The Mothers - Over-Nite Sensation (1973)

Label: DiscReet

1. Camarillo Brillo (3:59)
  2. I'm the Slime (3:34)
  3. Dirty Love (2:58)
  4. Fifty-Fifty (6:10)
  5. Zombie Woof (5:11)
  6. Dinah-Moe Humm (6:03)
  7. Montana (6:37)
avatar van Reinbo
Geweldige Zappa. Enkel top nummers. Het achtergrondrefrein van Montana wordt gezongen door o.a. Tina Turner die drie dagen heeft moeten oefenen om de akoorden goed te krijgen.

Staat samen met Apostrophie op cd. Absolute must have!

dus tina zingt:

jippie-aai-jo-aaijee?

avatar van Reinbo
Nope, het hoge snelle refrein in het midden.

I'm pluckin' the ol'

Dennil Floss

Even if you think it is a little silly, folks

I don't care if you think it's silly, folks

I don't care if you think it's silly, folks

just kiddin'

avatar van c-moon
Heb ém dan ook

Heerlijke zappa gekte en genialiteit weeral! hoera!

avatar van Reinbo
Hier nog wat geweldige concertclips

Camarillo Brillo

I am the Slime

Montana

avatar van platedraaier
Dit is zeker 1 van de betere platen van Zappa. Op de live cd`s komen de meeste nummers veelvuldig terug en hoor je ze groeien.
Tijdloos.

avatar van OldRottenhat
Geweldige gitaarmuziek! En die donkere stem van Zappa doet mij altijd wel goed. En nummers als Montana en Zomby Woof zijn natuurlijk geniaal. 1 van zijn betere albums vind ik dit.

Joy
eej, apastrophe/overnite sensation draai ik nu de hele week en ik vind hem wederom weer te gek

sommige muziek valt in je hoofd ineens op zijn plaats, en dat heb ik nu met deze cd, hoewel ik um al 15 jaar ken

(ik vind gitaarmuziek geen treffende omschrijving eerlijk gezegd, het is zoveel meer)

Ik heb hem net gekocht en draai hem nu. Geweldig album.

avatar van Twilight
Fantastische plaat met geweldige nummers. Ik vind 50-50 eigenlijk het best, door al die mooie solo's. Maar de rest is natuurlijk ook erg leuk, zoals Zombie Woof en Montana.

avatar van oruiz
dirty love blijft lekker

avatar van kaztor
Nounou, torenhoge waardering voor wat ik naar Zappa-maatstaven eigenlijk maar een vrij doorsnee album vind.
Het moet het een beetje hebben van de novelty-nummertjes en ik hou meer van het instrumentale werk en live humor.

avatar van platedraaier
Nou, als je goed kijkt, zie je dat de Zappa-bands alle nummers van deze plaat bijna altijd live zijn blijven spelen.
En er zit zeker humor in. (Dirty Love, Zomby Woof, Dinah mo Hum)
De meeste nummers zijn vooral live zeer goed uit de verf gekomen, dus zo gek is de hoge waardering niet.

avatar van kaztor
De live-versies zijn allemaal inderdaad stuk voor stuk beter, maar uitgaande van de waardering wordt dit als de beste cd beschouwd, wat ik toch wel vreemd vind.
Ik bedoel, er zijn duidelijk wel betere Zappa-albums...

noem eens wat?

studio dan he

Sheik Yerbouty

avatar van kaztor
Sheik Yerbouti is half studio/half live. Qua studio vind ik er een hoop beter, zoals Hot Rats, One Size Fits All (is bijna geheel 'studio'), Apostrophe, Waka/Jawaka, Grand Wazoo, You Are What You Is en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Maar vergis je niet, dit is nog steeds veel beter dan 'het gros' buiten Zappa om. Er is Zappa en er is andere muziek, en Zappa krijgt van mij steevast een 5. Alleen Thing-Fish vind ik een duidelijke uitschieter naar beneden.

Joy
voeg daar psychotic playground ook maar aan toe
pers beluister ik liever het livewerk, gewoon, vanwege de sfeer

en als het studio is en heer zappa er livepubliek onder gemixed heeft vind ik dat ook prima

er zijn baaj de weej maar enkele platen die puur live zijn,en zodanig geperst, 1 ervan is roxy (en ook daar twijfel ik aan)

verder kan ik me wel vinden in het rijtje van kaztor, voeg ik civilization phase III graag aan toe, prachtplaat

en dan nu ff een kwisje:

het riedeltje/deuntje van Amnerica vind je ergens redelijk verborgen terug op een voorgaande plaat van zappa

tipje sluier:

slechte zappa plaat

tipje sluier:

slechte zappa plaat

M.i. kan dat alleen Thing-Fish zijn.
De rest is dus ab-so-luut niet slecht!

Btw Roxy heeft 1 studio-overdub in Cheepnis.

avatar van Reinbo
Er is nu op Clasic Albums DVD een goede docu over dit geweldige album uit (samen met Apostrophe) . Met de live versie van Montana van het Roxy '73 concert.

avatar van jellorum
geniale muziek alweer
gosh wat ben ik toch blij dat ik deze man en zijn muziek leren kennen heb
camarillo brillo is een van de/het beste pop-nummer aller tijden
live was de man nog beter dan op plaat
enjoy

EVANSHEWSON
YEP !!!

4 stars baby!

****

Joy
ook deze plaat komt bij mij om de zoveel tijd weer helemaal terug en da draai ik um in een paar weken helemaal grijs

zappa blijft onuitputtelijk

voor de liefhebbers die zappa qua persoon wat meer willen kennen (en de amerikaanse sukkeligheid )

heerlijk om naar te kijken:)

EVANSHEWSON
Joy schreef:
voor de liefhebbers die zappa qua persoon wat meer willen kennen

Beter leren kennen ???

Ik dacht dat de goede man dood en begraven was...

avatar van waxs
Eerste album van Zappa waar ik me in verdiep. Ik ben aangenaam verrast door het prachtige gitaarspel maar niet echt onder de indruk van de vocalen. Ik zal de CD nog een paar keer goed luisteren voordat ik een stem uitbreng.

Joy
laat ik net de gitarapartijen op dez plaat niet hele bijzonder vinden, zappa was als gitarist nog in de kinderschoenen en veel gitaarwerk is gewoon gepiel, niet erg want het komt de sfeer wel ten goede

de voaclen vind ik dan wel weer geslaagd

u ziet, voor de zappafiel is er in elk album wel wat anders te vinden

Joy
ongelooflijk dat ik dit heb egschreven hierboven wat een gelul

ik heb zojuist de dvd over-nite sensation/apostrophe bekeken

super!

erg leuk,en met nieuw materiaal

zappas muziek ontleden is gewoon tercht komen in een sprookje waarin enorm veel valt te ontdekken dat je met je blote oor niet eens kan horen, en toch zit het erin

wax, niet onder de indruk van de vocalen?

bekijk de dvd en je ontdekt zoveel meer

Nicci
Joy schreef:

ben ik niet met je eens. Zappa speelt op dit moment al een tijdje gitaar. hij heeft zijn onnavolgbare stijl van improviseren al redelijk onder de knie . . . .

Joy
leg dit naast shut up en play yer guitar, of ycdtosa vol 2, en je ziet de enorm grote ontwikkeling tot werkelijke gitarist

maar, de solo gitaarpartijen in bijv stinkfoot, dat liegt er niet om en is idd een basis voor later spetterend werk:)