Soulsavers - Broken (2009)

Label: V2

1. The Seventh Proof (3:10)
  2. Death Bells (5:00)

met Mark Lanegan en Gibby Haynes

3. Unbalanced Pieces (4:16)

met Mark Lanegan en Mike Patton

4. You Will Miss Me When I Burn (3:56)

met Mark Lanegan en Red Ghost

5. Some Misunderstanding (8:15)

met Mark Lanegan

6. All the Way Down (5:00)

7. Shadows Fall (6:50)

met Mark Lanegan en Richard Hawley

8. Can't Catch the Train (3:42)

met Mark Lanegan

9. Pharoah's Chariot (4:42)

met Mark Lanegan en Jason Pierce

10. Praying Ground (3:52)

met Red Ghost

11. Rolling Sky (7:21)

met Mark Lanegan en Red Ghost

12. Wise Blood (5:50)
  13. By My Side (5:27)

met Red Ghost

14. Sunrise * (3:41)

met Will Oldham

15. Highway Kind * (2:48)

met Mark Lanegan

totale tijdsduur: 1:07:21 (1:13:50)
Nog nooit wat van deze man/band gehoord tot ik afgelopen maandag ze in het voorprogr. van depeche Mode zag staan. Ze kwamen daar totaal niet tot z'n recht,, maar het sprak mij meteen aan. Dus meteen deze cd gaan luisteren. Wow..was een cd. Wat een sfeer. Voor mij 1 van de ontdekkingen die ik dit jaar nog net kan mee pakken!!!!

Pak dan gelijk hun vorige album nog even mee; die is zelfs nog beter dan deze.

Thanks! Ga ik zeker doen!

Father McKenzie
Tot voor enkele uren geleden.... nog nooit van deze band gehoord; Ik mocht de plaat voorbeluisteren met een koptelefoon in Peter's shop, hij was er helemaal weg van, en eerlijk is eerlijk.... ik vond dit ontzèttend sfeervol, moeilijk te omschrijven rockmuziek met sterke mystieke invloeden, tja, hoe moet je dat sfeertje omschrijven.... geen idee, maar ik lust dit wel.
Met een score kom ik later, daarvoor moet ik deze toch wat vaker mijn oren laten passeren. Maar het zal een hoge score worden, zeker weten.

avatar van LucM
Ik heb van deze band en dit album ook vele positieve recensies gelezen, ik ga dit zeker eens beluisteren.

Father McKenzie
Vandaag verschillende keren in de vrachtwagen laten passeren, terwijl ik méér en méér sneeuw zag, ik moet zeggen, die muziek werkte perfect daarbij. Bijzonder gelaagd en geslaagd album, dat ik op de valreep van dit jaar leerde kennen, en waar ik erg blij mee ben, ik heb het in mijn top tien 2009 opgenomen, voilà.

avatar van NovaStar
deric raven schreef:
Mark Lanegan heeft verschillende solo albums gemaakt, en in het verleden bij Screaming Trees gespeeld.
Ook heeft hij met Isobel Campbell van Belle & Sebastian albums gemaakt, zo ook met Greg Dulli van Afghan Whigs onder de naam The Twilight Singers en The Gutter Twins.
Bij een groter publiek is hij bekend vanwege zijn bijdrage bij Queens Of The Stone Age.

Persoonlijke aanraders:

Mark Lanegan Band - Bubblegum
The Gutter Twins - Saturnalia
Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf
Mad Season - Above
Soulsavers - It's Not How Far You Fall, It's The Way You Land
Screaming Trees - Sweet Oblivion

Mad Season is trouwens een project met leden van Alice In Chains en Pearl Jam

Ik vind het album 'Ballad of the Broken Seas' van Mark Lanegan en Isobel Campbell (Deric Raven laat haar naam al even vallen) ook een absolute aanrader. De donkere stem van Lanegan, met de lieve stem van Campbell levert een heel sfeervol folkerig album op!

avatar van LucM
Intussen heb ik dit album aangeschaft en enkele keren beluisterd. Sfeervolle, bezwerende en duistere rock dat goed past bij deze donkere en koude winteravonden. De songs zijn gelaagd en geven langzamerhand hun geheimen prijs, dit is duidelijk een groeiplaat dat ik nog regelmatig ga beluisteren. Toch één van de ontdekkingen van 2009, deze band en dit album.

avatar van Ziggy007
Is nummer 3 toevallig een cover ofzo, komt me zo bekend voor!?

