Frank Zappa & The Mothers of Invention - One Size Fits All (1975)

Rock / Avant-Garde
Label: DiscReet

1. Inca Roads (8:44)
  2. Can't Afford No Shoes (2:38)
  3. Sofa No. 1 (2:39)
  4. Po-Jama People (7:43)
  5. Florentine Pogen (5:27)
  6. Evelyn, a Modified Dog (1:04)
  7. San Ber'dino (5:57)

met Johnny Guitar Watson

8. Andy (6:03)

met Johnny Guitar Watson

9. Sofa No. 2 (2:47)
Stalin schreef:
Slechter is moeilijk te stellen, het is ook maar weer net naar welke muzikale periode uit Zappa's leven je voorkeur uitgaat.

Carnegie Hall is zoals gezegd dus een net uitgebrachte 4CD met daarop de 2 complete optredens die FZ gaf op 11 oktober 1971 in het prestigieuze Carnegie Hall in NYC.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar de periode Uncle Meat t/m Zoot Allures zo'n beetje. Dat is bijna zonder uitzondering allemaal raak. Carnegie Hall is van midden in deze periode, zou dus voor mij wel een moetje moeten zijn. Hij staat inmiddels op mijn verlanglijstje...

Zal niet lukken om deze One size fits all als favoriete Zappa te overtreffen, denk ik...

avatar van kaztor
Is er iemand nog bekend met het feit dat er van dit album en Apostrophe AU20-cd's zijn die per ongeluk als Rykodisc-cd's zijn verschenen?

Als bij Po-Jama People in je cd-speler 7:43 duurt heb je dus een AU20-versie verpakt als een Rykodisc-cd en dat is bij mij het geval!

Bij Apostrophe heb je prijs als Uncle Remus 2:49 is.

avatar van Ducoz
Mijn Po-Jama duurt 7:43

Maar wat houd dat dan precies in?

Ducoz schreef:
Mijn Po-Jama duurt 7:43

Maar wat houd dat dan precies in?

Klikken maar...

expensive audiophile gold CDs

avatar van Ducoz
Genig Ik ken de andere versies niet, dus kan niet beamen of het daadwerkelijk zo goed klinkt. Maar zijn ze ook meer waard? (Die vermomd als normale Ryko uitgaves dan)

Umm, nee.

Ik denk niet dat veel verkopers zo ver willen gaan in het controleren ervan, behalve als je het vraagt en dan kunnen ze natuurlijk niet ineens de prijs gaan verhogen.

Aan de hand van de matrix-nummers valt het nauwelijks te bepalen: Sommige 'geheime' Rykodisc-cd's hebben het matrix-nummer van de Au20 Gold-cd's (zoals mijn Apostrophe'), sommige die van de normale Rykodisc-uitgave (zoals mijn OSFA).

Het verschil valt eigenlijk alleen te bepalen aan de tijdsduur van sommige liedjes en zover willen verkopers vaak niet gaan. Tel daarbij op dat cd's vaak in nieuwstaat worden verkocht, dus in plastic.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
“Je-he-zus!”

Tussen 27 juni 1966 en 25 juni 1975, de verschijningsdatum van dit album, heeft Frank Zappa onder diverse gedaantes liefst twintig albums uitgebracht die mits een paar uitzonderingen ook dik in orde waren. Niet alleen kwantiteit maar ook kwaliteit.

Op dit album is een gastrol weggelegd voor Johnny Guitar Watson op de nummers San Ber’dino en Andy, waarvoor ik een correctie heb aangevraagd. Op dit album is er veel ruimte voor de briljante gitaarsolo’s van Frank Zappa (Po-Jama People) en Inca Roads is natuurlijk een vaste waarde. Vergeet ook niet Florentine Pogen! Nog zo’n juweeltje is Andy.

Bijzonderheid van dit album is het nummer Sofa, welke er in een gezongen en in een instrumentale versie opstaat. Ach, wat kan ik anders geven dan (weer) een vier. Volgend album is Bongo Fury met Captain Beefheart!

avatar van Tony
Een 5 misschien? Dit album stijgt wat mij betreft behoorlijk boven de rest uit, en zo'n indruk wek je bij mij ook. Dan vind ik "weer een 4" een beetje tegenvallende beoordeling, Sir.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Ah ja, wat is het verschil tussen 4 en 4,50 en 5,00? Ik was die observatie een beetje verwachtende, vier staat bij mij voor uitstekend album, vijf voor de quasi niet bestaande perfectie, hoewel met mijn top tien . Ik heb getwijfeld om 4,50 te geven, ik denk dat het te maken heeft met een zekere decompressie na het schitterende Roxy & Elsewhere. Rare uitleg maar dat was mijn gevoel. Misschien nog een paar keren beluisteren tussen een aantal niet-Zappa albums door. We hebben al de tijd...

avatar van kaztor
Leuk hoe je de chronologie lijkt af te gaan. Opvallend ook omdat vrijwel iedere Zappa-beginneling Sheik Yerbouti of Apostrophe' als beginpunt lijkt te nemen en van daaruit schoorvoetend de rest aftast.
Je bent zo behoorlijk straf bezig.

