Frank Zappa & The Mothers of Invention - One Size Fits All (1975)

Rock / Avant-Garde
Label: DiscReet

1. Inca Roads (8:44)
  2. Can't Afford No Shoes (2:38)
  3. Sofa No. 1 (2:39)
  4. Po-Jama People (7:43)
  5. Florentine Pogen (5:27)
  6. Evelyn, a Modified Dog (1:04)
  7. San Ber'dino (5:57)

met Johnny Guitar Watson

8. Andy (6:03)

met Johnny Guitar Watson

9. Sofa No. 2 (2:47)
avatar van willemmusic
Antonio schreef:
...alles op een sterk dieet van enkel zwarte koffie en bergen sigaretten
En een burger er soms tussendoor...

Om het helemaal af te maken geef ik hier deze tekst van onze nationale vertaalbarden Robert-Jan Henkes en Eric Bindervoet:

Evelien, een gemanipuleerde hond
Betrachte de sidderende rand van een speciaal onderleggertje
Dat over de piano gedrapeerd was
Met de nodige verbazing

In de verduisterde kamer
Waar stoelen ontevreedden
En de vreselijke gordijnen de regen dempten
Kon ze haar ogen nauwelijks geloven

Een curieuze ademtocht, een knoflookzucht
Die klonk als een snurk
Ergens in de buurt van de Steinway of zelfs daaruit vandaan
Had de rand van het onderleggertje doen opwaaien
En trillen in het donker

Evelien, een hond, bepeinsde,
Na nog een manipulatie ondergaan te hebben,
De betekenis van kleinemensengedrag
In panchromatische resonantie
Met ingedrukt pedaal
En op andere uiterst ambiënte terreinen....

Waf, zei ze

Voorwaar een hele prestatie, waarvoor dank en hulde!

avatar van Pink
Even wennen nog aan de studio versies van de nummers, de meeste ken ik al in verschillende live uitvoeringen. Voorlopig zit deze plaat, wat mij betreft, toch weer tegen het briljante aan!

avatar van vigil
1 van de betere Zappa albums die ik ken, maar daar moet ik gelijk bij melden dat ik nog lang niet alles ken en dat er ook nog een aantal Zappa's op "stapel" liggen om iets beter ontdekt te worden om mijn uiteindelijke cijfer te geven.

avatar van freakey
Meesterlijke, geniale plaat. Probeer hier maar eens 2 favoriete nummers aan te duiden... niet te doen....

avatar van ricardo
1 lukt zowiezo, namelijk Inca Roads, verreweg het beste nummer van dit album.

Maartenn (crew)
Misschien zelfs wel het beste nummer van de snor zijn hele euvre, zo denk ik af en toe. Als je bijvoorbeeld luistert naar de rete strakke versie van The Helsinki Concert, dan geniet ik van Zappa op zijn best!

avatar van ricardo
En van Zappa met de vroege moeders is dit samen met The Grand Wazoo natuurlijk veruit het beste album. Over-Nite Sensation maar even buiten beschouwing latend, want die staat toch echt op de verkeerde pagina volgens mij.

Maartenn (crew)
Hmmm, kwestie van smaak lijkt mij, maar het is inderdaad een uitzonderlijk goede plaat!

avatar van kaztor
Vroege Mothers? Dit was de laatste keer dat hij die naam voor z'n collectief gebruikte...

ricardo schreef:

Als je het mij vraagt staan alle mothers platen uiteindelijk op de verkeerde pagina...

Een Zappa plaat is gewoon een Zappa plaat, in welke bezetting die ook is opgenomen....

avatar van Stalin
Kwam net op Youtube een fantastische vroege versie van Inca Roads tegen !

Inca Roads, Armadillo World Headquarters, Austin, Texas, 26.10.1973

YouTube - Frank Zappa - Inca Roads, Live In Texas 1973

avatar van Rudi S
freakey schreef:

Als iedereen nu zo verstandig zou zijn zouden wij meteen af zijn van dat stomme springen (links) naar de verschillende bezettingen.
Een stemtabel wordt dan ook nog eenvoudiger

avatar van Justus18
Stalin schreef:
Kwam net op Youtube een fantastische vroege versie van Inca Roads tegen !

YouTube - Frank Zappa - Inca Roads, Live In Texas 1973

Hartelijk dank. Het was weer genieten van het beste nummer aller tijden.

N.B.: Het nummer is inmiddels ook genomineerd voor de ladder (ik weet niet meer door wie), maar het staat in ladder 100.

Justus18 schreef:
Hartelijk dank. Het was weer genieten van het beste nummer aller tijden.

Het wordt bijna tijd voor een Inca Roads fanclub

Vroeger luisterde mijn broer al regelmatig naar Frank Zappa, wat ik niet begreep. Ondertussen kan ik de muziek van dit maffe genie zeker erg waarderen. Ik kan wel degelijk een favoriet nummer vermelden. Po-Yama people is geweldig. 3,5

Blijft ene prachtige solo

Ietwat jammer dat heer Zappa het deels weet te verneuken met ene berg bijgeluiden, e doch, best vermakelijk

YouTube - Frank Zappa - Inca roads

avatar van Tony
Sofa No. 2 hoeft voor mij niet zo. Past meer op Does Humor Belong in Music? De eerste 8 nummers van deze CD zijn echter zonder uitzondering puik, met het geweldige Inca Roads als toonzetter voor een van de allersterkste albums van Zappa die ik ken!!

Tony schreef:

Sofa blijft een prachtig melodietje hoor....

avatar van Tony
Oh, nou, sorry dan, hoor en beoordeel ik het nummertje echt helemaal verkeerd. Stom van me zeg!

