Wild Beasts - Two Dancers (2009)

Label: Domino

1. The Fun Powder Plot (5:35)
  2. Hooting and Howling (4:35)
  3. All the King's Men (3:59)
  4. When I'm Sleepy... (2:09)
  5. We Still Got the Taste Dancing on Our Tongues (4:35)
  6. Two Dancers (4:06)
  7. Two Dancers II (2:37)
  8. This Is Our Lot (4:32)
  9. Underbelly (1:54)
  10. The Empty Nest (3:24)
avatar van Bart
Vandaag gelekt! Het vorige album - 'Limbo, Panto' - vond ik zeer de moeite waard, maar ik kan begrijpen dat sommigen de stem van de zanger vreselijk vinden. Ik vind de stem zeker niet irritant, maar ik houd dan ook bijvoorbeeld van de stem van Antony Hegarty.

De clips van de nieuwe single - 'Hooting and Howling' - stond al een tijdje op hun site: http://www.wild-beasts.co.uk/

Ik vond het weer mooi, daarom heb ik deze meteen maar binnengehaald!

avatar van Bart
Erg aangename plaat die ik zeker nog veel zal beluisteren. De single 'Hooting and Howling' vind ik erg mooi, maar de absolute topper op dit album is toch wel 'We Still Got the Taste Dancing on Our Tongues'.

Vooral de nummers die Hayden Thorpe (met de hoge stem) zijn goed. 'All The Kings Men' is bijvoorbeeld ingezongen door Tom Fleming (zwaardere stem); muzikaal vind ik dit nummer erg mooi, maar zijn stem is toch minder bijzonder.

avatar van Bart
Ik begin met 4*! Erg fijne en leuke plaat met als hoogtepunten nog steeds 'Hooting and Howling' en 'We Still Got the Taste Dancing on Our Tongues'.

Opvallend is, dat deze plaat na drie, vier luisterbeurten al heel erg vertrouwd klinkt. De melodieën zitten meteen in mijn hoofd. Dit heeft wel al risico, dat dit album misschien snel gaat vervelen, maar goed, dat is afwachten. Uiteindelijke - zo werkt het bij mij - luister je een album een paar weken erg intensief en blijven er een paar nummers over die je daarna nog regelmatig draait.

avatar van tumkie
na enige inspanning moet ik toch bekennen dat dit plaatje wel iets heeft.
Stemgeluid doet mij soms denken aan Antony.

Mooie trackreview op Pitchfork van 'All the King's Men':

Pitchfork: Track Reviews: Wild Beasts - "All The King's Men"

Dit album blijft mij overigens nog steeds erg boeien!

Staat momenteel op de luisterpaal! Ben net een minuut aan het luisteren, maar klinkt heel aardig tot nu toe!

avatar van sander.
Dit is goeed! De zang is wennen, inderdaad een beetje Antony achtig, maar het past wel bij de liedjes. Gewoon een goed album.

avatar van Bart
Erg mooie review van het hele album op Pitchfork!

Pitchfork: Album Reviews: Wild Beasts: Two Dancers

avatar van de_nis_
De enige overeenkomst met Antony Hegarty is de falset stem en het timbre, waarvan wild beasts (Hayden Thorpe) ook af en toe gebruik maakt.
Ik vind het echter niet in de buurt komen van Antony, lijkt mij meer op Grace Jones of Arethe Franklin oid.

Hooting and Howling is wel wonderschoon.

avatar van Justinx
Als we toch bezig zijn. Deze gozer vind ik als Kate Bush klinken, althans daar doet het me aan denken.

Goed.

Ik ga dit plaatje eens verder inspecteren.

avatar van cbokhove
Ik vind het een beetje David Byrne achtig.
Aardige CD.

avatar van KampF
Die stem.

Heerlijk!

avatar van gemaster
Ja die stem is zeker heerlijk. Beetje jammer dat de nummers niet zo goed zijn, want het geluid wat deze band produceert is soms hemels. Maar je moet natuurlijk wel goede liedjes schrijven om ook een écht goed album te maken.

avatar van Yamato
Heerlijk album, lekker toegankelijk maar blijft toch elke luisterbeurt weer verrassen. Een typische plaat die bij bijna elke gemoedstoestand wel werkt.

gemaster schreef:

