Chris Rea - Whatever Happened to Benny Santini? (1978)

Label: Magnet

1. Whatever Happened to Benny Santini? (4:18)
  2. The Closer You Get (3:32)
  3. Because of You (3:50)
  4. Dancing with Charlie (3:50)
  5. Bows and Bangles (3:59)
  6. Fool (If You Think It's Over) (4:44)
  7. Three Angels (3:27)
  8. Just One of Those Days (2:42)
  9. Standing in Your Doorway (3:52)
  10. Fires of Spring (3:52)
Father McKenzie
Toen ik deze tweede van Chris Rea zondag op een rommelmarktje in perfecte staat vond, kon ik nooit vermoeden dat dit een ongelooflijk lekker en genietbare plaat zou zijn, er staan haast geen mindere songs op, en het rockt nog behoorlijk ook.
Iets later zou rea toch een meer commerciëlere koers varen, maar hier klonk alles redelijk ruw en redelijk straight rock'n roll is dit.
Ik hou van deze vroege parel!

avatar van musicboy
Volgens mij is dit zijn debuutalbum.

Father McKenzie
musicboy schreef:
Volgens mij is dit zijn debuutalbum.

Ik dacht dat ook, maar hier staat het na Deltics... ook uit 1979, duw wie brengt opheldering?

avatar van musicboy
Ook op sites over de sympathieke man staat dit album als eerste in de rij. Het is zeker zijn debuut en staat hier verkeerd. Erg is dat natuurlijk niet, maar juist is juist.

avatar van musicboy
Zijn er nog die vaststellen dat ze steeds op zoek zijn om nieuwe namen te ontdekken en dan op een moment beseffen dat vroeger gekochte cd's geen luisterbeurt meer krijgen? Ik heb dat dus. Hoe meer nieuws je ontdekt en hoe uitgebreider de collectie wordt, hoe minder je uiteindelijk naar oude vaste waarden luistert. Nu haal ik deze nog eens boven en ben ik blij de pure schoonheid ervan te herontdekken. Waarom heb ik Chris Rea zo een lange tijd in de vergeethoek geplaatst? Dit debuut is zeker niet zijn beste werk, Chris Rea is iemand die langzaam aan groeit naar zijn hoogtepunt. Het album bevat wel al de ingrediënten die zo bij de man zullen horen: mooi gitaarspel (maar nog niet zo verfijnd als later), warme (rauwe) stem, soft rock en vooral melancholie. En ook die ingehouden passie. De hoes is zowat het enige minpuntje. 'Fool' is het bekendste nummer, en wat een dijk van een nummer is het toch. Daarnaast hou ik ook enorm van 'Because of you' en 'Bows & bangles'. Ik ben van plan de albums van de man te herontdekken in chronologische volgorde en me daar aan te houden. Voor deze in elk geval 4 stemmen.

avatar van Madjack71
Een alleraardigst debuut van een jonge getalenteerde Chris Rea, misschien kwam dat door zijn kekke das met leuke kleurtjes. Vooral kant A laat een fris klinkende en opbeurende Rea horen. Bij de inzet van Benny krijg ik al meteen zin in de rest van de plaat. Fool.. was zijn 1ste hit en klinkt ietwat uit toon in vergelijking tot de eerdere nummers, maar wel lekker loom. Daarna weet het toch niet echt meer diezelfde sfeer terug te pakken, hoewel het zekers niet slecht klinkt, maar de energie van het begin is er een beetje af.
Edoch, een fijne plaat om naar te luisteren.

Toen ik voor het eerst het nummer Joanna van Jon Allen hoorde, moest ik meteen aan Fool (If You Think It's Over) van Chris Rea denken. Dankzij Jon vandaag dus een beetje Chris Rea-muziek aan het herontdekken.
Dit album heb ik een keer als Pickwick-heruitgave op CD gekocht. Chris leerde ik pas kennen na de single I Don't Know What It Is But I Love It. Ik meen dat het 1983 of 84 was.
Ik heb wel iets met hese stemmen zoals Chris Rea, Rod Stewart, Sting, Bryan Adams, Jon Allen etc.

