Julian Plenti - Julian Plenti Is...Skyscraper (2009)

Label: Matador

1. Only If You Run (3:48)
  2. Fun That We Have (3:41)
  3. Skyscraper (3:19)
  4. Games for Days (3:57)
  5. Madrid Song (2:08)
  6. No Chance of Survival (4:03)
  7. Unwind (3:18)
  8. Girl on the Sporting News (2:53)
  9. On the Esplanade (3:40)
  10. Fly as You Might (3:57)
  11. H (2:38)
avatar van barrett
Dit is zeker geen nieuw Interpol album en gelukkig maar...
Op deze manier worden wij getrakteerd op een ander aspect van deze artiest en dit kan enkel maar ten goede komen van een volgend Interpol project.

Word een beetje moe van jullie. Als dit album niet gemaakt was door Paul Banks had vrijwel niemand gereageerd. Overrated.

Dat kun je wel van elk album van een bekend(ere) artiest zeggen

avatar van lazerus
fukd_id
Wie is Paul Banks?
Vind dat nou echt totaal niet boeiend,
Dit album ligt lekker in m'n gehoor..
Niets meer, niets minder.
Als het van willekeurig welke
artiest was geweest had ik het
net zo beoordeeld.

Dat dit album je tegenvalt ligt wellicht
meer aan die grote verwachtingen die je
op voorhand had en in jouw geval dus
juist aan de naam Paul Banks.

avatar van mivil
Geweldige cd! Heeft wel even geduurd voordat ik hem helemaal apprecieerde. Maar na enkele luisterbeurten is deze plaat uitgegroeid tot één van mijn favoriete van dit jaar!

Wat een zever! Kwaliteit komt altijd bovendrijven Grote naam of niet.. En inderdaad, doordat hij al naam had met Interpol was er wat meer rond te doen. Maar dat veranderd niets aan het feit dat deze plaat zeer puik is!

Subtiel, ingetogen, en best wel anders dan Interpol. Erg geslaagd soloplaat, nu gij!:)
Euh, de user hierboven is me bekend;)

avatar van ni slecht
fukd_id schreef:

zo retarded, ik haat zo'n reacties! de naam zegt toch niets over de kwaliteit van de muziek.. goede muziek wordt sowieso altijd vroeg of laat opgepikt!

avatar van Shadow91
Stem verhoogd naar 4*.
Nummers hadden toch wel een tijdje nodig voordat ik de meeste wel kon waarderen. Wel jammer dat er ook een paar erg zwakke platen opstaan ( Madrid song, Unwind) maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met hele goede platen (Only if you run, Skyscraper,No chance survival, On the Esplanade, Games for Days)
En idd. als ik geen Interpol fan ben, was ik misschien nooit bij dit album gekomen. Maar... dit is gewoon van goede kwaliteit wat op dit schijfje staat en dan waren de meeste mensen, misschien wel pas na een tijdje, uiteindelijk toch wel bij dit album aangekomen.
Veel zin in morgen, hoop dat hij het gevoel van deze plaat ook live goed kan overbrengen op het publiek.

avatar van davido1986
Wat is No Chance Survival toch een ongelofelijk lekker nummer!

avatar van Kokuil
Maar nog nét niet zo mooi als On The Esplanade.

avatar van Ovred
Wat ik een beetje moe ben is de ingesteldheid van velen om iets met een grote naam erachter juist niet goed te vinden dóór de grote naam. Sommigen gaan gewoon te snel gaan teruggrijpen naar het argument "je vindt het alleen maar goed omdat het Paul Banks is".
Hiermee zeg ik niet dat je verplicht bent van het goed te vinden, uiteraard.

Ik geef toe dat ik nieuwsgierig was naar Julian Plenti omdat ik een behoorlijke fan ben van Interpol maar dit doet geen afbreuk aan de objectiviteit van mijn beoordeling.

