Natalie Merchant - Ophelia (1998)

Folk / Rock
Label: Elektra

1. Ophelia (5:11)
  2. Life Is Sweet (5:12)
  3. Kind & Generous (4:07)
  4. Frozen Charlotte (5:23)
  5. My Skin (5:32)
  6. Break Your Heart (4:48)
  7. King of May (4:09)
  8. Thick as Thieves (6:57)
  9. Effigy (2:30)
  10. The Living (3:18)
  11. When They Ring the Golden Bells (9:33)
Ik wil deze al zo lang aanschaffen maar heb hem nog nergens gevonden voor 10euro...

Aap
'Life Is Sweet' en 'My Skin' kunnen mij nog wel bekoren, de andere nummers blijven in gebreke me te raken.

Komaan, 'Ophelia' en 'Thick As Thiefs' zijn toch erg goeie nummers!

avatar van sander.h
Mooie plaat. Met name Ophelia en Life is Sweet doen het hem voor mij op deze plaat, maar de hele cd luistert prettig weg, zonder verdere uitschieters. Qua nummers is Motherland een niveautje hoger.

avatar van bikkel2
Fraai ingetogen album van de ex 10.000 Maniacs zangeres .
Merchant heeft een mooie heldere stem en de liedjes hebben op deze plaat een dromerige sferische stijl . Up-tempo stukken zul je hier niet veel horen , al is Kind & Generous een stap in die richting . Een lichtvoetig huppelig nummertje met een pakkend refein .
De opening is sterk met Ophelia en het dragende Life Is Sweet .
Maar ook Thick As Thiefs , King Of May en Break Your Heart zijn wonderschone tracks .
Mooie plaat .

avatar van Shangri-la
Life is sweet is zoooo'n mooi nummer, respect...

avatar van bertus99
Ik kan me helemaal bij de vorige twee sprekers aansluiten. Dit album komt al jaren regelmatig in mijn speler terecht. Na het opdoeken van de Maniacs is dit het mooiste dat Nathalie gemaakt heeft.
De sfeer is constant wat zwaarmoedig op het hele album. Het is de sfeer die ook de hoesfoto uitstraalt. Die van voorbije tijden, erotiek met stijl en poezie.
Eigenlijk heb ik Nathalie altijd een beetje met wortelsap geassocieerd, maar deze foto toont een andere kant van haar.
Thick as Thieves is mijn favoriet.

bertus99 schreef:
Eigenlijk heb ik Nathalie altijd een beetje met wortelsap geassocieerd.

Haar nieuwe cd komt eraan trouwens!
(en is door linksgetekende zelfs al besteld via haar webstek)

Aap
jef_slets schreef:
Komaan, 'Ophelia' en 'Thick As Thiefs' zijn toch erg goeie nummers!
Je hebt gelijk, bij nader inzien. Ik zag een DVD met live-registratie (in New York dacht ik) en daarop was een schitterende uitvoering van Ophelia te beleven.
De studioversie bevalt me nu ook beter.

Nu voor € 6.5 op play.com, overigens.

Ik weet het. Ik moet me diep schamen. Van 10,000 Maniacs ken ik wel wat bekende nummers maar verder ben ik nooit zo ingegaan op hun muziek (maar hey: er is ook zoveel moois!).
Natalie Merchant solo leerde ik pas kennen met haar nieuwe album Leave Your Sleep, dus ja, heel recentelijk.
Dat album heeft me momenteel helemaal in z'n greep en lijkt alleen maar mooier te worden per draaibeurt.
Logischerwijs dat dit nieuwsgierigheid voedt en dat er een ontdekkingsreis naar het verleden kan gaan starten. De eerste stap op dat gebied betrof Motherland en dat beviel al prima en user Shangri-la leek het verstandig om naar aanleiding van mijn favoriete Leave Your Sleep nummers dan juist Ophelia op te zoeken.
Zo geschiedde....