3 is geen cover.
Track 4 en 5 zijn wel covers.

avatar van ShakmUWontBreakm
De naam Soulsavers zei mij niets, Mark Lanegan wel. En hoewel ik ook zijn samenwerking met Isobel Campbell ken, verwachtte ik iets in de trant van bijvoorbeeld de Screaming Trees; een lekker stevig rockalbum. Een verwachting die met Death Bells ook uit leek te komen. In de erop volgende nummers gaat het tempo echter omlaag, waardoor ik in eerste instantie ietwat teleurgesteld was in dit album. Maar wat ben ik blij dat ik het daarna toch een kans heb gegeven. Want uiteindelijk is dit toch een van mijn favoriete albums van vorige jaar geworden.

avatar van Booyo
You Will Miss Me When I Burn, wauw..

avatar van Booyo
Mctijn schreef:
3 is geen cover.
Track 4 en 5 zijn wel covers.

Waarvan zijn deze pareltjes covers dan?

avatar van Mctijn
You Will Miss Me When I Burn is van Bonnie Prince Billy.
Some Misunderstanding is van Gene Clark.

avatar van Etiul
Hoor net heel toevallig Some Misunderstanding van Gene Clarck (van het album No Other). Wist nooit dat het een cover was.

Vond dit van begin af aan de sterkste track van dit album. Het origineel is overigens ook zeker aan te raden.

avatar van muziekobsessie
Etiul schreef:

Sterker nog vind 't origineel vele malen beter. staat op "no other" van gene clark uit '74. Geniale plaat is dat, destijds niet echt gewaardeerd door de fans o.a. vanwege de hele lange nummers.

van welk album van Billy is die cover??

avatar van James Douglas
Een groot palet aan stijlen verworden tot dit donkere en uiterst sfeervolle werk van Soulsavers. Het spoor pas weten op te pikken in het huidige jaar maar stilaan weet Broken zich wel bij één van de hoogtepunten van 2009 te nestelen. Maar kan het ook anders met Mark Lanegan aan boord?

avatar van Boris1
'You Will Miss Me When I Burn'

vanson
muziekobsessie schreef:

van welk album van Billy is die cover??

You will miss me when I burn staat op dit album van Palace Brothers.

Berichten verplaatst naar Soulsavers

avatar van Broem
Getrokken door het mooie THE Light Dead Can See van dit jaar ben ik deze band eens nader gaan beluisteren. Mark Lanegan was al langer bekend bij mij. Ook dit Broken uit 2009 heeft veel zeggingskracht. Redelijk simpel w.b. Opzet en produktie maar bloedmooie composities. Verslavend mooi gemaakt. Op naar de meer van deze band. Dit is muziek in pure vorm.

vanson schreef:

You will miss me when I burn staat op dit album van Palace Brothers.

Jup, Will Oldham a.k.a. Bonnie Billy dus
Moet in dit geval zeggen dat ik de cover beter vind dan het origineel. Meer gevoel.

avatar van jellecomicgek72
Ik krijg maar geen genoeg van deze band, fantastische plaat dit ook weer. Misschien is de nieuwste net wat beter, maar ben sowieso groot fan van Lanegan/Gahan. Sowieso 1 v/d beste bands die ik dit jaar ontdekt heb.

avatar van Thin Air!
Some misunderstandings......zelfs onze lieve heer knielt , vouwt zijn handen, kijkt eerbiedig naar boven en vraagt zich af welke hogere macht ons dit nummer toebedeeld heeft.

avatar van Shangri-la
Die hogere macht is Gene Clark.

avatar van Thin Air!
Oke. Ik heb het rijtje compleet: Nelson Mandela, Gandhi, Shakespeare, GENE CLARK, Martin Luther King, Neil Armstrong, Columbus & Rembrandt.

avatar van Sleepy House
Opnieuw een erg sfeervol album van Soulsavers. Voor mij is het natuurlijk de aanwezigheid van Mark Lanegan dat dit een heel boeiend album maakt. Broken bevat - net als z'n voorhanger - een mooie mix van covers en eigen nummers, waarbij vooral "You Will Miss Me When I Burn" en "Can't Catch the Train" een diepe indruk op mij nalaten.

"Praying Ground" (één van mijn favoriete nummers van Mark Lanegan) werd heel knap in een soort slaapliedje verandert, maar kan toch niet tippen aan het origineel. De overige drie nummers met Red Ghost spreken wij heel wat minder aan, waardoor Broken na nummer tien als een lange rit aanvoelt.

NIettemin is dit opnieuw een pareltje van Soulsavers!

avatar van Deranged
Can't Catch the Train doet sterk denken aan Tom Waits ten tijde van Mule Variatons.

Enkel snijdt de stem van Lanegan in dat opzicht nog wel een tikkeltje dieper in de ziel waag ik te stellen.

avatar van Niek
Paar mooie dingen maar met het gros kan ik niet zoveel. Ook geen groot fan van Lanegan, dus dat helpt niet. (Ik wilde nog gaan schrijven dat Some Misunderstanding flink leentebuur is van Gene Clark (ik herkende vooral de akkoorden enzo) maar zie nu dat het gewoon een cover is )