Ministry - Filth Pig (1995)

Label: Sire

7. Game Show (7:46)
  8. The Fall (4:54)
  9. Lay Lady Lay (5:44)
  10. Brick Windows (5:23)
een wel heel erg ondergewaardeerde ministry.
Zet hem nog eens op.
Filth pig, Game show en The Fall, subliem.
Met een goede installatie, op 10, wat een geluid..

Joy
vind um tegenvallen, te langdradig en er gebeurt te weinig

avatar van Ava
Ava
Vind dit ook een ondergewaardeerd album van Ministry. Reload, Filth Pig, the Fall en Lay lady lay zijn super sterke nummers!

Toch wel 1 van hun beste albums, en deze prijkt ook in mijn top 10. Het is het hele sfeertje denk ik...

Overigens in een Aardschok interview gelezen hoe dit album tot stand kwam... Ze kregen van de platenmaatschappij 750.000 dollar om deze plaat op te nemen. Wat doen ze: met moeite nemen ze 2 nummers op en spenderen de rest aan dope
Later krijgen ze nog eens een kwart miljoen om de opnames af te maken!

Als je van het nummer Brick Windows geen acute depressie krijgt weet ik het ook niet meer...

The Fall is toch wel 1 van hun beste nummers ooit.

avatar van philtuper
Lava

avatar van frolunda
Niet hun beste album maar ja LAVA ...........

avatar van frolunda
Toch wel een sterk album.Natuurlijk blijft Lava het prijsnummer maar ook het overige materiaal mag er grotendeels wezen.Vooral the Fall,het titelnummer en het slotakkoord Brick windows maken veel indruk.Alleen de Byrds cover Lady lady lay vind ik niet zo geslaagd en ook Crumbs en Useless zijn vrij doorsnee.Verder is Filth pig voor Ministry's begrippen wat subtieler dan de latere brute albums (gewoon iets meer industrial dan metal hier) al blijft het natuurlijk wel voornamelijk beuken.Een verdiende vier sterren.

front242
heb hem pas terug op vinyl wat een onderschatte lp, in begin op cd niet zoveel opgezet maar op vinyl hoor je een grandioos verschil, heb er nog een gekleurde oranje vinyl in stock. www.vinyljunk.com

Ik had deze op 2,5 staan, maar toch een punt erbij gedaan.
Wel minder hakwerk dan de 3 albums voor deze, maar eigenlijk niet slecht, de verwachtingen waren in 1995 gewoon anders.

Eh... 55 minuten op 1 LP? Dat kan toch niet goed zijn

avatar van WesleyX16
Eigenlijk waren de verwachtingen veel te hoog destijds. En eigenlijk is dit gewoon nog een heel goed album. De albums die daarna kwamen, die werden echt minder. Meer het "lompere" werk. Oké het bleef Ministry en je had nog steeds respect voor de band. Maar je kende het op een gegeven moment wel.

Maar Filth Pig blijf ik een heel goed album vinden, ook al voldeed hij niet aan de verwachtingen. Hij was gewoon anders, terwijl je een nieuwe Psalm 69 wilde horen.

avatar van philtuper
LAVA! LAVA! LAVA! LAVA! LAVA!

avatar van E-Clect-Eddy
Een van de laatste hoogtepunten van "Uncle Al" die tegenwoordig bevriend is met The Hoff.

avatar van milesdavisjr
Geen voortzetting van Psalm 69, maar een album dat uitstekend past in het tijdsbeeld, een prima productie kent (dat mag ook wel met de tonnen aan dollars die Jourgensen meekreeg van de platenmaatschappij destijds) en enkele verassend sterke songs telt. Het doordenderende Lava en Brick Windows zijn prima nummers. Ik kies echter voor The Fall als prijsnummer, wat een intro, wat een mooie details en een boeiende opbouw van de song. Zelfs Dylan's Lay Lady Lay kan mij bekoren. De hele rit uitzitten is echter een zware dobber, industrial is nu eenmaal een genre wat bij mij redelijk zwaar op de maag ligt, daarnaast vind ik Jourgensen niet een zanger die mij een plaat lang kan boeien. Desalniettemin een redelijk werkje die gezien het aantal recensies en reacties hier op MM niet op heel veel aandacht hoeft te rekenen.

avatar van herre48
Super schijf. Ik vond indertijd (nu nog) Psalm 69 gigantisch goed maar was heel tevreden dat ze het gaspedaal bij deze inhielden. Heeft terug wat new wave invloeden met inderdaad The Fall als absoluut hoogtepunt. Erna herviel Al Jourgensen in doorslagjes van P69. Live zijn ze vaak een belevenis maar ook af en toe een sof, afhankelijk van de high of low waarin Jourgensen zit.

Lachende derde
Lava!

Super ondergewaardeerde schijf. Donker, puur, zwaar en tegelijk dreigend traag. Hoogtepunten zijn uiteraard de titeltrack, Lava en The fall. Zelfs de cover van Dylan doet mijn haren op mijn armen rechtstaan.