Joe Jackson Band - Beat Crazy (1980)

Label: A&M

1. Beat Crazy (4:16)
  2. One to One (3:21)
  3. In Every Dream Home (A Nightmare) (4:32)
  4. The Evil Eye (3:46)
  5. Mad at You (6:00)
  6. Crime Don't Pay (4:26)
  7. Someone Up There (3:47)
  8. Battleground (2:33)
  9. Biology (4:34)
  10. Pretty Boys (3:41)
  11. Fit (4:47)
avatar van sinterklaas
Jeugdsentiment van mij. Vooral Mad At You is een goed nummer.

avatar van Edjo
Goed album van Joe Jackson. Met echt nog het venijn aanwezig van z'n beginjaren.

avatar van Reint
Met dit album ging hijw at meer experimenteren met reggae- en dub-invloeden. In opener Beat Crazy lijkt hij zelfs te rappen.

En Fit is misschien wel zijn mooiste nummer ooit. In ieder geval een ervan.

avatar van Thuurke
Ben er maar zuinig op want deze is nagenoeg niet meer te krijgen en is niet heruitgebracht door A&M, net als Mike's Murder (in originele hoes) en Will Power. Daarnaast zijn ook Symphony No 1. en Heaven and Hell van Sony en Laughter and Lust van Virgin niet meer te krijgen. Zonde.

avatar van Reint
Beat Crazy niet?! What the fuck? Een van zijn vier meesterwerken.

Kid A(cid)
Pretty Boys en Beat Crazy vind ik echt geniaal, Mat at You vind ik wel tof. Ik moet ens op zoek gaan naar studioalbums van deze fascinerende man.

Pieter Paal
Dit is gewoon 'Look sharp!' en 'I'm the man', maar dan in zijn uitgekristaliseerde vorm en wat melodieuzer van opzet.
Ik las hier dat hij via A&M, dus zijn vorige label-baas niet meer te krijgen is, dus ik blijf heel zuinig op mijn vinyl-versie. Wat hij op Virgin uitbrengt spreekt mij niet zo aan. Zijn beste albums heeft hij toch echt tussen 1979 en 1989 gemaakt.
Er zal heus wel een keer een label komen dat dit fantastische album opnieuw uit zal brengen, want dit is echt het beluisteren waard. 'Jumpin' jive' en 'Mike's murder' heb ik wel in mijn verzameling, maar zijn niet echt mijn ding, maar de rest is van de jaren 1979 t/m 1989 is echt top!

avatar van vondeling
Klasse album. Allemaal lekkere nummers. Ik vind ook one to one een geweldige song!!!!

beaster1256
goed album maar weer een stap achteruit , reggae was wat joe toen veel beluisterde en dat is niet mijn favoriet stekje

avatar van Oldfart
maar weer een stap achteruit
lariekoek natuurlijk, fantastische plaat, dat was het en dat blijft het

avatar van mafketel
[quote]beaster1256 schreef:
goed album maar weer een stap achteruit

Nou, voor mij is het een stap vooruit !
Nog zo'n plaat als Look sharp of I'm the man zou niet meer gekund hebben, want dan wisten we het wel.
Voor mij persoonlijk het meest onderschatte album van Joe.

avatar van Droombolus
Bennut daar wel mee eens mafketel.

Er klinkt weer even veel overtuiging in de songs als op Look Sharp en dat vond ik bij I'm The Man, in de breedte, niet echt het geval. Enige minpuntje voor mij is dat Mad At You een minuut of drie te lang doorgaat. Dat Beat Crazy echt jaaaaren OOP geweest is is natuurlijk te belachelijk voor woorden ........en dat er nog nooit iemand op het idee gekomen is er een behoorlijke remaster van te maken met de drie tracks van de The Harder They Come 12" als bolus erbij op durf je dan bijna niet eens meer hard op te zeggen ......

Reint schreef:
Beat Crazy niet?! What the fuck? Een van zijn vier meesterwerken.

