Wisp - The Shimmering Hour (2009)

Electronic
Label: Rephlex

1. Teddy Oggie (3:20)
  2. Picatrix (5:31)
  3. Keeper of the Hills (6:00)
  4. Flat Rock (3:47)
  5. Seaway Trail (5:38)
  6. Hexenringe (6:29)
  7. Cultus Klatawa (6:32)
  8. Katabatic (3:25)
  9. Summoner's Hollow (7:01)
  10. World Rim Walker (4:58)
  11. The Shaper (3:22)
  12. Hide Behind (5:02)
  13. The Fire Above (6:34)
  14. Winter of Flight (4:52)
tuktak
erg lekkere plaat toch deze van wisp. origineel niet echt, maar toch een zeer aangename zomerplaat. als hier een sublabel voor nodig was dan zou die rephlex light heten.

Goede plaat inderdaad, erg solide. Geen negatieve uitschieters, enkel mooie beats en fijne melodieën. Deze gaat nog vaak gedraaid worden (met name in de auto ).

Mooi om te zien dat er nog wat kwaliteitselectronica uit de Rephlex koker komt. Ik had de hoop al bijna opgegeven voor dat label.

Misschien wel de beste Wisp release tot op heden dit. Alleen toch erg jammer dat hij het geweldige nummer 43539N 7912W 4309417 79017 dat op zijn MySpace staat er niet bijop heeft gezet. Maar hoe dan ook, toch een dikke 4* voor deze.

avatar van bas
bas
Wisp was altijd een interessante artiest om in de gaten te houden, en vooral NRTHNDR was een lekker album, wat een beetje arcade muziek achtig klonk. Ik heb ook nog honour beats hier liggen waar de nadruk op het iets stevigere ligt. Maar beide laten duidelijk de potentie van Wisp zien, hoe creatief hij wel niet is. Die melodieen en beats schudt hij kennelijk zo uit z'n mouw. The Shimmering Hour klinkt daarbovenop een stukje volwassener, met delen ingetogen en delen er lekker tegenaan, goeie beats en prachtige melodieen (een woordcombinatie die ik in mijn zinnen vaak tegenkom!). Zeker een aanrader en een enorme opsteker voor Rephlex. Na ROB heb ik er weinig meer gehoord.

Nou waar blijft Konklaver

avatar van Bardt1980
Op het eerste gehoor een lekkere gevarieerde plaat. Ik laat nog eerst even een paar luisterbeurten voorbij gaan voordat ik een oordeel geef.

Het Artwork valt me trouwens wel gruwelijk tegen, ik dacht even dat ik met een soort van slechte Ierse gotische volksmuziek te maken had.

Wordt vervolgd...

avatar van John Doe
Lekker entertainend album. De muziek vloeit mooi gevarieerd met veel afwisseling tussen climaxen met trippende beats op allerlei effecten en beatloze stukken. Alleen de geluiden zelf vind ik niet zo interessant, maar het is wel een vrolijk, speels album wat goed in elkaar zit. Beetje vergelijkbaar met The Flashbulb en Mu-Ziq.

Coffee
ik krijg bij dit album toch een soort van vintage computer gaming feeling.

avatar van bas
bas
Coffee schreef:
ik krijg bij dit album toch een soort van vintage computer gaming feeling.

ja gaaf hé

avatar van Visnet
Seaway Trail, wat een prachtig nummer! Viel me vanmiddag eindelijk op, ga deze van de week maar weer even aan de tand voelen, want de eerste ervaringen waren vrij mat. Vandaar 3.5* die hopelijk omhoog gaan!

avatar van brooklyn
Echt mijn ding dit. Wisp staat trouwens in februari in de Kikker (beste geluid iig van Utrecht).

partyflock agenda: Klubkikker: 030303 · 13 februari 2010

Coffee
Kent iemand nog iets vergelijkbaars? Die die zelfde vintage atari gaming feeling overbrengt. ^^

avatar van Bardt1980
Hmm Atari weet ik zo niet. Maar voor vintage gameboy samples moet je bij DJ Scotch Egg zijn.

Coffee
Thanks, ik ken DJ Scotch Egg van naam. Ik zal eens wat researchen.

Coffee
DJ Scotch Egg is echt niet te vergelijken met Wisp imo. Toch bedankt.

avatar van John Doe
ik zie dat je op nog niets van Aphex Twin hebt gestemd, toch wel een hoofdinspirator voor de muziek van Wisp denk ik, vooral iets als 'Richard D. James Album' en releases onder de namen Caustic Window en AFX. Dit album van Wisp is ook op zijn label uitgebracht (Rephlex).
hier heb je het atari gevoel in optima forma gebracht door Aphex: 'Power Pill'

Coffee schreef:
DJ Scotch Egg is echt niet te vergelijken met Wisp imo. Toch bedankt.

Nee dat klopt, maar het was zo snel de eerste die ik kon bedenken die werkt met videogame samples.

John Doe schreef:

...en laten we vooral The Tuss niet vergeten

avatar van John Doe
klopt, hoewel ik de AFX releases doorgaans meer waardeer. Deze is trouwens in de trand van 'Power Pill', maar vind ik mooier. Een brilliant 'cheesy' euforisch nummer.

Coffee
The Tuss is Richard D. James Album niet. Ik heb aardig wat van Aphex Twin / AFX. Dankje nog voor het youtube linkje.

avatar van orbit
Geweldige plaat is dit! Heeft zeker veel weg van Aphex Twin en ook Autechre in hun eerdere jaren, maar toch een onmiskenbare eigen handtekening. Veel afwisseling en vervlechten van idm elementen met wat meer dance elementen, zonder dat het popi wordt ergens. Vooral het derde nummer vind ik geweldig, maar het niveau is eigenlijk over de gehele linie erg hoog. Prima ontdekking dit.