50 Cent - War Angel LP (2009)

Label: Aftermath (II)

1. I Line Niggas (2:14)
  2. Talking in Codes (3:07)
  3. OK, Ya Right (3:08)
  4. Redrum (Murder) (3:06)
  5. C.R.E.A.M. 2009 (3:05)
  6. I'll Do Anything (3:12)
  7. London Girl (3:22)
  8. Better Come on Your "A" Game (2:25)
  9. Get the Message (2:50)
  10. Cocaine (2:41)

met Robin Thicke

11. I Gotta Win (3:00)
  12. Outro (0:47)
avatar van Jurrien
Ga deze wel beluisteren. Gewoon om te kijken of hij er nog iets van bakt.

Beter dan Curtis in ieder geval:)

avatar van Stapler
Dit is een mixtape?

tuktak
met mijn gemiddelde van 1,5 ofzo durf ik wel te beweren dat dit het beste van 50 tot nu toe is

en cream 2009 cream get the money dollar dollar bill y'all, oftewel een beetje jammer.

avatar van Stapler
ja die durf ik niet eens te luisteren

t-h-y-$
zo slecht is dit niet

avatar van Rhythm & Poetry
1,0
Ooh nee, daar heb je mij weer. En ja ik ga de mixtape afkraken en dat wist ik van te voren al, waarom beluister ik het dan nog in godsnaam? Ach wat zal ik zeggen: het was gratis . Daarnaast was 50 Cent in het grijs verleden, toen ik waarschijnlijk nog Zorro speelde gewoon een degelijke rapper. Daar is tegenwoordig weinig meer van over, hij is ten eerste zijn flow volledig kwijt. Zijn stem klinkt nu voor geen meter meer en zijn emoties komen niet meer oprecht over. Hij kan gefrustreerd rappen maar daar moet ik dan meer om lachen dan dat ik het ook maar een beetje serieus kan nemen.

En toch had ik na twee minuten The War Angel LP beluisteren nog niet zo iets van dat ik zelfmoord wilde plegen. Want op de een of andere manier is het zo simpel (qua raps en qua producties) dat de tape makkelijk uit te zitten is. Ik erger me ook eigenlijk maar een kapot en dat is tijdens C.R.E.A.M. 2009, hoe durft hij! Maar goed, dit is niet mijn muziek en dat mag duidelijk zijn.

avatar van thomzi50
Waarom geef je niet nog lager dan?

Hulde trouwens aan OK, Ya Right, wat een banger

avatar van j.b.b.l
Redrum (Murder) en Get the Message vind ik wel lekker klinken.De rest was mij ook bevallen maar moet het nog vaker beluisteren voor een goede oordeel.

avatar van Rhythm & Poetry
1,0
thomzi50 schreef:
Waarom geef je niet nog lager dan?

Hulde trouwens aan OK, Ya Right, wat een banger

R&P schreef:

Daarom .

Maxmus
Er word gewoon laag gestemt omdat het 50 is en vele mensen hem haten.
Ik zelf vind deze mixtape redelijk hard gaan.
Het blaast uit de speakers en het is stukken beter dan curtis.
Volgens mij word Before i self Destruct ook redelijk vet.
De teksten gaan niet diep of iets dergelijks, maar je kan dit gewoon lekker luisteren en de beats pompe hard.

Harco
Klinkt in ieder geval wel weer wat beter dan Terminate on Sight. Die beats waren echt om te huilen. Curtis vond ik wel te pruimen.

avatar van Tha)Sven
Pitchfork geeft een welverdiende 1,8

avatar van thomzi50
Candy Shop, Ayo Technology, Window Shopper, Just a Lil' Bit. Al deze nummers hebben drie dingen gemeen: ze zijn gemaakt door 50 Cent, haalden een hoge notering in de charts en hebben een gezongen refrein. En 50 weet dondersgoed dat hij met dergelijke singles weinig aansluiting meer heeft bij het publiek dat hem naar de top bracht: het meer puristische en overwegend op de straat georiënteerde deel van zijn fanschare. En daarom is er The War Angel LP: een gratis te downloaden project, het zogeheten straatalbum voor 50’s aankomende Before I Self Destruct.

Voor zover de term ‘straatalbum’ niet duidelijk genoeg is, staat er op de hoes ook nog ‘prepare for total destruction’. Een onmisbare boodschap dus: 50 is ondanks al het geld en al het succes nog steeds een jongen van de straat, nog steeds de jongen die zes jaar geleden bekend werd juist vanwege zijn straatimago. Het grote minpunt van The War Angel LP is niet zozeer dat hij het niet kan, maar eerder dat hij weer te graag wil en dan toch ook weer bang is dat dat andere deel van zijn fanbase, het deel dat juist valt voor pakkend gezongen refreinen en zwoele melodieën, onverhoopt afhaakt.

Want voor een straatalbum is bijvoorbeeld de minimalistische (en vooral barslecht uitgevoerde) samenwerking met Robin Thicke (Cocaine) wel erg slapjes. Of London Girl, waarvan de titel eigenlijk al genoeg zegt. En ook I Gotta Win had wel wat enthousiaster gekund. De net gedropte clip I’ll Do Anything (met de veelzeggende intro “This is for the bitches, nigger”) wordt dan nog buiten beschouwing gelaten.