Ha, tegengekomen voor 1,50 op koninginnedag op vinyl!

avatar van Thuurke
Ha, maar niet op CD.

avatar van Reint
Nee, maar vinyl is sowiezo veel toffer. Ik probeer zoveel mogelijk de albums van voor 1982 op vinyl te pakken te krijgen.

avatar van chansadres
3 euro op Ebay de cd uit UK laten komen

avatar van Basel
Jeugdsentiment maar zeer mooi. Afgaande op de lelijke hoes verwacht je niet zo'n prachtig album. One to one, someone up there en Biology zijn m'n favorieten.

avatar van divart
Toffe hoes wel hoor. Misschien niet het beste album van Jackson maar wel het leukste en daardoor eigenlijk ook zijn beste

divart schreef:

Eens. Het gave aan dit album is dat Joe Jackson zich hier op onbekend terrein begeeft, en soms niet helemaal lijkt te weten wat hij aan het doen is. Hij leek een soort van korte reggae/ska/dub-fixatie te hebben en is daarmee in het achterhoofd een plaat gaan schrijven. Het levert dit album meer diepte op dan op zijn twee voorgangers (al was er wel iets van dit geluid te horen op bijvoorbeeld Sunday Papers, Look Sharp, Geraldine and John en The Band Wore Blue Shirts), een soort van wereldvreemde vibe, waarin eerder genoemde genres met de punk, rock & roll en new wave die Joe al maakte worden gemixt en iets worden wat eigenlijk nergens anders te horen is.
Opvallend is bijvoorbeeld Biology, in zekere zin een typisch Joe Jackson-liedje, maar door die andere invloeden en de productie had het toch niet op de eerste twee platen kunnen staan.

Ik had mezelf voorgenomen dit album zelf met zo'n USB-geval over te zetten op CD-R en de 12 inch van The Harder They Come als bonus tracks toe te voegen.
Om het geheel op te vullen, vond ik in mijn collectie ook nog een various artists A&M-compilatie met de titel Propaganda waarop ook 2 live-nummers van Joe Jackson staan.
Het zal wel een beetje gedoe worden alles op hetzelfde geluidsniveau te krijgen.

Topplaat toen nog met een gitarist (die hij later overboord heeft gegooid)

Zephyr
Joe Jackson is een artiest die ik vanaf het begin gevolgd heb. Na de 2 eerste platen vol puntige, pakkende popwave-songs, kwam Joe in 1980 met zijn 3e album op de proppen.
Wel even heel wat anders; dit 3e album van JJ, dat om één of andere reden niet onder zijn naam , maar met het etiket Joe Jackson Band werd uitgebracht. Op de platen na Beat Crazy staan dan wel weer Joe Jackson .. (zonder Band dus). Wat daarvan de achtergrond is ? Wie het weet, mag het zeggen.

Maar wat zie ik nou toch hier bij deze plaat ? Maar 86 stemmen met gemiddeld 3,56 ? Jongens, dat kan (en mag) toch helemaal niet ....

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik in den beginne deze Beat Crazy ook niet echt goed vond. Maar in de loop der jaren is deze plaat uitgegroeid tot mijn favoriet van JJ. OK, van (pakweg) de eerste zeven albums is deze waarschijnllijk de meest ontoegankelijke; daar kan ik me iets bij voorstellen. Bij sommige platen heb je aan 4 of 5 draaibeurten gewoonweg niet genoeg om er een fasoenlijk oordeel over te kunnen vellen.

Maar waarom is Beat Crazy nou mijn favoriete JJ-plaat ? Ik vind het de meest eerlijke, meest intense plaat. Best wel een donkere plaat ook, als je eens kritisch naar de teksten luistert. Bepaald niet altijd de meest voor de hand liggende onderwerpen, die er aangesneden worden in de 11 sterke tot erg sterke nummers. Na de wat jachtige opener wordt de sfeer wat grimmiger. Sterk op ritme en dub-/reggae invloeden leunende songs. De afsluiter van kant 1 is dan wel weer wat meer pompender en jagender, en :

Droombolus schreef:
Enige minpuntje voor mij is dat Mad At You een minuut of drie te lang doorgaat.

