Nick Lowe - Jesus of Cool (1978)

Alternatieve titel: Pure Pop for Now People

Label: Radar

1. Music for Money (2:09)
  2. I Love the Sound of Breaking Glass (3:13)
  3. Little Hitler (3:02)
  4. Shake and Pop (3:22)
  5. Tonight (3:59)
  6. So It Goes (2:32)
  7. No Reason (3:33)
  8. 36 Inches High (2:58)
  9. Marie Provost (2:50)
  10. Nutted by Reality (2:47)
  11. Heart of the City [Live] (4:14)
  12. Shake That Rat * (2:13)
  13. I Love My Label * (3:01)
  14. They Called It Rock * (3:14)
  15. Born a Woman * (2:29)
  16. Endless Sleep * (4:09)
  17. Halfway to Paradise * (2:27)
  18. Rollers Show * (3:34)
  19. Cruel to Be Kind * (2:52)
  20. Heart of the City * (2:08)
  21. I Don't Want the Night to End * (1:58)
avatar van FunkStar
I Love the Sound of Breaking Glass is een wereld nummer, wat me erg aan David Bowie doet denken!

Pieter Paal
Dit is voor mij het beste album van Nick Lowe en ook mijn eerste kennismaking met Nick Lowe. Ik zag hem toen bij Top Pop met 'I love the sound of breaking glass' dat inderdaad erg op 'Sound and vision' van Bowie lijkt. Bowie had in die tijd zijn album 'Low' (dus zonder e) uitgebracht. Nick Lowe nam revenge door een e.p. uit te brengen met de titel 'Bowi' (dus ook zonder e). Ik vind de tekst van het nummer 'Marie Provost', dat over een stomme film actrice gaat vreselijk. Tja, honden moeten toch ook aan hun voedsel komen.

Harald
Nick Lowe vind je ook op behoorlijk veel Dave Edmunds platen/cd's zowel solo als ook op Rockpile. Zijn echte aanrader! Rockpile iets minder but that's another story.

Edit: met Rockpile bedoelde ik Rockpile - Seconds of Pleasure (1980) en niet zijn 1972 release Rockpile.

EVANSHEWSON
Pieter Paal schreef:

Een klassieker van formaat, dit album. Potdorie, ik heb een vijftal albums van deze beste man, laat dit er nou net niet tussenzitten, gewoon nog niet tegengekomen, ik zal toch eens moeten via internet platen inslaan, me dunkt!

Mààr, ik kèn het album gelukkig wel!

Pieter Paal
EVANSHEWSON schreef:

Mààr, ik kèn het album gelukkig wel!

Zijn werk met Kippington Lodge, Brinsley Schwarz en Rockpile is ook heel erg interessant.
In Brinsley Schwarz zat ook de zanger/gitarist Ian Gomm die ook een aantal goede albums afgeleverd heeft en hij is vooral bekend door de hit 'Hold on'.
Dave Edmunds coverde ook onwijs veel rock songs, nam veel op in zijn eigen Rockfield Studio en produceerde heel veel goede albums met zijn 'wall of sound'.
Een andere link met Lowe is Elvis Costello, de Buddy Holly van de jaren 70 en 80.
Nick Lowe is inmiddels net zo wit als albino-rocker Johnny Winter.
Als je de 4 CD-set 'Nick Lowe: The doings (The solo years)' van het Edsel-label aanschaft, heb je meteen in een keer het beste werk van Lowe in huis, maar met de verzamelaar 'Basher - The best of Nick Lowe' van Demon kom je al aardig in de goede richting.
Volgens presentator Roel Bentz van den Berg van het VPRO-radioprogramma 'Boogie nights' schijnt zijn nieuwste album 'At my age' ook heel goed te zijn.

beaster1256
jesus of cool is uit op cd in een speciale versie met een hoop bonusnummers en het blijft een leuk plaatje vol jeugdsentiment , niks meer niks min.

Kid A(cid)
Pieter Paal schreef:

Dat Bowi-verhaal kende ik, maar de link met Low zonder E en Bowi zonder E had ik nog niet gelegd. Dank je.

avatar van Bartjeking
Ik ken Nick Lowe helaas alleen nog maar bij naam; maar uit de reacties kan ik opmaken dat dit een goed album is om mee te starten en hopelijk niet te eindigen. Ga hier vanavond maar eens goed voor zitten.

avatar van Midnite Cruiser
11 (op mijn exemplaar ontbreken de laatste 2 nummers) goede tot uitstekende pop nummers

zweeft ergens tussen de 3,5 en 4*

Hoogtepunten: i love the sound of breaking glass, little hitler, so it goes

Ter info: de re-issue voor de Amerikaanse markt van dit album (met de titel Pure Pop for Now People) die op de site stond is verwijderd, aangezien we op MusicMeter van elk album alleen de eerste uitgave weergeven.