Joy schreef:
de langere helsinki versie is imo net ff completer ook, dus wat mij betreft had hij die in zijn geheel in kunnen voegen maar dat is niet gebeurd

De mix van live- en studiowerk op de Zappa albums stoort me niet echt, hoewel ik het soms jammer vind dat bekende live versies op een later regulier "studio-album" terecht zijn gekomen. Titties n Beer en Enema Bandit op Lather, Black NApkins op Zoot Allures bijvoorbeeld.

Ik ben heel blij dat Zappa dat toch bij hoge uitzondering hier niet gedaan heeft en Inca Roads als studio versie, voorzien van een deel van de live solo uit de Helsinki sessies, op dit album heeft gezet. Zou voor mij denk ik wel een beetje afbreuk aan het geheel gedaan hebben als het de live versie was geworden. Het is nu een van de weinige "complete studio" albums die ik van Zappa ken.

avatar van Rudi S
Dit album heb ik toch al langer dan 35 jaar in het bezit.
Doordat in de topic's Zappa greatest hits en Zappa artiesten ko , diverse nummers weer flink aan bod kwamen ben ik dit album weer uitgebreid gaan draaien.
Kan ik er ook meteen wel een recensie bij doen.

Inca roads opent het album, dit is toch wel een van Zappa's meest geliefde nummers.
Hoogtepunten op dit nummer zijn de duizeling wekkende vocalen van George Duke, magistraal marimba spel van Ruth Underwood en het prachtige gitaarspel van Zappa.

Can't afford no shoes, is zo'n liedje waar ik altijd weer vrolijk van wordt, vrolijk liedje over “geen cent te makken.

Sofa no. 1(die van de album cover) is een fraai instrumenttaaltje , wat later ook nog met vocals terug komt.

Po-jama people opent dan weer met een geweldig gitaarstukje.
Daarna ontvouwt zich een typisch Zappa nummer (grappig, ritmisch, en uiterst muzikaal).
Ook weer een prima gitaarsolo van Zappa.
Toppertje dit .
Omdraaien.

Kant 2 opent met Florentine Pogen met fantastische vocalen (lead van Napoleon murphy brock en koortje)., gevolgd door,
Evelin a modified dog, een intermetzo ,Arf she said

Verder met San Ber'dino , heerlijk swingend rocker , heerlijke vocalen van Johnny guitar Watson.

Andy is voor mij toch wel het hoogtepunt , schitterende vocalen die als een achtbaan gaan.
Weer een fraaie gitaarsolo en op het einde ook weer Johnny gitaar Watson op zang.

Sofa no.2 sluit het album stemmig af, mooi gezongen stukjes worden weer afgewisseld met weirde (mooi hoor) gezongen stukjes.
Enkele stukken worden ook nog in het duits gezongen, dit heeft Zappa geërfd van een duitse toer.
De beide sofa's vind ik zelf ook weer juweeltjes.
Super album, toch wel top 10 materiaal dit.

Bezetting
Tom Fowler - basgitaar
Bloodshot rollin' red aka Don van Vliet aka Captain Beefheart - harmonica
Napoleon Murphy Brock - tenorsaxofoon, zang, fluit

avatar van zaaf
mooie recensie rudi. ik kan je er helemaal in volgen.

plaat staat ook vanaf mijn mumestart in mn top 10.

avatar van Stalin
''Nieuwe'' Inca Roads ontdekt in Peru.
Link

avatar van willemmusic
Stalin schreef:
''Nieuwe'' Inca Roads ontdekt in Peru.

't Is een Modified Dog, waarde Stalin.

avatar van deedee
Mooie plaat. Ik heb lang geleden een cassette gehad van een bootleg met daarop een Nederlandstalige versie van Sofa, opgenomen in Ahoy in begin 70er jaren.

'Geef me wat vloerbedekking, onder deze vette zwevende sofa'.

Curieus en lekker om mee te zingen. Helaas ben ik de cassette kwijtgeraakt.

deedee schreef:

'Geef me wat vloerbedekking, onder deze vette zwevende sofa'.