Ja, mee eens. Dat nummer had wel een stukkie korter mogen zijn.

Maar dan gaan we naar kant-2, en die is voor mij gewoon af. 6 heel sterke songs, waar ik zo gauw maar weinig op aan te merken heb. De toon wordt nu nog introverter, en misschien wel nog donkerder. Wat ik al eerder schreef : heel sterk op het ritme geborduurde patronen. Let bijvoorbeeld maar eens op de prachtige baslijnen !

Toffe hoes wel hoor.

Best wel een gave hoes eigenlijk, ja. Maar contrasteert toch wel behoorlijk met de sfeer van de muziek, die je dan weer ironisch, dan weer woedend, soms heel erg donker, en dan weer frustrerend zou kunnen noemen.

divart schreef:
Misschien niet het beste album van Jackson maar wel het leukste en daardoor eigenlijk ook zijn beste.

Ja, wat is het nou; wel of niet zijn beste plaat .... ?

Dit is sowieso de meest onderschatte plaat van Joe, vind ik. Zoals al gezegd : in eerste instantie niet echt toegankelijk. Maar wat een muzikale rijkdom vind je hier op Beat Crazy. 't Moet je wel liggen, en het duurt wellicht wat lang om eraan te wennen, maar dan heb je ook wat.

Kant 1 een goede ****, en voor kant 2 een welverdiende *****. Gemiddeld dus een 4,5.

Voor mij i.i.g. wel de beste van Joe !

Zephyr schreef:
Wat daarvan de achtergrond is ? Wie het weet, mag het zeggen.

Omdat hij na Beat Crazy zijn vaste band opdoekte, maar dat wist je zelf ook wel . De ruïne plaat Volume 4 is weer onder het Band banier uitgegeven.

Zephyr
Ja, daar heb je gelijk in natuurlijk ! Dom, dom dat ik daar zelf niet op kwam. En dan noem ik mezelf weleens muziekkenner ...

Maar waarom Look Sharp en I'm The Man onder eigen naam, en Beat Crazy met de vlag Joe Jackson Band ? Dat bedoelde ik eigenlijk.

avatar van Droombolus
De juiste feiten ken ik ook niet ( heb gelijk zijn Cure For Gravity boek maar eens besteld ) maar als ik de verschillende on-line bio's lees, heeft Jackson allerlei muzikale klusjes aangenomen waar hij eigenlijk van baalde om demo's van zijn eigen songs te kunnen financieren. Daarmee is hij de boer op gegaan en uiteindelijk tegen producer Kershenbaum aangelopen die hem een kontrakt bezorgde bij A&M. Daaruit konkludeer ik dat hij een kontrakt tekende als solo artiest en daardoor de platen onder zijn naam uit kwamen.

Ik kan me nog uit interviews uit die tijd herinneren dat hij het zelf ook belachelijk vond omdat hij ook het gevoel had deel uit te maken van een band en dat hij er voor in de slag geweest was met de platenmaatschappij om de JJ Band naam op de ( toen ) nieuwe releases te krijgen. De The Harder They Fall 12" was ook een Band release if memmerie smurfs.

Bij de weg: de 2010 re-issue CD is ook al weer OOP. Hoogste tijd voor die al eerder door mij voorgestelde remaster met bonus tracks ?

Droombolus schreef:
De The Harder They Fall 12" was ook een Band release if memmerie smurfs.

De release van die maxi staat inderdaad op naam van JJB. Maar uhhh, graaf nog eens in je memmerie voor de exacte titel van die 12" !

En ja, zo'n CD zie ik wel zitten, maar of de platenmaatschappij dat ook zo ziet .. ? Er zal niet heel veel animo voor zijn, denk ik.

:D Bij deze

Droombolus schreef:
de The Harder They Come 12"

Prima album waar de gitaar (nog) een grote rol speelde. Daarnaa kregen de (piano) toetsen de overhand en werd de gitaar in een hoek gegooid (helaas)

avatar van Oldfart
....of zoals Jackson het destijds zelf zei: "..the guitar is through in ' 82 "