Frank Zappa - Them or Us (1984)

Label: Barking Pumpkin

1. The Closer You Are (3:00)
  2. In France (3:32)
  3. Ya Hozna (6:26)
  4. Sharleena (4:35)
  5. Sinister Footwear II (8:39)
  6. Truck Driver Divorce (9:05)
  7. Stevie's Spanking (5:23)
  8. Baby, Take Your Teeth Out (1:54)
  9. Marque-Son's Chicken (7:35)
  10. Planet of My Dreams (1:40)
  11. Be in My Video (3:40)
  12. Them Or Us (5:08)
  13. Frogs with Dirth Little Lips (2:46)
  14. Whippin's Post (7:34)
avatar van Reinbo
Vind dit toch een wat mindere Zappa. Erg jaren 80 en alles hangt een beetje als los zand aan elkaar. In France (met Johnny Guitar Watson), Sinister Footwear 2, Be in my Video en Whippin's Post zijn mijn favoriete tracks. Hoewel Frogs ook erg geestig is.

avatar van platedraaier
Dit is ook een soort tussendoortje. Wel veel leuke nummers, maar niet echt klassiekers. Hoewel Down in France met Johnny Guitar Watson wel erg grapppig is.
Verder meer grappige nummers maar niet echt muzikaal hoogstaand.

avatar van kaztor
Lekker album, veel soloos!

5 dus!

avatar van Tribal Gathering
Ik ken lang niet alles van de goede man, maar dit vond ik vroeger toch wel een erg leuk album. Veel solo's, een aantal leuke kleine liedjes, het gestoorde Ya Hozna en de lekkere afsluiter Whippin' Post.

Het is echter al zo'n tien jaar geleden dat ik hem nog op een cassettebandje had en sindsdien heb ik hem niet meer beluisterd. Wellicht is dit er eentje die maar beter een mooie herinnering moet blijven.

xie niet helemaal waarom

draaien, na 10 jaar is het nog steeds dik ok, na 12 mischien ook nog wel

avatar van Reinbo
Hoe heb ik dit ooit een mindere Zappa kunnen noemen. staan erg veel fijne nummers op. Ik gaf toch 4,5* Wellicht zegt dat dan weer wat over deze grootmeester.

avatar van kaztor
Dit album wordt verweten een beetje richtingloos te zijn, maar dit allegaartje smaakt me perfect! Niks mis mee.

LocoHermano
Ik begin afschuwelijk in herhaling te vallen, maar net als bij Chunga's Revenge, Weasels en Drowning Witch vind ik het stuurloze juist zo prettig. Waarom ook dit werkje door de muziekpolitie als een Zappa tussendoortje (Zappa Weeny Sandwich??) wordt beschouwd, is mij een raadsel.

avatar van kaztor
Ach, als mensen ergens geen grip op kunnen krijgen wordt het doorgaans snel afgeserveerd. De weg van de minste weerstand, zullen we maar zeggen.

LocoHermano schreef:

Moet hier op terugkomen. Vind dit in het Zappa-klassement een behoorlijke zwakke broeder.

Maartenn (crew)
Them Or Us. Misschien inderdaad niet het meest conceptuele Zappa album, maar des al niet te min een zeer behoorlijke plaat waar nummers op staan die met name live hele geweldig zijn. Natuurlijk een ander groot pluspunt aan dit album is de inbreng van Bobby Martin die met zijn fantastische vocalen 'Stevie's Spanking' en'Whippin's Post' tot een waar hoogtepunt maakt.

Ik verhoog mijn stem naar een 4.5*

avatar van kaztor
De solo's zijn ronduit een genot om naar te luisteren, en voor gitaar-afficionados is dit smullen geblazen. Het sterkste punt aan dit album is de coherentie tussen de vocale en instrumentale stukken.

Maartenn schreef:

Whippin Post is 1 van de betere hier, maar ik vind de uitvoering van SS uitermate slap. Mijn favoriet is In France.

Maartenn (crew)
Ik doelde in dit geval op de geweldige vocalen van Bobby Martin

Maar voor een goede versie van SS verwijs ik je door naar YCDTOSA Vol 4 Disc 2. Beste versie mij bekend!

Kingsnake
Ik moest toch een beejte schrikken toen ik zag dat Whippin Post hierop stond.
En het klinkt ook nergens naar (zang is in orde, maar Greg is toch Greg, en niemand kan hem evenaren), vervelende jaren 80 productie en veel te veel zouteloze keyboards.

De rest van de plaat is daarentegen, wel degelijk te doen, al deel ik Zappa's voorliefde voor 50ies doowop etc. niet en had de eerste track er ook af gemogen.

YA Hozna en Stevie's Spanking zijn wel heel erg vet.

Toch krijgt ook deze een gemddeld cijfer want ik wordt helemaal horendol van die gekke stemmetjes.