Ik vind dit album echt wel een superplaat die mij weet te raken door de sfeer ervan en de stem van Banks. Vooral Skyscraper en Unwind weten mij te bekoren.

avatar van Hendrix4live
Typische Interpol plaat. Dat sowieso. Je hoort nog steeds die rauwe en donkere kant van de band terug. Bijna elk nummer weet me weer te pakken net als zijn andere albums met Interpol. Games for Days is een verschrikkelijk goed nummer. De zang en gitaar blijven zeer lang in je kop zitten.

avatar van battersea
Hendrix4live schreef:

inderdaad sterk, maar bepaald geen Interpol plaat. Banks is hier veel creatiever en melodieuzer dan het staccato Interpol truukje (dat overigens wel errug sterk is...) Meer gebruik van andere instrumenten, sferischer en ja... de stem is onmiskenbaar verwrongen met het Interpol-geluid. Maar daar houdt de overeenkomst voor mij op.

avatar van battersea
Snap overigens niet dat deze plaat niet veel meer is opgepakt terwijl Interpol zo hoog staat genoteerd in de top 250.

avatar van Boris1
Misschien, omdat het, zoals jezelf al stelt, geen typische Interpol-plaat is ??

avatar van OscarWilde
Het heeft wel wat Interpol, maar is toch echt wel een plaat op zich. Het gaat hier van standaard rockers zoals Game for days, naar geweldige sfeervolle akoestische nummers als Skyscraper (wat een geweldige opbouw) en on the esplenade. En het enig mooie Madrid Song. Het is een ander soort sfeer opbouwen dan Interpol, maar ze is zeker aanwezig. Een zeer onderschatte plaat

avatar van Booyo
Blijf dit album maar luisteren, heel anders dan een Interpol plaat, but... I like it a lot!! Paul Banks is echt een hele, hele dikke baas. En dit album begint jegens mijn top-10 aan te hikken..

JanBetonde2e
Heerlijk album, een aantal mindere nummers, H en Unwind, maar de rest is echt goed, bijvoorbeeld Girl On The Sporting News, On The Esplanade

fukd_id schreef:

En zoveel mensen reageren er niet eens op, dus zo erg leeft dit ook niet

avatar van bram1610
Misschien is het handig om meer te kijken naar de muziek in plaats van de godganse tijd maar met Interpol te vergelijken? Dit is gewoon een goede plaat. Niet spetterend, maar ook zeker niet slecht.

avatar van OmeWillem
bram1610 schreef:

Ik vind het volledig terecht om de vergelijking te maken met Interpol, zij het alleen al vanwege het feit dat Paul Banks de zanger is. Dat de vergelijking voor sommige mensen in een aantal opzichten onterecht is, snap ik wel. Door het feit dat Banks de plaat heeft opgenomen onder een pseudoniem en niet onder zijj eigen naam, is er al meer afstand genomen van Interpol. Je kunt er dus vanuit gaan dat je iets anders te horen krijgt. Je moet in mijn ogen de plaat schatten op zijn eigen waarde, evenals je Interpol albums op eigen waarde moet schatten. Daarentegen kun je de uiteindelijke uitkomst wel degelijk met elkaar vergelijken. Ik vind de Interpol albums beter dan deze plaat van Banks. Uiteindelijk is het immers dezelfde man die aan het roer staat, zei het met andere intenties.

OmeWillem schreef:

Hier wordt een goed standpunt gemaakt, maar ik blijf erbij dat de vergelijking met Interpol een beetje nutteloos is. Dit is niet de nieuwe Interpol, dit is het debuut van Julian Plenti. Daarbij doet hij het niet alleen met andere intenties, maar ook met andere mensen.

Als is het het natuurlijk bijna niet te ontkennen dat zonder Interpol dit nooit echt was doorgebroken, maar nogmaals, dat wil niet zeggen dat het slecht is.

avatar van OmeWillem
bram1610 schreef:
Ik blijf erbij dat de vergelijking met Interpol een beetje nutteloos is. Dit is niet de nieuwe Interpol, dit is het debuut van Julian Plenti.

Het is niet de nieuwe Interpol, dat zei ik ook niet. Zoals ik al duidelijk heb proberen te maken, moet je beide dingen op waarde schatten. Wanneer je dat hebt gedaan, kun je best besluiten door te zeggen dat je Interpol toffer vindt. Evenals je kunt zeggen dat je The Beatles beter vindt dan The Rolling Stones, John Lennon solo minder dan ten tijde van The Beatles enzovoort. Of je dat uiteindelijk nutteloos vindt of niet, dat is volledig aan jou. Voor mij is het niet nutteloos in ieder geval.

