Dali's Dilemma - Manifesto for Futurism (1999)

Label: Magna Carta

1. Within a Stare (5:51)
  2. Miracles in Yesteryear (7:11)
  3. Despite the Waves (5:51)
  4. Whispers (2:06)
  5. Ashen Days (5:29)
  6. Andromeda Sunrise (2:01)
  7. This Time Around (4:51)
  8. Hills of Memory (4:51)
  9. Can't You See (5:17)
  10. Living in Fear (7:41)
avatar van Alexepex
Geweldig debuut van deze heren uit de USA, maar helaas ook het laatste officiële wapenfeit.
Na 1999 bleef en blijft het angstvallig stil.
Matt Guillory zien en vooral horen we nog terug op de solo albums van James Labrie (Dream Theater), Jeremy Colsen heeft nog gedrumd met Steve Vai met zijn Sound Theories World Tour en ook de rest schijnt nog min of meer in de b-circuit actief bezig te zijn maar waarom de band na dit cd niet verder is gegaan om een vervolg op te nemen, is mij een raadsel.

Het neem wel, althans voor mij, een cultstatus in.
Qua productie is de cd niet al te best maar dat kunnen we van meer Magna Carta releases zeggen.
Gevoelige progmetal, ja daar kan ik wel wat mee.
Een beetje Dream Theater gemixt met wat Shadow Gallery en de tegenwoordigheid van Seventh Wonder.

Mensen, als jullie de kans hebben om deze cd aan te schaffen, aarzel dan niet!

Geloof mij.

avatar van namsaap
Muzikaal een uitstekend album van dit progcollectief. Alle instrumentalisten beheersen hun instrument zeer bovengemiddeld, met als kers op de taart het spel van Matt Guillory. Het stemgeluid van de zanger kan ik minder waarderen.

De vergelijking met Dream Theater die ik hier lees is begrijpelijk en niet onterecht - ik moet af en toe ook denken aan het werk van Henning Pauly, Chain en Frameshift) - maar daarmee wordt de band ook tekort gedaan aangezien de composities genoeg eigenheid kennen. 'Hills of Memory' is een draak van een nummer maar verder valt er veel te genieten op deze CD.

3,5* (met een betere zanger was dit zeker een 4* geworden)