Miike Snow - Miike Snow (2009)

Zweden / Verenigde Staten
Label: Downtown

1. Animal (4:24)
  2. Burial (4:21)
  3. Silvia (6:25)
  4. Song for No One (4:09)
  5. Black & Blue (3:40)
  6. Sans Soleil (4:26)
  7. A Horse Is Not a Home (4:12)
  8. Cult Logic (3:56)
  9. Plastic Jungle (3:54)
  10. In Search Of (5:15)
  11. Faker (2:35)
  12. Billie Holiday * (4:01)
  13. Animal [Mark Ronson Remix] * (4:30)
  14. Black & Blue [Tiga Remix] * (6:19)
avatar van Yamato
Hier kijk ik al een tijdje erg naar uit, vind de previews allemaal erg leuk klinken maar heb het nog niet al te intensief geluisterd. Daarmee wacht ik nog even tot de officiele release, die overigens 9 juni is en niet 25 mei.

avatar van Yamato
Heb hem nu één keer beluisterd en hij valt me niet tegen. Héél erge mainstream pop maar wel goed gedaan. 2/3 van deze band heeft Toxic van Britney Spears geproduceerd, om even aan te geven wat er verwacht kan worden. Ik vind het allemaal wel lekker in het gehoor liggen maar op het eerste gehoor zeg ik dat het allemaal net wat té gemakkelijk is. 3,5* maar het kan nog alle kanten op.

avatar van Zwammer
Tja ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Het luistert lekker weg, maar bereikt nergens echt een hoogtepunt. Beetje middelmatig allemaal, al zijn de producties wel om te smullen.
Ik start met een iets te hoge 3,5.

avatar van Mr. Digitalized
Dit is behoorlijk 'alternative' spul in vgl met de pop die 2 van de heren onder het pseudoniem 'Bloodshy & Avant' hebben geproduced. Ik vind het eerlijk gezegd zeer goed en aanstekelijk klinken. Een 4!

avatar van Mr. Digitalized
Weet iemand trouwens wanneer het album bij ons (Benelux) in de rekken zal liggen? 9 juni was blijkbaar de releasedatum voor de VS...

avatar van Yamato
Nee, ik heb geen idee. Heb trouwens mijn stem verhoogd naar 4,0*. Ik merk dat ik hem de laatste tijd toch wel vaak op zet.

Dit album doet mij een beetje denken aan mijn persoonlijke popfavoriet van vorig jaar Sam Sparro (ook al is het geluid iets anders). Fijne gelikte producties met 'n alternatief randje!

Het doet mij een beetje denken aan Peter Gabriel. Weet iemand of die plusminus 25 jaar geleden een Zweedse heeft bezwangerd, toevallig?

Toch maar eens een wat langer bericht wijden aan één van de fijnste albums die ik de laatste tijd heb ontdekt.

Miike Snow bestaat uit het Zweedse producersduo Bloodshy & Avant, die o.a. werkten met de allerpopulairste zangeressen ter wereld, waaronder Madonna (Confessions...) en Kylie Minoque. Hun finest moment was waarschijnlijk het winnen van een Grammy voor de productie van Britney Spears' Toxic.

Nu zou je denken dat dit plaatje één groot hitjes-festijn wordt, maar dat valt ook wel weer mee. Samen met de mij compleet onbekende Amerikaanse zanger Andrew Wyatt hebben ze een rijk georkestreerd, gesofisticeerd, evenwichtig en vooral volwassen pop-album gemaakt. De licht melancholische ondertoon (toch al iets waar ze in Scandinavië erg goed in zijn, zie ook Annie en Abba) doet het erg goed in combinatie met de zweverige (electro-)pop, die af en toe een vleugje psychedelica meekrijgt.

Hoogtepunten zijn wat mij betreft de fantastische ballad Sylvia, de Junior Boys-achtige electropop van Black & Blue, de piano-pop van Sans Soleil en het zomerse Animal, dat klinkt als Peter Gabriel met Hot Chip als backing band.

avatar van Yamato
Mooie recensie herman, kan ik me goed in vinden. Toch wel tegen mijn eerste verwachtingen in merk ik dat ik dit album wel met enige regelmaat blijf beluisteren. Voor mij zijn Animal, Song for No One, Black & Blue en A Horse Is Not a Home de favorieten waarvan ik de laatste het allerbeste vind.

Ik kende Miike Snow eigenlijk alleen van de remix van het nummer Black & Blue door Tiga. Maar sinds een tijdje zie ik steeds meer videoclips van hun op blogs voorbij komen, en ik heb eigenlijk nooit de moeite genomen om die te bekijken/beluisteren. Maar ik dacht dat het nu toch wel tijd werd om deze even te beluisteren, ben toch wel benieuwd geraakt. Ik heb ook maar meteen even de Black & Blue Remixes EP op de kop getikt, heb ik ook gelijk die heerlijke remix van Tiga (én de remixes van Caspa, Jaymo & Andy George en Savage Skulls)

Het album zelf moet ik nog goed beluisteren voordat ik het wil gaan beoordelen. Maar die Black & Blue (Remixes) EP is wel echt heerlijk.