Curieus en lekker om mee te zingen. Helaas ben ik de cassette kwijtgeraakt.

Youtube

avatar van deedee

Hey leuk Stalin, die had ik al zeker 30-35 jaar niet meer gehoord.

Dit album verveelt geen seconde, de muziek is van constant hoge kwaliteit, de musici zijn in top vorm, en het vormt een eenheid alsof het om een rock symfonie gaat.
Een van de beste albums van Zappa.

avatar van Tony
Vooralsnog alleen in de VS....

ZAPPA PLAYS ZAPPA ANNOUNCES 1st LEG OF "ONE SIZE FITS ALL" 40th ANNIVERSARY TOUR

ZAPPA PLAYS ZAPPA announces today the 1st leg of dates on their "ONE SIZE FITS ALL" 40th Anniversary tour. Entering into it’s 10th year of touring, the Grammy Award Winning band will perform the 1975 Frank Zappa record, “One Size Fits All”, as part of the evening’s show, along with a mix of other Zappa songs covering all eras. The tour features stops in new cities like Athens, GA, Oklahoma City, OK, and San Antonio, TX, along with the band’s first ever show at the Berklee Performance Center in Boston, MA.

avatar van Tony
En nu dus ook tourdata bekend voor Belgie en Nederland. Zie Zappa artiestenpage.

Tony schreef:

Moet maar eens aandelen gaan kopen in TivoliVredenburg, want al mijn concerten dit jaar vinden daar plaats...

avatar van Tony
Same here. Ga in september ook al naar King Crimson. Kom er anders nooit...

Tony schreef:
Same here. Ga in september ook al naar King Crimson. Kom er anders nooit...

King Crimson ga ik ook heen
Onlangs nog bij Steven Wilson geweest.
Maar ook Kraftwerk en Opeth staan op de agenda.

avatar van thesceneisnow
Inmiddels luister ik nu 16 jaar naar zijn muziek en, zoals bij zoveel Zappa fans, wordt het alleen maar beter en beter.
Onbegrijpelijk dat ik dit album met 'slechts' een '4' afdeed.
Dit had ik vorige maand ook al met 'weasels'

In oktober dus naar Zappa plays Zappa

avatar van Stijn_Slayer
Mwah, vergeleken met veel ander Zappa-werk is dit toch een beetje een standaard-rockplaat. Dat heb ik ook met Zoot Allures en het meer bluesgeoriënteerde Bongo Fury. Zappa heeft te veel meesterwerken, die verrassender zijn en ik dan liever draai.

avatar van Tony
Welke dan Stijn? Ben het wel met je eens dat dit een van de meer toegankelijke albums is qua songmateriaal, maar daarom niet minder geniaal.

Over Inca Roads hoeven we het niet meer te hebben lijkt me, maar Andy, San'Berdino, Po-Jama People, dat zijn ook allemaal nummers die bij de absolute topsongs in zijn oeuvre behoren. Als er 1 album is dat ik integraal wil horen, is het deze...

avatar van Stijn_Slayer
Favorieten van mij zijn o.a.: Freak Out, Absolutely Free, Uncle Meat, Hot Rats, Waka-Jawaka, Roxy, Yellow Shark, Make A Jazz Noise, Lather, Civilization Phaze III, Weasels Ripped My Flesh, We're Only In It, Apostrophe en Overnite-Sensation.

Vergeleken bij de meeste van die albums is One Size voor Zappa-begrippen nogal gewoontjes, maar natuurlijk wel een goed album.

avatar van Tony
Tja, lastig vergelijken die favorieten van jou met One Size....

Die trits Mothers of Invention albums is sowieso heel andere koek. Verrassender, zeker voor de tijd waarin ze werden gemaakt, maar qua songmateriaal zo anders dan One Size dat elk vergelijk mank gaat. Mijn persoonlijke voorkeur ligt in ieder geval iets minder bij de Mothers periode. One Size wint.

Dan noem je een paar vooral instrumentale albums, Hot Rats, Waka, Make a Jazz Noise, Yellow Shark, waar ik graag Grand Wazoo/Wazoo en Imaginary Diseases aan toevoeg. Fantastische albums, maar wederom een heel ander universum in Zappa's oeuvre. Geen vergelijk te maken met One Size.

Maar dan noem je ook Apostrophe, Overnite Sensation en Roxy, waarop het songmateriaal in lijn met One Size en Zoot Allures "een beetje standaard-rock" is, zoals jij dat omschrijft. En in dat rijtje springt One Size er wat mij betreft dus net bovenuit, vanwege de sterkte van de individuele songs die relatief nog net wat hoger ligt dan de rest van genoemde uitstekende albums.