Frank Zappa - Them or Us (1984)

Label: Barking Pumpkin

1. The Closer You Are (3:00)
  2. In France (3:32)
  3. Ya Hozna (6:26)
  4. Sharleena (4:35)
  5. Sinister Footwear II (8:39)
  6. Truck Driver Divorce (9:05)
  7. Stevie's Spanking (5:23)
  8. Baby, Take Your Teeth Out (1:54)
  9. Marque-Son's Chicken (7:35)
  10. Planet of My Dreams (1:40)
  11. Be in My Video (3:40)
  12. Them Or Us (5:08)
  13. Frogs with Dirth Little Lips (2:46)
  14. Whippin's Post (7:34)
ricardo schreef:
Dit schijnt ook best een essentieel album van Zappa te zijn, kan ik het beste nu deze nemen of Ship Arriving To Late

Dit essentieel?

Beiden zijn geen hoogvliegers, maar als ik moet kiezen, kies ik Ship... Alleen al voor de hoes.

uehm idd, zwak album van de man

naja zwak, hij kan veel beter iig

avatar van ricardo
Drowning Whitch en Valley Girl van Ship Arriving To Late heb ik al op 1 van de YCDTOSA delen staan, en dat schijnen de beste 2 nummers van dat album te zijn, verder staan daar ook geen schokkende dingen op volgens mij. En voor alleen de hoes ga ik geen album kopen. Ik heb buiten deze site om een paar kennisen die laaiend enthousiast over dit album zijn, maar omdat Zappa zoveel gemaakt heeft, ben ik gewoon benieuwd naar wat zijn beste album uit deze periode zou zijn. En dan die ik nog niet gehoord heb.

ricardo schreef:
Drowning Whitch en Valley Girl van Ship Arriving To Late heb ik al op 1 van de YCDTOSA delen staan, en dat schijnen de beste 2 nummers van dat album te zijn.

Vergeet het idiote doch geniale Teen-Age Prostitute niet

Joy schreef:
uehm idd, zwak album van de man

naja zwak, hij kan veel beter iig
Eigenlijk heb ik al albums genoeg van Zappa in huis nu zeker?

Joy
je kan never genoeg albums van zappa in huis hebben

maar deze zou niet in mijn top 15 komen van zappa platen

avatar van ricardo
Wat is jouw Zappa top 15 dan Joy?

Op 1 YCDTOSA vol 2, dat weet ik bij jou, en op 2 Roxy?

avatar van ricardo
Deze plaat ben ik nu aan het draaien, maar snap niet dat sommigen dit een mindere Zappa vinden. Ik vind hem erg genietbaar, en nu al beter dan b.v Joe's Garage Acts 1 2 3.

avatar van ricardo
Het valt mij op dat jij zowat alle Zappa albums een 5* geeft, net of ze allemaal even goed zijn. Thing Fish geef jij echter een 0.5*. Ik vind die contrast zo enorm groot, want zoveel minder is Thing Fish niet t.o.v dit album dat deze de volle buit haalt t.o.v 0.5* voor TF. Ik vind dat nogal zwart/wit overkomen, of Zappa doet het helemaal goed of het is nix in jouw ogen dus. Het is ook niet verboden om een Zappa plaat iets ertussenin te geven als b.v een 2* of een 3* hoor.

Father McKenzie
Véél invloed van fifties doowop muziek, en maffe gitaarsoli. Zelfs af en toe een nummer dat zowaar een single zou kunnen zijn, of zelfs geweest is? Ik heb het dan over Be In My Video, Bart Peeters gebruikte het als herkenningstune voor zijn popkwis op één van enkele jaren terug "Nonkel Pop".
Best een interessant album met een afwisseling van toegankelijke songs en wat stukken waar je wat langer moet op kauwen, zoal afsluiter Whippin' Post of Sinister Footwear II, maar die vallen na herhaaldelijke luisterbeurten toch weer in mijn smaak.
Leuke plaat, al heeft hij er nog betere.

avatar van Pink
Wat mij betreft had Zappa het materiaal van de beginjaren 80 beter op 2 zeer goede platen kunnen samenballen. Nu zijn het een aantal, voor zijn doen, mindere albums geworden.

Jop
Aparte plaat en ik weet nog niet zo goed wat ik hiervan denken moet, dus voorlopig geen beoordeling en nog maar eens in de spelert.

ricardo schreef:

Ik zou (bijna) geen enkel Zappa-album kunnen verzinnen die minder dan een 5 verdient. (Bijna) elk Zappa-album behaalt een niveau dat onmiskenbare genialiteit met zich meedraagt. Zelfs het alom verguisde Francesco Zappa vind ik in z'n soort een geslaagde onderneming.

En Thing-Fish is en blijft een rukplaat; Dé misstap van Frank Zappa!

avatar van ricardo
Veel Zappa werk verdiend inderdaad een 5*, maar om nu zowat het gehele genre een 5* te geven gaat mij toch echt veel te ver. De man was geniaal op vele fronten, maar het moet ook weer niet overdreven worden. Live werk vind ik zeker in veel gevallen een 5* waard. Thing Fish vind ik toch echt minder slecht dan jouw contrast tussen een 0.5* en een 5* t.o.v ander Zappa werk. Zo zwart/wit zou ik het zeker niet willen zien. Ik vind b.v Thing Fish nog een heel stuk beter dan de beginperiode van Zappa samen met The Mothers.

