Goldie - Timeless (1995)

1. Timeless (21:02)

2. Saint Angel (7:17)

3. State of Mind (7:05)

met Lorna Harris

4. This Is a Bad * (6:10)
  5. Sea of Tears (12:00)

met Caroline Butler, Jamie Goldikus Jr. en Lorna Harris

6. Jah the Seventh Seal * (6:24)
  7. A Sense of Rage [Sensual V.I.P. Mix] * (7:05)
  8. Still Life * (10:50)
  9. Angel (4:58)
  10. Adrift * (8:27)
  11. Sensual (8:13)

met Justina Curtis

12. Kemistry (6:50)

13. You and Me (7:05)

met Lorna Harris

14. Inner City Life [Baby Boy's Edit] * (3:37)
  15. Inner City Life [Rabbit's Short Attention Span Edit] * (4:20)
totale tijdsduur: 1:14:30 (2:01:23)
bennerd
Ik dacht net dat dit album gezien werd als de eerste echte D&B-plaat? Of is het een populaire plaat die met de onjuiste eer is gaan lopen?

Iedere keer als ik bij dit album terechtkom, heb ik zin om ernaar te luisteren. Maar diezelfde keren valt hij enorm hard tegen.

bennerd schreef:

Dit is bijlange na niet, de eerste D&B plaat. Misschien de best verkochte (samen met New Forms van Reprazent).

Voor vroege drum&bass zou je moeten zoeken bij 4hero of Omni Trio

tuktak
Door de massa en de media wordt dit als grondlegger van het een of ander gezien, door de scene volgens mij door bijna niemand. De naamsverandering van jungle naar drum n bass is ook eerder esthetisch dan muzikaal van aard.

Ozric Spacefolk
Deze plaat is ook meer een crossoverplaat.

Hier wordt D&B gemengd met meer chille stijlen zoals triphop. Dat was ook niet super-uniek, maar door velen beschouwd als het meest geslaagd.

Zie ook 4Hero met Two Pages of Reprazent met New Forms...

avatar van Shelter
Ik heb nog nooit gehoord dat Goldie de grondlegger zou zijn...

Reprazent is overigens nog steeds een vette plaat, die Roni Size stuff is over het algemeen veel langer houdbaar dan Goldie. Moet meer in de mood zijn voor dit.

avatar van pureshores
Reprazent vind ik ook nog steeds heerlijk om te horen en voor Timeless moet je in de mood zijn ja.
Het bracht drum n bass naar het grote publiek maar het is ook niet weer een mega toegangelijke plaat.
Het Metalheads label heeft wel veel moois opgeleverd

avatar van Shelter
Trouwens echt nooit geweten dat die zangeres hier op dit album Diane Charlemagne, dezelfde is als Urban Cookie Collective (the key, the secret)

Ozric Spacefolk
Dat wist ik dan weer wel...

Ik vind Lorna Harris eigenlijk een mooiere stem hebben, maar zij is nagenoeg onbekend.

avatar van pureshores
vandaag weer geluisterd, nog steeds Timeless, vooral na de zomer van de flutpop dnb van Sigma en co die duidelijk niet weten waar ze de mosterd moeten halen.
Kan Sea of Tears nonstop 3 uur luisteren

avatar van Shelter
Sea of Tears is inderdaad nog steeds een toffe track.
Lekker dromerig.

avatar van Mssr Renard
Nog eens wat oude herinneringen ophalen: https://youtu.be/anQgfwdZUkE

Deze plaat is uit 1995 maar leerde hem pas omstreeks 2000/2001 kennen. Toen was ik echt volledig verknocht aan deze plaat (en enkele andere zoals 4hero en Breakbeat Era). Ik ging ook veel naar drum&bass en kraakfeesten toen. Innercity Life was echt mijn soundtrack toen.

Het maakt mij wat weemoedig. Ik had toen niks, maar het leven leek simpeler.

avatar van davevr
Klassieker dit. Sea Of tears en natuurlijk timeless zijn meesterlijk.