The War Angel LP is dus misschien niet meteen wat je verwacht bij een straatalbum, maar dat 50 Cent zijn imago wil opkrikken is niettemin duidelijk, met name op de eerste helft van de plaat. Over snoeiharde beats, die met continu herhalende baslijnen, sinistere strijkers en onheilspellende blazerpartijen - uiteraard, wat zou 50 zonder deze elementen moeten? - krachtig de speakers uitknallen, doet de man er alles aan om hard en ruig uit de verf te komen. Geen gasten, geen gezongen refreinen, nee, gewoon 50 die zijn ding doet, aan niemand in het bijzonder gerichte sneren uitdeelt en zichzelf geregeld op de borst klopt. Lekker klinkt het bij vlagen zeker, met name op de heerlijke beuker OK, Ya Right (geproduceerd door Dr. Dre) en het sfeervol beïnstrumenteerde C.R.E.A.M 2009, maar er zijn twee manco’s: ten eerste is 50’s flow al snel monotoon en wreekt het gebrek aan andere stemgeluiden zich, en ten tweede lijkt hij het er allemaal om te doen. Hij gromt er vaak lustig op los, en ook zijn stem lijkt er wat zwaarder op geworden, wat natuurlijk wel gevaarlijk klinkt, maar vooral de indruk wekt dat 50 te graag wil, wat ook naar voren komt in de weinig verheffende teksten (voorbeeldje: “You’se a dirty nigger with syfilis in your dick”).

Sowieso is dat al jaren het probleem met 50 Cent: misschien wil hij wel te graag. Dat betekent niet dat hij veel gedreven raps voorschotelt - was het maar waar -, maar dat hij ongelofelijk berekenend te werk gaat. Toegankelijke ritmes voor het grote publiek, een stoer imago voor de hiphopliefhebbers en op het moment dat die tweede groep interesse lijkt te verliezen probeert hij ze weer voor zich te winnen met een straatalbum. Maar ondanks enkele stuiterende beats krijg je op The War Angel LP vooral het gevoel dat 50 Cents hart niet meer ligt bij de muziek die hij maakt, maar bij het geld dat hij ermee kan verdienen. En het is veelzeggend dat dit zelfs duidelijk wordt op een gratis product als dit.

Harco
Tha)Sven schreef:
Pitchfork geeft een welverdiende 1,8

Pitchfork.
Pitchfork en hiphop.

Pitchfork: Album Reviews: Lil Wayne: Tha Carter III

Mag ik nog meer 's gebruiken?

avatar van Sjoerd_
Ik moet toegeven: het is beter dan ik had verwacht.

avatar van Dirruk
Rhythm & Poetry schreef:

Zoals ik begrijp ben jij gewoon geen fan van 50. Dat kan, maar waarom zou je het dan gaan luisteren, ik heb bijvoorbeeld een pest hekel aan Lil Wayne. Als ik naar hem luister vind ik het ook 3x nix. (Btw. dit heeft volgensmij nix met zelfmoord te maken xD)

avatar van Shelter
je kan toch gewoon iets checken om het een kans te geven, ondanks dat je het vroige werk kut vindt? Lijkt me normaler dan andersom

Overigens vind ik de hoes echt lelijk, ben niet benieuwd naar het geluid maar wellicht als ik het ooit per ongeluk tegen kom laat ik van me horen

avatar van Kill_illuminati
Uitgebracht in eigen beheer

Dat ik dat bij zo'n grote artiest nog ooit tegen zou komen.

avatar van Game
^
Deze is nergens te koop, vandaar.

avatar van Game
Dit vind ik toch niet zo slecht, het is eigenlijk gewoon beter dan zijn vorige twee albums. Er zitten een paar goede producties bij, I'll Do Anything heeft een mooie herkenbare sample die ik ergens van ken. Ik kan me wel vinden in elke productie, behalve die van Cocaine. Die vind ik echt niks. 50 en Thicke bezorgen me ook oorpijn op die track. Voor de rest is het zeer degelijk. Zeker ook C.R.E.A.M. 2009.

50 Cent zelf komt weer een beetje hongerig voor de dag, inclusief grommen als een grizzly bear. Wil hij andere rappers bang maken? Het bezorgt mij in ieder geval een paar lach salvo's als ik hem weer hoor grommen. Verder heeft hij het uiteraard over het vermoorden, straatshit en andere gangster praktijken. Ik bedoel, de teksten van I Line Niggas en Talking In Codes zijn niet serieus te nemen. Maar juist omdat het 50 Cent is kan ik het wel snappen. Het is duidelijk dat dat het kenmerk van hem is. Ik zou geen album will hebben waarin hij met serieuze teksten komt, als ik naar 50 Cent luister dan wil ik die stoere teksten hebben
Een track zoals Better Come On Your A Game is bijvoorbeeld een oerdegelijke 50 track.

En ik ga met Thomzi50 mee, OK, You're Right is een fantastische knaller!

avatar van Jurrien
Ok, You're Right is wel een knaller ja, maar de rest is toch ver beneden peil.

avatar van dilladawg
Wanneer komt zijn album eigenlijk uit?

avatar van KILLERBEE99
Het is allemaal niet super, maar nog wel ok om na te luisteren... Ken wel betere muziek van 50, from back in the day

bennerd
Valt stiekem toch wat tegen. Ik had het een stuk harder verwacht (hard = relatief) omdat de term 'street album' erbij gegooid werd, maar uiteindelijk weet het niet te boeien. Toch nog degelijk genoeg om net de helft te halen, maar War Angel is onopvallend in vergelijking met Curtis en Before I Self Destruct.