OmeWillem schreef:

Je hebt helemaal gelijk, maar het is gewoon onredelijk om te blijven vergelijken met Interpol. Dit is nieuw voor Banks, ondanks zijn ervaringen bij Interpol. En naar mijn idee gaan mensen raten naar verwachting Interpol en dat lijkt me niet helemaal terecht.

JanBetonde2e
Zoveel doet het eigenlijk ook niet onder voor Interpol, ik vind deze van Paul Banks echt een heerlijk album, het enigste nummer dat van interpol zou kunnen zijn, is Games For Days, maar de meeste mensen die op deze artiest zijn gekomen, komen denk ik toch via Interpol, dus het heeft allemaal wel met elkaar te maken, dus ga je ook vergelijkingen maken.

Een halve jaar na dato heb ik nog altijd dezelfde vraag. Waarom niet solo? De nummers die rond mei vorig jaar waren gelekt (On The Esplanade, Cellophane en Skyscraper) beloofden zoveel goeds..

Gelukkig hebben twee van de bovenstaande nummers het album gehaald maar helaas is de rest aangevuld met semi-interpol nummers die mij een beetje overproduced klinken. Waarom liet Paul Banks niet wat meer van songwriter kant horen? Waarom staan er geen nummers als "Mythsizer" (zie YouTube voor een live uitvoering, prachtige uitwerking van Banks' liefde voor hiphop beats) op het album?

Jammer. 3* voor de paar prachtige nummers op het album maar in het geheel is dit album de naam Paul Banks/Julian Plenti niet waardig.

avatar van Sandow
In 'Skycraper' kun je meisjes horen tennissen. Sinds ik dat weet, kan ik nooit meer het nummer beluisteren zoals voor ik dat wist.

En wat is 'Unwind' toch een draak, verder is het een fijne plaat. Al zal ik ze niet erg vaak opzetten.

avatar van hallo!
Goede soloplaat van Banks. Niks bijzonders, maar elk nummer is best wel goed.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Gisteren binnengekregen, gewonnen bij een spel hier op Mume.
Ik moet zeggen goeie keuze prima album, vooral Only If You Run ,Games for Daqys en Unwind zijn erg lekker.

lux lisbon
De meeste nummers zijn behoorlijk goed ('Girl on The Sporting News', 'Skyscaper' en 'On The Esplenade' in het bijzonder), wat meevalt omdat de meeste solo-projecten van lead zangers van succesvolle bands vaak nogal teleurstellend zijn. Paul Banks/ Julian Plenti toont met dit album heel andere facetten van zijn persoonlijkheid; dit is wat 'zoeter' dan Interpaul (qua toon, schrijfstijl en sfeer).

3,5 ☆, en ik kijk uit naar zijn EP release Julian Plenti Lives... in juni.

avatar van Jean Renault
Ik vind de hoes wel een beetje raar, maar ook wel weer grappig. Hij ziet er hier nogal casual uit terwijl we hem eigenlijk gewend zijn in zo'n zwart, strak pak.

avatar van Screenager
Dit valt me dan toch wel wat tegen. Moet zeggen dat ik toch wel wat meer verwacht had. Vind zijn soloplaat onder eigen naam écht een goed album dat best veel opstaat, maar deze is toch niet echt mijn ding, hoewel het niet eens zo anders is.
De vergelijking met Interpol vind ik op niets slaan. Ja, dit is de frontman, maar Nee, het lijkt echt niet op Interpol.
Only If You Run en Fun That We Have vind ik best wel goed. Album opent dus mooi, maar kan dat niveau jammer genoeg niet vasthouden. Ook titelsong Skyscraper is nog niet echt een favoriet, maar ik begrijp wel dat mensen het beklijvend vinden. Bij mij is het dat vooralsnog niet echt.
Het zijn dit keer de rustigere nummers die me niet echt kunnen bekoren. Madrid Song, No Chance Survival, Girl On The Sporting News en H zijn niet zo meeslepend als ik gehoopt had.

Er zit misschien (hopelijk) nog wat rek op, maar voorlopig vind ik zijn nieuwste soloplaat héél wat overtuigender.

avatar van coldwarkids
Nog altijd een erg fijne soloplaat van Interpol frontman Paul Banks. Only If You Run, Games For Days, Girl On The Sporting News en Fly As You Might zijn nog steeds de favorieten hier.