Inderdaad zijn de nummers op dit album wel te herleiden naar enkele van die op Leave Your Sleep. Ophelia is een mooi album en komt poëtisch over (kun je nagaan wat Leave Your Sleep met me doet: dat album is één en al poëzie). De rustige toon bevalt me goed: ik hou wel van de dromerige sfeer die Merchant hier weet te scheppen. Daarbij heeft deze vrouw een zeer toegankelijke stem die nergens moeilijk doet, irriteert en toch weet te boeien. Ze zorgt er echt voor dat er een rust over me heen komt als ik naar haar luister.
Misschien ben ik momenteel te veel betoverd door haar nieuwe album want dat gaat dit album voorbij. Ik mis de betoverende stukje soms net iets te veel op Ophelia waardoor je kunt spreken van een torenhoge favoriet in mijn waarderingslijstjes. Het is relaxed, aangenaam, en dat is toch net weer een andere categorie.
Maar 4* moeten er zeer zeker van af kunnen want daarvoor vind ik dit toch echt wel weer een uitstekend album.
Het zal ook nog wel even duren eer ik hier echt helemaal goed in zit natuurlijk, want nu is het vooral Leave Your Sleep dat de klok slaat.
Maar Shangri-la had wel gelijk dat Ophelia zeker beluisterd moet worden omdat het eenzelfde sfeer uitstraalt.

avatar van Shangri-la
Fijn dat je nu ook dit album heb gehoord Aero. Je hebt wel gelijk dat Leave Your Sleep haar magnus opus is maar eigenlijk zijn alle albums van Natalie Merchant wel van een hoog niveau. De enige plaat die ik van haar iets minder vind is The House Carpenters Daughter maar dat is mijn persoonlijke mening.

Maar daar staat dan wel weer Crazy Man Michael op

avatar van Shangri-la
Tja, die vind ik dan weer beter van Sandy Denny.

avatar van Gladius
hmmm, elke dag geraak ik meer en meer betoverd door deze vrouw. Bedankt MuMe!

avatar van bertus99
Pas weer geluisterd. Deze plaat roept toch echt een heel bijzondere sfeer op. Precies die van de foto op de "hoes" eigenlijk. Een beetje ongrijpbaar, mysterieus, schemerig, iets uit een droom. Na nummer 11 komt op mijn uitgave nog een stukje met een strijkorkest, heel klassiek en erg mooi.

avatar van IntoMusic
Door de DWDD werd ik door een tafelgast gewezen op het bestaan van dit album. Er werd niets van gedraaid, maar men deed er zo lofend over dat ik meteen ben gaan zoeken naar het album.
Nooit geweten dat de zangeres van 10.000 Maniacs solo zo sterk is geworden. Nadat ik vanochtend het album een aantal keren heb beluisterd, snak ik naar meer. Geweldig album en met name de titeltrack is ijzersterk.

avatar van bikkel2
Juiste constatering . Fraaie zwaarmoedige plaat . Maar Merchant laat hier optimaal haar talent gelden . Een fantastische zangeres . Ik wil mij toch eens verdiepen in haar 10.000 Maniacs periode . Ik heb alleen MTV Unplugged in mijn bezit .

avatar van IntoMusic
Dat is het enige album dat ik ook in mijn bezit heb (Unplugged), maar in de verste verte hoor je daarop haar kwaliteit die ze juist op dit solo album wel laat horen. Zoals ik bij Unplugged al had aangegeven vind ik haar daar halverwege vervelend worden.
Nu ik dit album, Tigerlily en Leave your sleep heb beluisterd, is dat qua niveau in zang en arrangement niet te vergelijken. Op eBay maar meteen wat albums voor een prikkie besteld . Moet zeggen dat ik op Ophelia een vleugje Iers bespeur. Op When They Ring the Golden Bells is dat goed te horen. Heerlijk...

avatar van edeleteee
Deze behoort echt tot mijn favorieten, TOP cd met als hoogtepunt my skin! Prachtig nummer wat naar binnen dendert. Wordt hoog tijd dat ik deze weer uit de kast haal en ga draaien, (under)my skin zou ik zeggen met deze track, een juweeltje!

avatar van bikkel2
King Of May is ook prachtig. Maar weer eens draaien. Lang geleden.