avatar van Jumpjet
Het debuut van Chris Rea pikte ik ooit eens mee uit een tweedehands winkel voor een paar eurootjes. Hij heeft briljante platen op zijn naam staan (Shamrock Diaries, On the Beach, Blue Jukebox, Blue Guitars en nog wel een aantal) maar ook enkele zwakke broeders. Wat mij betreft hoort Benny Santini bij die laatste categorie. Het merendeel is standaard jaren '70 pop, ik moet hier en daar aan the Eagles denken en dat bedoel ik niet als compliment. Chris moest zijn vorm nog zien te vinden. In de stand-out track (en tevens de bekende single) Fool if you think it's over hoor je al tot wat voor pareltjes de man in staat zou blijken.

WPE
Een prima debuutlp (inmiddels cd) van Chris Rea. Klinkt inderdaad fris en wat ruwer, de nummers zijn echt leuk om te horen. Als je de latere werken van Chris kent is deze cd echt de moeite waard om te horen hoe het allemaal begon....

avatar van Twinpeaks
Prima debuut van Rea.De loomheid die over sommige nummers hangt is uiterst genietbaar.Later werd zijn werk wat gladder,maar zeker niet minder goed.Hij heeft met Fool natuurlijk een droom van een single ,en het is jammer dat dit geen grotere hit is geworden.Voor de rest prima composities met hier en daar een uitschieter.3 en halve pingel lijkt mij redelijk.

Twinpeaks schreef:
Later werd zijn werk wat gladder,maar zeker niet minder goed.

Dan bedoel je denk ik een paar jaar later want heel wat later werd zijn werk juist rauw en bluesy.

avatar van Twinpeaks
Ja ik bedoelde de periode halverwege de jaren 80.

avatar van vigil
Ja precies On The Beach en zo, was idd vaak glad (soms te glad) maar ook met de vakmanschap van Rea waardoor het toch weer interessant werd. bv. het nummer Stainsby Girls is zo'n pareltje.

avatar van Twinpeaks
Het was ook zeker niet slecht ,maar het werd wat meer gericht op de massa.In de jaren 90 herpakt hij zich weer en heeft zichzelf dan ook waarschijnlijk financieel onafhankelijk gespeeld,om daarna muziek te gaan maken waar hij volledig achter staat.Bluesier en rauwer met meer ruimte voor zijn fenomenale slide spel.Vanuit dat oogpunt slim gedaan natuurlijk.

avatar van vigil
Toen hij echt die echte blues albums ging maken (vanaf Stony Road) had toch een andere minder fijne reden. Hij was de periode ervoor zeer ernstig ziek geweest, zelfs op het randje gelegen en heeft zich toen voorgenomen dat als hij het zou redden enkel nog muziek zou gaan maken voor zijn eigen plezier en waarbij hij met niemand rekening hoefde te houden.

avatar van Jumpjet
vigil schreef:

Ja da's waar, maar die beslissing had hij niet kunnen nemen als hij zich niet zeker wist van de revenuen van Driving home for Christmas, Josephine, Fool if you think etcetera. Dus de post van Twinpeaks snijdt wel degelijk hout. Overigens vind ik dat de 'commerciële' Chris Rea ook een paar schitterende albums heeft opgeleverd met name On the Beach en Shamrock Diaries.

Fedde
Heel aardig debuut van Chris Rea. Fool (If You Think It's Over) geeft alvast de toekomstige koers aan van de man. Zwijmelrock met een stemkleur die iets te veel op koffie lijkt. Toch vind ik dat wel het beste nummer van de plaat. Het raakt een snaar bij me. Dat geldt niet voor de meeste andere nummers van het album. Slecht is het zeker niet, maar ik weet niet of ik 'm ooit nog eens zou aanschaffen.

avatar van jerome988
Heel fijn ongeforceerd debuut. Deze man ademt muziek. Nummers als Bows and Bangles zijn van die verborgen pareltjes.

avatar van Theoden King
Fool if you think it's over was meteen een dijk van een internationale hit (hoewel het nummer in Nederland niet verder kwam dan nr.25). Het is wmb ook gelijk het hoogtepunt van een verder middelmatig album.

Benny Santini was trouwens de artiestennaam die de platenmaatschappij voor Chris had bedacht, maar door hem werd verworpen.