Om het goed te maken heb ik 'm eindelijk in mijn doorgaans behoorlijk statische Top 10 opgenomen. Zappa heeft zoveel geweldige albums volgespeeld, die verdient nu wel een plekje in mijn absolute favorietenrijtje.

Ton Willekes
Inca Roads is natuurlijk een klassieker in het genre van Zappa.
"We" moesten wel een beetje lachen in 1975 toen we de inzet van de gitaarsolo voor het eerst hoorden.
Eerlijk is eerlijk, ook toen kon je Zappa al aan dat soort momenten goed herkennen en in die periode dreigde hij wel een beetje een stereotiep van zichzelf te worden.
Ik draai met name die solo nog wel eens want de opbouw is weergaloos en past (als het plastisch mag uitdrukken) precies op mijn neuronen. Het klikt vaak tussen Zappa's solo's en mijn brein op 1 of andere manier.

Verdere hoogtepunten zijn het prachtige Sofa en de tour de force Andy.

Er staan ook mindere dingen op:
Can't Afford No Shoes, Po-Jama People en San Berdino zijn toch geen echte blijvertjes vind ik.

Po-Jama People

WAT ???

Die gitaarsolo alleen is al

avatar van ricardo
Heb de laatste tijd veel Zappa beluisterd en vanavond nog ff deze. Heb het idee dat ik het te veel beluisterd heb de laatste tijd, want het gejengel begint soms aardig op mijn zenuwen te werken.

Inca Roads blijft wel een echte Zappa klassieker die ik wel altijd kan beluisteren.

Sterker nog je mag mij der midden in de n8 voor wakker maken.

Maar misschien moeje der ook wel een patient voor wezen om dit iedere dag jaarinjaaruit aan te kunnen horen.

San Berdino

WAT ???

klassieker!!!

Can't Afford No Shoes

WAT?? Een van Zappa's topnummers, als je 't mij vraagt...

Assurancetourix
Ik kan deze plaat wel dromen, van het begin tot het eind en helemaal geweldig, dit is een van de hoogtepunten van de jaren 70, toen mensen nog platen draaiden met een naald in de groef en baalden als er een kras op het vinyl zat, van CD's had nog niemand gehoord en als je een LP kocht had je gelijk een kunstwerk c.q. hoes in je bezit, wat mij vooral is bijgebleven van Zappa platen: de hoge kwaliteit van de opnames t.o.v. andere artiesten uit die tijd.

freakey schreef:
Sofa blijft een prachtig melodietje hoor....

Tuurlijk, heb je ook gelijk in, weer zo'n typische Zappa melodie die in je hoofd blijft hangen als je 'm een paar keer hebt beluisterd... Vind alleen die Duitse opera niet zo geslaagd in al z'n meligheid. Daar waar ik het Duits op bijvoorbeeld Joe's Garage (als die stofzuiger Sy Borg volgepompt wordt door Joe) geniaal humoristisch vind.

Tony schreef:

Vind alleen die Duitse opera niet zo geslaagd in al z'n meligheid.

Voor straf eens goed luisteren naar de complete bijna 20 minuten durende Sofa Suite (DIVAN) uit 1971 op de net uitgebrachte live cd Carnegie Hall

avatar van Tony
Terwijl ik hier loop te struinen heb ik The Best Band You Never Heard (hilarisch, die Bolero...) opstaan, Stalin. Ken sowieso 'pas' 25+ Zappa albums en heb zelf het idee dat ik de essentie nu wel aardig te pakken heb. Ga enkele recente aankopen eerst nog wat beter leren kennen voor ik me evt. verder ga verdiepen. En dat is een hele kluif want bijvoorbeeld Lather alleen al kost me een half weekend en heb ik pas geleden voor het eerst integraal van voor naar achter mogen beleven, yes!!!.

Maar een straf, nee, dat is tot nu toe nog geen enkel album van Herr Zappa geweest!!! Is Carnegie Hall dan zoveel slechter dan pak 'm beet The Best Band, New York of Make a Jazz Noise???

Tony schreef:

Slechter is moeilijk te stellen, het is ook maar weer net naar welke muzikale periode uit Zappa's leven je voorkeur uitgaat.

Carnegie Hall is zoals gezegd dus een net uitgebrachte 4CD met daarop de 2 complete optredens die FZ gaf op 11 oktober 1971 in het prestigieuze Carnegie Hall in NYC.
Het waren tevens de enigste 2 optredens die De Snor ooit heeft gegeven in deze historische hal en tot de release zelfs op internet en het bootleg circuit nagenoeg onbekend...

Het betreft dus de band met Flo & Eddie (ofwel The Phlorescent Leech & Eddie)op zang, de ex-zangers van The Turtles.

Een periode uit Zappa's oeuvre waar je van houden moet, want een hoop quasi-toneelstukken en vuilbekkerij on stage over groupies, incest, een berg die Billy heet, seks met groente's, seks met ''mudshark's''en meer van zulke grappen en grollen.

Als je bereid bent daar doorheen te luisteren, zul je qua muzikaal geweld zeker niet teleurgesteld worden, want de muzikanten zijn zoals gewoonlijk bij Zappa weer top of the bill

avatar van kobe bryant fan
Deze plaat is gek, bij vlagen grappig en fantastisch. Al deze dingen weet Frank Zappa in 42 minuten te brengen. Inca Roads is mijn favoriet de solo is fantastisch, ook dat begin is erg leuk. Maar een andere track aanduiden is erg moeilijk want een slechte song staat er niet op.

De typische Amerikaanse stem van Zappa is heerlijk en de stem plus de solo' lijken één mooi geheel. De drums zijn erg goed, ook de piano wordt prachtig bespeeld. Ik heb dan toch Andy als tweede favoriet aangeduid en dit prachtige One Size Fits All met een 4,5* beloond.