De diversiteit is goed aanwezig in de 4 remixes. Jaymo & Andy George hebben een lekkere electro-remix van het nummer gemaakt. Tiga's mix is ook wel electro alleen iets minder oppervlakkig dan die van Jaymo & Andy George. De mix van Savage Skulls vind ik tegenvallen en is niet echt bijzonder. En de remix van Caspa is veruit de beste. Ik dacht dat die van Tiga al geniaal was maar die van Caspa is gewoon nog beter. Hij komt eerst heerlijk rustig op gang met een mooi piano-solotje waarna hij vervolgens heel subtiel de dubstep erin knalt, echt heerlijk

Heerlijk album. Met toppers als Animal, Sylvia, Burial, Black & Blue en A Horse Is Not A Home. De rest is zeker niet slecht, maar deze springen er voor mij uit. Wel denk ik dat ik Sylvia mooier had gevonden als ze alleen piano hadden gebruikt, en geen effecten hadden toegevoegd.

avatar van dilladawg
super gaaf, heerlijke muziek.
Burial en sylvia hoogtepunten.
Emalkay's dubstep remix van sivia is ook fantastisch!

avatar van dilladawg
Van "faker" krijg ik echt kippenvel, heerlijk die productie.

Fijn album dit ! 3,5 omdat er ook een paar mindere nummers op staan..

Ik doe het ook met 3,5 om dezelfde reden: naast een aantal geweldige nummers zoals Silvia, Black and Blue, Plastic Jungle en vooral afsluiter Billy Holiday, zijn er ook een aantal nummers die net iets te vrijblijvend zijn (Song for no one, Cult logic). De productie is wel doorheen het volledige nummer geweldig mooi en genuanceerd.

avatar van Yamato
Voor de liefhebbers, de heren hebben onlangs In for the Kill van La Roux gecovered bij Jo Whiley's Live Lounge. Kijken.

avatar van Ramonr
Lekker album! In Search Of is wel heel erg gaaf, aanrader voor in de auto.

ik ben hier al een maand verslingerd aan, en dit wordt maar beter en beter!

Wordt het niet eens tijd dat dit de rotatielijst in gaat........

avatar van lowieke
Simpel en leuk! Niet meer niet minder.

avatar van Frisoboei
Ik vind het altijd prettig als ik een leuk nieuw nummer hoor wat mij gelijk aanspreekt en waar ik echt enthousiast van word als ik em de eerste keer hoor. Zo ook met Animal. Echt geweldig.

Vaak is het echter zo bij zo'n nummer dat het betreffende album dan weer tegenvalt en misschien nog één ander lekker nummertje heeft, maar voor de rest crap is. Eerste waar ik daarbij aan denk is het album van Paolo Nutini. Ik vond New Shoes echt een heerlijk nummertje, maar wat viel dat album tegen zeg, omg.

Gelukkig is dat bij dit album totaal niet het geval. Op dit album is elk nummer bijna even sterk. Deze cd kan ik luisteren zonder ook maar één nummer te skippen. Elk nummer is in dezelfde stijl maar toch weer heel anders. En dát is wat een album moet zijn. Een weergave van de muzikale periode/sfeer waarin de band zit.

Dit is één van de weinige albums die echt gewoon als geheel kloppen en waar er nagenoeg geen nummers zijn die duidelijk onderdoen voor de rest.

avatar van Frisoboei
herman schreef:

Wel leuk om dit te lezen. Ik had het namelijk niet verwacht maar ik vond (en vind) Toxic van Britney Spears gewoon een lekker nummer, waarbij de stem van Britney Spears optimaal tot zijn recht komt. En nu weet ik dus waarom ik het zo'n prima nummertje vind !

Mooie ingetogen muziek. Vind zelf vooral "Burial" een erg lekker nummertje. Het verbaast mij om te horen dat het overgrote deel van de groep voor madonna/britney spears heeft geproduceerd. Misschien dat dat dan wel weer wat zegt over de veelzijdigheid van de groep.

avatar van nognooit
Degelijke pop muziek. Als ik de recensies zo lees moet hier eigenlijk meer in zitten, dus ik geef het binnenkort nog een laatste luisterbeurt (nummer vijf). Tot nu toe vind ik A Horse is not a Home en In Search Of sterk, maar de rest maar erg matig. Ik ben benieuwd of dat nog zal veranderen.

avatar van coldwarkids
Heb hem gekocht voor 10 euro bij MediaMarkt terwijl hij als ik hem bestel op m'n werk meer dan 20 euro zal zijn. super blij

Mooie rustige maar ook zeer spannende en broeierige muziek.

avatar van Yamato
Is dat de editie met Billie Holiday erop? Dan ga ik hem namelijk één dezer dagen ook aanschaffen.

avatar van coldwarkids
Ja inderdaad met 1 bonustrack.. Billie Holiday

avatar van Yamato
Dankjewel, zo snel mogelijk even kijken of hij nog te krijgen is voor die prijs. Welke MediaMarkt heb jij hem gekocht?

Hebben ze een hit ofzo? Sta een beetje te kijken van al die recente aandacht voor Miike Snow. Wel leuk hoor, het album verdient dat wel.