weer typisch Snowgoons.

avatar van J.M.
Been Fighting Devilz blijft echt een geniaal nummer, draai die nog steeds erg vaak.

avatar van Elohim
lekker hard album, zet ik altijd even op als ik gewoon keiharde hiphop wil horen, dan niet qua teksten, maar qua stemgebruik.

gewoon lekker meeschreeuwen, je voelt de energie van de MCs en vooral Qualm van Savage Brothers vind ik vet, klinkt zo lekker psychotisch (hij doet refrein bij Been Fighting Devils bijv.)

niet heel divers, maar blijft gewoon leuk op bepaalde momenten

MJ_DA_MAN schreef:
Mwah, de man heeft opzich wel een fijne stem en best leuke teksten maar totaal geen flow (net zo'n flow als Doap Nixon, bijna flow-loos dus).

ben ik niet met je eens, hij heeft juist een heel aparte flow, doap nixon heeft niet normaal standaard flow jah
maar ik snap wel wat je bedoelt jah

avatar van raafmau
Komt een nieuw album aan YEAH! 5 april release.

YouTube - Savage Brothers & Lord Lhus - The Iron Fist (ALBUM SNIPPET)

The Iron Fist (featuring Savage Brothers & Lord Lhus) [2]
Released: April 05, 2011
Label: Goons MuSick
Format: CD

Heb nu al zin in die Virtuoso track owww yeah