Maartenn (crew)
Dat meen je niet!!! Bobby Martin beste vocalist die Zappa ooit gehad heeft! Het gezang van de Allman Brothers verbleekt volkomen bij de vocalen van Martin. Daarnaast is het arrangement van Zappa is vrijwel iedere versie uitgebreider en beter (http://www.youtube.com/watch?v=abD17IHjO20)!!

erwku
Dit vind ik echt veruit de slechtste plaat van Zappa. Wat een jaren tachtig rommel. Satire of niet, het is niet om aan te horen. Zappa zou eens zijn mond moeten houden en de muziek voor zich zou laten spreken, dan was het misschien nog wel wat,

Maartenn (crew)
Iedereen weet dat Zappa zelf niet de beste vocalist is, en veel liever anderen de zangpartij aan anderen toe bedeelt (als een Bobby Martin).

Jaren 80 rommel ben ik het niet mee eens. De eerste song is bijvoorbeeld al een Dood Wop nummer met een typisch jaren '50 sausje. Niet mijn favoriet trouwens. Ik heb meer het 'jaren '80 rommel idee' bij Broadway The Hardway.

erwku schreef:

Of valt hij dan door de mand?

Wat een onzin. Zappa weet best dat hij geen vocalist is, maar doet er juist goed aan om sommige boodschappen met z'n sneer aan de man te brengen. Voor mij werkt het in ieder geval uitstekend.

avatar van sluiswachter
Hm, ik hoop maar dat dit inderdaad een van pappa zappa's mindere platen is, want anders wordt het helemaal niks tussen mij en deze dooie muzikant. Geen overtuigende humor, geen overtuigende liedjes, geen overtuigend experiment, nietszeggende kabbelende prut zou je het kunnen noemen. Kan iemand hier me wat experimentelers aanraden?

sluiswachter schreef:

Van de circa 50 Z-albums die ik bezit (en dus ken) is dit voor mij persoonlijk de hekkensluiter, dus laat je niet afschrikken. Probeer Hot Rats, Imaginary Diseases, Burnt Weeny Sandwich of 1 van de oude Mothers of Invention-albums. Lichtjaren beter dan deze.

avatar van sluiswachter
Bedankt voor de tips. Ik ga volgende maand eens op zoek (nu even geen geld).

[edit: toch maar vast hot rats en woiiftm besteld]

erwku schreef:

Of valt hij dan door de mand?

playground psychotics maar eens draaien

dit is een gemiddelde zappa plaat

enkele regelrechte toppers en enkele zwakke tot matige nummers

sluiswachter schreef:
nietszeggende kabbelende prut zou je het kunnen noemen.

Weet je zeker dat je bij de goede plaat bent?

Ik zou eerder een ander slag artiesten zo benoemen (ik noem geen namen; dan moet ik me weer verantwoorden en dat vind ik zonde van de tijd).

kaztor schreef:

Weet je zeker dat je bij de goede plaat bent?

Ik ken ook wel artiesten die je als zodanig kunt benoemen, maar zappa-fans geven altijd zo hoog op van hun idool en daarom had ik nogal hoge verwachtingen toen ik deze plaat tegenkwam (bij nota bene de plaatselijke freerecordshop), zappa zou humor hebben en zou experimenteel zijn en zijn tijd ver vooruit geweest. En dat valt op deze plaat allemaal vies tegen, de elementen zitten er wel in, maar ze overtuigen niet. Daar komt bij dat ik wel probeer om wat extremen op te zoeken in mijn muziekkeuze, dus ik ben niet meer zo snel ergens helemaal ondersteboven van. Dus in mijn oren kabbelt deze plaat maar wat rustig door zonder dat hij mij doet opveren. Maar goed, als de bestellingen binnenkomen weet ik of dat alleen aan deze plaat ligt of dat zappa gewoon niks is voor mij. Overigens heb ik verder helemaal niks tegen die-hard zappa-fans.

kortom, probeer nog een plaatje of 5 van de beste man en kom er dan op terug

avatar van kaztor
Zou ik ook zeggen. Dit is dan ook niet de meest voor-de-hand-liggende starter. Er zit dan ook geen concept achter en dat is bij de meeste Zappa-albums wel het geval; Daar heeft de man een groot deel van z'n reputatie aan te danken. Deze plaat is voor de meer ingewijden met van alles wat en een groot aantal indrukwekkende gitaarsolo's.

avatar van ricardo
Dit schijnt ook best een essentieel album van Zappa te zijn, kan ik het beste nu deze nemen of Ship Arriving To Late of Meets The Mothers Of Prevention, of de voorganger of die na deze komt? Ik heb niet veel albums van deze tijd, alleen maar You Are What You Is, London Symphonie Orchestra, en Thing Fish. Is deze nou de beste keuze tussen You Are What You Is en Jazz From Hell in, of is er nog een betere keuze dan deze?