Ik vind de nummers juist heel goed, zeker vergeleken met hun debuutcd

avatar van Kaaasgaaf
Maanden geleden raadde een vriend mij het album Two Dancers van de Britse band Wild Beasts aan. Het zou echt iets voor mij zijn, maar waarschijnlijk kende ik het al. Wel, ik had weleens van de band gehoord, maar je kan natuurlijk niet alles kennen. Ik beluisterde Two Dancers een keer en toen nog een keer en toen legde ik het weer weg. Het klonk niet als iets waar ik wat mee kon, ik werd er niet bepaald koud of warm van zogezegd. Bovendien was er nog genoeg andere muziek te beluisteren. Natuurlijk zou ik het album wel nog eens een kans geven, maar voorlopig even niet. Op dinsdagavond geef ik een filosofiecursus in Dordrecht en als ik dan met de trein terug naar Amsterdam door het donker heenreis luister ik graag muziek op mijn koptelefoon die ik nog niet zo goed ken. Zo was ik gisteren door mijn iPod aan het scrollen en kwam daarop weer die Wild Beasts tegen. Ik had er helemaal geen idee meer van hoe deze band nou ook alweer klonk, was dus eigenlijk wel erg nieuwsgierig. Daarom zette ik het op. En daarna nog een keer en toen nog een keer. Het is niet zo'n lang album en ik had een trein gepakt die een niet bepaald voor de hand liggende route reed, vandaar. Het vreemde is dat ik me helemaal niet kon herinneren deze muziek eerder gehoord te hebben, het klonkt aboluut nieuw in mijn oren. Al helemaal kon ik mij niet voorstellen dat deze muziek mij eerder zo weinig had gedaan, want nu werd ik juist meteen diep geraakt. Maar ja, zo werkt dat nou eenmaal soms met muziek, daar is geen pijl op te trekken. Ben nu helemaal verslaafd aan deze plaat, heb hem vanmorgen ook nog twee keer gedraaid en nu staat het weer voor een derde keer op. Wat is er dan zo goed aan? Wel, ten eerste de vocalen. Wild Beasts kent twee zangers, waarvan de ene klinkt als een kruising tussen Bryan Ferry en Antony Hegarty en de andere als de falsetto van Sparks met een vleugje Morrissey. Maar ook Grace Jones, Boy George, David Byrne, Kate Bush en Jeff Buckley zijn nooit ver weg. Het zijn stemmen die drenken in de melancholie, maar tegelijk juist iets heel erg sensueels hebben. De muziek is een soort indie-wave-disco-artrock die steeds nét niet dansbaar is, maar je wel het dwingende gevoel geeft dat je de deur uit zou moeten gaan. Wat ik meekrijg van de teksten is behoorlijk duister en agressief in alle bevreemdende associaties, zoals in de tegelijk opzwepende en beklemmende single Hooting & Howling: ''Carry me hooting and howling to the river to wash of my hands of the hot blood, the sweat and the sand. Any rivel who goes for our girls will be left thumb sucking in terror and bereft of all coffin bearers.'' Qua sfeer doet Two Dancers me ook vaak denken aan de platen die David Bowie eind jaren zeventig met Brian Eno in Berlijn maakte, in dat het enerzijds heel erg luchtig en poppy is en aan de andere kant haast verstikkend emotioneel geladen. Two Dancers van Wild Beasts is een van de meest atmosferische en indringende popplaten van het jaar en hoogst aan te bevelen voor nachtelijke treinritten of andere baarmoederlijke momenten.

Bron: http://kasblog.punt.nl/

avatar van sander.
Wow, Kaasgaaf, ik heb precies hetzelfde gehad! Ik luisterde het album, vond alleen het openingsnummer erg leuk, en pas enige tijd later zat ik in de trein en kwam het volledig tot zijn recht. Dit is echt een treinplaat!

avatar van Mctijn
Of een fietsplaat in mijn geval
Tijdens mijn dagelijkse woon-werkverkeer (2x 45min.) heb ik deze plaat eens onder handen genomen.
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ze doen me qua sfeer denken aan een andere goede plaat van dit jaar "The Phantom Band - Checkmate Savage" In tegenstelling tot die plaat, ontbreekt het in deze plaat - ondanks de naam - aan een beetje ruigheid.
Ik begin met 3*

avatar van nognooit
Goeie en vooral ook leuke recensie Kaaasgaaf.

Het is absoluut een prachtige plaat. Veel melancholische sfeer en ook iets "nét niet dansbaar"'s.
Een pluspunt is ook zeker de duo zang die een fijne afwisseling geven.

avatar van sander.
Wauw, zeker na hun optreden in Tivoli (Le Guess Who) is dit album flink aan het hechten. Het steekt allemaal heel ingenieus in elkaar, de liedjes zijn van een vrij zeldzaam niveau. Combinatie van de donkere brom en de trillende gilletjes werkt aanstekelijk, je zingt vrijwel elk liedje mee. Boeiende teksten die niet zomaar over iets gaan, en daarnaast is het ook nog eens één geheel. Kan er niet anders van maken: dit is misschien wel de beste van 2009!

avatar van Rayaccos
Verassend goed album dat ik ontdek op de valreep in 2009. Melodieus, modern en eigenzinnig, dat bevalt me wel. Hier maak in zeker een plaatsje voor vrij in mijn toplijstje dit jaar!

avatar van Norbert
Dit is me iets te ingetogen voor mijn smaak. Weinig elementen die me echt kunnen raken. Ik kan niet ontkennen dat het goede muzikanten zijn, maar daarmee kom je er nog niet.

Als dit pop / Rock is, dan is Gerard Joling Metal.

avatar van Ward
Welk genre zou jij hier dan bij neerzetten? Ik vind dit nog wel de beste optie.

Ik zou Rock weg laten.

avatar van de_nis_
Pop-muziek is een afkorting van 'populaire muziek'

Ik vind dit niet echt 'populaire muziek'

Heb je ook wel weer een punt.

avatar van Mjuman
Muziek van een band met een zanger/gitarist die met twee soorten stemmen kan zingen en die luistertijd (en - beurten) nodig heeft om tot zijn recht te komen - zou dat een suggestie zijn?

avatar van Chronos85
Ik kom op Lastfm het nummer Boom tegen. Het staat volgens mij op geen regulier album maar het is ook zeker niet onaardig!