Billy Joel - Storm Front (1989)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. That's Not Her Style (5:10)
  2. We Didn't Start the Fire (4:50)
  3. The Downeaster "Alexa" (3:44)
  4. I Go to Extremes (4:23)
  5. Shameless (4:26)
  6. Storm Front (5:17)
  7. Leningrad (4:06)
  8. State of Grace (4:30)
  9. When in Rome (4:50)
  10. And So It Goes (3:38)
Opvolger River Of Dreams kwam ook al niet goed uit de keuring. Vind ik net als deze heel acceptabel.

De opvolger vind ik zelfs nog beter.Ik verhoog deze met een halfje.Gisteren en vanmorgen weer gedraaid en als is het natuurlijk minder dan zijn jaren 70 werk.

avatar van Simon Smith
Dus alleen The Bridge vinden jullie dan echt niet zo goed?

Ik vind. The Bridge ook geen verkeerd album.Alleen Streetlife Serenade vind ik ondermaats.En ook Glass Houses ben ik niet zo kapot van. Maar voor de rest levert Joel kwaliteit binnen zijn capaciteiten.

Twinpeaks schreef:
En ook Glass Houses ben ik niet zo kapot van.

Echt? Dat vind ik echt een van zijn beste albums, na veelvuldig beluisteren is dat voor mij een topalbum geworden.

Ja,ik vond hem te hip voor Joel's doen.Hij sprong op die new wave trein,en ik vond hem dat jasje niet echt lekker passen.Maar ja zoveel mensen zoveel smaken he ?

avatar van DjFrankie
De 3 singels zijn prima, daar is alles mee gezegt wat mij betreft

avatar van rkdev
Ik kijk nu een (zeer mooie) special over de trip van Joel naar Rusland in 1987 waar Victor uit het nummer Leningrad van deze plaat een belangrijke rol in speelt. Erg mooi hoe deze vriendschap is ontstaan en hoe Joel geëmotioneerd is door de reactie van Victor (en de andere Russen) op z'n muziek.

Ted Kerkjes
We Didn't Start the Fire, The Downeaster "Alexa", Leningrad en And So It Goes redden het album al vind ik de demo-versie van And So It Goes mooier.

Ted Kerkjes schreef:
al vind ik de demo-versie van And So It Goes mooier.

Waar is die versie te vinden?

avatar van Poeha
Een van de betere albums van Billy. De singles zijn sterk en de albumtracks veelal prima. Maar An Innocent Man blijft favoriet. Glass Houses daarentegen duidelijk de minste. Verder luister ik graag naar zijn albums.

Ted Kerkjes
Simon Smith schreef:
Waar is die versie te vinden?
Die staat op de box My Lives.

avatar van Funky Bookie
Een echte Amerikaanse popplaat met een rockrandje en daar is niets mis mee.
Het album luistert lekker weg en met Leningrad staat er m.i. een echt topnummer op.

avatar van robbrouwer58
Hm, nog geen schaduw van The Stranger.

avatar van milesdavisjr
Daar waar zijn werk in de jaren 70 tot het betere werk behoort binnen het singer songwriter piano genre, is zijn jaren 80 werk wat pompeus, groots en meer rock gericht. Desalniettemin staan er ook op deze schijf enkele pareltjes. The Downeaster Alexa is stadion rock in optima forma maar wel van het betere soort, in mijn ogen een wat onderschat nummer. Leningrad blijft ook een topper. Het mooiste nummer heeft Billy wat mij betreft voor het laatst bewaard; And So It Goes, klein maar o zo doeltreffend. De rest van de schijf doet mij veel minder, het zijn in mijn ogen en oren wat formule format achtige nummers met een gebrek aan spanning en variatie. De opvolger en naar later zou blijken ook zijn laatste album vind ik nog minder. Een magere voldoende vanwege de 3 genoemde nummers.

avatar van gaucho
Leningrad is sowieso de topper op dit album; een klassieke Billy Joel-ballad zoals hij die ook in zijn hoogtijdagen van de jaren zeventig schreef. And so it goes is een prachtige afsluiter, die van mij het andere sterretje toegekend krijgt. Ook The downeaster 'Alexa' is nog heel behoorlijk, maar voor het overige vind ik deze plaat voor Joel-begrippen toch wat gewoontjes.

Zeker niet slecht, maar een flink aantal nummers doen me niet zoveel. Inclusief de eerste single We didn't start the fire, al past die tekstueel keurig in de tijdgeest van de koude oorlog. Maar dat name-dropping staat me een beetje tegen en zowel de coupletten als het refrein vind ik niet bijzonder sterk.

Zijn aanpak is hier wat rock-gerichter dan in de jaren zeventig. Niettemin prima beluisterbaar. Billy Joel blijft natuurlijk een klasbak als het gaat om sterke popsongs. Shameless leverde in de jaren negentig in de VS nog een mega-hit op voor Garth Brooks, die het nummer coverde. Maar de originele versie op dit album vind ik veel beter.

avatar van Parlotones
Gekocht toen de cd uit kwam en al die tijd wel van deze album gehouden, met enkele prachtige nummers. Maar het eerste nummer heb ik maar een paar keer helemaal gedraaid, wat een draak van een nummer is dat. Dat hoor ik liever de rustige en wat saaie nummers zoals Shameless en When in Rome.

avatar van deefbdx
Is het nou jeugdsentiment? Of is dit gewoon echt een sterke plaat...ik kies voor het laatste. Allemaal sterke nummers, met als uitschieters Downeaster Alexa en Leningrad. En een heerlijke opener. Een van zijn beste platen.