avatar van Philipstown
Goede plaat, maar ook wel een beetje vermoeiend door dat consequente ironische toontje en de vele grappige stijlcitaten en verwijzingen naar andere bands/artiesten. Het neigt af en toe naar cabaret, vind ik.
Ik vind Lowe sterker als hij zijn neiging tot persliferen kan onderdrukken, zoals op zijn Brentford Trilogy.

avatar van Reint
Mijn mening komt vrijwel geheel overeen met Philipstown hierboven. Nick Lowe kan prima liedjes schrijven, en ik hou van zijn melodiën hier (als die verdwijnen, zoals op de opvolger, blijft er vrij weinig over), maar het feit dat je hem nooit serieus kan nemen omdat elk nummer een flauwe parodie lijkt te zijn is soms wel storend.

Favorieten: No Reason, 36 Inches High en Little Hitler. Die liedjes zitten heel slim en sterk in elkaar.

Jammer trouwens dat Rollers Show hier niet opstaat, dat nummer is hilarisch.

In OOR's Popencyclopedie werd toen opgemerkt dat de albums van Nick Lowe nogal wisselvallig zijn en dat je beter een verzamel-CD zoals Basher kan kopen.
Ik vind dat best meevallen. Jesus of Cool heb ik in ieder geval helemaal grijsgedraaid.
De clip van I Love The Sound of Breaking Glass werd bij Top Pop regelmatig vertoond en iedereen had het toen over Sound and Vision van David Bowie. Het b-kantje They Called It Rock is op Jesus of Cool terug te vinden met het Shake and Pop refrein.
Waarom voor de live-versie van Heart of the City is gekozen en niet voor de studio-versie is mij onbekend.
Nadat ik de 4 CD-box The Doings gekocht had heb ik Jesus of Cool bijna niet meer gedraaid.
Ik zie hierboven fraaie bonus tracks staan. Zo te zien, mis ik er nog 4 van.

avatar van Dibbel
Aardig plaatje, maar niet meer dat.
Pubrocker Nick Lowe werd ook enigszins door de opkomende punk/new wave golf opgenomen, al heeft de muziek daar natuurlijk weinig mee te maken.

Op deze plaat staan leuke nummers, maar ook genoeg die het niet hebben, of net niet hebben.
Verder waait het stilistisch nogal uiteen, al is de basis uiteindelijk wel poprock.
Het hitje Breaking Glass kent iedereen en is een klassiekertje.
Verder vind ik Tonight, So It Goes en Nutted By Reality nog hele aardige nummers.
De rest is niet onaardig, maar beklijft dan ook weer niet echt, behalve Music For Money en Little Hitler dan. Waarvan de laatste natuurlijk ook weer een grapje is.
Heart Of The City live rockt dan wel weer behoorlijk.
Toch een leuk jeugdsentiment-elpeetje.

avatar van Izzy Maurice
Wereldplaat, zijn beste en 1 van mijn favoriete album uit de late jaren 70. Een paar jaar geleden is dit album deluxe opnieuw uitgebracht, schaf deze klassieker (opnieuw) aan, je zult er geen spijt van krijgen. Van de bonus tracks tip ik de studio uitvoering van Heart of the city.

Ik geniet altijd liever van een orgineel top album van voor na achter dan een generieke best of, zoveel meer satisfaction. Pure pop for now people van ome Nick, de Jesus of cool !

avatar van ohmusica
Roept bij mij altijd wisselende ervaringen op, (van geniaal tot moet dat nou) ligt het aan de pub-rock, die ik soms wat melig vind? Consitentie? Aan Lowe, oveigens een prima muzikant. Of aan mijn eigen smaak of muziekbeleving? Al die vragen, maken het ook weer boeiend.

kuifenco
ohmusica schreef:

bedoel je pubrock als melig genre? of slaat je opmerking alleen op deze plaat van lowe?

avatar van ohmusica
kuifenco laat ik het zo zeggen, ik vind deze plaat niet echt representatief voor de goeie onvervalste pub-rock, Lowe maakt er een pastiche van.

kuifenco
zo gezegd, kan ik me daar goed in vinden. mooi woord trouwens, pastiche. lang niet gehoord/gelezen.

fijne muzikant, die nick lowe. ik heb hem tweemaal live meegemaakt. een relativerend soort flegma straalt hij uit als hij op het podium staat. dat meen ik ook te horen in zijn songs. hij heeft bovendien nogal wat britse muzikanten de weg gewezen. en niet de minsten. zijn vroegere albums zijn idd niet consistent goed. wel altijd een paar glimmende songs per plaat. mooi compact samengevat staan die op de verzamelaar 'basher'. de hier besproken plaat vond ik een ironische verademing tussen het punkgerag en de kunstrock.