Nee echt waar, ik begrijp niet dat jij zowat het hele oevre een 5* geeft, op een paar uitzonderingen na dan, en Thing Fish van jouw held Zappa het tegenovergestelde geeft. Dat kun je net zo min serieus nemen dan Zappa met sommig werk vind ik.

avatar van VanDeGriend
Off topic taaldiscussie verwijderd

ricardo schreef:

Stink-Fish neem ik op alle fronten niet serieus en je vergelijking met het vroege Mothers-werk nog minder.

ricardo schreef:

Nu weet ik ook wel dat muziek 'iets subjectiefs' is, etcetera, blablabla, maar Thing Fish beter dan het oude Mothers werk? Pertinente onzin, punt. En nee, er is geen ruimte voor discussie. Welterusten.

avatar van ricardo
Geen ruimte voor discussie, en dat op een discussiesite.

Thing Fish bevalt mij inderdaad beter dan Freak Out, Were Only In It For The Money, Absolutly Free, Weasels Ripped My Flesh en Lumpy Gravy. Misschien komt het ook omdat ik die albums niet muzikaal vind klinken. De bovengenoemde albums kunnen mij niet bekoren, ook na 10 luisterbeurten niet.

Nee geef mij dan maar Thing-Fish, luistert gewoon lekkerder weg.

avatar van kaztor
Ik ben nog steeds niets wijzer.

Vooral Weasels is voor mij het summum van muziek en al haar mogelijkheden in haar puurste vorm.

Maar dit is Them Or Us en een gitaar-tastische plaat!

avatar van Edwynn
Voor mij als metalliefhebber en de Steve Vai link was Them Or Us voor mij direct liefde op het eerste gezicht. Het zijn inderdaad de waanzinnige gitaarduels die je voortdurend met de haren erbij slepen. Maar zoals elk Zappaalbum is hier zoveel meer te beleven. Het hilarische In France of het achterstevoren gezongen Ya Hozna zijn onversneden stukken Zappa humor.
Maar de klapstukken zijn voor mij Sinister Footwear II, Truck Drive Divorce en het afsluitende Whipping Post. Het is heerlijk zwelgen in het muzikale geweld op die tracks.

Joy
Freak Out, Were Only In It For The Money, Absolutly Free, niet mijn ding maar muzikaal alledrie baanbrekend en ongekend

Weasels Ripped My Flesh vind ik dik ok

thing fish beter vindendan die 4?

tis een mening maar wel een heel afwijkende en ik ben benieuwd naar je argumenten

Jop
Nog eens beluisterd en ik geef het toch een ruime voldoende. Zappa is toch wel een vakman, al heeft ie betere gemaakt.

avatar van ricardo
Wanneer ik thuiskom van een dag hard werken wil ik graag lekker relaxt en ontspannen kunnen genieten van een muziekje.

Gewoon iets wat lekker wegluistert, en dat is bij mij bijna altijd zo.

Ik vind de de eerste 3, Weasels en Lumpy gewoon geen bal aan. Het zal best erg goed en baanbrekend zijn geweest toen, maar ik heb er gewoon zo goed als nooit zin in om naar die platen te luisteren. Ook Thing Fish draai ik echt bijna nooit, gewoon omdat er Zappa werk is wat ik liever afspeel. Ook Playground Psychotics en Mistery Disk draai ik echt nooit. Van de 50 Zappa cd's die ik heb zijn er wel 10 die ik echt nooit beluister, en zouden eigenlijk wel de verkoop in kunnen.

En of die albums nou goed, baanbrekend of wat dan ook zijn geweest, kan mij nix schelen. Ik beluister ze bijna nooit, en mijn argument is gewoon omdat het niet lekker relaxt wegluistert. Op den duur erger ik mij zelfs aan dat soort platen.

Dit album vind ik wel echt een toppertje, en luistert erg lekker weg met mooie toegangkelijke nummers. Niet te moeilijk en geen gezeur, nee gewoon lekker een muziekje van Zappa luisteren.

avatar van kaztor
In mijn optiek beluistert men Zappa voor de uitdaging, maar dat is dan mijn mening...

Bij relaxen gaan voor mij de gitaar-albums er het beste in.

avatar van ricardo
Dat is ook zo, Zappa is er zeker voor de uitdaging en voor de fijnproefer die zich iets meer met muziek bezig houd dan een gemiddeld iemand. Alleen de eerste albums willen mij echt niet smaken, ook na 10 luisterbeurten nog niet sorry.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
ricardo schreef:

Op zich kan ik dat juist wel weer begrijpen.

Als je namelijk het oude werk (laten we zeggen tot en met We're Only in it) vergelijkt met een plaat als deze, dan hoor je toch wel een enorm verschil in muziek/teksten en wat al niet meer.

Het kan gewoon zijn dat dit werk je beter ligt dan het oude en daar kan ik me opzich ook wel in vinden. Persoonlijk vind ik de Flo en Eddie periode maar ruk. Een album als Just... L.A. kan ik niet goed beluisteren.

avatar van ricardo
Just LA vind ik dan weer wel een leuk album, vooral door het nummer Billy The Mountain.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)

Op jou valt gewoon geen peil te trekken

avatar van ricardo
Op Zappa ook niet, en soort zoekt nou eenmaal soort.