Dim
edeleteee schreef:

Geweldig nummer, ik kwam het per toeval tegen - had alleen vaag van deze dame gehoord. Nu heb ik net een ander nummer van deze CD geprobeerd en die is al net zo mooi (Thick as Thieves). Reden genoeg om dit album binnenkort in z'n geheel te beluisteren.

avatar van Twinpeaks
Wederom een fijne plaat van la Merchant. Prachtige melodieën en dan die stem. Met dit takkeweer en de haard aan is het goed toeven met de zalvende stem die door het huis schalt. Prima muziek om lekker in weg te sukkelen. De dagen worden korter , de temperatuur daalt en de Merchant zorgt voor de warme gloed in huize Twinpeaks. Zoals ze altijd al heeft gedaan . Ik zie dat ik weinig van haar van een beoordeling heb voorzien, daar komt snel verandering in. Voor deze 4 en halve ster.

Nu pas deze dame na haar wonderschone Keep your courage uit 2023 ontdekt. Ook dit album is erg mooi met My Skin als hoogtepunt. Op naar het volgende album!

avatar van potjandosie
na het geweldige "Tigerlily" volgde 3 jaar later haar 2e solo album "Ophelia". voor mij stond deze altijd wat in de schaduw van haar debuut, maar qua kwaliteit van het songmateriaal is dat feitelijk niet terecht.
er staan wederom zonder uitzondering sterke, memorabele composities op dit album, die iets rijkelijker zijn georkestreerd dan op "Tigerlily". dat alles gezongen met die hemelse engelenstem van Natalie Merchant.
van dit album verschenen tracks 2, 3 en 6 als single in de U.S.A.

"Ophelia" is gebaseerd op een karakter uit Shakespeare's drama Hamlet met wie het slecht afliep, "who due to Hamlet's actions ends up in a state of madness that ultimately leads to her drowning" en droeg zij op aan de Amerikaanse dichter Allen Ginsberg (1926-1997). zou mij graag wat meer in haar teksten willen verdiepen, maar helaas ontbreken bij dit album de songteksten. thematisch een wat zwaar album over de moeizame man/vrouw relaties en de daarmee gepaard gaande ups en downs gezien vanuit het vrouwelijk perspectief. de kippenvel bezorgende piano ballad "My Skin" ondersteund door de cello is daar een voorbeeld van. "Frozen Charlotte" gaat over de door de eeuwen heen onderdanige, romantische rol van de vrouw.

"Ophelia" is een wat zwaarmoedig album waar de melancholie van afdruipt, maar er is ook ruimte voor wat meer vrolijke luchtigheid in "catchy" nummers als "Kind & Generous" en "Life is Sweet".

op de tranentrekker "Break Your Heart" met schitterende accenten van een trompet zingt zangeres N'Dea Davenport mee, lead zangeres van de Engelse acid-jazz en funkband "the Brand New Heavies". de uit voormalig Belgisch Congo afkomstige Lokuo Kanza speelt op dit nummer een fraaie solo partij op akoestische gitaar. zoals het hele album, een nummer met een heerlijke flow. op "Thick as Thieves" speelt Daniel Lanois elektrisch gitaar. de Tibetaanse zangeres Yungchen Lhamo deelt met haar de vocalen op de ingetogen, stemmige piano ballad "Effigy".

9 songs op dit album werden geschreven door Natalie Merchant, uitgezonderd het ontroerende 11) "When They Ring the Golden Bells" ook wel bekend als "There's a Land Beyond This River", een bekende Amerikaanse gospel en bluegrass klassieker uit 1887, geschreven door Daniel de Marbelle (publiek domein). een nummer dat populair is bij Amerikaanse uitvaarten en dat door velen gecoverd is, o.a. door Dolly Parton en Emmylou Harris op haar album "Angel Band".

de symfonische reprise van "Ophelia" op het eind van dit album is voorzien van een strijkers arrangement van de Engelse componist/muzikant Gavin Bryars. deze track werd opgenomen "at Air Studios", London, UK

Natalie Merchant produceerde "Ophelia" zelf in haar toenmalige huis studio "at Talking Dwarf Studios, Little Valley, New York"